Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kapitein Iglo schreef: do 14 november 2019, 13:58 Ik gebruik mijn wegwerpbekertje meerdere keren... is dat ook een optie?
Ja, maar na ca 2 maanden lang 6 koffie per dag worden ze bros.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mooi topic dit ...en zeer actueel natuurlijk. Ongewtijfeld ook daarom dat dit topic al binnen 5 dagen de 22 pagina's aantikte. :o

Ik heb zelf geen kinderen maar ik doe wel al flink wat jaren wat enigszins in mijn vermogen ligt om aan het milieu te denken en er in ieder geval bewust mee bezig te zijn. Ik heb bv een timer in de douche die ik op 3 minuten instel als ik mijn haar niet was en als ik dat wel doe 5 a 6 minuten...verder ben ik met overig waterverbruik ook zo zuinig mogelijk, een restant uit de waterkoker doe ik bv in de plantengieter. En ik doe licht uit als ik ergens in een vertrek niet ben en doe de verwarming al een half uur voor het naar bed gaan uit, dat soort dingen. Het scheelt uiteindelijk ook in je portemonnee, dat is dan een bijkomend voordeel.

Maar ja, ook ik vlieg nog wel eens, dit jaar nog een weekendje Londen, alleen dat is wel uitzondering en ik ga zeker niet elk jaar op vakantie met het vliegtuig en pak ook niet de auto als het niet nodig is.... maar ja, om een beetje trails op de UHR te kunnen rijden heb ik dan wel de auto nodig. Dat doe ik dan geen 3 keer per week. Ik ben er iig wel zo bewust mogelijk mee bezig.

Ik denk dat wel steeds meer mensen bewuster worden en dat is goed, hoewel nog lang niet iedereen ...maar daar kan aan gewerkt worden.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Kapitein Iglo schreef: do 14 november 2019, 13:58 Ik gebruik mijn wegwerpbekertje meerdere keren... is dat ook een optie?
Nee, we hebben al genoeg variabelen. :D

Vraag me af hoe goed dat voor je is, na verloop van tijd komt er toch materiaal los wat je lekker naar binnen giet. Wat natuurlijk weer verschilt per bekertje en frequentie (shit, nog meer variabelen). Zelfde is mij ooit verteld over plastic wegwerp flesjes, bij veel hergebruik zouden er stukjes fles in je drinken komen.
Maar los daarvan zou hergebruik en uiteindelijk recycling van wegwerpbekertjes inderdaad het 'beste' kunnen zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Robertdj schreef: do 14 november 2019, 14:34
Kapitein Iglo schreef: do 14 november 2019, 13:58 Ik gebruik mijn wegwerpbekertje meerdere keren... is dat ook een optie?
Nee, we hebben al genoeg variabelen. :D

Vraag me af hoe goed dat voor je is, na verloop van tijd komt er toch materiaal los wat je lekker naar binnen giet. Wat natuurlijk weer verschilt per bekertje en frequentie (shit, nog meer variabelen). Zelfde is mij ooit verteld over plastic wegwerp flesjes, bij veel hergebruik zouden er stukjes fles in je drinken komen.
Maar los daarvan zou hergebruik en uiteindelijk recycling van wegwerpbekertjes inderdaad het 'beste' kunnen zijn.
Ik denk dat het wel klopt dat een plastic bekertje milieu-vriendelijker is zoals ze beweren. Als je inderdaad kijkt naar de energie die er in gestoken wordt. En als je ze inderdaad daadwerkelijk kunt recyclen dan is het wel helemaal duidelijk. Maar dat recyclen gaat al niet helemaal goed en een nog groter probleem is dat veel bekertjes niet in de afvalbak belanden maar toch in de natuur.
En dan is een mok al snel beter.

En dan heb je toch inderdaad weer het stukje gezondheid. Ook met 1x gebruiken krijg je al wat plastic naar binnen (ook met gecoate papieren bekertjes). Hoe ernstig dat is is nog steeds niet duidelijk. Maar wil je het risico nemen?

Nu lurk ik al 25 jaar aan een tuitje van een Camelbak. Misschien verklaart dat wel het 1 en ander :roll: (die dingen gaan trouwens lang mee! Ik ben momenteel bij mijn 4e en 5e!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wiel-Maat schreef: do 14 november 2019, 14:24 Mooi topic dit ...en zeer actueel natuurlijk. Ongewtijfeld ook daarom dat dit topic al binnen 5 dagen de 22 pagina's aantikte. :o

Ik heb zelf geen kinderen maar ik doe wel al flink wat jaren wat enigszins in mijn vermogen ligt om aan het milieu te denken en er in ieder geval bewust mee bezig te zijn. Ik heb bv een timer in de douche die ik op 3 minuten instel als ik mijn haar niet was en als ik dat wel doe 5 a 6 minuten...verder ben ik met overig waterverbruik ook zo zuinig mogelijk, een restant uit de waterkoker doe ik bv in de plantengieter. En ik doe licht uit als ik ergens in een vertrek niet ben en doe de verwarming al een half uur voor het naar bed gaan uit, dat soort dingen. Het scheelt uiteindelijk ook in je portemonnee, dat is dan een bijkomend voordeel.

Maar ja, ook ik vlieg nog wel eens, dit jaar nog een weekendje Londen, alleen dat is wel uitzondering en ik ga zeker niet elk jaar op vakantie met het vliegtuig en pak ook niet de auto als het niet nodig is.... maar ja, om een beetje trails op de UHR te kunnen rijden heb ik dan wel de auto nodig. Dat doe ik dan geen 3 keer per week. Ik ben er iig wel zo bewust mogelijk mee bezig.

Ik denk dat wel steeds meer mensen bewuster worden en dat is goed, hoewel nog lang niet iedereen ...maar daar kan aan gewerkt worden.
Een man naar mijn hart.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Robertdj schreef: do 14 november 2019, 14:34
Kapitein Iglo schreef: do 14 november 2019, 13:58 Ik gebruik mijn wegwerpbekertje meerdere keren... is dat ook een optie?
Nee, we hebben al genoeg variabelen. :D

Vraag me af hoe goed dat voor je is, na verloop van tijd komt er toch materiaal los wat je lekker naar binnen giet. Wat natuurlijk weer verschilt per bekertje en frequentie (shit, nog meer variabelen). Zelfde is mij ooit verteld over plastic wegwerp flesjes, bij veel hergebruik zouden er stukjes fles in je drinken komen.
Maar los daarvan zou hergebruik en uiteindelijk recycling van wegwerpbekertjes inderdaad het 'beste' kunnen zijn.
Technisch gezien is het hergebruiken van wegwerpbekertjes dus goed voor het milieu :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als ik naar de vraagstelling van dit topic kijk, dan ben ik ook wel redelijk bewust bezig. Al zijn de meeste maatregelen die ik tref vanuit de knip gedacht en niet vanuit het milieu.

De auto pakken we zo min mogelijk. Ik ga met de fiets naar het werk, mijn vrouw pakt gelukkig ook steeds vaker de fiets.
Vliegvakanties doen we eigenlijk (bijna) niet aan. Binnen redelijke afstand is er genoeg moois te zien om een mensenleven te vullen. We willen nog wel graag een keer naar Zuid Afrika, maar verder moet het de reis wel echt waard zijn.
Wat wielmaat schrijft herken ik ook wel. Lampen gaan uit als je niet in de kamer bent, verwarming gaat een uurtje voor bedtijd uit en zoveel mogelijk deuren dicht houden (we stoken eigenlijk alleen de woonkamer, de rest van de kamers staat de radiator op de vorst stand).
"The latest and greatest" doe ik ook niet zo aan. Zo is mijn woon werk fiets inmiddels 9 jaar oud en rijden we een auto uit 2006. Als het nog goed werkt, waarom dan vervangen? En als iets nog gemaakt kan worden, hoeft het ook de kliko niet in.
Zo ook met spullen. Daar waar mogelijk het liefst tweedehands. Dat scheelt in de knip, maar geeft ook "oude" spullen weer een nieuw leven. Wel spullen uit de buurt, want het schiet nog niet op als je 2,5 uur in de auto gaat zitten om maar tweedehands te kopen natuurlijk :roll:

Hoewel onze zoon nog wat klein is om alles mee te krijgen (15 maanden), zijn dit wel dingen die we mee gaan geven als hij ouder wordt natuurlijk. Of eigenlijk dingen die hij automatisch mee gaat krijgen, aangezien we het zelf doen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

maverick76 schreef: do 14 november 2019, 15:13
Wiel-Maat schreef: do 14 november 2019, 14:24 Mooi topic dit ...en zeer actueel natuurlijk. Ongewtijfeld ook daarom dat dit topic al binnen 5 dagen de 22 pagina's aantikte. :o


...en dat hele verdere verhaal dat iedereen al las, anders wordt die post weer onnodig lang... ;)
Een man naar mijn hart.
:D thx! :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wegwerp bekertjes zijn bij eenmalig gebruik net zo vervuilend als een mok die na 1 keer gebruik in de afwasmachine gaat.
Als de mok elke keer tussendoor even omgespoeld wordt met warm water dan is het plastic bekertje minder vervuilend.
Verder zelf invullen met bekertje vaker gebruiken en mok vaker gebruiken.

Een mok drinkt wel veel fijner en vaak kan er lekker veel koffie of thee in dus geef mij maar een mok.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Elvander schreef: do 14 november 2019, 18:10 Wegwerp bekertjes zijn bij eenmalig gebruik net zo vervuilend als een mok die na 1 keer gebruik in de afwasmachine gaat.
Als de mok elke keer tussendoor even omgespoeld wordt met warm water dan is het plastic bekertje minder vervuilend.
Verder zelf invullen met bekertje vaker gebruiken en mok vaker gebruiken.

Een mok drinkt wel veel fijner en vaak kan er lekker veel koffie of thee in dus geef mij maar een mok.
Ik hoor dit argument vaker maar kan het moeilijk geloven, is daar productie, transport (vanuit china), recycling vh plastic bekertje in meegenomen .......nog buiten het zwerfafval verhaal zegt mijn boerenverstand dat een Mok duurzamer is dan een plastic bekertje na 1 kop koffie op de vuilhoop gooien.

https://www.milieucentraal.nl/minder-af ... je-of-mok/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je kunt dus gerust het bekertje uit de automaat gebruiken. :bier:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

We hebben geen plastic bekertjes meer in de automaat :((
Nu zitten we opgescheept met kartonnenachtige bekertjes waar je naam op kan schrijven en een kruisje kan zetten welke drank je wilt.

Aan het eind van de dag gooi ik meestal een stuk of 6 bekers weg. Twee bewaar ik voor de volgende dag om te gebruiken bij mijn fles water. Die van plastic is maar hervulbaar.
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Wiel-Maat schreef: do 14 november 2019, 14:24 Mooi topic dit ...en zeer actueel natuurlijk. Ongewtijfeld ook daarom dat dit topic al binnen 5 dagen de 22 pagina's aantikte. :o

Ik heb zelf geen kinderen maar ik doe wel al flink wat jaren wat enigszins in mijn vermogen ligt om aan het milieu te denken en er in ieder geval bewust mee bezig te zijn. Ik heb bv een timer in de douche die ik op 3 minuten instel als ik mijn haar niet was en als ik dat wel doe 5 a 6 minuten...verder ben ik met overig waterverbruik ook zo zuinig mogelijk, een restant uit de waterkoker doe ik bv in de plantengieter. En ik doe licht uit als ik ergens in een vertrek niet ben en doe de verwarming al een half uur voor het naar bed gaan uit, dat soort dingen. Het scheelt uiteindelijk ook in je portemonnee, dat is dan een bijkomend voordeel.

Maar ja, ook ik vlieg nog wel eens, dit jaar nog een weekendje Londen, alleen dat is wel uitzondering en ik ga zeker niet elk jaar op vakantie met het vliegtuig en pak ook niet de auto als het niet nodig is.... maar ja, om een beetje trails op de UHR te kunnen rijden heb ik dan wel de auto nodig. Dat doe ik dan geen 3 keer per week. Ik ben er iig wel zo bewust mogelijk mee bezig.

Ik denk dat wel steeds meer mensen bewuster worden en dat is goed, hoewel nog lang niet iedereen ...maar daar kan aan gewerkt worden.
Ik had dit ook kunnen schrijven. Ik sta er precies zo in. Met als verschil dat ik bewust (niet iedereen heeft die mogelijkheid) in de buurt van het bos ben gaan wonen, ivm de vele hoeveelheid tijd die ik daar door breng. Dan is per auto niet praktisch, en het kost meer, zowel in tijd als in geld. Oh, en milieu.
De auto is een 6 cilinder (benzine) , maar die wordt dan ook slechts een paar keer per week gestart. :wink:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

We zijn idd behoorlijk wat pagina's verder, in een korte tijd .... ik gaat het ze zelf maar vragen, Milieu vs kinderen :-D want wij doen het bewust omgaan met het milieu :-q een beetje voor ons zelf, maar vooral for the next-generations :-D :-q
The responses and opinions will follow soon :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mario070 schreef: vr 15 november 2019, 15:41 wij doen het bewust omgaan met het milieu :-q een beetje voor ons zelf, maar vooral for the next-generations :-D :-q
The responses and opinions will follow soon :wink:
Yup, boerenverstand vertelt mij dat we al heel lang het kaarsje aan twee kanten aan het opbranden zijn wat betreft onze leefomgeving.
"Do as I say, not as I do" daar zijn zelfs onze kids (7 en 4) te slim voor...... dus ja, het goede voorbeeld geven en hopen dat de mensheid optijd het licht ziet. Bewust geen kinderen omdat de wereld toch naar de kloten gaat is mij te pessimistisch en fatalistisch. Het is een mooie uitdaging voor ons en de komende generaties, ik geef de mens nog een kans zeg maar :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gesloten