Taalverbastering

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Of wespp of wesp , ligt aan de uitspraak , netzoals zeike nat of zeik nat
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Snelle Buffer schreef: zo 19 januari 2020, 13:31 Of wespp of wesp , ligt aan de uitspraak , netzoals zeike nat of zeik nat
.......net zoals :wink:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het gebruik van Engelse benamingen voor fietsonderdelen etc. is niet iets waar ik me aan stoor. Als engineer bij een internationaal opererende machinebouwer met collega's van verschillende nationaliteiten is het gebruik van vooral technisch Engels mij niet vreemd. Er zijn genoeg Engelse termen waarvan ik het Nederlandse woord zou moeten googlen. Nu moet ik toegeven dat het Engels spreken mij in het algemeen altijd al makkelijk af ging.

waar ik me wel ontzettend aan kan storen is het slechte of soms zelfs compleet afwezige gebruik van leestekens en hoofdletters als je echt je best doet om het te begrijpen kom je er vaak wel uit maar de kans dat de schrijver van mij een antwoord op zijn onleesbare vraag krijgt halveert met iedere keer dat ik een onleesbare zin opnieuw moet lezen ik ben er zelf ook niet altijd zeker van of ik het goed doe maar probeer er wel altijd behalve nu een leesbaar stukje tekst van te maken

Er schuilt een klein beetje een taalnazi in mij (taalnsb'er?). Als/dan is natuurlijk een klassieker, u/uw kom je ook vaak tegen, vooral in teksten waaruit blijkt dat iemand interessant probeert te doen met formeel taalgebruik en dan keihard faalt. De vouwt die Lars maakte met sommige/sommigen is ook iets wat je vaak ziet. Die laatste wordt trouwens ook vaak door autocorrect verneuqt.

Ook in het Engels zie je tenenkrommende dingen voorbij komen. Het verschil tussen then/than vinden veel mensen lastig. Dat is een beetje de Engelse versie van als/dan. Er zijn ook verbazingwekkend veel Engels sprekende mensen die there/their/they're door elkaar halen en zichzelf compleet belachelijk maken op het internet.

Ik noem het Facebook-taal, aangezien dit soort fauten daar het meest vaakste te zien is. Het niveau is vaak ver te zoeken daar. Het lijkt wel alsof het niveau van taalgebruik (en mensen in het algemeen) omgekeerd evenredig is aan hoe vaak ze hun privéleven op Facebook plempen. Nu ik erover schrijf moet ik ook meteen denken aan het niveau verschil tussen dit forum en die MTB-praat groep op Facebook.

Eigenlijk is taalgebruik op het internet wat uiterlijk vertoon in het echte leven is. Het geeft een eerste indruk van iemand zonder de inhoud te kennen en je kunt mij niet wijs maken dat niet iedereen een klein beetje oordeelt aan de hand van een eerste indruk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Flow&Co schreef: zo 19 januari 2020, 14:27 ... De vouwt die Lars maakte met sommige/sommigen is ook iets wat je vaak ziet. ...
Jaja, wrijf het er nog maar een keer in :(( :winkie:


(Ik ken de regel (bij personen een -n, anders niet), alleen typen mijn vingers soms sneller...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Eerlijk gezegd krijg ik kromme tenen van de titel van dit onderwerp, het moet natuurlijk "taalverloedering" zijn :evil:

"De taal is het voertuig van de geest maar het Nederlands is een krakende wagen geworden..."
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Enrico schreef: zo 19 januari 2020, 09:07 Nou vooruit nog één keer dan.
Het werkwoord is melden.
De stam is (ik) meld.

Onvoltooid tegenwoordige tijd:
Ik meld
jij meldt
hij / zij meldt
wij melden
jullie melden
zij melden

“De één die het meld” is een hij of een zij.
De één die het meldt is derhalve de juiste schrijfwijze.


De Nederlandse taal is niet moeilijk. Het kent alleen veel te veel regels en uitzonderingen daarop. :D
Bedankt voor het melden.
who dares wins
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heel veel gemaakte fout op dit forum is "Trail" waar "Trial" bedoeld wordt en omgekeerd..... een trailbike is echt compleet wat anders dan een trialbike ...... het is lastig trails rijden op een trialbike en trial op een trailbike gaat ook niet optimaal..... caprice?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Zo zeg, dit is volgens mij het snelst groeiende topic sinds tijden! :lol: Je bent er een dagje niet en hup, weer een nieuw lounge bar topic.

Geeft wel aan dat het heel wat losmaakt.

Nou ben ik op zich wel goed met taal en ik lees mijn post altijd wel na voordat ik hem plaats, maar om nou iemand te verbeteren op zijn/haar taalgebruik dat gaat me wat ver. Maar dat je best wat aandacht aan het opstellen van een post mag besteden, daar ben ik het wel mee eens...wil je begrepen worden door je mede forumleden, dan mag je best zorgen dat zinnen voorzien zijn van leestekens en zo nodig hoofdletters zodat je boodschap iig duidelijk is, in plaats van te moeten gissen naar de strekking.

Ik heb van het plan van Lars om grappige verhaspelingen hier te posten overigens nog niet veel teruggezien ...zou iedereen nu ineens op correctheid van posts gaan letten? ;)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

yo-eddy schreef: zo 19 januari 2020, 15:32 Heel veel gemaakte fout op dit forum is "Trail" waar "Trial" bedoeld wordt en omgekeerd..... een trailbike is echt compleet wat anders dan een trialbike ...... het is lastig trails rijden op een trialbike en trial op een trailbike gaat ook niet optimaal..... caprice?
Je bedoelt waarschijnlijk capice, als in : begrepen...?

Ehhh ja ...nou ben ik toch aan het verbeteren... :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Flow&Co schreef: zo 19 januari 2020, 14:27

Er schuilt een klein beetje een taalnazi in mij (taalnsb'er?).
Flow&Co schreef: zo 19 januari 2020, 14:27 Nu ik erover schrijf moet ik ook meteen denken aan het niveau verschil tussen dit forum en die MTB-praat groep op Facebook.

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Wiel-Maat schreef: zo 19 januari 2020, 15:35
yo-eddy schreef: zo 19 januari 2020, 15:32 Heel veel gemaakte fout op dit forum is "Trail" waar "Trial" bedoeld wordt en omgekeerd..... een trailbike is echt compleet wat anders dan een trialbike ...... het is lastig trails rijden op een trialbike en trial op een trailbike gaat ook niet optimaal..... caprice?
Je bedoelt waarschijnlijk capice, als in : begrepen...?

Ehhh ja ...nou ben ik toch aan het verbeteren... :winkie:
Ik wilde eerst "vout" schreiven maar daar hapt niemand op :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

„Deze zin bevadt drie vouten.“
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: zo 19 januari 2020, 19:08 „Deze zin bevadt drie vouten.“
:lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: zo 19 januari 2020, 15:22 Eerlijk gezegd krijg ik kromme tenen van de titel van dit onderwerp, het moet natuurlijk "taalverloedering" zijn :evil:

"De taal is het voertuig van de geest maar het Nederlands is een krakende wagen geworden..."
Met dank aan Driek van Wissen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ondertussen zit ik hier nog steeds op sneeuw te wachten.

De lezer kan zich afvragen
Zit hij op sneeuw, of zit hij te wachten?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie