Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 8 november 2019, 20:10
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 19:32

Leg eens uit want ik begrijp het niet.
Wat moeten we gaan eten als we stoppen met het eten van vlees?
Geen vlees. Je kunt beter gelijk de plantaardige eiwitten eten. Bonen en soja en producten daarvan. Het hoeft niet via de koe te gaan. Het rendement van een koe is erg laag.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 november 2019, 20:31 Gewoon geen kinderen, das pas goed voor het milieu.
Je kinderen (en kleinkinderen en achterkleinkinderen) vormen een veel grotere belasting voor het milieu dan jouw vliegreisjes enz.
Dus ipv vliegschaamte moeten we het over kinderschaamte hebben.
Dat is een vreemd antwoord... .

Het is dat die kinderen er net zo een levensstijl op na gaan houden en daarmee ook een belasting zijn. Het probleem zit hem in dus dat je een extra persoon op de wereld zet die hetzelfde doet als jij.

Je eigen levensstijl aanpassen heeft dus wel zeker zin. Als we dat allemaal doen dan zouden er nog wel wat kinderen gemaakt kunnen worden :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 20:57
Lars TB schreef: vr 8 november 2019, 20:10

Wat moeten we gaan eten als we stoppen met het eten van vlees?
Geen vlees. Je kunt beter gelijk de plantaardige eiwitten eten. Bonen en soja en producten daarvan. Het hoeft niet via de koe te gaan. Het rendement van een koe is erg laag.
Alleen bonen en soja?



Overigens is het rendement van dat spul ook voor jou erg laag... :roll:



O ja, soja. Niet echt gezond spul... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: vr 8 november 2019, 20:38
Lars TB schreef: vr 8 november 2019, 20:10

Wat moeten we gaan eten als we stoppen met het eten van vlees?
Er is veel en veel meer voer nodig om een kilo vlees te fokken dan dat je nodig hebt aan vervanging.
15kg voer is nodig voor 1kg vlees.
Dus daar ontstaat echt geen milieu ramp hoor.
Een heel groot deel van de natuur wordt verkracht voor het houden en kunnen voeren van het vee.
Als we geen vlees eten houden we héél veel natuur over.

Dat is het extreem kort door de bocht antwoord.

Voor 1 kg dier moet de mens ook meerdere kilo's ander voer eten om dezelfde voedingswaarde binnen te krijgen.

Dan eet bijvoorbeeld een koe wel wat ander spul dan een mens. Als je het over 'soja' hebt, dan gaat het om een groot gedeelte van de plant, niet alleen de bonen die de mens eet.

Maar een koe eet in principe gewoon gras. Dat dat in de praktijk niet gebeurt is een belangrijke oorzaak van de hetze tegen vlees. Je kunt je vlees kopen van diverse organisaties of boeren die hun koeien gewoon buiten laten grazen. Die sprokkelen zelf hun kostje bij elkaar. Meestal gras, maar er zijn diverse boeren die hun koeien bijvoorbeeld de uiterwaarden in laten lopen en daar eten die koeien dan gewoon wat ze tegen komen (als ze het lekker vinden).


Om dan nog maar een hint te geven: een mens verteert geen gras.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat zeg ik, het blijft een discussie met verschillende standpunten. En iedereen kan feiten vinden die zijn eigen standpunt bevestigen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jamis Diablo schreef: vr 8 november 2019, 21:15 Dat zeg ik, het blijft een discussie met verschillende standpunten. En iedereen kan feiten vinden die zijn eigen standpunt bevestigen.
Lars is net als een klimaatontkenner, valt niet mee de discussiëren. Feiten zijn dat het een enorme belasting is voor de aarde en dat we het niet nodig hebben.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mark-V schreef: vr 8 november 2019, 20:56
Veganisten leven over het algemeen gezonder omdat ze minder gifstoffen en processed food binnen krijgen.
Maar als jij gewoon uit de natuur leeft, met wat de natuur beschikbaar heeft, dan is er niets ongezonds aan... En blijft er te weinig eten over, dan lost dat ook gelijk het probleem op wat Lars aan kaart ;)
De meeste veganisten kunnen de bioindustrie niet aan zien. Heeft weinig met gezond of het milieu te maken.

Bekijk de onderstaande documentaire maar eens;
https://www.bnnvara.nl/documentaires/videos/513032
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Allemaal leuk en aardig die goedbedoelde en veelal gesubsidieerde maatregelen maar het is van de zotte dat de bouwsector stil staat, het boerenbedrijf de nek wordt omgedraaid en Jan met de pet straks geen benzineauto meer kan kopen om met de caravan op vakantie te gaan terwijl de echte vervuiling elders zulke grote vormen aanneemt dat wij als stipje op de wereld hier echt geen enkele invloed op hebben.

En blijf van mijn BBQ af! :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 21:21
Jamis Diablo schreef: vr 8 november 2019, 21:15 Dat zeg ik, het blijft een discussie met verschillende standpunten. En iedereen kan feiten vinden die zijn eigen standpunt bevestigen.
Lars is net als een klimaatontkenner, valt niet mee de discussiëren. Feiten zijn dat het een enorme belasting is voor de aarde en dat we het niet nodig hebben.
Dat valt erg mee als je 'm zou kennen :wink:

Ik heb vooral wat tegen de grootschaligheid. De mens houdt al eeuwen vee. Dierlijke vetten en eiwitten zijn niet slecht voor een omnivoor.
Als je buiten grazend vee hebt met voorjaars jongende veestapel kun je prima wat melk/kaas/vleesch (vd stiertjes) eten. Alleen dan heb je in winter gewoon wat minder. Als dat krachtvoer/kunstmest en gemanipuleer om het maximale uit een dier te trekken stuit mij ook tegen de borst. Helemaal "vegan" worden is voor mij het andere uiterste en ik vraag mij af wie hier met lokale hollandsche seizoensproducten een gezonde en complete voeding kan vinden. Want vegan zijn en besjes uit Z-Amerika moeten eten en allerlei genetisch gemanipuleerde soja en supplementen zooi lijkt mij ook geen optie....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Maar hoe zit het dan met het milieu met het produceren van al dat veganistische bullshit zoals bijvoorbeeld de overgewaarde avocado?
Hele bossen worden platgebrand om die krengen te kweken waarbij schijnbaar ook veel water gemoeid is...drinkwater bijvoorbeeld voor de inheemse bevolking...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 21:21
Jamis Diablo schreef: vr 8 november 2019, 21:15 Dat zeg ik, het blijft een discussie met verschillende standpunten. En iedereen kan feiten vinden die zijn eigen standpunt bevestigen.
Lars is net als een klimaatontkenner, valt niet mee de discussiëren. Feiten zijn dat het een enorme belasting is voor de aarde en dat we het niet nodig hebben.
Ik denk dat het probleem is dat als er wetenschappelijke feiten zijn die mensen niet aanstaan we ze negeren en meningen als feiten worden gepresenteerd waardoor het een discussiepunt word.

Persoonlijk heb ik te weinig kennis van hoe belastend vlees eten is, maar puur vanuit medisch perspectief wel veel artikelen gelezen waarbij overmatige vleesconsumptie wordt gelinkt aan ziektes (vooral kanker). Op zichzelf hoeft dat weer niet slecht voor het milieu te zijn, want dan gaan we eerder dood.
Vanuit mijn professie TE vaak veganisten gezien die zowel qua voeding als gezondheid verre van gezond waren dus daarin is voor mij persoonlijk veganisme zonder flinke aanpassingen niet de oplossing voor een gezond leven.
Maar goed wil je echt wat aan het milieu doen...doe mee aan Rampage!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 8 november 2019, 20:56 Veganisten leven over het algemeen gezonder omdat ze minder gifstoffen en processed food binnen krijgen.
Maar als jij gewoon uit de natuur leeft, met wat de natuur beschikbaar heeft, dan is er niets ongezonds aan... En blijft er te weinig eten over, dan lost dat ook gelijk het probleem op wat Lars aan kaart ;)

Ik vraag mij dat wel eens af, er is niet direct een bepaald bewezen dieet dat je levensverwachting extreem doet toenemen. Goede genen en geluk spelen een grotere rol. Het is niet zo dat veganisten en macrobioten allemaal 100 worden.

Denk ook dat we nog geen idee hebben wat alle gifstoffen in onze leefomgeving voor invloed hebben (dus niet alleen in ons eten). Ik vraag klimaatontkenners altijd om hun auto te starten in een hermetisch afgesloten garage en daar dan een paar uur te blijven zitten ..... in feite is onze atmosfeer niet veel anders ..... ook dit helpt tegen de overbevolking :bier:

Het zijn interessante tijden, je kop in het zand steken is makkelijk, jezelf "martelen" met schuldgevoel ook .... voor mij geldt " Ik doe mijn best en mijn vrouw doet de rest :winkie: "
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 21:21
Jamis Diablo schreef: vr 8 november 2019, 21:15 Dat zeg ik, het blijft een discussie met verschillende standpunten. En iedereen kan feiten vinden die zijn eigen standpunt bevestigen.
Lars is net als een klimaatontkenner, valt niet mee de discussiëren. Feiten zijn dat het een enorme belasting is voor de aarde en dat we het niet nodig hebben.

Wat mij dwars zit is dat er van alles geroepen wordt, maar dat het meestal onzinnige beweringen zijn omdat ze uit hun verband gerukt zijn of er een aantal feiten vergeten worden. Ik probeer juist alle feiten te achterhalen om sterk te staan in een discussie omdat de diverse partijen precies doen wat Jamis Diablo hier boven schrijft. En dan kom je wat meer in de richting van een compleet verhaal.

Jouw opmerking over mij is een dooddoener om te zeggen dat je graag aan je eigen mening vast houdt die je opgebouwd hebt aan de hand van feiten die jou mening bevestigen.

Ik draag een aantal feiten aan. Misschien kun je op basis daarvan een tegen antwoord geven als je dat hebt? Ik ga graag de discussie aan om de wereld daadwerkelijk te verbeteren.


Even voor de duidelijkheid. Ik ben tegen bio-industrie. Ik ben ook tegen grootschalige landbouw. Ik ben voor natuurlijk voedsel. Daar kun je heel eenvoudig een punt van maken door onverpakt, onbewerkt voedsel te kopen. Dat koop je bij de slager en de groenteboer.


En voor de duidelijkheid: voor het milieu is maar 1 ding goed. Dat is niet landbouw. Dat is volledig terug naar de natuur, naar de plaats die we 20.000 jaar geleden in namen: jager-verzamelaar. Dan laat je de dieren en planten in hun waarde en pak je net als alle andere levende wezens in de natuur alleen wat je nodig hebt en ben je onderdeel van de natuur.

Het probleem is dat dat met 7 miljard mensen niet lukt.


Wil je nog wat leren vanavond? Kom dan met punten die mijn verhaal onderuit halen of met meer van die algemeenheden die de diverse partijen in de rondte strooien, waar of niet waar.


Nu weet ik niet alles, net als bij fietsen. Maar ik ben er wel redelijk in gedoken en heb op veel punten wel een duidelijk zicht. Let op, geen mening, gewoon feiten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: vr 8 november 2019, 21:15 Dat zeg ik, het blijft een discussie met verschillende standpunten. En iedereen kan feiten vinden die zijn eigen standpunt bevestigen.
Kom dan op met feiten die het tegendeel bewijzen. Tot nu toe heb ik alleen dingen gezegd die met normaal, logisch denken voor de hand liggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

yo-eddy schreef: vr 8 november 2019, 21:41
Denk ook dat we nog geen idee hebben wat alle gifstoffen in onze leefomgeving voor invloed hebben (dus niet alleen in ons eten). Ik vraag klimaatontkenners altijd om hun auto te starten in een hermetisch afgesloten garage en daar dan een paar uur te blijven zitten ..... in feite is onze atmosfeer niet veel anders ..... ook dit helpt tegen de overbevolking :bier:

Het zijn interessante tijden, je kop in het zand steken is makkelijk, jezelf "martelen" met schuldgevoel ook .... voor mij geldt " Ik doe mijn best en mijn vrouw doet de rest :winkie: "
Het grappige is dat een WKK installatie dat ook doet in de kas. Hierbij krijgen ze 10-20% meer vruchtgewicht.

https://www.youtube.com/watch?v=Wq2w9xIiwts
Gesloten