Meer (zware) ongelukken door Fully's

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dit is gewoon een verkapt "koop mijn ongeveerde fietsen"-topic

:bier: :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Elvander schreef: do 20 februari 2020, 20:23 Dit is gewoon een verkapt "koop mijn ongeveerde fietsen"-topic

:bier: :bier:
Ik gok erop dat jullie uit protest tegen mijn continue gezever spontaan allemaal deze bestellen :bier:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

yo-eddy schreef: do 20 februari 2020, 20:08 Trek uit mijn wijze lessen lering .....
vering is tering!*
Verstand komt met de jaren maar lang niet altijd, en dat zij de types waar de fietsenboer zijn hardtails aan slijt :winkie:
En als ze SRAM en Shimano derri,s niet snappen, moet je ook niet gek opkijken als ze op lokaal in elkaar gelaste Rholof en Pinion meuk overstappen. :kiss:
Laatst gewijzigd door Jurf op do 20 februari 2020, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

yo-eddy schreef: do 20 februari 2020, 20:52
Elvander schreef: do 20 februari 2020, 20:23 Dit is gewoon een verkapt "koop mijn ongeveerde fietsen"-topic

:bier: :bier:
Ik gok erop dat jullie uit protest tegen mijn continue gezever spontaan allemaal deze bestellen :bier:

Afbeelding
Nee joh, dat is helemaal gevaarlijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: do 20 februari 2020, 17:27 Uhhhh, alleen al vd "Bergense Fietsclub" onder bezielende "leiding" van P. S. zijn er afgelopen jaar al twee met trauma uit het bos gehaald die aan deze eisen voldoen ..... dat is nog naast "ongelukjes" in het buitenland met nekletsel etc ....
Dat lag aan de fiets, die reden op een Specialized. En als je P.S. tegenwoordig moet geloven is dat grote troep :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: do 20 februari 2020, 20:08 Trek uit mijn wijze lessen lering .....
vering is tering!*


Dit was jaren mijn motto toen ik net zo dacht over voorvering als nu over fullies :winkie:
Je loopt... 20 jaar achter?


Kun je direct na je pensioen van je geveerde bureaustoel meteen op de echt geveerde fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Bij Yo Eddie duurt de wijsheid wat langer.
Helm, Voorvering. Huisje. Boompje. Vrouw. Kinderen. Pumptrack. Uiteindelijk gaat hij gewoon voor gaas.
:winkie: :winkie: :winkie: :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

denk dat het er ook mee te maken heeft dat veel mensen zonder beetje techniek een ebike kopen en dan te hard door het bos gaan. ik heb vandaag om eens te proberen een specialized turbo levo mee gehad, en als ik kijk hoe hard je met zo'n ding kunt gaan dan kan het ook flink fout gaan als je eens een boompje aantikt. ding was onbegrensd, op aantal wat lange stukken was 50km geen enkel probleem.
Bird Aeris 9 blurple
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

getunede E bike de fully 2.0! De ontwikkelingen gaan snel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik ken wel een aantal mensen die op een Kenevo rijden, allemaal 62kmh (theoretisch want dan moet je zelf ook volle polle kunnen trappen)
Ze hebben lol op de fiets en rijden met de gewone fietsers mee. Dat is veel waard.
Kan ook wel beamen dat een e-bike (iig zo een lomp kanon als een gaynevo) helemaal niet onder alle omstandigheden de snellere bike is.
De tijd van Stijn Appel / Robert de Nijs op Schoorl komen ze op de turbo stand bij lange na niet aan, en de eerste giga klapper hebben we al gehad met twee serieuze schouder blessures (bij 1 persoon in 1 klapper dus)
Ik begin er niet aan tenzij het echt noodzaak is.
Keer rondje Schoorl zou ik wel aandurven maar dan alleen met het doel om bijv een 28 minuten te rijden ofzo.
Heb een keer rondje op een begrensde gedaan, daar had je alleen onder de 28kmh wat aan, blijkbaar rijd je het halve rondje al harder dan dat en dan is je ebike dus een blok aan je been.
:winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: do 20 februari 2020, 21:24
Je loopt... 20 jaar achter?
Meer dan 20 jaar voor, al jaren ..... hier ergens 1994

- Breed stuur ..... check
- Brede velgen ...... check
- 2.5 banden ...... check
- flats met gympies ...... check

en dat in de tijd dat iedereen met 45cm stuurtjes en bar-ends door het bos aan het wielrennen was :winkie:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Frankie70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 25 november 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert, Specialized Camber Comp 29", Specialized Turbo Levo FSR

Kom nog uit het tijdperk dat een fully nog niet bestond, heb zelfs nog gereden met een niet verende voorvork. 26"x1,75 met een gemiddelde bandendruk van 4 a 5 bar. Een stuurtje van max 45cm breed. Velgremmen waarvan je vingers blauw zagen van het knijpen in de remmen om maar stop te komen. Toen gingen we best wel eens op onze plaat omdat je gewoonweg van je bike stuiterde. Afijn, wanneer het niet al te ernstig was, konden dan vaak 5 minuten niet verder van het lachen. Bleef bij sterke verhalen achteraf (filmpjes maken tijdens het biken bestond toen nog niet). Inmiddels ben ik 6 mtb's verder waarvan de laatste 3 fully. 29"x2,6 met een gemiddelde bandendruk van 1 a 1,5 bar en een stuur van 70cm, schijfremmen die je met 1 vinger bediend. Je gaat inderdaad harder naar beneden, maar de compensatie wat een fully biedt is enorm. De valpartijen zijn sterk gereduceerd. Ik wil dan ook wel stellen dat dit soort mtb's een stuk veiliger zijn dan vroeger. Mountainbiken (en fietsen in het algemeen) is en blijft een (leuke) hobby waarbij je toch altijd je verstand moet blijven gebruiken. De aantoonbare ongelukken staan, naar mijn mening, los van het gebruik van een fully maar is meer te danken aan het feit dat meer mensen deze mooie hobby zijn gaan beoefenen. En alles wat er tijdens zo'n rit gebeurd wordt in de media gedeeld.

Zijn het groot aantal (zware) ongelukken op de weg ook de oorzaak van de moderne auto's?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Frankie70 schreef: vr 21 februari 2020, 10:08 Kom nog uit het tijdperk dat een fully nog niet bestond, heb zelfs nog gereden met een niet verende voorvork. 26"x1,75 met een gemiddelde bandendruk van 4 a 5 bar. Een stuurtje van max 45cm breed. Velgremmen waarvan je vingers blauw zagen van het knijpen in de remmen om maar stop te komen. Toen gingen we best wel eens op onze plaat omdat je gewoonweg van je bike stuiterde. Afijn, wanneer het niet al te ernstig was, konden dan vaak 5 minuten niet verder van het lachen. Bleef bij sterke verhalen achteraf (filmpjes maken tijdens het biken bestond toen nog niet). Inmiddels ben ik 6 mtb's verder waarvan de laatste 3 fully. 29"x2,6 met een gemiddelde bandendruk van 1 a 1,5 bar en een stuur van 70cm, schijfremmen die je met 1 vinger bediend. Je gaat inderdaad harder naar beneden, maar de compensatie wat een fully biedt is enorm. De valpartijen zijn sterk gereduceerd. Ik wil dan ook wel stellen dat dit soort mtb's een stuk veiliger zijn dan vroeger. Mountainbiken (en fietsen in het algemeen) is en blijft een (leuke) hobby waarbij je toch altijd je verstand moet blijven gebruiken. De aantoonbare ongelukken staan, naar mijn mening, los van het gebruik van een fully maar is meer te danken aan het feit dat meer mensen deze mooie hobby zijn gaan beoefenen. En alles wat er tijdens zo'n rit gebeurd wordt in de media gedeeld.

Zijn het groot aantal (zware) ongelukken op de weg ook de oorzaak van de moderne auto's?
“Je gaat harder naar beneden”

Precies het punt. Het gaat langer goed, maar als het mis gaat gaat het ook goed mis. Niks lachen.

Een fiets is niet veiliger geworden. De fiets is beter controleerbaar bij hoge snelheden. Maar op het moment dat het mis gaat gaat het ook harder mis en op dat moment doet de fiets helemaal niks qua veiligheid.

En je gaat harder met zo’n fiets omdat de snelheidsbeleving minder is en omdat we toch altijd de grenzen opzoeken. Gewoon omdat het kan😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het kan wel makkelijker zijn om hard mee te dalen, maar sturen zul je toch echt zelf moeten doen vrees ik. En dan kan ik me voorstellen dat je skills niet in de pas lopen met de snelheid..
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Lars TB schreef: do 20 februari 2020, 21:23
yo-eddy schreef: do 20 februari 2020, 17:27 Uhhhh, alleen al vd "Bergense Fietsclub" onder bezielende "leiding" van P. S. zijn er afgelopen jaar al twee met trauma uit het bos gehaald die aan deze eisen voldoen ..... dat is nog naast "ongelukjes" in het buitenland met nekletsel etc ....
Dat lag aan de fiets, die reden op een Specialized. En als je P.S. tegenwoordig moet geloven is dat grote troep :winkie:
P.S. verkondigde in de tijd dat ie op Spec mocht rijden dat het het beste merk is. Als je em nu moet geloven is Trek het beste merk. Beetje trieste vogel.
Plaats reactie