Meer (zware) ongelukken door Fully's

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Krijg het idee dat met steeds capabelere fietsen het aantal ongelukken juist toe neemt de laatste tijd, mensen gaan hun kunnen overschatten omdat de fiets de meeste fouten toch wel verbloemt .... de uitdrukking "passagier van je fiets" wordt steeds meer de norm.
Vroeger (heb je mij weer :-{ ) werd je veel eerder "afgestraft" en moest je techniek bij kleinere "features" al kloppen. Nu hobbelen mensen op hun mega wipkippen overal maar gewoon af bij de gratie van hun fiets ..... het punt waar het mis gaat ligt steeds verder ... maar de consequenties zijn dan wel gelijk een stuk groter.

Kom er maar in ......... :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

haha, geef de fullys maar de schuld :-q

Maar ik denk dat je een goed punt hebt. Een fully kan een normale sterveling het gevoel geven dat hem niks kan overkomen en dan krijg je gevalletjes hoogmoed met alle gevolgen van dien.

Gelukkig fiets ik meer op HT's dan op die ene fully die ik heb :D
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

"Vroeger fietste er veel minder mensen in het bos" is ook een stelling die met het aantal ongelukken verband houdt.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is dit de onderbuik die spreekt, of heb je ervaringen/data om dit te onderbouwen? Ik kan me best voorstellen dat je met een fully harder gaat, en dus ook harder crasht. Maar aan de andere kant denk ik dat diezelfde fully juist ook langer controle geeft en dus wellicht meer ongelukken voorkomt....
Als je dan toch iets de schuld wil geven zou ik eerder kijk naar long en slack fietsen, ongeacht of dat met of zonder achtervering is. Die geo schuift die grens namelijk nog veel verder op dan alleen een achterdemper. Ik ken in ieder geval afdalingen die ik liever op een long en slack LTHT rij dan op een XC fully. Je klinkt nu bijna als al die boswielrenners, die denken dat je alleen op een fully de bergen in kan, en dat dat op een HT schier onmogelijk is. ;-)

Als je het nou over Ebikes had gehad.... Dan krijg je mensen die minder fit zijn en een zwaardere, snellere fiets in bedwang moeten houden. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Eens. Daarom pak ik niet te groot kwa veerweg. Je kan zo hard dat ik het gevoel krijg een projectiel te worden.

Tig jaar terug Bij portes du soleil zo'n kekke kona met variaabele veerweg getest. Er zit heel veel snelheidpotentieel in zo'n 150 mm fully.
Daar moet je mee veel kunnen rijden in het geschikte terrein . Om voldoende skills op te bouwen en zo'n bike te kunnen leren kennen.
Die optie had en heb ik niet. Foutjes worden dan grote klappers met dito blessures.

Dan maar zo'n country set up a 100 v 120. Rij daarmee menig dikke fully op z'n hielen en die snellere rijden maar lekker voorbij.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Wat zijn fully's? :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb er in iedergeval, geen... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Neuh
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Nah, ik denk dat ik op een hardtail net zo hard zou crashen. :lol: :winkie:
Lekker fietsen!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Vroeger' fietste men vaak eerst/wat langer door op een hardtail. Die fiets kwam wat eerder aan zijn grenzen op toen vaak relatief makkelijke parcoursen. Je leerde dus goed fietsen, en de kans op ongelukken was wat kleiner, je ging immers toch wel tijdig op de rem.
Nu stapt men al sneller op een fully, en alle fully's zijn inmiddels capabeler geworden. Of dat nou een race/marathonfully is of een wat dikkere trailfully, of een nog dikkere AM-fully. Met name bergaf kan de fiets makkelijker nog harder. Plus dat de parcoursen al wat uitdagender geworden zijn, in ieder geval op het gebied van bochtjes rijden. De berijders zijn dan nog niet meteen capabeler, en als het dan eens fout dreigt te gaan ontbreekt vaak de techniek of het inzicht om nog te kunnen corrigeren, te kunnen bijsturen.

Ik ben het er wel mee eens dat je met niet al teveel veerweg gedwongen wordt om wel technisch te moeten leren fietsen. De fiets lost het niet voor je op. Zelf moet je eerst eea leren aanvoelen, zien aankomen, zelf moet je eea leren oplossen. Beheers je dat op lagere snelheid, met minder veerweg, dan kun je eea ook op hogere snelheden gaan oefenen. En kun je ook de uitdagendere parcoursen gaan opzoeken, in Nl, maar vooral ook in het buitenland, op nog capabelere fietsen met meer veerweg.

'Met minder veerweg kom je merkbaar eerder aan de grenzen van je fiets en je kunnen, met meer veerweg kun je daar ongemerkt makkelijker overheen gaan. En als het dan fout gaat gaat het relatief fouter'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Het zal waarschijnlijk meer aan de bestuurders de hoge snelheid en het te kort op elkaar fietsen liggen dan aan het soort fiets. Als ik alleen kijk wat voor ongelukken bij de vuursche ben tegengekomen. Ik heb er weleens eentje voor mij uit het niets op een vrij vlak stuk over de kop zien gaan :~
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Zit wel wat in denk ik. Ik ben zelf behoorlijk talentloos maar merk dat ik door de verbeteringen in geometrie en ophanging & demping veel harder kan en meer aandurf. En ja, als het dan misgaat is de impact ook groter.

Uiteindelijk is mountainbiken een risicosport, er gebeuren gewoon wel eens ongelukken. Dat gaat nogal tegen de Nederlandse volksaard in die van nature eerder risicomijdend is.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Zijn het niet die oude knoken die vroeger xc reden en nu opeens in de lift stappen?

Ik val zelf ook onder die categorie maar verschuil me onder het mom van training geven aan die kleine... :bier:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Voorbeeld; Pappa kun jij die rode routes verkennen dan rij ik de groene. Dan ben jij eerder halverwege even wachten aub en rijden we het laatste stukje samen op. Maar pappa was niet eerder..... :oops: (La Bresse.)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wees trots. Er zijn zoveel ouders die hun kind als verontschuldiging gebruiken voor hun gedrag.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie