Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik was overigens afgelopen mei in Curaçao wezen duiken. 20 jaar geleden was ik daar voor het laatst wezen duiken. En wat ik zag was best treurig. Zeker de helft van het koraal is dood gegaan en de zeebodem is vervuild met allerlei rotzooi. Wat ik van de duikschool begreep kwam dat voornamelijk door zonnecrème :o . Ook lag het hele eiland bezaaid met glas en plastic.

En dan hebben we ook nog Fukushima...

Man ik heb zoveel over al die door de mens gecreëerde milieu rampen gelezen dat ik er soms depressief van werd en dat ik soms zelf getwijfeld heb om kinderen te nemen.

Nu heb ik er twee en ik zou niet anders willen maar ik ben er wel van bewust wat een zooi we er als mensheid van maken hier op deze planeet. En dat de nieuwe generatie de rekening gaat krijgen van onze consumptiemaatschappij.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wat zal het morgen heerlijk rustig zijn in het bos :-D
Iedereen ligt nog zeker de halve nacht wakker van deze digitale discussie.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

maverick76 schreef: za 9 november 2019, 19:40 Enigste wat ik nu even wil zeggen voor ik over ga tot een rustige avond is dat “snelle buffer” mij een beetje een enge meneer lijkt. :-{
Ooh ik snap hem ; je wil niet dat ik op je " bijeenkomst " kom met mn benzine slurpende bak , waarbij ik met 3 uur in het bos zoveel meer CO2 uitstoot als menig MTB'er , :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Sabai schreef: za 9 november 2019, 20:42 Ik was overigens afgelopen mei in Curaçao wezen duiken. 20 jaar geleden was ik daar voor het laatst wezen duiken. En wat ik zag was best treurig. Zeker de helft van het koraal is dood gegaan en de zeebodem is vervuild met allerlei rotzooi. Wat ik van de duikschool begreep kwam dat voornamelijk door zonnecrème :o . Ook lag het hele eiland bezaaid met glas en plastic
De troep kun je vrij makkelijk omkeren en in Indo zijn ze bezig met weer riffen te bevolken.
Ik ben op Maui geweest wat het Mekka is voor mij als windsurfer. Daar is de zeeschildpad zeer belangrijk voor de locals en die beesten gingen daar bij bosjes door het zwerfplastic. Rietjes en plastic tassen etc.
Ze hebben daar 10jaar geleden vrij abrupt alle goedkope plastic tassen, rietjes en extra verpakkingen verboden+flinke straffen op afval dumpen en statiegeld op plastic. Je kunt een plastic tasje krijgen, maar dat kost +10 dollar waar je een jutte zak voor de helft koopt. vrijwel iedereen komt daar naar de winkel met zijn eigen tas en daar waar men dat niet heeft gaat het in (ook vrij duur) papier.
Daarnaast hebben ze flink opgeruimd want de troep was ineens wat waard.
Een jaar later zag je bijna nergens meer zooi op het eiland of in het water, echt een metamorfose.
Het kan dus vrij makkelijk, we moeten het alleen doen.

Dat soort dingen aanpassen heb ik geen enkel probleem mee, plastic tassen gebruik ik sindsdien nog maar zeer sporadisch. Maar om fdat op grote schaal te doen heb je wel centrale overheden nodig.
Tegelijkertijd alle uitstoot ten spijt, vlieg ik wel in januari voor een weekje surfen naar Fuerteventura omdat het daar wel lekker water is met mooie golven ipv die koude bende en slappe golven die we hier hebben.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: za 9 november 2019, 20:25 Kijk jij je eigen berichten eens na en zoek eens naar de onderbouwing. We moeten het maar geloven omdat jij het zegt?

Verder geven meerdere hele bekende topsporters aan beter te presteren na over te stappen op een veganistisch dieet. Conclusie: je hebt geen vlees nodig.

Soja is de voornaamste bron van voeding in grote delen van Azië waar de levensverwachting ook nog eens groter is.
Conclusie: soja is qua voeding veilig.

Jij claimt dat NH3 wordt omgezet in NOX. Dat is niet waar.

Nog een feit, als iedereen vlees wil eten dan kan dat alleen met intensieve veehouderij of wil jij 80% van de wereldbevolking euthanaseren?

Feit: de intensieve veehouderij voed de dieren vooral met soja. Nederland is daarom de op één na grootste importeur van soja. Hiervoor worden de oerwouden in Zuid-Amerika gekapt.

Feit: wereldwijd komt 37% van de proteïnen uit vlees. Hiervoor wordt 83% van alle landbouwgrond gebruikt en wordt 58% van alle landbouw broeikasgassen uitgestoten.

Feit: koeien uit de intensieve veehouderij produceren en leveren geen vitamine B12. Ze krijgen dit als voedingssupplement door het voer. We kunnen dit ook zelf innemen. Dit hoeft niet tweedehands met de koe als doorgeefluik.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik heb daar geen zin in en geen tijd voor. Ik kan mijn tijd beter besteden.
Kijk, nu komen we ergens :winkie:

Soja en Azië: kijk even hoe het gebruikt wordt.
De heel korte versie: https://www.jasperalblas.nl/soja/ (kwam ik net tegen, veel langere stukken met diepgaandere strekking zijn overal te vinden).
Daarnaast is het geen "voornaamste bron van voeding".

NH3 --> NOX. Klopt, heb ik een korte afslag genomen. In de basis ligt er wel het probleem en dus ook een oplossing (dat gedeelte klopt wel!)

Iedereen vlees: hebben we het niet over gehad, gaat ook inderdaad niet lukken. En daarom heb ik het ook over overbevolking waar het daadwerkelijke probleem zit.
En om daar iets over te zeggen: vlees moet en zal dus een stuk duurder worden.
En het andere feit stap je ook maar overheen: die 7 miljard mensen kun je niet op een natuurlijke manier voeden, al helemaal niet vegetarisch. Hoe wil jij dat aanpakken? Feit is dus dat we de bio-industrie dus blijkbaar wel nodig hebben :-{

Ik ontken niet dat er oerwoud gekapt wordt, maar heb meermaals gezegd dat ik tegen de bio-industrie ben en dat een biologische koe gewoon gras eet. Gevolgtrekking is dat we dus flink moeten inkrimpen als we naar biologisch omschakelen.

Of die 37% en de overige cijfers een feit zijn valt te betwijfelen, daar wordt behoorlijk gegoocheld met cijfers. Maar zelfs als dat klopt dan is het toch een goede reden om te stoppen met de bio-industrie.

Dat van die 58% van de broeikasgassen is dus zo een cijfer dat nergens op slaat. Je kunt dieren niet dwingen te stoppen met leven. Wat ik al schreef, het overgrote deel van de veestapel is in plaats gekomen van de wilde grote dieren. Dus die uitstoot is gelijk gebleven. Het is de menselijke uitstoot door het verbranden van brandstoffen die 100% verantwoordelijk is voor de toename.

Dat van die B12 is dus de omgekeerde redenatie, dat slaat nergens op. We kunnen alles wel in een pilletje stoppen en overleven waarschijnlijk best redelijk... . En als je wat dieper in de vitamines duikt, dan blijkt dat een heel groot deel van de vitamines niet zomaar opgenomen wordt. Hoe dat met B12 precies zit kan ik zo even niet terug vinden, maar meerdere vitamines uit supplementen worden niet of heel slecht opgenomen. Pas in groente en vlees blijkt de juiste combinatie te zitten om de vitamines wel effectief op te nemen. Het via een koe nemen is in ieder geval de veilige weg.
Maar wederom, je hebt het weer over de bio-industrie waar ik ook tegen ben.


Ik zeg niet dat je fout zit, alleen is het algemene verhaal wat jij herhaalt gewoon niet compleet en staan er verdraaide waarheden in (CO2 van de dieren bijvoorbeeld). En dat is waar ik de vraagtekens bij zet. Daarbij trapt de milieu- en de dierenlobby tegen het bestaande probleem aan, maar komt niet met de oplossing! (We kunnen de wereld niet voeden met veganistisch eten).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Snelle Buffer schreef: za 9 november 2019, 21:00
maverick76 schreef: za 9 november 2019, 19:40 Enigste wat ik nu even wil zeggen voor ik over ga tot een rustige avond is dat “snelle buffer” mij een beetje een enge meneer lijkt. :-{
Ooh ik snap hem ; je wil niet dat ik op je " bijeenkomst " kom met mn benzine slurpende bak , waarbij ik met 3 uur in het bos zoveel meer CO2 uitstoot als menig MTB'er , :bier:
Onee, je bent van harte welkom op elke manier zoals je wil. Ik ben wel benieuwd naar je beweegredenen en denkwijze. Misschien ben je wel helemaal niet zo eng als je lijkt te zijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ehh we gingen toch alleen wat "spelen"?, als ik wil filosoferen ga ik zondag wel ergens anders heen .. :winkie:

" gooit nog een blokje hout in de pot " :P


:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mad Wally schreef: za 9 november 2019, 20:25

.....

1) Verder geven meerdere hele bekende topsporters aan beter te presteren na over te stappen op een veganistisch dieet. Conclusie: je hebt geen vlees nodig.

.....

2) Nog een feit, als iedereen vlees wil eten dan kan dat alleen met intensieve veehouderij of wil jij 80% van de wereldbevolking euthanaseren?

.....

1) Serieus stop eens met mensen die geen vlees eten veganistisch te noemen... Die zijn vegeTarisch...
Veganistisch houdt in dat je helemaal geen dierlijke producten gebruikt of eet..
Dus geen leren bank thuis of een paar schoenen van krokodillenleer.
Ze kauwen alleen maar op een grasstengel en dus zijn ze vegeTarisch.
Godskolere.

2) Eerst de mensheid sterilliseren en daarna langzaam maar dodelijk euthaniseren. Het liefst staatsgecontroleerd.
Wellicht beginnen met mensen die dolgraag kinderen willen hebben.

3) Stop eens met die ellenlange posts en uiteenzettingen. Mijn god, ik scroll me een ongeluk op de smartphone die nodig weer opgeladen moet worden met fossiel opgewekte energie.
F*#ing hell.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+1 voor 3) :-q

Sowieso wil ik helemaal niet weten wat mijn mede mtb liefhebbers vinden van dit soort kwesties, want dan zouden ze wel eens minder leuke mede mtbers kunnen worden. Ik kom hier omdat we allemaal de liefde voor het onverharde en wellicht technische fietsen delen, niet om ook hier te worden geconfronteerd met #climatechange en #vliegschaamte en #fakenews.

Oftewel, lekker dan Maverick, l*l ;-)

Edit; neemt niet weg dat ik best graag over dit soort kwesties een goed gesprek wil hebben, maar dan wel IRL, met een goed glas bier. Dus als iemand een Lets Debate organiseerd ben ik erbij!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kan ik nog wel popcorn blijven eten bij dit soort topics?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: za 9 november 2019, 22:50 Kan ik nog wel popcorn blijven eten bij dit soort topics?
Als jij dat in een pan popt die van ijzererts uit een gecertificeerde mijn gemaakt is wel.


Er van uitgaande dat je dan ook genetisch gemodificeerd mais gebruikt, zodat we bij jouw dood de effecten daarvan kunnen bepalen :kiss:


Edit: typo
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 9 november 2019, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mits veganistisch verbouwd en daarna in spekvet gebakken. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meegs schreef: za 9 november 2019, 22:38 3) Stop eens met die ellenlange posts en uiteenzettingen. Mijn god, ik scroll me een ongeluk op de smartphone die nodig weer opgeladen moet worden met fossiel opgewekte energie.
F*#ing hell.
Ik vraag me af als ik iedere 3e zin in een nieuwe post stop het er beter op wordt?




:bier:


(en je kunt je batterij ook opladen met je hometrainer. Klein beetje moeite doen voor het milieu mag wel hoor!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: za 9 november 2019, 22:54
TenZNL schreef: za 9 november 2019, 22:50 Kan ik nog wel popcorn blijven eten bij dit soort topics?
Als jij dat in een pan popt die van ijzererts uit een gecertificeerde mijn gemaakt is wel.


Er van uitgaande dat je dan ook genetisch gemodificeerd mais gebruikt, zodat we bij jou dood de effecten daarvan kunnen bepalen :kiss:
De pan komt van Aliexpress en de mais van Monsanto :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Monsanto is tegenwoordig toch Bayer?
(Bij de ouderen onder ons nog bekend als IG Farben)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten