Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 12:37
38x10 schreef: vr 8 november 2019, 12:03 - Ik haat elektrisch koken en kook zolang het mogelijk is op gas
Ik kan me vinden in bijna alles wat je zegt, maar wat dit betreft kan ik rustig zeggen dat je nog nooit op een fatsoenlijke inductiekookplaat hebt gekookt.

Qua gemak, snelheid, regelbaarheid, veiligheid en schoonhouden is inductie onovertroffen. En ja, een van mijn hobby's is koken.
Ik hou ook van koken op vuur (is beetje primaire nostalgie) maar als zelfs een goed bevriende kok en eigenaar van een sterren restaurant (de Nederlanden in Vreeland) over is op inductie dan zou het toch moeten werken ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Yep, ook kookfanaat en inductie is niet te vergelijken met ouderwetsch elektrisch koken. De overstap van gas naar inductie is een makkie, alleen even wennen hoe snel je water kookt ;)

Wat betreft de schuld 100% bij de VVD (of welke partij ook), dat is natuurlijk quatsch. Natuurlijk heeft de overheid een grote rol, maar vlak de consument niet uit. We hebben alleen zo'n enorme veestapel omdat wij dat vragen. "Big oil"' vervuilt de wereld, omdat wij met z'n allen in de file gaan staan. Al die containers vol plastic troep komen op vuile schepen deze kant op omdat wij de Action zo lekker goedkoop vinden.

Er is genoeg dat wij met z'n allen kunnen doen zonder de overheid. Neemt niet weg dat ze HEEL erg kunnen en zouden moeten helpen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 10:01 Simpele vraag aan de vaders en moeders hier op het forum.

Maar pa/opa waarom heb je bijna niks gedaan toen je wist dat je manier van leven zo'n grote invloed zou hebben op mijn toekomst?

Maargoed, erg benieuwd naar jullie verhaal.
Nou, omdat jullie zonodig die PS4, iPad en grote tv wilde hebben vlieg ik voor mijn werk de hele wereld over om bootjes te repareren.

Zolang als de meeste grondstoffen en onderdelen via deze weg aangevoerd worden zal er in de wereld weinig veranderen. Zelfs nu we een transitie gaan krijgen rijst de vraag waar zal dit geproduceerd worden. Windmolens, zonnepanelen en warmte pompen niet te duur. Mooi natuurlijk maar waar komen ze vandaan en hoe gaan we ze onderhouden? Ik zie het bij deze transitie juist gebeuren dat er nog meer onderdelen over de wereld gesleept moeten worden. Ze spreken over kansen.... Marketing kennen ze nu ook al in de politiek.

Ik ben alleen benieuwd hoe we er voorstaan als we ons realiseren dat het onze huizen gemiddeld €80000 aan investeringen vraagt om CO2 neutraal te worden. Nieuwe kansen.... Jawel lieve mensen.

Voor de rest is het wachten op de echte revolutie. Waterstof. Maar ja dat vraagt om politieke wil/ investeringen van de overheid. Nu is alles gebaseerd op investeringen uit het bedrijfsleven met de bijbehorende marketing.

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht ... ON_1295405

Nu het enige wat ik kan doen is bv een tweedehands 26" titanium bike kopen voor de kleine man en niet bij elke poep en een scheet het nieuwste van het nieuwste kopen omdat de mode dit voorschrijft.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 12:44
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 12:31

De huidige crisis is m.i. de schuld van de overheid en de VVD in het bijzonder. Nederland is een achterblijver op het gebied van verduurzaming. De huidige overheid kiest bovenal voor economische groei en het belonen van multinationals. De VVD kiest voor verhoging van de maximum snelheid naar 130 km/h. Kost heel veel geld en levert bijna niks op.
Daarnaast vind onze overheid dat we allemaal moeten werken en heel flexibel daarin moeten zijn. Het moet voor een werkgever makkelijk zijn om iemand te ontslaan en je moet bereid zijn elke baan aan te nemen ook al is het aan de andere kant van het land. We zitten dus massaal met z'n allen in de auto. Wat mij betreft mogen we de VVD hier dus volledig de schuld van geven.

Wat de vee sector betreft is het natuurlijk best wel bizar. We zijn als klein en overbevolkt landje een grote exporteur van vlees en zuivel. Bovendien is dit een sector die geen winst maakt, sterker nog er moet heel veel geld bij. Tel daarbij op de milieubelasting en dan vraag je je toch af waar we mee bezig zijn.

Zelf heb ik zonnepanelen, grijswater voor toilet, tuin en wasmachine, alle lampen vervangen door LED. Ik verstook minder dan 1000 cuub gas per jaar (halfvrijstaande geschakelde woning). Vakantie is meestal kamperen in een buurland.
Qua auto helaas een diesel. Ik rijd woon-werk 35.000 per jaar. Een benzine kost te veel en is te snel "op". Een elektrische auto zou ik heel graag hebben, maar is particulier onbetaalbaar. Wellicht zo de overheid eens particulieren kunnen stimuleren om betaalbaar elektrisch te gaan rijden in plaats van Tesla's, E-Jaguars en hybride Porsches.

Mijn conclusie is dat de schuld voor de volle 100% bij de overheid ligt. De "gijzeling" is eigenlijk puur VVD wanbeleid waar we nu de dupe van zijn.
Conclusie dat de overheid 100% schuld heeft?

Dus we wisten tot een jaar terug niks van het broeikas effect en we moesten allemaal 130 rijden want anders werd je op de bon geslingerd?

Volgens mij heb je in Nederland toch nog altijd je eigen leven aardig in de hand gehad dus je kan toch echt alleen jezelf vooral de schuld geven denk ik.
Ik denk dat ik al heb aangegeven dat ik persoonlijk behoorlijk mijn best doe. Ik neem dus wel mijn verantwoordelijkheid. Je hebt als burger echter geen enkele invloed op een overheid (anders dan ze wegstemmen bij een verkiezing) wat betreft economische en milieubeleid en deze overheid heeft duidelijk "ja" gezegd tegen economie en "nee" tegen milieu, en daar zijn we nu met zijn allen de dupe van.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij zijn kinderloos (onze meest milieuvriendelijke actie ooit :lol: )en zijn wel met milieu bezig, maar met mate/enige realiteitszin.

Positief:
huis uit 1921 maar duurzaam gerenoveerd en geïsoleerd
Keuken is men men nu aan het vervangen, maar alleen omdat de oude echt doorzakte en ongeveer alle apparaten het niet meer deden.
We gaan meteen van het gas af en wat kopen is vooral zuinig en bekend om lange levensduur.
Andere spullen die we kopen ook: liever iets goeds dat lang meegaat als goedkope zooi die snel vervangen moet worden en ook liever repareren als weggooien.
We hebben no steeds veels te veel spullen maar dat word wel steeds minder.
Energie: plan is met 2 jaar zonnepanelen te doen en daarmee neutraal te kunnen worden.
Eten is vooral biologisch en lokaal geproduceerd, vlees idem en dat eten we nog 3x p/w ipv alle dagen. Nog minder zou beter zijn, maar ik vind het daarvoor nog te lekker.
Eten weggooien doen we zelden, de Raad van Bestuur thuis is creatief met koken met restjes.
Afvalscheiding zijn we vrij strikt in.
Tuin doen we met regenwater uit een regenton en meestal kunnen de fietsen daar ook nog wel mee doen.

Mwa:
Ik ga graag op vakantie. Meestal 1x per 2-4 jaar ver vliegen en dan een mooie trip: de rest off season met de auto binnen europa naar een fiets of surfspot aar we dan spot n zitten en dan nog maar weinig verplaatsen.
Mijn vrouw heeft een electrische auto: klinkt milieu vriendelijk tot je kijkt hoe de batterijen worden gemaakt en je beseft dat veel electra nog steeds biomassa is wat een sjiek woord is voor buitenlandse bomen hier naartoe brengen en hier opfikken voor energie.

Slecht:
Ik rij op benzine voor mijn werk gemiddeld 1800 km p/m en zou dat graag minder doen, maar dat kan helaas niet.
Daarnaast nog prive aardig wat om te fietsen en te surfen wat ik TE leuk vind om te laten (zijn wel bewust dicht bij het strand gaan wonen).
Heel truttig, hard rijden hoeft voor mij dan weer niet: 100km p/u vind ik hard genoeg. 130 rijd ik zelden. Wel gedaan maar is vermoeiend en levert maar minimale tijdswinst op tegen veel meer verbruik

Lange termijn:
Naast op een redelijke wijze doen wat gaat geloof ik in het konijnenpest model:
Als er in de natuur teveel konijnen breekt de pest uit en zijn grofweg 80% vd konijnen dood. Op zich zielig want ik heb 2 konijnen thuis en ben gek op ze maar na zo,n periode hou je een gezonde minder voor de omgeving belastende populatie over waarna de boel weer hersteld inl plantjes etc.
Nou zijn mensen een wat hardnekkiger virus, maar eerlijk gezegd verwacht ik zoiets met mensen ook.
Met HIV gaat dat in o.a Afrika en Azie al vrij hard en gaan we de komende 10 jaar echt wel de effecten daarvan merken, maar mocht dat niet voldoende zijn dan lijkt het me dat de natuur wat harder ingrijpt en de mensheid zover uitmoordt dat de footprint minder word en de wereld weer stabiliseert.
In het ergste geval geloof ik ook niet dat we de aarde vernietigen, hooguit voor de mensheid onbewoonbaar maken.
Heel egoïstisch hoop ik uiteraard wel dat dat mijn tijd mag uitzingen. :roll:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Real Epic '89 schreef: vr 8 november 2019, 12:59
maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 10:01 Simpele vraag aan de vaders en moeders hier op het forum.

Maar pa/opa waarom heb je bijna niks gedaan toen je wist dat je manier van leven zo'n grote invloed zou hebben op mijn toekomst?

Maargoed, erg benieuwd naar jullie verhaal.
Nou, omdat jullie zonodig die PS4, iPad en grote tv wilde hebben vlieg ik voor mijn werk de hele wereld over om bootjes te repareren.

Zolang als de meeste grondstoffen en onderdelen via deze weg aangevoerd worden zal er in de wereld weinig veranderen. Zelfs nu we een transitie gaan krijgen rijst de vraag waar zal dit geproduceerd worden. Windmolens, zonnepanelen en warmte pompen niet te duur. Mooi natuurlijk maar waar komen ze vandaan en hoe gaan we ze onderhouden? Ik zie het bij deze transitie juist gebeuren dat er nog meer onderdelen over de wereld gesleept moeten worden. Ze spreken over kansen.... Marketing kennen ze nu ook al in de politiek.

Ik ben alleen benieuwd hoe we er voorstaan als we ons realiseren dat het onze huizen gemiddeld €80000 aan investeringen vraagt om CO2 neutraal te worden. Nieuwe kansen.... Jawel lieve mensen.

Voor de rest is het wachten op de echte revolutie. Waterstof. Maar ja dat vraagt om politieke wil/ investeringen van de overheid. Nu is alles gebaseerd op investeringen uit het bedrijfsleven met de bijbehorende marketing.

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht ... ON_1295405

Nu het enige wat ik kan doen is bv een tweedehands 26" titanium bike kopen voor de kleine man en niet bij elke poep en een scheet het nieuwste van het nieuwste kopen omdat de mode dit voorschrijft.
Maar ondertussen werk je dus wel mee om het hele systeem als een goed geoliede machine aan de gang te houden met zeer regelmatige vluchten en al. Ik frees dat je 2e hand tita frame dat niet gaat compenseren.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 13:00
maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 12:44

Conclusie dat de overheid 100% schuld heeft?

Dus we wisten tot een jaar terug niks van het broeikas effect en we moesten allemaal 130 rijden want anders werd je op de bon geslingerd?

Volgens mij heb je in Nederland toch nog altijd je eigen leven aardig in de hand gehad dus je kan toch echt alleen jezelf vooral de schuld geven denk ik.
Ik denk dat ik al heb aangegeven dat ik persoonlijk behoorlijk mijn best doe. Ik neem dus wel mijn verantwoordelijkheid. Je hebt als burger echter geen enkele invloed op een overheid (anders dan ze wegstemmen bij een verkiezing) wat betreft economische en milieubeleid en deze overheid heeft duidelijk "ja" gezegd tegen economie en "nee" tegen milieu, en daar zijn we nu met zijn allen de dupe van.
Nou daar noem je wat tussen neus en lippen door “het enigste wat we kunnen doen is de VVD weg stemmen” wat we dus nooit hebben gedaan terwijl we wisten hoe het zat.
Dus we hebben doelbewust gekozen voor economie (VVD) en nu zijn hun de schuld?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 13:17

Maar ondertussen werk je dus wel mee om het hele systeem als een goed geoliede machine aan de gang te houden met zeer regelmatige vluchten en al. Ik frees dat je 2e hand tita frame dat niet gaat compenseren.
Klopt, Maar doe ik het voor mezelf of is het vraag en aanbod? Zolang als er vraag en aanbod is.... De uiteindelijke vervuiler is degene die de keten in stand houd. Maar goed een elektrische auto heeft ook geen uitstoot. Nee die staat 100km verderop. Dan is die centrale zeker de vervuiler?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

We zijn allemaal heel bewust bezig. Zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's. Keuzes die sommige mensen bewust maken voor het milieu maar het grootste gros doet het alleen voor zijn portemonnee. Terugverdienmodel, bijtelling etc. Daar zit verder geen gedachte achter. Daartegenover elke 2/3 jaar wel een nieuwe tv of mobiel. En wat te denken van al Domotica gadgets die misschien wel wat opleveren maar ook een behoorlijke footprint hebben. En natuurlijk de vakanties. Betaald van het voordeel van de panelen :lol: :lol: :lol: :lol:

En misschien eens een jaar of 5 met een MTB doen? Ook geen gek idee :lol: :lol:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 13:21Dus we hebben doelbewust gekozen voor economie (VVD) en nu zijn hun de schuld?
Nou, ik persoonlijk reken het lui die op ze (en hun kornuiten) stemmen net zo goed aan, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Al eens naar Cowspiracy gekeken op Netflix?

Stoppen met vlees eten is zo'n beetje het beste wat je kunt doen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 13:21
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 13:00

Ik denk dat ik al heb aangegeven dat ik persoonlijk behoorlijk mijn best doe. Ik neem dus wel mijn verantwoordelijkheid. Je hebt als burger echter geen enkele invloed op een overheid (anders dan ze wegstemmen bij een verkiezing) wat betreft economische en milieubeleid en deze overheid heeft duidelijk "ja" gezegd tegen economie en "nee" tegen milieu, en daar zijn we nu met zijn allen de dupe van.
Nou daar noem je wat tussen neus en lippen door “het enigste wat we kunnen doen is de VVD weg stemmen” wat we dus nooit hebben gedaan terwijl we wisten hoe het zat.
Dus we hebben doelbewust gekozen voor economie (VVD) en nu zijn hun de schuld?
Ik ben in dit geval geen "we". Ik heb niet voor de VVD gekozen. Je mag verder van een overheid wel een zekere wijsheid en vooruitziende blik verwachten, dus niet "economie ten koste van alles" zoals de VVD het doet. De regering heeft er bewust voor gekozen om wetten en internationale accorderen te negeren en het probleem vooruit te schuiven. Mede door rechtszaken tegen de overheid moeten ze nu wel. Wat kun je hier als burger tegen doen? Ja het is dus de schuld van de overheid.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik zal mijzelf nogmaals quoten ..... dit soort problematiek hoort niet in de politiek thuis. Het zijn wetenschappelijk feiten, als ik een Baudet hoor zeggen "de FvD GELOOFT niet in het stikstofprobleem"d an zakt mijn brpoek af.

Ik zou de klimaat/milieu problematiek over de politiek willen tillen, zoals ook gedaan is met Delta200 plan. Goede commissie op zetten, plan maken en door alle partijen laten ondertekenen. Beleid voor de komende 30(?) jaar onafhankelijk van welke regering er zit.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

yo-eddy schreef: vr 8 november 2019, 13:52 Ik zal mijzelf nogmaals quoten ..... dit soort problematiek hoort niet in de politiek thuis. Het zijn wetenschappelijk feiten, als ik een Baudet hoor zeggen "de FvD GELOOFT niet in het stikstofprobleem"d an zakt mijn brpoek af.

Ik zou de klimaat/milieu problematiek over de politiek willen tillen, zoals ook gedaan is met Delta200 plan. Goede commissie op zetten, plan maken en door alle partijen laten ondertekenen. Beleid voor de komende 30(?) jaar onafhankelijk van welke regering er zit.
Hierbij een overzicht van waarom het nu een stikstof zooitje is en welke politieke partijen er in het verleden voor verantwoordelijk waren.....

https://nos.nl/artikel/2304768-de-stiks ... komen.html

Delta200 plan. Wat dan ook in Europa goedgekeurd wordt zonder dat het gezien wordt als staats steun.... succes. Uiteindelijk komt de stikstof Natura2000/ regelgeving ook uit Brussel.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ga t probleem nog even groter maken :D
- Als je ons (westerse) mensen gaat vergelijken met minder rijk bedeelde groepen, dan zie je dingen als afgunst, jaloezie, hebberigheid en beschikbaarheid ten grondslag liggen aan heel veel problemen, waaronder indirect ook de aanslag op het milieu.
Moet je perse die laatste iPhone hebben, moet je perse dat nieuwe carbon frame hebben wat 1,2 of 3 jaar jonger is dan je huidige bike?
Moet je perse 2-3x per jaar op wintersport / bikevakantie?
Moet je perse al die spullen om je heen hebben omdat je ze heel af en toe een keer nodig hebt?

Niet alleen proberen we elkaar af te troeven met de nieuwste spullen en snufjes, maar tegelijkertijd proberen we ook steeds meer zelfstandig te zijn en hebben we onze medemens steeds minder nodig (denken we).
Daardoor worden we:
- onvriendelijker tegen elkaar
- staan minder voor elkaar klaar
- hebben heel veel spullen die je amper gebruikt
- dwingen de industrie om steeds maar nieuwe dingen uit te brengen, terwijl de ouden nog lang niet versleten zijn. Waar blijven al die spullen?

Met voedsel is het al niet veel beter, we halen het overal vandaan, heel het jaar door, en we verspillen zoveel dat je daar de hele wereld ruim mee zou kunnen voeden.

Maar worden we er nou gelukkiger door? :bier:

En hoe proberen we het met z'n allen op te lossen? Door wetten te maken om mensen te verplichten bepaalde dingen wel of juist niet te doen.
Maar gezond boeren verstand is steeds minder nodig, waardoor we straks als het in deze trend door gaat, gewoon een groep lemmings zin die mak achter de rest aanlopen, maar totaal niet meer weten waarom.......

.......Maar wat we wel weten is dat het altijd aan een ander ligt.....
Gesloten