Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De UHR routes (op Kwint na) zijn inderdaad laagdrempelig, alleen op de limiet komt er wat uitdaging om de hoek kijken.
Op Bergschenhoek bijv haalt een beginner nooit de klimmen, en na sommige afdalingen loopt 't dun door de broek en komen ze nooit meer terug.

Zie hier dé oorzaak van de drukte. En de staat van de tracks. Er valt dus wél wat aan te doen, op termijn.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Op een route als Bergschenhoek kom ik zelden vanwege de ligging. Er zitten zeker een paar leuke stukjes in. Kan me inderdaad wat steile stukjes herinneren en wat krappe bochtjes.

Maar ga voor de grap eens een half uurtje staan kijken op één van de wat lastigere beklimmingen of afdalingen op Amerongen of Leersum. Daar ga je precies dat zien. Persoonlijk vind ik de verschillen tussen de lastige passages van dat soort routes ook niet zo heel groot als het gaat om het technisch vermogen. Het is allemaal wat anders, maar veel moeilijker? Dat valt toch wel mee?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mmm... Ik heb laatste een rondje Bergschenhoek gedaan op de gravelbike. Ging nét, maar moest toch wel mijn skills aardig aanspreken om te blijven rijden. Ben op de 2 lastigste stukken ook maar afgestapt om niet onnodig naar de EHBO te moeten. Rondje Amerongen of Rhenen zijn ook best werken op de gravelbike, maar dan vooral omdat je armen moe worden. En een rondje Lage Vuursche doe ik op de gravelbike sneller dan op de HT. Maar die routes zijn vanuit technisch oogpunt echt prima te doen op een dergelijke fiets, al zal ik zeker Amerongen op de mtb doen omdat dat simpelweg leuker is.
Maar mijn zegen heb als er op de UHR wat meer afdalingen a la Bergschenhoek komen, wordt het alleen maar mooier van. :-q :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Exact wat je zegt... Ik kom de laatste weken vaak op BH, en zie amper tot geen beginners. Te lastig voor ze.
Op Vlaardingen zie je er al beduidend meer. Waarmee mijn punt (hoe laagdrempeliger hoe drukker) bevestigd wordt.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Het staat me inderdaad ook wel bij als iets lastiger alleen niet zo'n groot verschil. Maar ik heb geen gravelbike, kan me voorstellen dat het dan een ander verhaal is op een afdaling.

Monte Cervino is vanaf volgende week op afspraak weer te bezoeken. Zal dat weer eens combineren met een rondje op het parcours. Dan is m'n herinnering weer wat scherper.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik vind BH lastiger dan Amerongen/Ginkel.
De scherpe bochtje icm los gravel maken het wel tricky en de klimmetjes zijn ook lastiger.
Paar gemene felle klimmetjes waar je met weinig aanvangssnelheid aan begint.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hetzelfde fenomeen zie je overigens ook in de winter. Hoe lastiger de track, des te minder bwr's.
Niet voor niets zijn Zeist, drieluik Dorst, LDD dan dé hotspots. Op BH of Kwintelooijen zie je ze amper.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Daar heeft de locatie natuurlijk ook wel iets mee te maken. Een geïsoleerde vuilnisbelt versus een route in een bos.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Kwintelooijen is een geïsoleerde vuilnisbelt? :wink:

Feit blijft dat de routes nu letterlijk ten onder gaan aan 't eigen succes. Ik zie maar één manier om dat enigszins tegen te gaan.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@bottechia: pak ook eens Vlaardingen mee als je in de buurt. PJ baan mét net wat meer uitdagingen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Idem de St Pietersberg. Geen flow, die je moet je er juist 'verdienen', wat technischer, 'werken' dus, wil je er vlot rond komen. Ook van zijn hand trouwens.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

daniel1975 schreef: zo 10 mei 2020, 15:04 Ik vind BH lastiger dan Amerongen/Ginkel.
De scherpe bochtje icm los gravel maken het wel tricky en de klimmetjes zijn ook lastiger.
Paar gemene felle klimmetjes waar je met weinig aanvangssnelheid aan begint.
Er is zelfs technische road gap op BH :)
video
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

suravida schreef: zo 10 mei 2020, 16:05 @bottechia: pak ook eens Vlaardingen mee als je in de buurt. PJ baan mét net wat meer uitdagingen. :-q
Zal 'm onthouden. Bergschenhoek ligt voor mij wel meer voor de hand in deze hoek omdat ik die makkelijk combineer met een bezoekje aan Koers en/of Monte Cervino.

Monte Cervino is één van de weinige plekken waar je op het moment kunt klimmen vanwege de buitenwanden. Dus daar ga ik binnenkort zeker weer eens langs. Wellicht de fiets mee om daarna nog wat trails te bezoeken.
aurelius schreef: zo 10 mei 2020, 19:05 Idem de St Pietersberg. Geen flow, die je moet je er juist 'verdienen', wat technischer, 'werken' dus, wil je er vlot rond komen. Ook van zijn hand trouwens.
Die staat al een tijdje op mijn lijstje. Als het straks allemaal weer wat normaler is geworden ga ik weer eens een dagje Voerstreek/Epen doen. Wellicht deze er nog aan vast plakken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Flowtrails, German style... In de regel rijdt er van alles door elkaar: van XC hardtails tot full-on DH fietsen.

Nu is het niet het dikst bevolkte gebied maar wel met veel bos en zullen de randvoorwaarden andere zijn, maar dit wordt qua sprongen een beetje de moeite...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

aurelius schreef: zo 10 mei 2020, 19:05 Idem de St Pietersberg. Geen flow, die je moet je er juist 'verdienen', wat technischer, 'werken' dus, wil je er vlot rond komen. Ook van zijn hand trouwens.
Is gewoon een PJ flowtrail :tong
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie