Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Stegeren is er ook zo 1, en dan ook nog fantasieloos met weinig hoogtemeters. Ik doe hem een enkele keer achter route Hardenberg aan, maar elke keer ben ik het halverwege al zat.
Geen gezeik, mountainbike!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 mei 2020, 20:07
Mad Wally schreef:...
Het enige wat ik minder vind is het eindeloos hele korte draaien. Soms lijkt het alsof ze zoveel mogelijk meters proberen te maken op een postzegeltje. Dat hoeft van mij echt niet.
Ja, zo'n zigzag orgie op de vierkante meter.
Dat je iedere boom in het bos minstens aan 2 kanten voorbij rijdt.
Dat je telkens een deja-vu hebt omdat je een minuut geleden op ongeveer dezelfde plek was, maar dan 5m naar links of rechts. 5km route per hectare.
Ik kan er echt niets mee, behalve afsnijden.
Je moet soms wat als je maar een heel klein stukje natuur hebt om wat te mogen aanleggen ... :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hanjovdberg schreef: di 12 mei 2020, 09:18Je moet soms wat als je maar een heel klein stukje natuur hebt om wat te mogen aanleggen ... :roll:
De lengte van de route niet als de voornaamste KPI gebruiken?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 8 mei 2020, 23:54 Ik weet niet of jullie t zien kunnen, maar hier wat (rode) stukjes uit een vaste route in Denemarken https://www.instagram.com/p/B_7MPe-nwix ... iqng0n45a5

Uiteindelijk zijn dit trouwens ook gewoon flowtrails :bier:
Wat mij aanspreekt aan die Deense trails is dat het een mix lijkt van wat mensen hier "1.0" en "2.0" noemen (ik heb helemaal geen hekel aan die uitdrukking hoor, dat lijkt maar zo). Prima combinatie die dus wel mogelijk is. Heet dat dan 3.0?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

In zoetermeer ga je ook keer op keer hetzelfde heuveltje op; stijl omhoog en weer stijl naar beneden. Ik denk wel dat ze maximaal gebruik hebben gemaakt van de omstandigheden :-q , maar jammer is het wel. Er zou door het gehele Buitenpark een veel mooiere route mogelijk zijn, met meer afwisseling, alleen hebben we een bloedfanatieke vogelaarskliek hier in de stad die tegen alles bezwaar maakt.
Het grappige is dat vogels zich amper aan je storen, zolang je op de fiets zit. Een wandelaar met een hond verstoort meer.
Vanavond de maidentrip met de nieuwe Oiz 8)
Bicycle, bicycle, bicycle
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Vrees dat wij nog hoofdpijn gaan krijgen van veel van de aangelegde routes :roll:

Groot aantal is na aanleg en door droogte veranderd veranderd in een zand-stuif-bedoeling, waar de bestaande (saaie) paden er nog berijdbaar bij liggen. In zomerse periodes gaan wij waarschijnlijk vaker krijgen dat routes worden gesloten of er vriendelijk word gevraagd om weg te blijven van de routes.

Waar wij eerder vooral last hadden van modder en kapot gereden routes in winterse periodes, gaat er straks waarschijnlijk het omgekeerde gebeuren. Dus in de zomer routes dicht en vervolgens grotere inspanningen moeten leveren qua onderhoud en in de winter rekening houden met de grotere belasting/drukte omdat veel mensen het mountainbiken ondekt hebben, delen bewust/onbewust kapotrijden met wederom extra inspanningen qua onderhoud tot gevolg :-?

Hopen op nieuwe inzichten van een aantal terrein-eigenaren, zo lang "extra terrestrial" materiaal gebruiken niet word toegestaan zal op veel plekken de ondergrond niet geschikt zijn voor intensief gebruik in zomerse/droge condities.

Voorzie zelfs dat routes op sommige plekken weer worden aangepast/verlegd omdat de oplossing erger is dan de kwaal, soort nieuwe inzichten :winkie:

Bodemsamenstelling is key, 2.0 en flow is (soms) leuk, maar huidige aanpak is realistisch en over de lange termijn bezien misschien niet zo zaligmakend :-{
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Het bos wordt gewoon ingericht voor de winterse boswielrenner :tong
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

NickVE schreef: ma 11 mei 2020, 21:14 Mtb route Helmond , veel korte bochtjes en klimmetjes , maar wel een lekker route 👍🏻
Nee, die vind ik juist het aller ergste!
(van wat ik gereden heb dan)
Ik heb 10 jaar naast het Bakelse bos(je) gewoond.
Er lag een leuk rondje, maar dat was hier en daar niet politiek correct en te kort.
Het maakte leuk gebruik van alle mogelijkheden, maar alles slechts 1x.
De gemeente wilde een langere afstand en die ene gevaarlijke kruising mocht er niet in.
Jammer.
Maar ik woon er niet meer en als jullie er blij mee zijn :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

daniel1975 schreef: di 12 mei 2020, 12:13 Het bos wordt gewoon ingericht voor de winterse boswielrenner :tong
Volkomen terecht want die zijn er ook veel meer dan "het hele jaar door MTB-ers".
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Tsjibiti schreef: wo 13 mei 2020, 12:16
daniel1975 schreef: di 12 mei 2020, 12:13 Het bos wordt gewoon ingericht voor de winterse boswielrenner :tong
Volkomen terecht want die zijn er ook veel meer dan "het hele jaar door MTB-ers".
Volkomen onterecht, want die BWR's hebben al een land vol speeltuin. (fietspaden met onmogelijke bochten etc) Laat ze daar lekker op fietsen en onze parkoers voor de echte MTBers...
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Het is maar waar je van houdt.
Hoe onmogelijker te fietsen en hoe sterker je spullen moeten zijn om heel te blijven, hoe beter.
Smaken verschillen.
Maar als de PJ rondjes van nu release 2.0 van 4.0 zijn kan ik me daar goed vermaken.
Wel sneu voor de routearchitect en vrijwilligers dat veel 2.0 lusjes met die droogte al een paar jaar bijna alleen maar top te rijden zijn in het BWR seizoen.
Qua Patet Orbis
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3892
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als spuit 11 dan ook maar even een duit in het zakje doen.

Ik denk dat het er op neerkomt dat wij maar een stelletje verwende krengen zijn. Het topic een beetje doorgebladerd en alle gebruikelijke verdachten worden weer genoemd. Zoals al benoemd zitten wij met een paar zaken zoals; het niveau van de gemiddelde rijder en wil de terreineigenaar niet elke week een taxi met blauwe lampjes in het bos, plus de ecologische en fysieke mogelijkheden in het terrein. Natuurlijk het kan altijd beter, maar ondertussen hebben wij hier toch wel een aantal mooie trails liggen. Weliswaar hebben wij hier geen Lairig Ghru, maar je kan toch wel redelijk kiezen waar je vandaag zin in hebt. Van een suf rondje in de polder tot even lekker het Traumapad te Nijmegen, of in mijn geval nog verder door tuffen naar het Zuiden van Limburg en de oude Voerstreek opzoeken.

Ik kwam laatst een dame die MTB clinics geeft uit het zuiden van Duitsland tegen bij Nijmegen. Hoewel je bij ons geen lange beklimmingen hebt van een uur. Was zij wel onder de indruk van de kwaliteit van de trails. Zij ervoer het veel intensiever dan bij haar in de Alpen doordat je korte klimmen en afdalingen achter elkaar had liggen.

Het is dus ook maar net wat je gewend bent, en daarom vinden wij het in het buitenland zo gaaf.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Spijker > Kop

Niet voor niets dat in normale tijden de parkeerplaats van Amerongen vol stond met Duitsers en Belgen.

:-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

suravida schreef: wo 13 mei 2020, 13:13Niet voor niets dat in normale tijden de parkeerplaats van Amerongen vol stond met Duitsers en Belgen.
.... en de parkings in Belgie, Duitsland en Frankrijk met NL kentekens.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het gras is blijkbaar altijd ergens anders groener ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie