Meer (zware) ongelukken door Fully's

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: wo 19 februari 2020, 17:35
MVMVML schreef: wo 19 februari 2020, 17:00 Het ligt ook wel aan wat voor fully lijkt mij, maar beter materieel straft fouten minder snel af, da's waar.

Maarrrrr.... onze auto's zijn ook veel veiliger en kunnen veel meer hebben dan vroeger, toch is het een stuk veiliger op de weg geworden de afgelopen 30 jaar

Oneens met de stelling dus! :winkie:
Je vergeet dat ook de wegen veiliger/makkelijker zijn geworden dus je vergelijk gaat niet op .....

Sterker die MVMVML - ers zijn hét bewijs van mijn stelling :winkie: :winkie: :winkie:
Wegen zijn veel drukker (vooral filerijden, weinig snelheid maken) verkeersveiligheid is beter (mini-rotondes, 60km zones etc)

En vooral natuurlijk wat je zelf al schrijft: “de auto’s zijn veel veiliger geworden”. De kans dat je een zware crash krijgt is sterk afgenomen vanwege alle intelligentie in de auto en de kans dat je het overleeft is enorm toegenomen.

Bij een val van een fiets maakt de soort fiets niks uit. Een val is een val. Het enige verschil is de snelheid en het terrein en eventuele bescherming die je draagt.

Als je met een fully met hogere snelheid door uitdagender terrein rijd dan zullen de gevolgen ernstiger zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mad Wally schreef: wo 19 februari 2020, 19:21 De kans dat je een zware crash krijgt is sterk afgenomen vanwege alle intelligentie in de auto en de kans dat je het overleeft is enorm toegenomen.
Da`s compensatie voor de hoeveelheid IQ die er bij de gemiddelde automobilist verloren is gegaan na de opkomst van de mobiele telefoon...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

TenZNL schreef: wo 19 februari 2020, 17:25 Niemand die eraan gedacht heeft dat dit het gevolg is van al die bikeparken icm oudere jongeren met midlife-crisis?
Oudere jongeren?

https://youtu.be/X6r6Nhvix7s
Djendemen
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 3 mei 2014, 22:15
Mijn mountainbike: Stevens Jura '19

Na 30 jaar HT stap ik volgende week over na een fully.
Tossy III heb ik al dus hopelijk genoeg ervaring om op de fully heel te blijven.
Gas op de trappers!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: wo 19 februari 2020, 13:23 Risico = kans x gevolg.

Met meer rijders die meer kilometers rijden neemt de kans op meer registraties van ongelukken toe.
Hmm, rijders die meer kilometers maken doen ook meer ervaring op en crashen daardoor misschien juist minder... .

Verdomde variabelen ook :evil:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar wat kwalificeert zich nu eigenlijk als een "(zwaar) ongeluk" ?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb vandaag er eens serieus over zitten nadenken omdat ik ook wat andere hoger risico sporten doe en volgens mij heeft het niets te maken met de fietsen of zelfs de skills als wel met het soort type mens dat die fietsen koopt:
Namelijk mensen die elke keer de grenzen van hun kunnen willen verleggen en echt die adrenaline rushes nodig hebben.
Zonder die rushes zijn ze redelijk snel verveelt zijn en weten dat dus kopen sjizle waarmee ze zich willen blijven ontwikkelen zonder directe beperkingen.
Yo Eddy trekt dan de conclusie, door de fietsen verschuiven de grenzen, maar volgens mij doet dit type mens dat met alles.
Die categorie probeert meer en maakt meer klappers waarbij het 2 kanten op kan gaan: afhaken of doorontwikkelen, maar ik ben er van overtuigd dat ze voorheen net zo hard waren gecrasht met een hardtail want dat zit gewoon intrinsiek in het poppetje.

Ik geloof dus meer dat het fiets wat kan zeggen over menstype/adrenaline afhankelijkheid als dat ze als oorzaak kunnen worden gezien.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lars TB schreef: wo 19 februari 2020, 21:37 Hmm, rijders die meer kilometers maken doen ook meer ervaring op en crashen daardoor misschien juist minder... .

Verdomde variabelen ook :evil:
Als jij honderd jaar hetzelfde saaie rondje bij schubbekutteveen rijd hoef je je niet perse verder te ontwikkelen dus crashes kunnen vermijden
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: wo 19 februari 2020, 21:50
Lars TB schreef: wo 19 februari 2020, 21:37 Hmm, rijders die meer kilometers maken doen ook meer ervaring op en crashen daardoor misschien juist minder... .

Verdomde variabelen ook :evil:
Als jij honderd jaar hetzelfde saaie rondje bij schubbekutteveen rijd hoef je je niet perse verder te ontwikkelen dus crashes kunnen vermijden
Maar dan ken je het S-K'veen rondje zo goed dat je daar echt niet meer gaat crashen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens heeft 11Ants binnenkort hun volgende fully waarschijnlijk af en draait Yo-Eddy zijn mening 180 graden bij :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Behalve tijdens Ciara...waarmee ik bedoel dat het soms ook de omstandigheden zijn ipv (een gebrek aan) skillz.
MVMVML schreef: wo 19 februari 2020, 20:00 Oudere jongeren?

https://youtu.be/X6r6Nhvix7s
8)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hopelijk dan wel in stijl met een stoppie . :-D
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

yo-eddy schreef: wo 19 februari 2020, 13:44 ......
1) Mijn vraag kwam vooral voort uit het feit dat ik twee weken terug bij hoge uitzondering eens op zo'n vliegend tapijt zat (Specialized Enduro van IronhorseErik), gewoon even een paar runs "de kuil" in om de bocht onderin te testen die we net hadden aangelegd.
.....
2) In Livigno word ik er op mijn HT niet afgereden en ik vraag mij af waarom niet.
......
1) Je reed op mijn Stumpjumper, de ST nog wel, wat heeft die aan veerweg, zeer weinig, 120 achter ofzo, 130 fox34 voor. Wel hele goede setup.

2) Als het echt ruig wordt moet jij zeer waarschijnlijk voorzichtig van je gas af om achter niet lek te rijden. Bernina af herinner ik me nog, stond ik als eerste beneden toen de carnage met lekke banden eraan gelopen kwam.......over lopen gesproken, er werd daar sowieso veel te voet gedaan........ :winkie: en ik spreek uit ervaring mbt hardtail stootlekken, op mijn Idworx heb ik wel eens 3 lekke banden in 1 rit in de Ardennen gehad. Lars TB kan dat bevestigen die was erbij, 3 bar hielp ook niet, uiteindelijk kon ik met een gescheurde band naar het huissie lopen :)

Ik geloof dus niet dat FS tot meer ongevallen lijdt (vind wel dat je moet leren ongeveerd te rijden, daar wordt je te alle tijde een betere rijder van). Als er al zwaardere ongevallen plaats vinden, in een hogere kwantiteit, komt dat door de aantallen routes, fietsverhuurders, en de vorm/shape van de huidige routes, die meer weg hebben van knikkerbanen dan van mtb routes. De snelheid gaat omhoog, bij achterblijvende kunde of geheel afwezige kunde. Lekker allemaal naar die boom kijken waar je niet tegenaan wilt knallen. Witte knokkels stuur plat knijpen. Daar helpt geen fully tegen. My 2 cts, Overschatting (bij jumps) zul je altijd houden, maar als ik zie wat er gebeurd bij die 5 hobbels die Schoorl rijk is bij een le Champion evenement, dan zijn de meeste gelegenheids mtbers prima in staat hun eigen kunnen in te schatten, en besluiten om af te stappen. Hilarisch is het wel. :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ironhorse Erik schreef: wo 19 februari 2020, 23:02 1) Je reed op mijn Stumpjumper, de ST nog wel, wat heeft die aan veerweg, zeer weinig, 120 achter ofzo, 130 fox34 voor. Wel hele goede setup.
Oeps, vond 't al heel wat :winkie:
Ironhorse Erik schreef: wo 19 februari 2020, 23:02 2) Als het echt ruig wordt moet jij zeer waarschijnlijk voorzichtig van je gas af om achter niet lek te rijden. Bernina af herinner ik me nog, stond ik als eerste beneden toen de carnage met lekke banden eraan gelopen kwam.......over lopen gesproken, er werd daar sowieso veel te voet gedaan........ :winkie: e
Haha, mijn enige lekke band in Livigno in al die tijd door die r#k 120TPI Maxxis banden, ja dan moet je lopen..... Jeroen reed ze ook stuk met 150mm .... Stijn reed zijn hele velg aan gort op een Fully.... Dat stukje Bernina (is trouwens variatie op de "echte" route) is ruig maar technisch/langzaam en prima op een HT te doen. Echt snelle rockgarden secties kun je met een fully zeker harder nemen omdat het niet zo netjes hoeft.

Anyway, we dwalen af, krijg reacties van ervaren rijders die hun fully willen verantwoorden maar dat hoeft helemaal niet, is een prima keuze voor een groot deel hier op het forum. Wilde gewoon een beetje porren :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Vind het zelf geen verkeerde “por”...

Ben zelf ooit begonnen op een fully en daarna nooit serieus overwogen om op een hardtail te stappen.
Maar doordat ik (met name de afgelopen jaren) fanatieker ben gaan fietsen, merk/denk ik dat ik de techniek nooit echt aandacht heb gegeven en dus veel vertrouw op de fiets.

En dat heeft, samen met een beetje overmoedigheid en vermoeidheid, 3 weken terug de hardste schuiver ooit opgeleverd. Gelukkig geen breuken (wel kneuzing) of schade, dus niet in de categorie “zwaar”.
Als ik nu daarop terugkijk zou techniek mij beter hebben geholpen dan meer veerweg.

Een klein ideetje is nu dus ook om een hardtail te kopen om te werken aan techniek. Maarja, n+1 is ook een stukje budgetkeuze.

En is het aantal zware ongelukken op een hardtail dan minder omdat hiermee meer op techniek gereden wordt en de grenzen hiervan beter te herkennen zijn?
Plaats reactie