Bikeparken, de nieuwe midlife crisis?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jamis Diablo schreef: ma 6 januari 2020, 14:03
yo-eddy schreef: ma 6 januari 2020, 13:52 Dus ja, in een bike park zie je best veel mensen met de beste fiesten/outfit en een behoorlijk gebrek aan skills en zelfkennis (ervaring), ik vind dat vreemd maar dat ligt vooral aan mij, op de Ski piste is het niet veel anders nml.
Vreemd of juist erg logisch? Wat zal er gebeuren als zo iemand, die normaal gesproken toerritten rijdt op zijn 80mm XC HT, de trails op zijn eigen fiets af stuitert?
Dan maar beter met een goede fiets en bescherming.
Die ene dag in een bikepark is toch veel te weinig om op zijn eigen fiets de technieken echt te leren.
Des te vreemder dus dat dat soort mensen niet skills willen leren op hun XC hardtail maar wel naar een Bikepark willen .......... alsof het een compleet andere sport is :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Jamis Diablo schreef: ma 6 januari 2020, 14:03
yo-eddy schreef: ma 6 januari 2020, 13:52 Dus ja, in een bike park zie je best veel mensen met de beste fiesten/outfit en een behoorlijk gebrek aan skills en zelfkennis (ervaring), ik vind dat vreemd maar dat ligt vooral aan mij, op de Ski piste is het niet veel anders nml.
Vreemd of juist erg logisch? Wat zal er gebeuren als zo iemand, die normaal gesproken toerritten rijdt op zijn 80mm XC HT, de trails op zijn eigen fiets af stuitert?
Dan maar beter met een goede fiets en bescherming.
Die ene dag in een bikepark is toch veel te weinig om op zijn eigen fiets de technieken echt te leren.
Exact. Een bikepark wordt voor de overgrote meerderheid niet vaker dan een paar keer per jaar bezocht. Pak je dan je XC fietsje en ga je voorzichtig alle wortels, drops en stenen over (of er omheen), of pak je een dikke fiets en even dikke bescherming en blaas je een dagje lachend de berg af? Ik zou het wel weten.

Overigens, ik hoor bij de doelgroep van de knuppel in het hoenderhok. Ik fiets vanaf m'n 35e, 1e bikepark op 36. Meer dan 4x per jaar bikepark red ik niet. Waarom nu pas? Ik wist het niet eerder :D Ik pak dan wel m'n eigen fiets, maar die is net iets capabeler dan de echte lichte XC machines.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

yo-eddy schreef: ma 6 januari 2020, 13:52

Dus ja, in een bike park zie je best veel mensen met de beste fiesten/outfit en een behoorlijk gebrek aan skills en zelfkennis (ervaring), ik vind dat vreemd maar dat ligt vooral aan mij, op de Ski piste is het niet veel anders nml.
Je hebt ook je huidige niveau opgedaan door onder aan te beginnen?, dus je moet ergens gaan beginnen , en een bikepark heeft ook trails voor de wat onervaren rijder .. :wink:


Maar blijkbaar spiegelen heel wat mensen hun niveau aan hun zelf , en vinden ze zichzelf de beste :tong dus dan is de rest " minder " ....
Ook iets van de laatste paar jaren dan de bikepark's intrek zijn , soort werking van de behoefte en de maatschappij ...

Maar leuke discussie , leuk om te lezen dat sommige zich toch geroepen vinden om zijn of haar gedrag te verantwoorden , al is het dan met een :wink:

:-q :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, de strekking van het verhaal is dus dat je eerst voor je 40e hier in NL op een volledig starre fiets met kleine wielen moet oefenen voordat je uberhaupt maar over een bikepark mag nadenken? En als je dan gaat, moet je dat "badass" doen zonder bescherming omdat het vroegah ook zo gedaan werd.

Waarom mag je sommige lijnen dan niet eens af zonder een fullface en volledige bodyarmour :~

Een bikepark is toch om te oefenen?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zie eigenlijk zelden iets van andere forumers en aangezien ik niet heel veel fiets ga ik er vanuit dat ik een middelmatige fietser ben. Ook ga ik er van uit dat als mensen veel veerweg hebben en een duure fiets dat ze goed kunnen fietsen omdat hun manier van fietsen deze bakken nodig heeft.

Maar volgens mij is dit vaak niet helemaal het geval begrijp ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat die beschermingsvoorschriften voortkomen uit de groep genoemd in de startpost :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik dacht dat MTB de sport was van het 'doe lekker wat je wil en laat iedereen lekker z'n ding doen en doe vooral relaxt tegen elkaar'.

Blijkbaar zijn er dus regels vergelijkbaar met 'the rules' van het wielrennen? Kan ik ergens nalezen wat voor fiets ik precies mag hebben en hoeveel bescherming ik maximaal mag dragen om bepaalde dingen te doen? Ik ben nu ontzettend in de war :~
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mark-V schreef: ma 6 januari 2020, 14:11
maverick76 schreef: ma 6 januari 2020, 13:33 Ja die had ik wel gelezen maar was persoonlijk naar jou dus niet extra geciteerd.

En ik heb geen hekel aan bikeparken maar ik vind de kombochten/flowtrails niet leuk genoeg om uren voor te rijden. De North Shore is me niet North shore genoeg en de features zoals drops etc. Zijn me veel te hoog/eng.

En om nou bijvoorbeeld naar Winterberg te gaan om het kinderbaantje te rijden (wat ik wel leuk vind) is me ook wat.
Ik denk dat het grootste "probleem" met een bikepark zoals winterberg is is dat het bedoeld is voor het grote publiek en dus redelijk veilig moet zijn.
M.a.w. iedere feature is zo ontworpen dat je in verhouding maar weinig skills nodig hebt om die feature te nemen. De landing is vrij gemaakt, je hebt de ruimte om te landen, de ondergrond is opgeruimd en goed onderhouden en ook de helling van de landing is optimaal aangepast aan de snelheid / hoogte van de feature.
Daardoor is de kans dat je een foutje maakt natuurlijk een stuk kleiner, maar tegelijkertijd leer je ook niet goed zelf inschatten hoe snel je moet gaan, onder welke hoek, wanneer je moet springen en wanneer je beter kunt incasseren, etc.
Wacht even, je bent nooit in een bikepark buiten Nederland geweest maar weet ons wel dit te vertellen? Dat is toch wel interessant. Ik kan je garanderen dat je jezelf op Winterberg aardig gemakkelijk een rolstoel in kan rijden, ook al is het een vrij makkelijk bikepark vanwege de niet zo stijle berg.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook ik ben nu in de war :roll: ...omdat ik niet wil en nu toch moet gaan :-{ :wink:
Dus ik gaat nu beginnen met het outfit en tegen die tijd heb ik waarschijnlijk ook de Bike :D voor The best Bike Parks :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik pak mezelf lekker in (als een midlifecrisisman) hoor. Ik heb niet de skillset van yo-eddy en als ik een week niet kan werken doordat ik iets te hard op m'n plaat ben gegaan kost me dat meer dan die hele robocop-outfit. Ik rij geen drops als Mark V en ik passeer de roadgap, maar ik heb wel de neiging vrij hard te gaan.

Inmiddels heb ik een full-face met googles, volledige body armour, crashpants en knie-scheen-beschermers, enkel voor het bikepark. Als het meer enduro wordt rij ik met knie en elleboogbeschermers, een evoc backpack en full face.

Op de piste heb ik ook een rugtas met beschermer en een setje polsbeschermers om. Ik heb in m'n leven nog nooit iets gebroken en dat hou ik graag zo.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 6 januari 2020, 15:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

maverick76 schreef: ma 6 januari 2020, 14:45 Ik zie eigenlijk zelden iets van andere forumers en aangezien ik niet heel veel fiets ga ik er vanuit dat ik een middelmatige fietser ben. Ook ga ik er van uit dat als mensen veel veerweg hebben en een duure fiets dat ze goed kunnen fietsen omdat hun manier van fietsen deze bakken nodig heeft.

Maar volgens mij is dit vaak niet helemaal het geval begrijp ik.
Tuurlijk niet, als middelmatige fietser heb ik een fiets met midddelmatige veerweg zodat ik ik m`n gebrek aan skills en m`n te kleine pikkie kan compenseren. De bodyarmor maakt me lekker gespierd en weer in verhouding tot m`n te dikke pens en de fullface helm met goggle camoufleren mooi m`n wijkende haarlijn en leesbril. Win/win :bier:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

maverick76 schreef: ma 6 januari 2020, 14:45 Ik zie eigenlijk zelden iets van andere forumers en aangezien ik niet heel veel fiets ga ik er vanuit dat ik een middelmatige fietser ben. Ook ga ik er van uit dat als mensen veel veerweg hebben en een duure fiets dat ze goed kunnen fietsen omdat hun manier van fietsen deze bakken nodig heeft.

Maar volgens mij is dit vaak niet helemaal het geval begrijp ik.
Waarom zou alleen een goede fietser op een dure fiets rijden?

Niet iedereen in een Porsche of Ferrari is een goede auto coureur.
Kan ook gewoon hobby zijn om een mooie auto te rijden.

Zo is het ook met andere hobby's als fietsen, voetbal, vissen, motorsport, watersporten etc.
Als je leuk vind om goed spul te kopen en je het kan veroorloven go for it.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

maverick76 schreef: zo 5 januari 2020, 20:59 Ik heb weer te lang de knuppel laten liggen en de hoenders worden me te rustig, dus bij deze :
Dit lukt uitstekend!! :D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

TenZNL schreef: ma 6 januari 2020, 14:41 Ja, de strekking van het verhaal is dus dat je eerst voor je 40e hier in NL op een volledig starre fiets met kleine wielen moet oefenen voordat je uberhaupt maar over een bikepark mag nadenken? En als je dan gaat, moet je dat "badass" doen zonder bescherming omdat het vroegah ook zo gedaan werd.
Correct :bier:
TenZNL schreef: ma 6 januari 2020, 14:41 Waarom mag je sommige lijnen dan niet eens af zonder een fullface en volledige bodyarmour :~
Als je echt badass bent dan negeer je die borden uiteraard
TenZNL schreef: ma 6 januari 2020, 14:41 Een bikepark is toch om te oefenen?
Oefenen doe je thuis, Bikepark is om te posen met je skills










:wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: ma 6 januari 2020, 14:11 Ik denk dat het grootste "probleem" met een bikepark zoals winterberg is is dat het bedoeld is voor het grote publiek en dus redelijk veilig moet zijn.
M.a.w. iedere feature is zo ontworpen dat je in verhouding maar weinig skills nodig hebt om die feature te nemen. De landing is vrij gemaakt, je hebt de ruimte om te landen, de ondergrond is opgeruimd en goed onderhouden en ook de helling van de landing is optimaal aangepast aan de snelheid / hoogte van de feature.
Daardoor is de kans dat je een foutje maakt natuurlijk een stuk kleiner, maar tegelijkertijd leer je ook niet goed zelf inschatten hoe snel je moet gaan, onder welke hoek, wanneer je moet springen en wanneer je beter kunt incasseren, etc.
Eigenlijk geeft het je dus wellicht een vals gevoel van skills en kom je jezelf mogelijk tegen als je ergens een drop of een jump wilt doen die daar niet speciaal voor gebouwd is (op straat, of gewoon in het bos).
Juist vanwege je eerste 2 zinnen is een bikepark zo interessant om je skills naar een hoger level te krijgen. Omdat je in een gecontroleerde omgeving kunt oefenen. Als iedere drop op dat steile pad in Zuid-Frankrijk weer anders ligt, dan duurt het 10x zo lang voor je het een beetje door krijgt. Dus als je de parkeerplaats en de muurtjes in NL ontgroeid bent - de echte basis hebt opgebouwd - ga je naar een plek waar je verder kunt werken aan je skills. Afhankelijk van wat je wilt is een bikepark als Winterberg dan een goede optie. Maar het kan ook bij een pumptrack zoals in Roosendaal zijn (evt. als tussenstap).

Dat wil dan nog niet zeggen dat je in 1x die trail in Zuid-Frankrijk naar beneden ramt, maar de kans dat als je het gaat doen je heel beneden komt is weer wat groter!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie