Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Blastfromthepast schreef: vr 15 november 2019, 12:37
Wiel-Maat schreef: do 14 november 2019, 14:24 Mooi topic dit ...

...en de rest van die post...
Ik had dit ook kunnen schrijven. Ik sta er precies zo in. Met als verschil dat ik bewust (niet iedereen heeft die mogelijkheid) in de buurt van het bos ben gaan wonen, ivm de vele hoeveelheid tijd die ik daar door breng. Dan is per auto niet praktisch, en het kost meer, zowel in tijd als in geld. Oh, en milieu.
De auto is een 6 cilinder (benzine) , maar die wordt dan ook slechts een paar keer per week gestart. :wink:
:-q das mooi! Ja en dat zou ik ook wel willen op zich, in of bij het bos wonen. Maar zoals je al schrijft is dat voor iedereen weggelegd, voor mij is dat al lastig als single met 1 salaris waarbij de koopkracht niet heel groot is. Geeft op zich niet, ik woon in een fijn huurhuis dat niet al te groot is maar prettig woont... én sinds deze lente met HR+++ glas dus zuinig stoken. 8)

Maar ik kies wel bewust mijn autorij momenten uit en ik heb op zich ook trails op fietsafstand, al zijn dat niet de meest spectaculaire maar bv Noordwijk is in herfst en winter wel goed berijdbaar waar sommige andere waar ik met de auto heen moet dat dan niet of minder goed zijn.

Blijft een kwestie van keuzes ook hè... ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog een interessant (en eenvoudig) stukje over het eventuele gebruik van waterstof:
https://www.nu.nl/klimaat/6013700/wat-i ... risch.html
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: do 28 november 2019, 18:38 Nog een interessant (en eenvoudig) stukje over het eventuele gebruik van waterstof:
https://www.nu.nl/klimaat/6013700/wat-i ... risch.html
Helemaal mee eens. Waterstof heeft zijn plek en heeft zeker toekomst, maar de gewone automobilist zal elektrisch rijden. Dat heb ik eerder al geroepen in dit draadje.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 10:01 Simpele vraag aan de vaders en moeders hier op het forum.

Ik ga er van uit dat je als ouder het allerbeste wil voor je kinderen en wellicht kleinkinderen.

Hoe gaat het dan vervolgens in z'n werk als je elk jaar toch die vliegticket boekt voor je pleziertjes?
Toch die auto elk weekend pakt om weer ergens anders in Nederland te kunnen mountainbiken?

Natuurlijk zijn de berekeningen over de langdurige invloed van ons manier van leven nog onzeker en onduidelijk maar ik zou denken:

Voor het geval dat er wel “iets” van waar zou zijn dan ga ik me er wel heel bewust voor inzetten om mijn offspring er binnen mijn mogelijkheden zo min mogelijk mee te belasten.

Ik heb geen kinderen dus ik kan hier geen antwoord op geven maar de nieuwsgierigheid is wel groot wat een hedendaagse ouder zegt tegen zijn kinderen/kleinkinderen over 40 jaar als ze vragen :

Maar pa/opa waarom heb je bijna niks gedaan toen je wist dat je manier van leven zo'n grote invloed zou hebben op mijn toekomst?

Is je antwoord dan als echte Nederlander “ja vliegen was zo goedkoop het voelde als een straf om geen ticket te boeken” sorry. :lol:

En ik snap dat er nu mensen denken, weer dat gezeur over het milieu nu weten we het wel. Dan heb ik wel gelijk het antwoord op mijn vraag.

Maargoed, erg benieuwd naar jullie verhaal.
Blijkbaar is boeken niet nodig :-{
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -verliezen
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Bizar verhaal weer.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

We zijn allemaal erg bezorgd betreffende het milieu en uiteraard normaal dat wij mensen zo denken :-q
Maar een vliegtuig is vandaag de dag "gewoon" een lijn dienst....net als de bus, tram, metro....enz, enz... :-{
Deze manier van doen kunnen wij ook niet meer stoppen denk ik :(
10 jaar geleden moest ik met spoed een vlucht boeken en tot mijn stomste verbazing ooit :-? zaten we met 5 mensen op een vlucht :o

PS en er was toen geen Corona, Sars, Ebola... Of welke dodelijke virus dan ook :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Juist wij mensen kunnen het stoppen. Het blijft vraag maakt aanbod.

Vliegen moet gewoon weer gaan kosten wat het "moet" kosten.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dus alleen voor de elite? Mooi!
Dan wordt het tenminste weer rustig in steden als Barcelona, Rome etc.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De wereld economie draait inmiddels dus ook op toerisme....en niet alleen meer op olie, gas, steenkool, enz, enz....:-{
No way back guys :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Dennisvdb schreef: di 10 maart 2020, 13:51 Dus alleen voor de elite? Mooi!
Dan wordt het tenminste weer rustig in steden als Barcelona, Rome etc.
Stel dat de prijs 2x zo hoog wordt, dan nog vlieg je vaak voor een habbekrats naar grote steden.
Voor veel stedentripjes kan men ook gewoon de trein pakken (hoewel daar nog veel in te verbeteren is). Naar Barcelona ben je 9 uur kwijt, naar Parijs slechts 3 uur (vanaf Amsterdam).
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dennisvdb schreef: di 10 maart 2020, 13:51 Dus alleen voor de elite? Mooi!
Dan wordt het tenminste weer rustig in steden als Barcelona, Rome etc.
Volgens mij is het momenteel in Rome al aardig rustig :wink:

Misschien moeten ze eens gewoon accijns doen op Kerosine, kun je het vliegen wat remmen en met de knaken (die ik als consument wel gewoon voor benzine ook moet betalen) het e.a aan milieu proberen te doen dan wel een paar miljoen vluchtelingen helpen of terugsturen ipv het huidige geklooi.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Jurf schreef: di 10 maart 2020, 14:45
Dennisvdb schreef: di 10 maart 2020, 13:51 Dus alleen voor de elite? Mooi!
Dan wordt het tenminste weer rustig in steden als Barcelona, Rome etc.
Volgens mij is het momenteel in Rome al aardig rustig :wink:

Misschien moeten ze eens gewoon accijns doen op Kerosine, kun je het vliegen wat remmen en met de knaken (die ik als consument wel gewoon voor benzine ook moet betalen) het e.a aan milieu proberen te doen dan wel een paar miljoen vluchtelingen helpen of terugsturen ipv het huidige geklooi.
Voorlopig zijn vliegtickets alleen maar in prijs gekelderd door de Coronacrisis. Evenals de prijs van olie.

Bovendien spelen wij (en vele anderen) hier in Noord-Amerika het spelletje met creditcardbonussen (churning) waardoor we meestal spotgoedkoop of gratis vliegen. Dat schiet natuurlijk ook niet op voor onze footprint. Maar wij hebben dan weer geen kinderen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

nielsvk schreef: di 10 maart 2020, 16:25[…] in prijs gekelderd door de Coronacrisis. Evenals de prijs van olie.
De olieprijs is niet vanwege Corona gedaald.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Alien schreef: di 10 maart 2020, 19:08
nielsvk schreef: di 10 maart 2020, 16:25[…] in prijs gekelderd door de Coronacrisis. Evenals de prijs van olie.
De olieprijs is niet vanwege Corona gedaald.
Zeker wel.
Door de Corona crisis en de teruglopende economie (met name in China) was er wereldwijd minder behoefte aan olie. De Opec wilde de productie verlagen om overproductie en daarmee scherpe prijsdalingen te voorkomen. Rusland is geen lid van de Opec en wilde de productie niet verlagen. Toen heeft Saudi Arabië besloten olie goedkoop te dumpen in de voornaamste Russische afzetgebieden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mad Wally schreef: di 10 maart 2020, 19:22
Alien schreef: di 10 maart 2020, 19:08 De olieprijs is niet vanwege Corona gedaald.
Zeker wel.
Door de Corona crisis en de teruglopende economie (met name in China) was er wereldwijd minder behoefte aan olie. De Opec wilde de productie verlagen om overproductie en daarmee scherpe prijsdalingen te voorkomen. Rusland is geen lid van de Opec en wilde de productie niet verlagen. Toen heeft Saudi Arabië besloten olie goedkoop te dumpen in de voornaamste Russische afzetgebieden.
Het doet er niet zo veel toe. Mijn punt was dat vliegen voorlopig alleen maar goedkoper lijkt te worden terwijl het duurder zou moeten worden vanwege de impact op het klimaat.
Gesloten