Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 12:08
Kapitein Iglo schreef: wo 11 maart 2020, 11:23 Ik hoop altijd maar dat er tussen al die verrekte kinderen één of twee zitten die een baanbrekende ontdekking doen op het gebied van mobiliteit en milieu en zo, en die ook succesvol weten te vermarkten, zodat iedereen zonder (terechte of onterechte, dat laat ik in het midden) schaamte overal heen kan gaan.
Precies, als we allemaal nu 10 kinderen maken zit er vast 1 tussen die een oplossing voor de overbevolking heeft :bier:
Kortm, blijven oefenen en productie draaien :lol: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik zal dat volkskrantartikeltje even goed lezen.

Dat op de jusite wijze zoals Lars opmerkt is natuurlijk wel een puntje, wat is de juiste wijze en ligt die ook bij de jumbo en ah?
Laatst gewijzigd door Elvander op wo 11 maart 2020, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: wo 11 maart 2020, 12:33 ... en ligt die ook bij de jumbo en ah?
Helaas niet... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Inmiddels een aantal artikelen en onderzoeken gevonden en allemaal stellen ze dat biologisch voor dierenwelzijn, eigen gevoel en smaak een goede keuze is maar voor het milieu absoluut niet.

Dit is natuurlijk ook een leuke:
Soja voor biologische kippen komt vooral uit de VS en China. Daarvoor worden geen bossen gekapt.

Nee, dat is in het verleden al gedaan.
Net als wat er nu in Zuid Amerika gebeurt. Ik keur dat heus niet goed maar eenmaal gekapt dan gaat dit argument niet meer op, wel bij nog meer kappen.

Ik ga verder kinderloos door het leven en voel me daardoor ook niet zo vaak aangesproken als anderen en begrippen als vliegschaamte ken ik niet. Verspilling en vervuiling in het algemeen heb ik een hekel aan en ik ruim mijn lokale omgeving tijdens het rondje met de hond graag wat extra op.

Maargoed, ik had me eigenlijk bij de start van dit topic al voorgenomen om me niet te laten verleiden in dit topic veel te posten. Ik vind het genoeg, zal nog wel wat lezen maar ik laat het reageren vanaf nu weer aan anderen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: wo 11 maart 2020, 13:05 ... een goede keuze is maar voor het milieu absoluut niet.
Maar wat is de milieuschade dan wel?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 12:06
Elvander schreef: wo 11 maart 2020, 11:17 Jurf, biologisch vlees is niet minder milieubelastend hoor, in tegendeel voor het milieu kun je het beste zo snel mogelijk vlees maken en niet juist zo traag mogelijk.
Biologisch op de juiste manier is op geen enkele manier milieubelastend!
Leg dan een uit wat "juist" is.

Ook biologische dieren eten voer met een eiwit rendement van ca 10% en produceren methaan en andere schadelijke bijproducten, sterker nog, meer dan de intensieve veehouderij.

https://www.quest.nl/natuur/milieu/a273 ... plofvlees/

De enige oplossing is minder vlees eten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:25
Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 12:06

Biologisch op de juiste manier is op geen enkele manier milieubelastend!
Leg dan een uit wat "juist" is.

Ook biologische dieren eten voer met een eiwit rendement van ca 10% en produceren methaan en andere schadelijke bijproducten, sterker nog, meer dan de intensieve veehouderij.

https://www.quest.nl/natuur/milieu/a273 ... plofvlees/

De enige oplossing is minder vlees eten.
Iedereen zou kunnen verzinnen dat die dieren niet bijgevoerd hoeven worden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 13:33
Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:25

Leg dan een uit wat "juist" is.

Ook biologische dieren eten voer met een eiwit rendement van ca 10% en produceren methaan en andere schadelijke bijproducten, sterker nog, meer dan de intensieve veehouderij.

https://www.quest.nl/natuur/milieu/a273 ... plofvlees/

De enige oplossing is minder vlees eten.
Iedereen zou kunnen verzinnen dat die dieren niet bijgevoerd hoeven worden... .
Ook als je niet bijvoert blijft het eiwit rendement maar 10%, of zelfs lager bij biologisch. Vlees is hoe je het ook bekijkt een ongelofelijk inefficiënte bron van voedsel. Stel je voor dat je je huis verwarmt en de CV ketel slechts 10% rendement heeft... Oh ja dat heet een houtkachel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:38 Stel je voor dat je je huis verwarmt en de CV ketel slechts 10% rendement heeft... Oh ja dat heet een houtkachel.
Openhaard bedoel je :bier:

Houtkachel van beetje niveau komt op 75-90%
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: wo 11 maart 2020, 13:48
Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:38 Stel je voor dat je je huis verwarmt en de CV ketel slechts 10% rendement heeft... Oh ja dat heet een houtkachel.
Openhaard bedoel je :bier:

Houtkachel van beetje niveau komt op 75-90%
Ik denk niet dat er in Nederland veel houtkachels zijn die 75% halen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb zelf ook geen kinderen maar van oorsprong is dit niet direct “geboren” uit de zorg over de toekomst maar meer omdat de verantwoordelijkheid me altijd te groot heeft geleken. Nu intussen toch wel erg blij met de keuze op alle fronten, maar dat is weer een andere discussie.

Ik eet wel vlees maar matig ik de hoeveelheid en biologisch maar dit met insteek op welzijn van het dier, ik heb nooit uitgezocht welke vleessoort er zwaarder weegt op de uitstoot.

Wat ik echter een hele mooie doorbraak vind is dat men nu aardig op weg is naar het kweken van vlees in een laboratorium, dat zou echt een enorme doorbraak zijn als dit over niet al te lange tijd voor consumptie geschikt zou zijn. Natuurlijk word het een dingetje om dit aan de man te brengen :lol: .

Maar nog even voor alle duidelijkheid, het is geen wedstrijd over wie er hier het groenste is he? Want daar dreigt de discussie wel steeds heen te draaien.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:51
yo-eddy schreef: wo 11 maart 2020, 13:48

Openhaard bedoel je :bier:

Houtkachel van beetje niveau komt op 75-90%
Ik denk niet dat er in Nederland veel houtkachels zijn die 75% halen.
Zelfs mijn oude Jotul haalt dat makkelijk. De iets nieuwere Dovre ook fluitend

anyway, 10% voor een houtkachel is lariekoek, dat zijn openhaard waardes
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: wo 11 maart 2020, 14:07
Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:51

Ik denk niet dat er in Nederland veel houtkachels zijn die 75% halen.
Zelfs mijn oude Jotul haalt dat makkelijk. De iets nieuwere Dovre ook fluitend

anyway, 10% voor een houtkachel is lariekoek, dat zijn openhaard waardes
De lange tenen van een houtstoker :kiss: 10% is inderdaad een open haard, maar voor 75% rendement moet je een hele moderne kachel hebben en erg je best doen. Hoe weet jij dat je dat makkelijk haalt met een oude kachel? Meten is weten, maar bij een houtkachel gaat dat nog niet zo makkelijk, zelfs bij een CV-ketel is dat een hele wetenschap en ik kan het weten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:38
Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 13:33

Iedereen zou kunnen verzinnen dat die dieren niet bijgevoerd hoeven worden... .
Ook als je niet bijvoert blijft het eiwit rendement maar 10%, of zelfs lager bij biologisch. Vlees is hoe je het ook bekijkt een ongelofelijk inefficiënte bron van voedsel. Stel je voor dat je je huis verwarmt en de CV ketel slechts 10% rendement heeft... Oh ja dat heet een houtkachel.
Uhm, ik heb niet de indruk dat je er over nagedacht hebt... .

Je geeft zo een beest een schop onder zijn hol het veld in en als die groot is eet je 'm op.

Efficiënter is natuurlijk een Ikea-vestiging op die plek neer te zetten, dan heb je een hoog rendement!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: wo 11 maart 2020, 13:56 Wat ik echter een hele mooie doorbraak vind is dat men nu aardig op weg is naar het kweken van vlees in een laboratorium, dat zou echt een enorme doorbraak zijn als dit over niet al te lange tijd voor consumptie geschikt zou zijn. Natuurlijk word het een dingetje om dit aan de man te brengen :lol: .
Dat is dus geheel niet natuurvriendelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten