Taalverbastering

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Omdat de kreet laatst weer langs kwam±
Tijgerhaai schreef: di 14 januari 2020, 21:04 Ah, de taalnazi.
Om nu iemand voor taalnazi uit te maken omdat je zelf een taalblunder maakt... Dat is net zo iets als iemand die van rechts komt geen voorrang geven en dan gaan roepen dat die persoon die van rechts komt geen verkeersinzicht heeft.

We hebben een taal zodat we begrijpelijk met elkaar kunnen communiceren. ´Ons´, ´wij´, ´hun´, ´mn´, ´men´, het komt allemaal langs hier en in de spreektaal. Vaak begrijp je uit de context wel wat er bedoeld wordt, maar we zitten wel op een glijdende schaal.

Een andere mooie hier op het forum vind ik:
Stijl:
Afbeelding

En steil:
Afbeelding

Of hoe zat het nu precies? Eerlijk gezegd, als iemand het over een "stijle afdaling" heeft, dan zie ik dit voor mij:
Afbeelding


Maar goed, daarnet kwam ik deze tegen:
Horsthil schreef: za 18 januari 2020, 11:31 Ik stond achter zon en schild ergens bovenaan bij een klim wat te eten.
En nu kom ik wat meer tot het punt van dit topic. Ik wil niemand aan de schandpaal nagelen (hooguit er op wijzen dat je iets fout doet :roll: ), ben er wel voor om af en toe te corrigeren omdat er soms geen kaas van te maken is. Maar sommigen 'schrijffouten' laten je dus echt twijfelen over wat er bedoeld wordt.

Wat bedoelt Horsthil hier? Had hij de zon in de rug? Maar een schild? Had een ridder iets vergeten? Komt hier zijn Vlaamse afkomst naar voren: "zo enen schild"? En dan is het woord schild ook weer beter verklaarbaar.

Intrigerend! Ik moest er wel een beetje om lachen :lol:


Dus mijn bedoeling hier is grappige verschrijvingen, foutieve spreektaal of toch gewoon taalergernissen te verzamelen. Ter lering en vermaak.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Is Zon en Schild niet gewoon een plaats/buurt/gebouw oid?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Zon en schild is een locatie.
Maar die autocorrect op mijn telefoon veranderd soms ook hele zinnen waardoor het er nogal krom uitziet.

En ook juist mede door autocorrect is mijn spelling slechter geworden. Ik schrijf ook nauwelijks meer met een pen. Alles gaat digitaal tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door Sabai op za 18 januari 2020, 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik ben zeer zeker geen taalpurist maar soms krullen mijn tenen bij het lezen van bepaalde berichten inderdaad.
Vaak wordt er dan het 'excuus' gegeven dat het hedentendaagse straattaal is of men typt 'je kunt toch lezen wat er bedoeld wordt?'

Het veelal gebruikte, en door jou aangehaalde voorbeeld van een stijle afdaling is er eentje die hier op het forum te pas en te onpas voorbij komt.
Het absolute dieptepunt voor mij vormt toch wel het woordje 'me' wat overal zomaar voor gezet wordt. Me fiets........me auto..... :evil: :evil:

Een typevaudt maken we allemaal wel eens maar personen die structureel dat soort taal gebruiken plaats ik toch snel in een hokje en serveer ik af. Daarmee valt voor mij geen gesprek te voeren.
Voor sommigen wellicht kort door de bocht maar ik verwacht van eenieder dat je toch enige moeite doet om correct en goed leesbaar Nederlands te gebruiken.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nu ben ik zelf niet zo een grote schrijver :D maar met mijn mobiel die de laatste 2 jaar zo'n beetje in 3 talen moet :lol: functioneren :-{ kan ik je nu wel melden dat, dat ook niet helpt en dan ook nog met spelling controle en regelmatig gebruikte woorden.....nou die kun je maar beter uit zetten :lol: wat een zooi je krijgt, bij een fout letter tikken :roll: :wink:
Bestaat er ook zoiets als leesverbastering, want het schrijven is 1, maar dat er goed en duidelijk geschreven stukken slecht gelezen worden.....is ook een punt(je) van aandacht denk ik zelf :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klitse schreef: za 18 januari 2020, 12:20 Is Zon en Schild niet gewoon een plaats/buurt/gebouw oid?
Haha :lol: Bedankt voor de correctie :-q

Daar heb ik dus niet eens aan gedacht. En de aandacht die ik bij de taallessen had, had ik dus blijkbaar niet bij topografie :-{ (ik was trouwens heel slecht in taal).

Maar dan moet je het dus inderdaad met een hoofdletter schrijven om duidelijk te maken dat het om een locatie gaat. Dus toch nog een taalvout :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: za 18 januari 2020, 12:31 Bestaat er ook zoiets als leesverbastering, want het schrijven is 1, maar dat er goed en duidelijk geschreven stukken slecht gelezen worden.....is ook een punt(je) van aandacht denk ik zelf :-q
Tenenkrommend weer Mario :roll: :lol:



Maar nu is verkeerd lezen vaak wel heel leuk :bier: Maar dat is weer een ander onderwerp :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wat een gequote :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Snelle Buffer schreef: za 18 januari 2020, 12:39 Wat een gequote :winkie:
Foute quote :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mario070 schreef: za 18 januari 2020, 12:46
Snelle Quoter schreef: za 18 januari 2020, 12:39 Wat een gequote :winkie:
Foute quote :lol: :wink:
:lol:
Wat een " verbastering"
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Uurtje :lol: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Laten we Lars TS z'n topic niet vervuilen :D sorry Lars TB :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wou net zegge ; kiek ut anders wordt ome Lars booz :P

Maar denk eerder een topic om te kijke , hoe snel dit op nr1 komt te staan binnen no time op de 400 paginas , sgat een 1 en halfe week

Sorry on topik maar weer :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kunnen we ook een smiley quotum invoeren?
Ik stel voor max 1 per 2 zinnen.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Lars TB schreef: za 18 januari 2020, 12:06 Maar sommigen 'schrijffouten' laten je dus echt twijfelen..
:winkie:
'BUILT not Bought '
Plaats reactie