Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Simpele vraag aan de vaders en moeders hier op het forum.

Ik ga er van uit dat je als ouder het allerbeste wil voor je kinderen en wellicht kleinkinderen.

Hoe gaat het dan vervolgens in z'n werk als je elk jaar toch die vliegticket boekt voor je pleziertjes?
Toch die auto elk weekend pakt om weer ergens anders in Nederland te kunnen mountainbiken?

Natuurlijk zijn de berekeningen over de langdurige invloed van ons manier van leven nog onzeker en onduidelijk maar ik zou denken:

Voor het geval dat er wel “iets” van waar zou zijn dan ga ik me er wel heel bewust voor inzetten om mijn offspring er binnen mijn mogelijkheden zo min mogelijk mee te belasten.

Ik heb geen kinderen dus ik kan hier geen antwoord op geven maar de nieuwsgierigheid is wel groot wat een hedendaagse ouder zegt tegen zijn kinderen/kleinkinderen over 40 jaar als ze vragen :

Maar pa/opa waarom heb je bijna niks gedaan toen je wist dat je manier van leven zo'n grote invloed zou hebben op mijn toekomst?

Is je antwoord dan als echte Nederlander “ja vliegen was zo goedkoop het voelde als een straf om geen ticket te boeken” sorry. :lol:

En ik snap dat er nu mensen denken, weer dat gezeur over het milieu nu weten we het wel. Dan heb ik wel gelijk het antwoord op mijn vraag.

Maargoed, erg benieuwd naar jullie verhaal.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind het ongelooflijke stom ons land te laten gijzelen om een stikstof uitspraak van een hoge rechter waardoor mijn sector in een zelf gecreëerde crisis dreigt te belanden.

Aan de andere kant ben ik voorstander van de energie transitie. Ik zelf draag daar aan bij door pas geleden zonnepanelen te hebben aangeschaft en qua elektriciteit energie neutraal te zijn nu. Een hybride of elektrische auto komt er binnen 2 jaar ook.Ik doe dit overigens niet alleen voor mijn kinderen maar voor iedereen.

Dus mijn mening is doe het verstandig met beleid . En niet zoals de overheid het nu doet met paniek voetbal.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsja, wat je ook doet, je blijft hypocriet, we overconsumeren en onze footprint is een vd grootste ter wereld.

Wat wij doen als ouders van twee jonge kinderen.

- Bewustwording creeren met betrekking tot (lokaal) eten, (plastic) speelgoed en de manier van vervoer.
- er ligt 5,7Kw zonnepanelen op het dak en de auto is electrisch en ja, we zijn ons er van bewust dat een electrische auto niet ideaal is, maar het is wel een stap in de juiste richting, nml een alternatief voor fossiele brandstof.
- Huis uit 1907 volledig (zelf)gerenoveerd en voorzien van goede isolatie + warmtepomp.
- ...... mijn vrouw is duurzaamheidsmanager bij een middelgrote zuivel cooperatie dus die zit er ook wel bovenop :bier:


verder rijden wij nog steeds teveel auto, wordt er eens in de twee jaar gevlogen zijn we nog lang niet consequent genoeg met afvalscheiding en hebben we veel teveel "spullen".

In ieder geval zijn onze kinderen (4 en 7) betrokken bij onze pogingen het wat beter te doen dan de generatie voor ons en doen zij er straks nog een stapje bij hopelijk.

Het grappige is dat veel van de mensen die ik ken en die bewust geen kinderen hebben het meest bewust en "duurzaam"leven ..... misschien hebben die er wat meer tijd voor :roll: :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mannen, goed bezig. En inderdaad heel bewust bezig zo te horen.

Dat stikstof verhaal is weer een andere discussie het gaat mij nu vooral om het globale “probleem”.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 10:32 Mannen, goed bezig
Jij nog beter, kinderen zijn niet best voor het klimaat/milieu :winkie:

Theo Maasen heeft ooit in een van zijn vroegere shows voorgesteld iedereen na geboorte te steriliseren dan zijn we in 100 jaar v.h. "probleem" af. "hoeft geen slechte tijd te zijn hoor, alles mag op en de laatste doet het licht uit" :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ook ouder van twee hier. Wij zitten met een behoorlijke interne strijd in ons hoofd. We kopen zoveel mogelijk van lokale producenten, proberen onze kinderen op te voeden met het idee dat alles dat je weggooit (of dat nou verpakkingen, oud speelgoed of overtollig eten is) enorm jammer is, en maken bij een vakantie een afgewogen keuze waar milieu zeker in meespeelt. Woon-werk verkeer doen we beiden op de fiets, en we eten een stuk meer vegetarisch dan een aantal jaar geleden.

MAAR, we stappen wel twee keer per jaar met onze benzine-auto op een veerboot naar Engeland, die zo'n beetje rauwe olie verstookt. Ik rijd graag drie kwartier naar m'n favoriete MTB route met de fiets in de kofferbak. We rijden benzine omdat we elektrisch zowel qua aanschaf als private lease niet kunnen betalen.

Het kan dus zeker beter, we kiezen nog (te) vaak voor gemak, luxe en/of lekker. Maar ik hoop wel dat we met z'n allen in een beweging zitten waar in ieder geval bewust wordt nagedacht, en vaker een keuze wordt gemaakt die minder impact heeft.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Bewust zijn is al een enorme stap die men maakt en vooral ook het doorgeven aan je kinderen. Niet iedereen kan momenteel een electrische auto rijden (waar je overigens ook je vraagtekens bij kan zetten zoals Eddy al zegt)

En misschien komt het zo over maar met mijn startpost bedoel ik niemand op de vingers te tikken maar meer de oprechte vraag te beantwoorden hoe ouders met dit vraagstuk omgaan.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

yo-eddy schreef: vr 8 november 2019, 10:22 Tsja, wat je ook doet, je blijft hypocriet, we overconsumeren en onze footprint is een vd grootste ter wereld.


Het grappige is dat veel van de mensen die ik ken en die bewust geen kinderen hebben het meest bewust en "duurzaam"leven ..... misschien hebben die er wat meer tijd voor :roll: :wink:
Ik verknip even je verhaal, geen verdere bedoelingen ermee, maar we (mijn partner en ik) hebben bewust geen kinderen genomen. De argumenten hiervoor zijn divers, maar het milieu-aspect en de "footprint" speelde destijds al mee bij het maken van de keuze.
En dat is puur een persoonlijke keuze geweest, net zoals het voor iedereen ook een persoonlijke keuze is om wel kinderen te nemen.

En we zijn er ons bewust van dat we zo zuinig mogelijk omgaan met de energiemiddelen en proberen alles zo goed en kwaad als het kan te recyclen en gescheiden in te zamelen.
Ook nu de energie-transitie (van het gas af) een "hot" item is, zijn we druk aan het onderzoeken hoe we hier mee om kunnen gaan.
Alleen we zijn met zijn tweeën, leven zo bewust mogelijk en hebben een energierekening van 55 per maand (gas en electra, 65 inclusief water (en dan nog krijgen we een leuk bedrag terug na de jaarrekening)).. Dan is de terugverdiend capaciteit van een investering naar zonnepanelen en warmtepomp voor ons nu veels te lang om in mijn ogen de investering verantwoordelijk te doen. Daarbij zullen we geld moeten lenen, want het mag wat kosten en dat staat niet op onze bankrekening (helaasch.)

In onze straat zijn wij de enige zonder kinderen... maar ook de enige met maar 1 auto( okay, dan wel een dikke benzineslurper). Van de 14 huizen, zijn er nu 2 die zonnepanelen hebben, dus het "leeft" nog niet echt in onze straat.

En over die auto... tja.. het is voor ons ook een pleziervoertuig, net zoals de fietsen dus dan kopen we iets wat we leuk vinden om te rijden ongeacht de brandstof. Naar het werk nemen we allebei het openbaar vervoer, ook al is de reis met de auto (voor mij dan) twee keer zo snel.

Maar ben ik dan met al mijn overwegingen bezig met de toekomstige generaties? Nee eigenlijk niet, want ik ben de mensheid in zijn algemeen beu. Klinkt zuur en hard, maar feitelijk hadden we nooit de grot uit moeten gaan.
Het enige dat ik hoop, is dat de aarde het nog zolang volhoudt tot ik de pijp uit blaas.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het meest milieuvriendelijk is het om geen kinderen te hebben idd.

Wij hebben er twee...

...en zijn niet bewust bezig om onze kinderen "duurzaamheid" aan te leren. (Gelukkig) nemen kinderen heel veel gewoontes impliciet over:

- Zoveel mogelijke dagelijkse dingen op de fiets doen (schokkend genoeg zijn mijn kinderen zo ongeveer de enigen die ALTIJD op de fiets naar school gaan. Ondanks dat 90% binnen 2 km van de school woont staat het rond de school altijd vol met auto's. Vooral met een beetje regen)
- Zonnepanelen die 100% in ons elektriciteitsverbruik voorzien
- Laag energieverbruik (ook door een goed geïsoleerd huis, al was dat meer bijvangst bij de aanschaf van een nieuwbouwwoning)
- Slechts 1 auto, die niet heel vaak gebruikt wordt
- Drastisch terugdringen van de vleesconsumptie t.o.v. een aantal jaar terug

Toch zijn we niet roomser dan de paus
- Elk jaar skiën (komend jaar zelfs 2x, waarvan 1x met het vliegtuig)
- Elk jaar met de auto op zomervakantie op minstens 1000km afstand (tijdens die vakantie zijn we dan weer wel meestal te voet of op de fiets op bergpaadjes te vinden, dat scheelt vast t.o.v. een "all-inclusive" in carbon footprint)
- Ik pak zeer regelmatig de auto naar een MTB parkoers, soms gaat 1 van de kinderen mee
- De auto in kwestie is een redelijk krachtig apparaat en lust meer benzine dan gemiddeld
- Ik haat elektrisch koken en kook zolang het mogelijk is op gas
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

De aarde zal het wel volhouden, wij (de mensheid) is een ander verhaal.

edit: dit was een reactie op de laatste alinea van meegs, ondertussen zit er al een post tussen
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Voor mij is het leven zonder kinderen een gedeeltelijke keus geweest waar ook wel een stukje toekomst perspectief in zat.

Ik ben op redelijk wat vlakken bewust bezig welke ik niet ga opnoemen maar ik doe het ook niet voor de mensheid maar vooral uit respect voor de aarde die ons maar blijft geven en intussen maar elke dag in haar gezicht word gespuugd. Als ik daar over denk word ik heel verdrietig.

Gelukkig worden er langzamerhand van hogerhand zaken in werking gesteld want bij de gemiddelde burger is de wil er wel maar het “doen” te zwak.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Sabai schreef: vr 8 november 2019, 10:19 Ik vind het ongelooflijke stom ons land te laten gijzelen om een stikstof uitspraak van een hoge rechter waardoor mijn sector in een zelf gecreëerde crisis dreigt te belanden.

Aan de andere kant ben ik voorstander van de energie transitie. Ik zelf draag daar aan bij door pas geleden zonnepanelen te hebben aangeschaft en qua elektriciteit energie neutraal te zijn nu. Een hybride of elektrische auto komt er binnen 2 jaar ook.Ik doe dit overigens niet alleen voor mijn kinderen maar voor iedereen.

Dus mijn mening is doe het verstandig met beleid . En niet zoals de overheid het nu doet met paniek voetbal.
De huidige crisis is m.i. de schuld van de overheid en de VVD in het bijzonder. Nederland is een achterblijver op het gebied van verduurzaming. De huidige overheid kiest bovenal voor economische groei en het belonen van multinationals. De VVD kiest voor verhoging van de maximum snelheid naar 130 km/h. Kost heel veel geld en levert bijna niks op.
Daarnaast vind onze overheid dat we allemaal moeten werken en heel flexibel daarin moeten zijn. Het moet voor een werkgever makkelijk zijn om iemand te ontslaan en je moet bereid zijn elke baan aan te nemen ook al is het aan de andere kant van het land. We zitten dus massaal met z'n allen in de auto. Wat mij betreft mogen we de VVD hier dus volledig de schuld van geven.

Wat de vee sector betreft is het natuurlijk best wel bizar. We zijn als klein en overbevolkt landje een grote exporteur van vlees en zuivel. Bovendien is dit een sector die geen winst maakt, sterker nog er moet heel veel geld bij. Tel daarbij op de milieubelasting en dan vraag je je toch af waar we mee bezig zijn.

Zelf heb ik zonnepanelen, grijswater voor toilet, tuin en wasmachine, alle lampen vervangen door LED. Ik verstook minder dan 1000 cuub gas per jaar (halfvrijstaande geschakelde woning). Vakantie is meestal kamperen in een buurland.
Qua auto helaas een diesel. Ik rijd woon-werk 35.000 per jaar. Een benzine kost te veel en is te snel "op". Een elektrische auto zou ik heel graag hebben, maar is particulier onbetaalbaar. Wellicht zo de overheid eens particulieren kunnen stimuleren om betaalbaar elektrisch te gaan rijden in plaats van Tesla's, E-Jaguars en hybride Porsches.

Mijn conclusie is dat de schuld voor de volle 100% bij de overheid ligt. De "gijzeling" is eigenlijk puur VVD wanbeleid waar we nu de dupe van zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

38x10 schreef: vr 8 november 2019, 12:03 - Ik haat elektrisch koken en kook zolang het mogelijk is op gas
Ik kan me vinden in bijna alles wat je zegt, maar wat dit betreft kan ik rustig zeggen dat je nog nooit op een fatsoenlijke inductiekookplaat hebt gekookt.

Qua gemak, snelheid, regelbaarheid, veiligheid en schoonhouden is inductie onovertroffen. En ja, een van mijn hobby's is koken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik zou de klimaat/milieu problematiek over de politiek willen tillen, zoals ook gedaan is met Delta200 plan. Goede commissie op zetten, plan maken en door alle partijen laten ondertekenen. Beleid voor de komende 30(?) jaar onafhankelijk van welke regering er zit.


Ook in mijn ogen kan de overheid meer doen om de keuzes voor mensen makkelijker te maken (en dat is vaak finacieel inderdaad).
Ik wil niet kunnen kiezen voor biologisch vlees maar gewoon dat al onze voedsel op een duurzame manier wordt geproduceerd en anders niet in de schappen komt te liggen.
Laatst gewijzigd door yo-eddy op vr 8 november 2019, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 12:31
Sabai schreef: vr 8 november 2019, 10:19 Ik vind het ongelooflijke stom ons land te laten gijzelen om een stikstof uitspraak van een hoge rechter waardoor mijn sector in een zelf gecreëerde crisis dreigt te belanden.

Aan de andere kant ben ik voorstander van de energie transitie. Ik zelf draag daar aan bij door pas geleden zonnepanelen te hebben aangeschaft en qua elektriciteit energie neutraal te zijn nu. Een hybride of elektrische auto komt er binnen 2 jaar ook.Ik doe dit overigens niet alleen voor mijn kinderen maar voor iedereen.

Dus mijn mening is doe het verstandig met beleid . En niet zoals de overheid het nu doet met paniek voetbal.
De huidige crisis is m.i. de schuld van de overheid en de VVD in het bijzonder. Nederland is een achterblijver op het gebied van verduurzaming. De huidige overheid kiest bovenal voor economische groei en het belonen van multinationals. De VVD kiest voor verhoging van de maximum snelheid naar 130 km/h. Kost heel veel geld en levert bijna niks op.
Daarnaast vind onze overheid dat we allemaal moeten werken en heel flexibel daarin moeten zijn. Het moet voor een werkgever makkelijk zijn om iemand te ontslaan en je moet bereid zijn elke baan aan te nemen ook al is het aan de andere kant van het land. We zitten dus massaal met z'n allen in de auto. Wat mij betreft mogen we de VVD hier dus volledig de schuld van geven.

Wat de vee sector betreft is het natuurlijk best wel bizar. We zijn als klein en overbevolkt landje een grote exporteur van vlees en zuivel. Bovendien is dit een sector die geen winst maakt, sterker nog er moet heel veel geld bij. Tel daarbij op de milieubelasting en dan vraag je je toch af waar we mee bezig zijn.

Zelf heb ik zonnepanelen, grijswater voor toilet, tuin en wasmachine, alle lampen vervangen door LED. Ik verstook minder dan 1000 cuub gas per jaar (halfvrijstaande geschakelde woning). Vakantie is meestal kamperen in een buurland.
Qua auto helaas een diesel. Ik rijd woon-werk 35.000 per jaar. Een benzine kost te veel en is te snel "op". Een elektrische auto zou ik heel graag hebben, maar is particulier onbetaalbaar. Wellicht zo de overheid eens particulieren kunnen stimuleren om betaalbaar elektrisch te gaan rijden in plaats van Tesla's, E-Jaguars en hybride Porsches.

Mijn conclusie is dat de schuld voor de volle 100% bij de overheid ligt. De "gijzeling" is eigenlijk puur VVD wanbeleid waar we nu de dupe van zijn.
Conclusie dat de overheid 100% schuld heeft?

Dus we wisten tot een jaar terug niks van het broeikas effect en we moesten allemaal 130 rijden want anders werd je op de bon geslingerd?

Volgens mij heb je in Nederland toch nog altijd je eigen leven aardig in de hand gehad dus je kan toch echt alleen jezelf vooral de schuld geven denk ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gesloten