Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hallo, member “corex” poste dit onderwerp van vitalMTB z'n podcast onder het topic “freeride en Downhill”.

Bekijk deze link even en de podcast. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties? (Mits je het geduld en tijd hebt natuurlijk)

https://www.vitalmtb.com/features/The- ... iking,2822

Verkort :

Maken flowtrails de sport te soft en heeft het weinig meer met kunde en mountainbiken te maken?
Of zijn flowtrails juist de toekomst om een veel grotere groep mensen te bedienen?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik denk dat een groot deel van de mensen teveel gefocust zijn op zo hard mogelijk gaan. Ik zelf kijk ook veel naar mijn gemiddelde om te zien hoe "goed" ik bezig ben geweest. Dus als je dan een route hebt die harder werken is gaat je gemiddelde naar beneden en heb je voor je gevoel misschien niet zo goed gedaan, terwijl je juist beter je best moest doen.

Nadeel van sommige flow routes vindt ik dat ze soms teveel dezelfde bochten achterelkaar maken, dan wordt het op een gegeven moment ook saai.

Ik vindt allebei leuk om te doen, maar ik ga het liefst zo hard mogelijk en dat is bij een "natural" route vaak een grotere uitdaging. Als dat dan wel lukt bij een moeilijke afdaling bijvoorbeeld, is dat wel lekker. Vaak heb je dan ook wat meer pogingen nodig om dat goed te doen. Dus die zijn ook minder saai.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat je een combinatie van trails moet hebben binnen een route, op zich maakt een flowtrail het wel makkelijker/toegankelijker maar tegelijkertijd kan het ook een enorme kick geven om hard naar beneden te rijden.
Ben persoonlijk meer liefhebber van natuurlijke technische trails maar kan van een mooie flowtrail afdaling met kombochten zeker genieten.
Zoals met heel veel dingen moet het gewoon niet TE veel worden dan blijft het zeker een aanwinst.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Van beide opties kan ik genieten. Bikepark Wales als voorbeeld, is het leuk om zo hard mogelijk horizontaal (in m'n hoofd dan he, de praktijk valt tegen) door de kombochten van een flowtrail te jassen. Maar de krappe technische routes, met wortels, stenen, drops en meer zijn ook superleuk en geven uiteindelijk meer genoegdoening als je er enigzins soepel doorkomt. Binnen mijn bekendenkring zijn er absoluut mensen die vooral flow leuk vinden. En van alle mensen die de ruwere technische trails prefereren, is er volgens mij niemand die af en toe supersnelle flow links laat liggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is de schuld van al die lui die roepen dat een hardtail of xc-fully voldoende is. Dan kun je geen ruige downhill rijden zonder over Sam Hill-skills te beschikken! En dus wil iedereen flowtrails.

De verkoop van bovengenoemde fietsen verbieden is dus de oplossing!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 13:21 Het is de schuld van al die lui die roepen dat een hardtail of xc-fully voldoende is. Dan kun je geen ruige downhill rijden zonder over Sam Hill-skills te beschikken! En dus wil iedereen flowtrails.

De verkoop van bovengenoemde fietsen verbieden is dus de oplossing!
Tsja, Sam Hill-skills zijn moeilijker te realiseren dan welke trail dan ook. Dus dan maar een flowtrail, dat geeft nog een beetje de illusie van snelheid. En met een HT is een worteltapijtje ruig zat, dus we hebben niks te klagen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Voor alles is een tijd en een plaats. Een heftige natuurlijke downhill is gaaf, maar dat is een goed gebouwde flowtrail ook. Het gaat om de afwisseling, altijd de zelfde (soort) route gaat ook tegen staan, hoe mooi hij ook is.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een waar woord. En afwisseling kun je opzoeken, dat hoef je niet allemaal in één en dezelfde trail te proppen. Want dan gaat ook dát weer tegenstaan. Daarom vond ik het laatst leuker dan ik dacht, om op het Kroondomein rond te fietsen. Brede paden, maar wel weer uitgestrekt en onverwacht omdat het een nieuw gebied is. Technische uitdaging nul. En toch genoten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik ben persoonlijk een groot fan van snelle flowtrails, maar wél met een technische karakter. Veelzijdigheid, zoals momenteel op de UHR, daar moeten we landelijk naartoe.
Dat betekent dus wél dat we ervoor moeten waken dat ook die paar oldskool ruige routes, dus met de lange zware klimmen en bloedsnelle afdalingen, niet kompleet verdwijnen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind beide leuk . De laatste tijd ben ik veel aan het oefenen op mijn techniek en hiervoor vind ik meer uitdaging bij ons in het GNR dan op de trails. Maar als ik even lekker wil knallen pak ik een UHR route. Dus ik vind het prima zo !
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het “probleem” wat de podcast aanhaalt is dat van alle nieuwe aangelegde trails bijna alles flowtrails zijn en dat steeds meer natural trails worden dichtgegooid voor fietsers en worden hiking trials.

Ik denk dat het onvermijdelijk is net als met bijna alles. Er word gekeken naar de massa en deze wil flow en behoefte om te oefenen en het jezelf moeilijk te maken ebt een beetje uit ons soort heb ik het idee.

Maar goed, er is voor degene die het zichzelf moeilijk willen maken nog genoeg te vinden. Dus je zal altijd een schifting houden tussen de mainstream en een groepje die meer wil, die laatste vind z'n weg wel.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 13:21 Het is de schuld van al die lui die roepen dat een hardtail of xc-fully voldoende is. Dan kun je geen ruige downhill rijden zonder over Sam Hill-skills te beschikken! En dus wil iedereen flowtrails.

De verkoop van bovengenoemde fietsen verbieden is dus de oplossing!
Dit is natuurlijk ook prima om te draaien.
Verbied alles comfortabeler dan xc fully. 😋

Heb heel lang alleen natuurlijk gereden en dacht het mountainbiken wel te kunnen.
Omdat het allemaal zwaarder ging had je meer tijd om te anticiperen op bochten/obstakels.
Maar toen kwam er een flowtrail en toen bleek ineens dat je ook snel moet kunnen sturen en anticiperen op wat er aan kwam.

Was voor mij een hele nieuwe ervaring en zeker een positieve aanwinst.
Nu heb je bij downhill uiteraard de combinatie van snel en natuurlijk, maar dat zul je in Nederland niet snel tegen komen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Giant-E schreef: ma 27 januari 2020, 13:50 Ik ben persoonlijk een groot fan van snelle flowtrails, maar wél met een technische karakter. Veelzijdigheid, zoals momenteel op de UHR, daar moeten we landelijk naartoe.
Dat betekent dus wél dat we ervoor moeten waken dat ook die paar oldskool ruige routes, dus met de lange zware klimmen en bloedsnelle afdalingen, niet kompleet verdwijnen.
Welke veelzijdigheid bedoel je dan precies? Misschien heb ik niet de juiste routes gereden op de UHR maar het zijn knikkerbaantjes waar iedereen van 7 tot 70 uit de voeten kan (mits je fit bent). Maar ik denk ook dat technisch voor iedereen een andere betekenis heeft net als wat hier Enduro of trail is is in de rest van de wereld XC.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Simpel, natural trails hebben mijn voorkeur.
Echter worden bijna alle trails op het moment flowtrails. Blijkbaar is dit wat iedereen wil.
De reden waarom ik geen lol meer heb op de mtb. CX gaat nog net maar serieus op de MTB heb ik al vier of vijf jaar meer gezeten.
Nu maar een andere sport gezicht en gevonden...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 14:04
Giant-E schreef: ma 27 januari 2020, 13:50 Ik ben persoonlijk een groot fan van snelle flowtrails, maar wél met een technische karakter. Veelzijdigheid, zoals momenteel op de UHR, daar moeten we landelijk naartoe.
Dat betekent dus wél dat we ervoor moeten waken dat ook die paar oldskool ruige routes, dus met de lange zware klimmen en bloedsnelle afdalingen, niet kompleet verdwijnen.
Welke veelzijdigheid bedoel je dan precies? Misschien heb ik niet de juiste routes gereden op de UHR maar het zijn knikkerbaantjes waar iedereen van 7 tot 70 uit de voeten kan (mits je fit bent). Maar ik denk ook dat technisch voor iedereen een andere betekenis heeft net als wat hier Enduro of trail is is in de rest van de wereld XC.
Tussen de verschillende UHR-routes is wel degelijk een "veelzijdigheid"/ verscheidenheid te vinden. Van Austerlitz als beginnersroute met minimale hoogteverschillen tot Kwintelooijen als korte baan met relatief veel hoogteverschil en weinig herstel. Maar dit is wel veel veelzijdigheid binnen een bepaalde bandbreedte: je moet het allemaal in Nederlands perspectief zien. Het is niet zo dat we hier BC-achtige oerbossen met veel verval hebben die worden gladgestreken tot niveau Pluk van de Petteflat.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie