Ik begrijp het wel, er speelt enige historie mee hier. We zijn er al mee bezig, laten we er verder niet teveel aandacht aan schenken.
Thx.
Jullie visie op natural vs flowtrails?
Jullie draaien het nu gewoon om.B100 schreef: ↑wo 13 mei 2020, 15:00Precies. Kan me nog wel herinneren dat de flowtrails werden gepromoot als "onderhoudsarm/vrij", maar dat blijkt in praktijk niet op te gaan. Als je ziet wat voor enorme onderhouds-effort er wordt gestoken in de UHR (door doorgaans dezelfde groep vrijwilligers) dan vraag ik me af of dit "hip gezegd" wel sustainable is.... Ondertussen komt er alleen maar meer en meer volk op de route die voor het vignetje wel onderhoud verwachten (want ik betaal er voor) maar niet zelf de handen uit de mouwen steken. Iets zegt me dan dat de gebruiksintensiteit voor de trails met deze ondergrond dan is bereikt (of overschreden).vasquez schreef: ↑di 12 mei 2020, 10:50 Vrees dat wij nog hoofdpijn gaan krijgen van veel van de aangelegde routes
Groot aantal is na aanleg en door droogte veranderd veranderd in een zand-stuif-bedoeling, waar de bestaande (saaie) paden er nog berijdbaar bij liggen. In zomerse periodes gaan wij waarschijnlijk vaker krijgen dat routes worden gesloten of er vriendelijk word gevraagd om weg te blijven van de routes.
Waar wij eerder vooral last hadden van modder en kapot gereden routes in winterse periodes, gaat er straks waarschijnlijk het omgekeerde gebeuren. Dus in de zomer routes dicht en vervolgens grotere inspanningen moeten leveren qua onderhoud en in de winter rekening houden met de grotere belasting/drukte omdat veel mensen het mountainbiken ondekt hebben, delen bewust/onbewust kapotrijden met wederom extra inspanningen qua onderhoud tot gevolg
Hopen op nieuwe inzichten van een aantal terrein-eigenaren, zo lang "extra terrestrial" materiaal gebruiken niet word toegestaan zal op veel plekken de ondergrond niet geschikt zijn voor intensief gebruik in zomerse/droge condities.
Voorzie zelfs dat routes op sommige plekken weer worden aangepast/verlegd omdat de oplossing erger is dan de kwaal, soort nieuwe inzichten
Bodemsamenstelling is key, 2.0 en flow is (soms) leuk, maar huidige aanpak is realistisch en over de lange termijn bezien misschien niet zo zaligmakend
Omdat die aangelegde routes populair zijn komen er heel veel mensen en daarom gaan ze kapot. Die 'natuurlijke' routes zijn niet echt aantrekkelijk en dus komt er niemand en dus gaan ze ook niet kapot.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3875
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Waar ik wel benieuwd naar ben nu er weer diverse dingen opgestart worden. Merken wij al dat het rustiger wordt op de trails? Hier in de polder is het verschil tussen één of twee mensen tegen komen geen goede graadmeter. Als de drukte voorbij is scheelt dat ook weer in slijtage. En hopelijk komt er een bak regen verspreid over meerdere dagen. .
●◼︎▲◆ Go round the outside.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6130
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Strava cijfers 2020 tot op heden:
Amerongen 16.531
Schoorl 15.607
Rheden 2.239
We kunnen wel stellen dat sommige routes veel meer gebruikt worden dan anderen. En zeker meer slijten.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4824
- Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
- Mijn mountainbike: Neuron CF8
Ja, dit gaat over 2020. Een deel blijft dus weg na de mislukte verbeteringen, dat wisten we al.
In mijn herinnering, en dan praat ik over 2018 en eerder, was 't er op zondag altijd erg druk. Maar ik kan 't mis hebben.
In mijn herinnering, en dan praat ik over 2018 en eerder, was 't er op zondag altijd erg druk. Maar ik kan 't mis hebben.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5591
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Op parcoursjes als Schoorl en Amerongen is het makkelijk om een heel rondje te rekenen.
Op Rheden veranderd het rondje nogal eens.
Pak dan een segment dat sowieso gereden moet worden.
Of het rustiger wordt weet ik niet maar op de routes van Nijmegen gister kwam ik bijna niemand tegen.
Op Rheden veranderd het rondje nogal eens.
Pak dan een segment dat sowieso gereden moet worden.
Of het rustiger wordt weet ik niet maar op de routes van Nijmegen gister kwam ik bijna niemand tegen.
- Bottecchia
- Extreme Biker
- Berichten: 825
- Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00
Je moet altijd voorzichtig zijn om conclusies te trekken uit je eigen bezoek. Voorbeeld: Als ik puur naar mijn persoonlijke UHR ritjes zou kijken dan zou mijn beeld zijn dat het daar ook altijd rustig was. Ik rij namelijk altijd in de dal uren. Zowel in de hoek Amerongen/Leersum als bij de Vuursche kom ik doorgaans slechts een handvol rijders tegen. Maar als ik zondag toevallig zo'n parkeerplaats passeer heb ik een hele andere indruk.
Wat ook kan: lekker mtb'en en denken dat er haast niemand op de route is. Stil gaan staan en die conclusie moeten bijstellen.
Wat ook kan: lekker mtb'en en denken dat er haast niemand op de route is. Stil gaan staan en die conclusie moeten bijstellen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Hoe/waar haal je dat eigenlijk van Strava vandaan, heb je dan zo'n luxe abo nodig?bouwpakket schreef: ↑vr 15 mei 2020, 11:19Strava cijfers 2020 tot op heden:
Amerongen 16.531
Schoorl 15.607
Rheden 2.239
We kunnen wel stellen dat sommige routes veel meer gebruikt worden dan anderen. En zeker meer slijten.
Kun je makkelijk vinden wat St Pietersberg en Vijlen bv doen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- All rounder
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
- Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019
Om heel eerlijk te zijn ( in sommigen hun ogen waarschijnlijk crimineel, want je moet zelf ook rijden op de trails om te zien of het rustiger/drukker is uiteraard ) vind ik het persoonlijk echt stukken rustiger geworden sinds parkeerplaatsen zijn afgesloten.Tijgerhaai schreef: ↑vr 15 mei 2020, 10:52 Waar ik wel benieuwd naar ben nu er weer diverse dingen opgestart worden. Merken wij al dat het rustiger wordt op de trails? Hier in de polder is het verschil tussen één of twee mensen tegen komen geen goede graadmeter. Als de drukte voorbij is scheelt dat ook weer in slijtage. En hopelijk komt er een bak regen verspreid over meerdere dagen. .
De opmerkingen van wat zuurpruimen "ze parkeren heel veenendaal/amerongen/rhenen vol" vallen op maar vind het echt reuze meevallen..
Voor het corona gebeuren ging ik als de zon net op was al fietsen en kwam ik een handjevol mensen tegen.
Nu ga ik soms midden op de dag en dan kom ik wel iets meer als een handjevol, en heeeeeeel soms een trijntje. maar met lange na niet zo druk als 3 maanden terug!
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
-
- All rounder
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
- Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019
Maar als we het dan hebben over Natural trails i.p.v. flowtrails.
Wat verstaan jullie dan onder Natural trails?
Kijkend naar de UHR vind ik bij een paar afdalingen bij kwintelooijen redelijk natural ( in mijn beleving dan, maar ik ben amateur )
Tussen Hattem/Heerde bij de MTB route en meestal daar net iets buiten zaten ook redelijk wat natural trails.
niet perse hoge snelheid, veel lichaamsbeweging, remmen, lijnen zoeken etc. beetje een lompe afdaling die je verfijnd moet rijden zeg maar..
Zijn er nog meer typische routes die kenbaar daarin zijn?
Wat verstaan jullie dan onder Natural trails?
Kijkend naar de UHR vind ik bij een paar afdalingen bij kwintelooijen redelijk natural ( in mijn beleving dan, maar ik ben amateur )
Tussen Hattem/Heerde bij de MTB route en meestal daar net iets buiten zaten ook redelijk wat natural trails.
niet perse hoge snelheid, veel lichaamsbeweging, remmen, lijnen zoeken etc. beetje een lompe afdaling die je verfijnd moet rijden zeg maar..
Zijn er nog meer typische routes die kenbaar daarin zijn?
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3875
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Puur genomen zijn Natural trails paadjes die ooit natuurlijk zijn ontstaan. Spoelgoot, wildwissel, of met een beetje smokkelen een pad waar ooit iemand is gaan rijden. Bijvoorbeeld een olifantenpaadje het taluud af maar dan in het bos. In ieder geval niet de paden die met machines zijn aangelegd. Maar over het algemeen doelt met meer op een ruiger karakter, stenen, wortels, drops, enz. Kan je ook een goede flow op hebben. Maar met flowtrails bedoelt men dan meestal weer een trail die behoorlijk strak getrokken is en waar je je alleen maar hoeft te laten rollen.
●◼︎▲◆ Go round the outside.
- Bottecchia
- Extreme Biker
- Berichten: 825
- Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00
Mijn bescheiden mening: zodra er enige vorm van gereedschap aan te pas is gekomen is het geen natural trail. Op een vaste route bestaat er dus niet zoiets als een natural trail.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3875
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Hangt van de route af. Er zijn er wel waar men gewoon is gaan rijden in plaats van eerst graven.
In de categorie beetje smokkelen. Schoorl loopt op delen over oude Sleeppaden. Daar is dus ooit bosbouw geweest en een spoor ontstaan. Later is men daar in gaan rijden.
In de categorie beetje smokkelen. Schoorl loopt op delen over oude Sleeppaden. Daar is dus ooit bosbouw geweest en een spoor ontstaan. Later is men daar in gaan rijden.
●◼︎▲◆ Go round the outside.