Des te vreemder dus dat dat soort mensen niet skills willen leren op hun XC hardtail maar wel naar een Bikepark willen .......... alsof het een compleet andere sport isJamis Diablo schreef: ↑ma 6 januari 2020, 14:03Vreemd of juist erg logisch? Wat zal er gebeuren als zo iemand, die normaal gesproken toerritten rijdt op zijn 80mm XC HT, de trails op zijn eigen fiets af stuitert?
Dan maar beter met een goede fiets en bescherming.
Die ene dag in een bikepark is toch veel te weinig om op zijn eigen fiets de technieken echt te leren.
Bikeparken, de nieuwe midlife crisis?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Bokmaaa
- Extreme Biker
- Berichten: 762
- Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Exact. Een bikepark wordt voor de overgrote meerderheid niet vaker dan een paar keer per jaar bezocht. Pak je dan je XC fietsje en ga je voorzichtig alle wortels, drops en stenen over (of er omheen), of pak je een dikke fiets en even dikke bescherming en blaas je een dagje lachend de berg af? Ik zou het wel weten.Jamis Diablo schreef: ↑ma 6 januari 2020, 14:03Vreemd of juist erg logisch? Wat zal er gebeuren als zo iemand, die normaal gesproken toerritten rijdt op zijn 80mm XC HT, de trails op zijn eigen fiets af stuitert?
Dan maar beter met een goede fiets en bescherming.
Die ene dag in een bikepark is toch veel te weinig om op zijn eigen fiets de technieken echt te leren.
Overigens, ik hoor bij de doelgroep van de knuppel in het hoenderhok. Ik fiets vanaf m'n 35e, 1e bikepark op 36. Meer dan 4x per jaar bikepark red ik niet. Waarom nu pas? Ik wist het niet eerder Ik pak dan wel m'n eigen fiets, maar die is net iets capabeler dan de echte lichte XC machines.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Je hebt ook je huidige niveau opgedaan door onder aan te beginnen?, dus je moet ergens gaan beginnen , en een bikepark heeft ook trails voor de wat onervaren rijder ..
Maar blijkbaar spiegelen heel wat mensen hun niveau aan hun zelf , en vinden ze zichzelf de beste dus dan is de rest " minder " ....
Ook iets van de laatste paar jaren dan de bikepark's intrek zijn , soort werking van de behoefte en de maatschappij ...
Maar leuke discussie , leuk om te lezen dat sommige zich toch geroepen vinden om zijn of haar gedrag te verantwoorden , al is het dan met een
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ja, de strekking van het verhaal is dus dat je eerst voor je 40e hier in NL op een volledig starre fiets met kleine wielen moet oefenen voordat je uberhaupt maar over een bikepark mag nadenken? En als je dan gaat, moet je dat "badass" doen zonder bescherming omdat het vroegah ook zo gedaan werd.
Waarom mag je sommige lijnen dan niet eens af zonder een fullface en volledige bodyarmour
Een bikepark is toch om te oefenen?
Waarom mag je sommige lijnen dan niet eens af zonder een fullface en volledige bodyarmour
Een bikepark is toch om te oefenen?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Ik zie eigenlijk zelden iets van andere forumers en aangezien ik niet heel veel fiets ga ik er vanuit dat ik een middelmatige fietser ben. Ook ga ik er van uit dat als mensen veel veerweg hebben en een duure fiets dat ze goed kunnen fietsen omdat hun manier van fietsen deze bakken nodig heeft.
Maar volgens mij is dit vaak niet helemaal het geval begrijp ik.
Maar volgens mij is dit vaak niet helemaal het geval begrijp ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Ik denk dat die beschermingsvoorschriften voortkomen uit de groep genoemd in de startpost
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Ik dacht dat MTB de sport was van het 'doe lekker wat je wil en laat iedereen lekker z'n ding doen en doe vooral relaxt tegen elkaar'.
Blijkbaar zijn er dus regels vergelijkbaar met 'the rules' van het wielrennen? Kan ik ergens nalezen wat voor fiets ik precies mag hebben en hoeveel bescherming ik maximaal mag dragen om bepaalde dingen te doen? Ik ben nu ontzettend in de war
Blijkbaar zijn er dus regels vergelijkbaar met 'the rules' van het wielrennen? Kan ik ergens nalezen wat voor fiets ik precies mag hebben en hoeveel bescherming ik maximaal mag dragen om bepaalde dingen te doen? Ik ben nu ontzettend in de war
Wacht even, je bent nooit in een bikepark buiten Nederland geweest maar weet ons wel dit te vertellen? Dat is toch wel interessant. Ik kan je garanderen dat je jezelf op Winterberg aardig gemakkelijk een rolstoel in kan rijden, ook al is het een vrij makkelijk bikepark vanwege de niet zo stijle berg.Mark-V schreef: ↑ma 6 januari 2020, 14:11Ik denk dat het grootste "probleem" met een bikepark zoals winterberg is is dat het bedoeld is voor het grote publiek en dus redelijk veilig moet zijn.maverick76 schreef: ↑ma 6 januari 2020, 13:33 Ja die had ik wel gelezen maar was persoonlijk naar jou dus niet extra geciteerd.
En ik heb geen hekel aan bikeparken maar ik vind de kombochten/flowtrails niet leuk genoeg om uren voor te rijden. De North Shore is me niet North shore genoeg en de features zoals drops etc. Zijn me veel te hoog/eng.
En om nou bijvoorbeeld naar Winterberg te gaan om het kinderbaantje te rijden (wat ik wel leuk vind) is me ook wat.
M.a.w. iedere feature is zo ontworpen dat je in verhouding maar weinig skills nodig hebt om die feature te nemen. De landing is vrij gemaakt, je hebt de ruimte om te landen, de ondergrond is opgeruimd en goed onderhouden en ook de helling van de landing is optimaal aangepast aan de snelheid / hoogte van de feature.
Daardoor is de kans dat je een foutje maakt natuurlijk een stuk kleiner, maar tegelijkertijd leer je ook niet goed zelf inschatten hoe snel je moet gaan, onder welke hoek, wanneer je moet springen en wanneer je beter kunt incasseren, etc.
Waar woke is, is vuur
Ook ik ben nu in de war ...omdat ik niet wil en nu toch moet gaan
Dus ik gaat nu beginnen met het outfit en tegen die tijd heb ik waarschijnlijk ook de Bike voor The best Bike Parks
Dus ik gaat nu beginnen met het outfit en tegen die tijd heb ik waarschijnlijk ook de Bike voor The best Bike Parks
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Ik pak mezelf lekker in (als een midlifecrisisman) hoor. Ik heb niet de skillset van yo-eddy en als ik een week niet kan werken doordat ik iets te hard op m'n plaat ben gegaan kost me dat meer dan die hele robocop-outfit. Ik rij geen drops als Mark V en ik passeer de roadgap, maar ik heb wel de neiging vrij hard te gaan.
Inmiddels heb ik een full-face met googles, volledige body armour, crashpants en knie-scheen-beschermers, enkel voor het bikepark. Als het meer enduro wordt rij ik met knie en elleboogbeschermers, een evoc backpack en full face.
Op de piste heb ik ook een rugtas met beschermer en een setje polsbeschermers om. Ik heb in m'n leven nog nooit iets gebroken en dat hou ik graag zo.
Inmiddels heb ik een full-face met googles, volledige body armour, crashpants en knie-scheen-beschermers, enkel voor het bikepark. Als het meer enduro wordt rij ik met knie en elleboogbeschermers, een evoc backpack en full face.
Op de piste heb ik ook een rugtas met beschermer en een setje polsbeschermers om. Ik heb in m'n leven nog nooit iets gebroken en dat hou ik graag zo.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 6 januari 2020, 15:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Tuurlijk niet, als middelmatige fietser heb ik een fiets met midddelmatige veerweg zodat ik ik m`n gebrek aan skills en m`n te kleine pikkie kan compenseren. De bodyarmor maakt me lekker gespierd en weer in verhouding tot m`n te dikke pens en de fullface helm met goggle camoufleren mooi m`n wijkende haarlijn en leesbril. Win/winmaverick76 schreef: ↑ma 6 januari 2020, 14:45 Ik zie eigenlijk zelden iets van andere forumers en aangezien ik niet heel veel fiets ga ik er vanuit dat ik een middelmatige fietser ben. Ook ga ik er van uit dat als mensen veel veerweg hebben en een duure fiets dat ze goed kunnen fietsen omdat hun manier van fietsen deze bakken nodig heeft.
Maar volgens mij is dit vaak niet helemaal het geval begrijp ik.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Waarom zou alleen een goede fietser op een dure fiets rijden?maverick76 schreef: ↑ma 6 januari 2020, 14:45 Ik zie eigenlijk zelden iets van andere forumers en aangezien ik niet heel veel fiets ga ik er vanuit dat ik een middelmatige fietser ben. Ook ga ik er van uit dat als mensen veel veerweg hebben en een duure fiets dat ze goed kunnen fietsen omdat hun manier van fietsen deze bakken nodig heeft.
Maar volgens mij is dit vaak niet helemaal het geval begrijp ik.
Niet iedereen in een Porsche of Ferrari is een goede auto coureur.
Kan ook gewoon hobby zijn om een mooie auto te rijden.
Zo is het ook met andere hobby's als fietsen, voetbal, vissen, motorsport, watersporten etc.
Als je leuk vind om goed spul te kopen en je het kan veroorloven go for it.
- Bokmaaa
- Extreme Biker
- Berichten: 762
- Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Dit lukt uitstekend!!maverick76 schreef: ↑zo 5 januari 2020, 20:59 Ik heb weer te lang de knuppel laten liggen en de hoenders worden me te rustig, dus bij deze :
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
CorrectTenZNL schreef: ↑ma 6 januari 2020, 14:41 Ja, de strekking van het verhaal is dus dat je eerst voor je 40e hier in NL op een volledig starre fiets met kleine wielen moet oefenen voordat je uberhaupt maar over een bikepark mag nadenken? En als je dan gaat, moet je dat "badass" doen zonder bescherming omdat het vroegah ook zo gedaan werd.
Als je echt badass bent dan negeer je die borden uiteraard
Oefenen doe je thuis, Bikepark is om te posen met je skills
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Juist vanwege je eerste 2 zinnen is een bikepark zo interessant om je skills naar een hoger level te krijgen. Omdat je in een gecontroleerde omgeving kunt oefenen. Als iedere drop op dat steile pad in Zuid-Frankrijk weer anders ligt, dan duurt het 10x zo lang voor je het een beetje door krijgt. Dus als je de parkeerplaats en de muurtjes in NL ontgroeid bent - de echte basis hebt opgebouwd - ga je naar een plek waar je verder kunt werken aan je skills. Afhankelijk van wat je wilt is een bikepark als Winterberg dan een goede optie. Maar het kan ook bij een pumptrack zoals in Roosendaal zijn (evt. als tussenstap).Mark-V schreef: ↑ma 6 januari 2020, 14:11 Ik denk dat het grootste "probleem" met een bikepark zoals winterberg is is dat het bedoeld is voor het grote publiek en dus redelijk veilig moet zijn.
M.a.w. iedere feature is zo ontworpen dat je in verhouding maar weinig skills nodig hebt om die feature te nemen. De landing is vrij gemaakt, je hebt de ruimte om te landen, de ondergrond is opgeruimd en goed onderhouden en ook de helling van de landing is optimaal aangepast aan de snelheid / hoogte van de feature.
Daardoor is de kans dat je een foutje maakt natuurlijk een stuk kleiner, maar tegelijkertijd leer je ook niet goed zelf inschatten hoe snel je moet gaan, onder welke hoek, wanneer je moet springen en wanneer je beter kunt incasseren, etc.
Eigenlijk geeft het je dus wellicht een vals gevoel van skills en kom je jezelf mogelijk tegen als je ergens een drop of een jump wilt doen die daar niet speciaal voor gebouwd is (op straat, of gewoon in het bos).
Dat wil dan nog niet zeggen dat je in 1x die trail in Zuid-Frankrijk naar beneden ramt, maar de kans dat als je het gaat doen je heel beneden komt is weer wat groter!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"