Wie doet wat binnen de fiets (MTB) wereld? Hoe transparant zijn we?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: vr 13 december 2019, 22:32 Gelukkig leveren we ook voor de staalindustrie :bier:
Hmmm, indirect werk je dus met Herman de Biker en Suravida samen! Doe je toch iets in de fietsindustrie! Gluiperd, dat geheim houden voor ons :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 11 december 2019, 09:38 Welk forumlid houdt zich op welke wijze ‘fanatiek amateuristisch’, ‘semi-professioneel’, danwel ‘professioneel’ bezig met MTB-en. Dus niet alleen hier in deze virtuele wereld, maar ook in real life?
Bij deze. Vrijwel volledige transparantie. :kiss:

Maar eerst toch nog even dit:
suravida schreef: vr 13 december 2019, 09:24 Die vraag van jou aan Lars is ook de enige reden dat je dit topic bent begonnen toch? (Was in ieder geval het eerste waar ik aan moest denken toen ik je openingspost las)
Goed, ergens heb ik ook dat idee en komt ook op mij over als een soort proberen te 'forceren' "uit de kast te komen". Zeker omdat Aurelius inmiddels ergens wel wat snippers moet hebben opgevangen van anderen die wel een idee hebben van wat ik doe. Maar goed, ik zou het ook gewoon kunnen negeren. Aan de andere kant, wat ik al schreef, binnenkort komt er toch wel ergens een aap uit de mouw.

Maar als je een heel klein beetje op let, dan heb je wel door wie er echt verstand van heeft of net iets meer kennis heeft van bepaalde zaken dan de gemiddelde forummert. Daarvan hebben de meesten zich hier nog niet gemeld overigens. Ik ken ze overigens niet irl, maar een enkeling weet zeker wel wie ik ben.

En het verbaast me dus een beetje, wat ik al opmerkte, dat ondanks dat ik regelmatig kennis van 'inside' deelde, er toch mensen waren die dat in twijfel trokken. Terwijl het er volgens mij toch echt wel dubbeldik op lag dat ik gewoon werkzaam ben in de fietsindustrie... .


Maar om een bepaalde neutraliteit te houden heb ik dat dus nooit benadrukt. Misschien kwam ik daardoor arroganter over, maar als je mijn achtergrond niet zou kennen zou je die indruk toch krijgen :winkie: En die neutraliteit was wel enigszins nodig in mijn ogen, omdat ik ook voor een tijdschrift schreef.

Daarnaast zit ik hier niet voor mijn eigen meerdere eer en glorie op het forum, niet om te laten zien dat ik veel weet. Maar om daadwerkelijk mensen van de juiste adviezen te dienen. En om een hoop onzin die rond gaat in fietsenland onderuit te schoppen. En zelfs dat laatste is toch redelijk gelukt.

Ah, hoe ik dan aan die kennis kom? Ik roep altijd grappend dat ik 'mountainbike' gestudeerd heb. In zoverre verslond ik op de laatste rij schoolbanken op de HTS de beschikbare mountainbiketijdschriften. En wist ik van vrijwel ieder los verkocht onderdeeltje het gewicht... .

Na een aantal mountainbikes (de eerste in 1989) was me al snel duidelijk dat dit mijn hobby was. En dat ik daarvan mijn werk wilde maken. Begonnen in het magazijn bij Augusta, daar later de service aan Marzocchi en Formula gedaan. Ook toen al een vraagbaak voor de dealers als het ging om technische zaken of passende producten, samen met de andere jongens uit het magazijn. En de opstart van BBB meegemaakt, zeer leerzaam. Maar nog geen idee wat ik wilde doen. Overgestapt naar een fietsenwinkel. Die hoopte met mij er bij meer mountainbikes te gaan verkopen. Dat maar uit zijn hoofd gepraat, te moeilijke markt. Andersom wel geleerd naar klanten te luisteren en ook de klanten te laten ervaren wat ze aan een heel goede fiets zouden hebben (een van de grootste Koga dealers op dat moment).

Na tien jaar fietsen inmiddels pakweg 30-35 fietsen en talloze onderdelen verder.

En toen kwam het blad Fiets langs. Die zochten hulp bij het mountainbike gebeuren. En ik lag bovenop de stapel sollicitatiebrieven. Onder begeleiding van Guus van de Beek – een van de meest technische manen op het gebied van fietsen op dat moment - een jaar de mountainbiketesten gedaan, freelance. Heel veel geleerd over bijvoorbeeld geometrie, materialen en constructies. En na het jaar zijn positie over genomen, mountainbike redacteur en technische verhalen. Fulltime dus bezig met kennis opdoen en doorgeven. Fietsen testen en ervaringen opschrijven. Daarvoor in Nederland bij verschillende experts, ook buiten de branche, langs geweest. En op uitnodiging van diverse fiets- en onderdelenmerken half Europa en veel landen daar buiten gezien. Op hoofdkantoren geweest, op mooie plaatsen om te fietsen. Meestal met als doel het nieuwe programma getoond te krijgen – de jaarlijkse introducties. Met diverse grote namen uit de industrie gefietst en gefeest. Met de technici achter veel merken gesproken – ook omdat ze wisten dat ik veel wist… . Met collega’s uit diverse landen goede banden opgebouwd, inzichten opgedaan. Leren fietsen – een beetje dan. Interessante tijd. Tien jaar gedaan. Genoeg anekdotes – die ik er misschien nog wel eens tegenaan gooi hier en daar.
In die tijd ook vrij intensief geholpen bij mtb-clinics. Altijd leuk mensen vooruit te helpen en goed om te zien hoe mensen kunnen leren en reageren.

Overgestapt naar idworx. Soort van productmanager. Weer op een heel andere manier leren kijken naar fietsen en onderdelen. Denk dat mijn stijl hier op het forum ook wel beïnvloed is door mijn tijd daar: zeg waar je voor staat en zorg dat je het kunt onderbouwen!
Terug in Nederland vrij snel begonnen bij Ryde. Daar in 2014 de bedenker van de Trace (high-end) serie. En mocht moest de verkoop en marketing daar ook voor doen. Helaas was het management niet geïnteresseerd in die mogelijkheden en draaide (sowieso) de hele Nederlandse productie van Ryde de nek om.
In de hoedanigheid bij Ryde weer op een heel ander niveau contact met de diverse fabrikanten. Bij Fiets zie je de marketing-jongens (hier en daar wel wat ruzie mee gehad omdat ze domme dingen zeiden :winkie: ), bij Ryde krijg je dan weer te maken met de product managers. Die ook weer op zoek zijn naar inzichten of bevestigingen. En meestal even eigenwijs zijn als ik ben.

Na idworx ook voor diverse Nederlandse fietstijdschriften stukken en testen geschreven. Dat laatste verklaart dan weer waarom ik over zoveel producten iets te zeggen heb (had). Ik heb er daadwerkelijk ervaring mee. Maar kon die dubbelrol niet helemaal vrijgeven vanwege dus een stukje neutraliteit.

Daarnaast zit ik op pakweg 125 fietsen die ik ooit in bezit heb gehad, heb ik een veelvoud daarvan opgebouwd (meestal omgebouwd) en heb dus in mijn leven ongeveer 750 intensief genoeg bereden om er zinnige dingen over te kunnen zeggen, heb de ervaring om al binnen een paar minuten wat zinnigs over de rijeigenschappen van een fiets te kunnen zeggen. En zal daarnaast nog wel 250 op 1 of andere manier bereden (1 DH-run, stukje met een ander onderdeel gemonteerd, tientallen racefietsen, meetsessie om de 1 of andere reden).

(En momenteel schijn ik niet te weten waar ik mee bezig ben :winkie: )


Duidelijk genoeg?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:Duidelijk genoeg?
Een heel stuk duidelijker.
Dat van Ryde en Idworx had ik al geraden/begrepen.
Ik denk dat we nu je eigenwijzigheid beter begrijpen :bier:
Niet dat we(ik) het altijd met je eens zijn, maar dat zou saai worden :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heel veel mooie waardevolle petten cq helmen, @Lars :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoho, we moeten ook weer niet te veel complimentjes geven...voor je het weet denkt die ouwe raddraaier dattie nog verstand heeft van zadelpenklemmen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: za 14 december 2019, 10:48 Hoho, we moeten ook weer niet te veel complimentjes geven...voor je het weet denkt die ouwe raddraaier dattie nog verstand heeft van zadelpenklemmen :winkie:
Daarnaast ben ik op de achtergrond bezig met het opzetten van een landelijk modepolitie voor bikes en bikers. Met de macht mensen ter plekke te straffen. Voor foute fietsen en onderdelen. Voor foute kleding. En gewoon als je weigert de ambtenaar om te kopen. Een Europees verzoek om deze macht loopt nog, subsidie is al wel binnen, dus binnenkort volgt een eerste test op een niet nader te noemen route op de UHR :kiss:


Voor de duidelijkheid: ik heb de regels opgesteld :winkie:
(en maakt het verder helemaal niet uit of ik er verstand van heb 8) )
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 14 december 2019, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Rad draaier :-)
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Lars TB schreef: za 14 december 2019, 11:01 Daarnaast ben ik op de achtergrond bezig met het opzetten van een landelijk modepolitie voor bikes en bikers. Met de macht mensen ter plekke te straffen. Voor foute fietsen en onderdelen. Voor foute kleding. En gewoon als je weigert de ambtenaar om te kopen. Een Europees verzoek om deze macht loopt nog, subsidie is al wel binnen, dus binnenkort volgt een eerste test op een niet nader te noemen route op de UHR :kiss:


Voor de duidelijkheid: ik heb de regels opgesteld :winkie:
(en maakt het verder helemaal niet uit of ik er verstand van heb 8) )
Boeit niet, die lui van de modepolitie zie je al van ver staan in hun Hawaï hempje dus alle tijd om om te draaien of een alternatieve route te kiezen.
:winkie:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Jammer Lars. Zoveel ervaring, en dan nog niet inzien dat je zeker in Nederland, maar ook voor het meeste daarbuiten, aan een hardtail genoeg hebt. Je bent echt hardleers hè.








:winkie: (ik zet hem er toch maar bij)
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

slapbandje schreef: za 14 december 2019, 11:06 Boeit niet, die lui van de modepolitie zie je al van ver staan in hun Hawaï hempje dus alle tijd om om te draaien of een alternatieve route te kiezen.
:winkie:
Of naar goed Haags gebruik op de brandstapel zetten Afbeelding
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

TenZNL schreef: za 14 december 2019, 12:35
slapbandje schreef: za 14 december 2019, 11:06 Boeit niet, die lui van de modepolitie zie je al van ver staan in hun Hawaï hempje dus alle tijd om om te draaien of een alternatieve route te kiezen.
:winkie:
Of naar goed Haags gebruik op de brandstapel zetten Afbeelding
Zonde van al dat hout :lol: :lol: :lol: :lol:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

japie carbon schreef: vr 13 december 2019, 20:23
Real Epic '89 schreef: do 12 december 2019, 17:16

Wereldwijd maar met de basis in Gorinchem...
Damen?
:-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TenZNL schreef: za 14 december 2019, 10:48 Hoho, we moeten ook weer niet te veel complimentjes geven...voor je het weet denkt die ouwe raddraaier dattie nog verstand heeft van zadelpenklemmen :winkie:
Precies, hij heeft al zoveel veren in zijn kont gestoken gekregen dat hij als kip door het leven gaat.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zolang ik maar niet op een hardtail hoef te rijden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In het dagelijks leven werkzaam als sportdocent. Opgeleid fysiotherapeut (niet meer praktiserend). Van mijn hobby deels (parttime) mijn werk gemaakt. Door mijn 20 jarig ervaring met sleutelen aan allerhande fietsen (met name mtb/race) kan ik aardig meepraten. Maar desondanks leer ik hier nog vaak wat bij.

Dat is wat mij betreft ook het mooie aan dit forum. Het maakt niet uit of je het op professioneel niveau doet of gewoon in je schuurtje thuis. Als je het zelf hebt gedaan en weet hoe iets moet of dit deel je die ervaring. Gratis en voor niets. En zo weten we samen meer dan wel 10 LBS bij elkaar.

En Lars is dan ongeveer het equivalent van 10+ LBS met al die ervaring 😊

Momenteel ben ik een beetje zoekende om naast mijn docent zijn iets op parttime basis te doen in de fietsbranche. Aangezien de LBS waar ik parttime werkte is gestopt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie