Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 20:05 Toch weer een succes dit onderwerp :-)

Zonder provoceren lukt het ook :lol:
Toch zijn het allemaal ouwe koeien. Deze discussie herhaalt zich eindeloos met al de usual suspects erin. :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: ma 27 januari 2020, 19:51
Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 19:49 Maar een spannende variatie op 2.0 heb ik nog niet gezien, de voorstellen zijn allemaal 3.0 en die zijn voor de 500 gevorderden... .
Houd eens een poll op de UHR (in de zomer uiteraard 8) ), het zijn er vast veel meer.
Kom eens een dagje mee scheppen, het zijn er zeker minder :roll: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Goeie actie Maverick76.

Leuk dat je die podcast als opmaat hebt gebruikt.

Ik heb zelf de fijne ervaring van vrij kunnen mountainbiken in Nederkand. vnl regio Arnhem en daar heel veel kunnen leren. En die ervaring was een mooie basis die ik in de Belgische Ardennen heb kunnen aan scherpen. Daar o.a 3 jaar gewoond.

Kan me geheel aansluiten bij de tekst van Aurelius.

Quote : Aurelius

Ik gun iedereen puur natuur routes!
Dus niet 2.0 flowroutes, niet 1.0 old school vaste routes, maar het echte vrije rijden.

Want dat is waar MTB-en het meest lijkt op ... MTB-en. Daar vind je de echte uitdagingen, daar kun je echt de grenzen verleggen, daar zijn de verrassingen het grootst, de trails het steilst, op danwel af, daar leer je pas echt 'fietsen', want het kan er ook makkelijker fout gaan, daar is het het desgewenst spannendst. Want je kunt ook altijd omfietsen als je vrij rijdt :wink: . Voor mij is dat vrije rijden in Nl en net over de grens allemaal 'XC rijden', al wordt het net over de grens voor veler begrip ook al 'trails rijden'.
En tegelijk kan ik enorm genieten van alle 2.0 flowtrails op de UHR bijvoorbeeld.
Beiden is mooi, beiden is kicken, maar... het vrije rijden is het meest uitdagend. Ik kan wel zonder aangelegde 2.0 flowtrails, maar niet zonder het uitdagende vrije rijden. En saaie vaste 1.0 routes boeien me nog het minst. Al neem ik die soms deels om in uitdagender gebied te kunnen komen, dan is het een leuk verbindingsstuk, beter dan verhard moeten rijden.

Veel Nl'ers rijden op 'overbemeten fietsen', zoals hierboven door Tim al werd aangehaald, 'met een onderbemeten techniek'. En van beiden zijn ze het zich vaak niet eens bewust. Gaat allemaal goed zolang je op niet al te technische flowroutes zit, want daar kan het bijna niet fout gaan, maar als je ineens in het wild iets uitdagends tegenkomt (steil op/af, diepe geulen, boompjes, gladde wortels, losse keien) dan kan het zomaar wel ineens fout gaan. Omdat je het niet gewend was, omdat je het nog nooit eerder tegengekomen was, omdat je er de benodigde techniek simpelweg nog niet voor had kunnen ontwikkelen. Een overbemeten fiets kan dan een beetje helpen, maar lost het niet op. (Sterker... volgens mij leer je op een 'onderbemeten fiets' zelfs beter fietsen, als je een beetje aanleg hebt).

Ik denk dat in ons vlakke drukke volle landje het vrije uitdagende rijden utopie is en blijft.... te druk, teveel andere bos-recreanten, risico-mijdende terreineigenaren, te weinig echte hoogteverschillen (van pak en beet 50hm en meer). Dus mag je blij zijn met het maximaal haalbare, momenteel flow 2.0 routes?
Gezegend ben je als je aan de randen van het land met hoogteverschil woont, waar dat vrije rijden ook nog kan, of op fietsafstand te vinden is, bv net over de grens. De regio's Nijmegen/Arnhem (Dtsl) eo, Zuid L eo (Blg).

Kunnen 2.0 routes uitdagender?
Ik denk van niet, anders krijg je ongelukken. Houdt 2.0 maar 2.0.
Je kunt wel overgaan tot het aanleggen van 3.0 routes... Speciaal aangelegde extra uitdagende routes/routetjes, met een duidelijke waarschuwing erbij, een duidelijke ingang eventueel, voor technisch gevorderde rijders is. Op eigen risico te betreden, etc. En daar mag je best een rockgarden in opnemen die mooi in het landschap is opgenomen bv. En laat het maar wat eroderen, etc. Daar vooral niet teveel aan onderhoud doen! De natuur doet ook niet aan onderhoud. Een regengeul is een regengeul, een gevallen boom een gevallen boom... pas als je je kettingblad gaat raken kun je er evt een stuk (tussen)uit zagen? Laat de rest van de natuurlijke obstakels maar oefen-obstakel zijn. En trekt je dat niet? Dan blijf je lekker veilig flowen en genieten op de 2.0 routes die in de meerderheid zijn.
Op die 3.0 routes kun je in eigen land 'centraal' tenminste nog wat grenzen leren verleggen, voor je je grenzen geheid tegen gaat komen rond 's lands grenzen en verder erover.

Ook in de Alpen etc. zijn flowroutes kicken. Wat er daar vooral bijkomt is steilheid, hogere snelheid. En daarna het sprongen maken eventueel, op de routes voor gevorderden. Maar ook in de bergen blijf ik de bergpaadjes die niet zijn aangelegd, maar zijn ontstaan door het wandelen, het leukst vinden. Want het meest onvoorspelbaar, en daarmee het meest uitdagend. Of zelfs een stuk waar geen wandelpad loopt volgen, ook dat is kicken. Kan ook op een 'onderbemeten fiets', met wat techniek, als je je snelheid er maar een beetje op aanpast.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant-E schreef: ma 27 januari 2020, 20:29 De discussie voortzetten op fiets.nl zou er echter wel een leuke dimensie aan toevoegen. :winkie:
:lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: ma 27 januari 2020, 20:32 ... met al de usual suspects erin. :lol:
Als er ergens wat te rellen valt... :roll: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

aurelius schreef: ma 27 januari 2020, 19:09
Gezegend ben je als je aan de randen van het land met hoogteverschil woont, waar dat vrije rijden ook nog kan, of op fietsafstand te vinden is, bv net over de grens. De regio's Nijmegen/Arnhem (Dtsl) eo, Zuid L eo (Blg).
Wat ben ik dan gezegend :winkie:
En hier in de regio zijn er echt wel mooie steile afdalingen over worteltapijten en drops van meer dan 75cm waar ook ik af en toe nog af moet stappen omdat ik het simpelweg niet durf te rijden. :-{
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

ik kwam deze toevallig nog tegen op YouTube
Geeft wel aan dat wat lastigere features best mogelijk zijn op een vaste route.
Ook voor iemand in een spijkerbroek op een eenvoudig (beginners) fietsje.

https://www.youtube.com/watch?v=NbIhXNua8-0
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 21:09 ik kwam deze toevallig nog tegen op YouTube
Geeft wel aan dat wat lastigere features best mogelijk zijn op een vaste route.
Ook voor iemand in een spijkerbroek op een eenvoudig (beginners) fietsje.

https://www.youtube.com/watch?v=NbIhXNua8-0
Grappig, zie 'm voor het eerst. Beide features zijn (mede) door mij aangelegd, alleen het eerste dropje bij de start is gewoon "natural" ....... er is echt een waslijst aan opties vlak langs de route.

Leuk om te zien dat het niet allemaal mensen zijn met overbemeten fietsen en onderbemeten skills :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 21:09 ik kwam deze toevallig nog tegen op YouTube
Geeft wel aan dat wat lastigere features best mogelijk zijn op een vaste route.
Ook voor iemand in een spijkerbroek op een eenvoudig (beginners) fietsje.

https://www.youtube.com/watch?v=NbIhXNua8-0
Goeie, die drop/sprong door het midden op de afdaling na de S-klim (of hoe die ook heet). Ik rij hem meestal langs de linkerkant om wat vliegtijd te pakken. Huurfietsers gaan doorgaans langs de rechterkant. Om middendoor te gaan was nog niet in me opgekomen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: ma 27 januari 2020, 21:43
Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 21:09 ik kwam deze toevallig nog tegen op YouTube
Geeft wel aan dat wat lastigere features best mogelijk zijn op een vaste route.
Ook voor iemand in een spijkerbroek op een eenvoudig (beginners) fietsje.

https://www.youtube.com/watch?v=NbIhXNua8-0
Goeie, die drop/sprong door het midden op de afdaling na de S-klim (of hoe die ook heet). Ik rij hem meestal langs de linkerkant om wat vliegtijd te pakken. Huurfietsers gaan doorgaans langs de rechterkant. Om middendoor te gaan was nog niet in me opgekomen.
Als je volle bak rijdt is linksom de enige optie, ik pak jump in het midden alleen als ik tegenwind heb of met de kleine aan het biken ben. Op warp speed ga je de landing niet redden als je middendoor gaat
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik sluit me ook bij Aurelius aan.
Allemaal hartstikke mooi, maar er gaat niks boven natuurlijke trails.

Gelukkig is er relatief dicht bij huis al best veel.

Oa daarom snap ik echt niet dat de enduro's niet populairder zijn (ondanks dat ze heel snel vol zitten)

Er wordt hier veel over de fietsen gelult, maar over iets waar je ze echt kunt gebruiken dan weer niet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 27 januari 2020, 19:42
Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 19:20

Dat zijn Mark-V zijn woorden :winkie:
Nee, die schrijft vaak dat iedereen het niveau van Macaskill kan halen als je maar genoeg oefent :p
Daar ben ik steeds meer van overtuigd. Ik ken inmiddels steeds meer namen van mensen die zeker net zo goed zijn, maar bij lange na niet zo bekend.
En vergeet niet:
As of April 2009, MacAskill had been practising several hours per day for more than 12 years. He gave up his job as a mechanic so he could ride full-time[2] and now lives in Glasgow. In June 2009, MacAskill appeared in the music video for Doves' single "Winter Hill".[3]
bron.

Die heeft zijn vlieguren dus zeker wel gemaakt met meer dan 25 jaar training ervaring...

Helaas heb ik de tijd niet om de komende 23,5 jaar meerdere uren per dag te trainen om het te bewijzen, maar ik ben voorlopig nog niet klaar met bijleren ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: ma 27 januari 2020, 21:39 Leuk om te zien dat het niet allemaal mensen zijn met overbemeten fietsen en onderbemeten skills :-q
Zijn fiets is anders aardig overbemeten... (aan de grote kant)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zat al te wachten op de Yo-V vete :lol:

Ik vind hem wel leuk, zonder is het toch niet echt gezellig.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mijn ouders wonen in Hoorn, als ik weer eens langs ga dan kan ik wel eens naar Schoorl rijden. Toch wel benieuwd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie