Meer (zware) ongelukken door Fully's
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Er bestaat zoiets als een bepaalde mate van risicobereidheid. Iedereen heeft dat, uiteraard in verschillende mate.
Wat dat in de praktijk betekent is dat als de omstandigheden veranderen, je gedrag ook verandert totdat je weer op eenzelfde "gevoel van risico nemen" zit. Stel, een smal kronkelweggetje met hobbelige straatsteentjes wordt verbreed en geasfalteerd. Dan zullen mensen daar harder gaan rijden want ze voelen zich veiliger.
Als je op een fiets stapt die meer controle geeft, bijvoorbeeld door achtervering, zul je hoogstwaarschijnlijk ook harder gaan rijden, tot je op hetzelfde level van risico's nemen zit als op je oude fiets (gevoelsmatig, of je daadwerkelijk minder/evenveel/meer risico loopt is niet van belang).
De gevolgen van een foutje bij een hogere snelheid zullen doorgaans natuurlijk wel ernstiger zijn. In die zin zit er iets in de stelling uit de openingspost.
Maar het nemen van een bepaalde mate van risico is toch vooral een kwestie van het karakter van het poppetje
Wat dat in de praktijk betekent is dat als de omstandigheden veranderen, je gedrag ook verandert totdat je weer op eenzelfde "gevoel van risico nemen" zit. Stel, een smal kronkelweggetje met hobbelige straatsteentjes wordt verbreed en geasfalteerd. Dan zullen mensen daar harder gaan rijden want ze voelen zich veiliger.
Als je op een fiets stapt die meer controle geeft, bijvoorbeeld door achtervering, zul je hoogstwaarschijnlijk ook harder gaan rijden, tot je op hetzelfde level van risico's nemen zit als op je oude fiets (gevoelsmatig, of je daadwerkelijk minder/evenveel/meer risico loopt is niet van belang).
De gevolgen van een foutje bij een hogere snelheid zullen doorgaans natuurlijk wel ernstiger zijn. In die zin zit er iets in de stelling uit de openingspost.
Maar het nemen van een bepaalde mate van risico is toch vooral een kwestie van het karakter van het poppetje
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Nee joh de wegen zijn expantioneel drukker geworden en we mogen (nog even dan) veel harder rijden! Plus veel meer afleiding!yo-eddy schreef: ↑wo 19 februari 2020, 17:35Je vergeet dat ook de wegen veiliger/makkelijker zijn geworden dus je vergelijk gaat niet op .....MVMVML schreef: ↑wo 19 februari 2020, 17:00 Het ligt ook wel aan wat voor fully lijkt mij, maar beter materieel straft fouten minder snel af, da's waar.
Maarrrrr.... onze auto's zijn ook veel veiliger en kunnen veel meer hebben dan vroeger, toch is het een stuk veiliger op de weg geworden de afgelopen 30 jaar
Oneens met de stelling dus!
Sterker die MVMVML - ers zijn hét bewijs van mijn stelling
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Nu ja. Ik heb een auto van 4 jaar oud dus zo oud is die niet, maar qua crashbeveiliging zit er nul aan intelligentie in. Geen lane assist, geen rem-assist etc. En dat gaat voor 95% vh wagenpark op denk ik.Mad Wally schreef: ↑wo 19 februari 2020, 19:21Wegen zijn veel drukker (vooral filerijden, weinig snelheid maken) verkeersveiligheid is beter (mini-rotondes, 60km zones etc)
En vooral natuurlijk wat je zelf al schrijft: “de auto’s zijn veel veiliger geworden”. De kans dat je een zware crash krijgt is sterk afgenomen vanwege alle intelligentie in de auto en de kans dat je het overleeft is enorm toegenomen.
Bij een val van een fiets maakt de soort fiets niks uit. Een val is een val. Het enige verschil is de snelheid en het terrein en eventuele bescherming die je draagt.
Als je met een fully met hogere snelheid door uitdagender terrein rijd dan zullen de gevolgen ernstiger zijn.
Laatst gewijzigd door MVMVML op do 20 februari 2020, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet zo dat motorcrossers eerst op een ongeveerde crossmotor beginnen... .ThijsE schreef: ↑do 20 februari 2020, 08:23 Ben zelf ooit begonnen op een fully en daarna nooit serieus overwogen om op een hardtail te stappen.
Maar doordat ik (met name de afgelopen jaren) fanatieker ben gaan fietsen, merk/denk ik dat ik de techniek nooit echt aandacht heb gegeven en dus veel vertrouw op de fiets.
Ook met 150 mm veerweg voor en achter kun je prima techniek leren. Net zo als je dat op een hardtail niet kan leren. Sommige basistechnieken zijn op een hardtail makkelijker te leren, maar dat betekent niet dat je het dan beter leert. Ik zie ook hele volksstammen geen gebruik maken van de vering die ze op een dubbelgeveerde fiets hebben.
Ik denk ook dat de meeste crashes gebeuren bij het springen en droppen. Kijk naar de 'Friday Fails' op Pinkbike. Zitten voldoende hardtails bij. Het ligt er meer aan of je gek aan het doen bent. En afhankelijk van hoe gek pak je dan FS of een HT.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
7 pagina's 95 reacties, 2253 views in nog geen twee dagen.....
Hij kan op slot, de volgende is weer voor Maverick76
Hij kan op slot, de volgende is weer voor Maverick76
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Extreme Biker
- Berichten: 782
- Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
- Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo
Stijn reed op 2.1 thunderbirds en reed jou helemaal zoek ook nogyo-eddy schreef: ↑wo 19 februari 2020, 23:58Oeps, vond 't al heel watIronhorse Erik schreef: ↑wo 19 februari 2020, 23:02 1) Je reed op mijn Stumpjumper, de ST nog wel, wat heeft die aan veerweg, zeer weinig, 120 achter ofzo, 130 fox34 voor. Wel hele goede setup.
Haha, mijn enige lekke band in Livigno in al die tijd door die r#k 120TPI Maxxis banden, ja dan moet je lopen..... Jeroen reed ze ook stuk met 150mm .... Stijn reed zijn hele velg aan gort op een Fully.... Dat stukje Bernina (is trouwens variatie op de "echte" route) is ruig maar technisch/langzaam en prima op een HT te doen. Echt snelle rockgarden secties kun je met een fully zeker harder nemen omdat het niet zo netjes hoeft.Ironhorse Erik schreef: ↑wo 19 februari 2020, 23:02 2) Als het echt ruig wordt moet jij zeer waarschijnlijk voorzichtig van je gas af om achter niet lek te rijden. Bernina af herinner ik me nog, stond ik als eerste beneden toen de carnage met lekke banden eraan gelopen kwam.......over lopen gesproken, er werd daar sowieso veel te voet gedaan........ e
Anyway, we dwalen af, krijg reacties van ervaren rijders die hun fully willen verantwoorden maar dat hoeft helemaal niet, is een prima keuze voor een groot deel hier op het forum. Wilde gewoon een beetje porren
Denk dat de SJ short travel uit blinkt in kwaliteit van veerweg, maar feitelijk is het een Epic + met een dikke mannen geometrie.
OK back on topic!
Op een HT zul je altijd meer risico moeten nemen dan op een FS op dezelfde snelheid.
Dus waar zullen de klappers groter zijn ?
Als snelheid je einddoel is, is een FS altijd de betere keuze.
Als veiligheid je einddoel is, is een FS altijd de betere keuze.
FS biedt meer reserve, de fiets kan meer oplossen.
FS laat je ook met een frozen shoulder nog net zo snel afdalen als iemand op een HT
Je kunt die stelling dan ook voorzichtig omdraaien.
"FS vermindert het aantal zware ongevallen""
Zover mijn por terug
Gelukkig is het de fun die telt
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
uhhh Stijn reed harder omhoog dan wij allemaal naar benedenIronhorse Erik schreef: ↑do 20 februari 2020, 11:55 Stijn reed op 2.1 thunderbirds en reed jou helemaal zoek ook nog
Niets "on topic" want dat ging over onervaren passagiers van hun dikke fullies ....... wel tekenend dat jij je aangesproken voeltIronhorse Erik schreef: ↑do 20 februari 2020, 11:55 OK back on topic!
Op een HT zul je altijd meer risico moeten nemen dan op een FS op dezelfde snelheid.
Dus waar zullen de klappers groter zijn ?
Als snelheid je einddoel is, is een FS altijd de betere keuze.
Als veiligheid je einddoel is, is een FS altijd de betere keuze.
FS biedt meer reserve, de fiets kan meer oplossen.
FS laat je ook met een frozen shoulder nog net zo snel afdalen als iemand op een HT
Je kunt die stelling dan ook voorzichtig omdraaien.
"FS vermindert het aantal zware ongevallen""
Zover mijn por terug
Gelukkig is het de fun die telt
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- surfroy01
- Mountainbike Junk
- Berichten: 379
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
- Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent
Ach zolang het gros van de mountainbike goden op lokaal, landelijk en mondiale kampioenschappen met een hard tail (hard) zie knallen vraag ik mij af wat de added value is van een fully. Mind you ik zit gewoon in een ontkenningsfase want ik heb ondanks dat ik al 20 jaar mountainbike nog nooit op een fully gereden......
Ohja mijn zwaarste ongeval, rug gebroken tijdens mountainbike weekje in Frankrijk. Best genant want gebeurde op de camping toen ik smorgens brood ging halen, wat ik nog weet, er was downhill een leuk heuveltje waar ik overheen sprong...... te zien aan het bewijs was mijn verende voorvork afgebroken en stond ik ineens stil en ben vol op mijn snufferd gegaan (ook nog oogkas gebroken, 20 hechtingen naast oog etc).
Over dat auto's veiliger geworden zijn, klopt, is het aantal schades afgenomen? nee........
Ohja mijn zwaarste ongeval, rug gebroken tijdens mountainbike weekje in Frankrijk. Best genant want gebeurde op de camping toen ik smorgens brood ging halen, wat ik nog weet, er was downhill een leuk heuveltje waar ik overheen sprong...... te zien aan het bewijs was mijn verende voorvork afgebroken en stond ik ineens stil en ben vol op mijn snufferd gegaan (ook nog oogkas gebroken, 20 hechtingen naast oog etc).
Over dat auto's veiliger geworden zijn, klopt, is het aantal schades afgenomen? nee........
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Het wordt gewoon steeds veiliger om onverantwoord gedrag te vertonen. En iedereen maar miepen dat die zorgverzekering zo duur issurfroy01 schreef: ↑do 20 februari 2020, 13:08 Ach zolang het gros van de mountainbike goden op lokaal, landelijk en mondiale kampioenschappen met een hard tail (hard) zie knallen vraag ik mij af wat de added value is van een fully. Mind you ik zit gewoon in een ontkenningsfase want ik heb ondanks dat ik al 20 jaar mountainbike nog nooit op een fully gereden......
Ohja mijn zwaarste ongeval, rug gebroken tijdens mountainbike weekje in Frankrijk. Best genant want gebeurde op de camping toen ik smorgens brood ging halen, wat ik nog weet, er was downhill een leuk heuveltje waar ik overheen sprong...... te zien aan het bewijs was mijn verende voorvork afgebroken en stond ik ineens stil en ben vol op mijn snufferd gegaan (ook nog oogkas gebroken, 20 hechtingen naast oog etc).
Over dat auto's veiliger geworden zijn, klopt, is het aantal schades afgenomen? nee........
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
surfroy01 schreef: ↑do 20 februari 2020, 13:08 Ach zolang het gros van de mountainbike goden op lokaal, landelijk en mondiale kampioenschappen met een hard tail (hard) zie knallen vraag ik mij af wat de added value is van een fully. Mind you ik zit gewoon in een ontkenningsfase want ik heb ondanks dat ik al 20 jaar mountainbike nog nooit op een fully gereden......
Ohja mijn zwaarste ongeval, rug gebroken tijdens mountainbike weekje in Frankrijk. Best genant want gebeurde op de camping toen ik smorgens brood ging halen, wat ik nog weet, er was downhill een leuk heuveltje waar ik overheen sprong...... te zien aan het bewijs was mijn verende voorvork afgebroken en stond ik ineens stil en ben vol op mijn snufferd gegaan (ook nog oogkas gebroken, 20 hechtingen naast oog etc).
Over dat auto's veiliger geworden zijn, klopt, is het aantal schades afgenomen? nee........
misschien moet je eens naar mtb wedstrijden kijken waar het wel echt mtb is, daar rijdt het gros op een fully. ik wacht nog op het moment dat met een mtb wedstrijd in nl de eerste op een gravelbike aan de start komt
Bird Aeris 9 blurple
- Bokmaaa
- Extreme Biker
- Berichten: 762
- Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Volgens mij zijn het niet de fullys die voor de ongelukken zorgen, maar de onervaren berijders van mountainbikes. Als je bij een verhuurbedrijf van fietsen gaat staan zie je toch het overgrote deel van de dagjesmensen met een HT naar buiten komen. En wat al eerder werd gezegd, er is een toename van onervaren fietsers in het bos, zowel op hardtails als FS. Logisch dat er dan ook een toename van ongelukken is.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 782
- Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
- Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo
Ok definitie zwaar ongeluk (neem aan dat je ongeval bedoelt) --> bezoek trauma-arts ? Gebroken nek ? Geperforeerde long ? Sleutelbenen iig niet. Polsje ook niet. gebroken neus of tanden eruit ook niet.
Ok. Dikke Fullie. 120mm is kleine fullie. Dikke Fullie 150mm+ ? Of prijs gebonden. 5k? Is niet dik. 10+k. Ja das dik.
Ok. Onervaren passagier. Onervaren ? <5.000km ? Mwoaw is al ervaren. <1.000km....ja redelijk onervaren.
Ok. We zoeken dus iemand die bij de trauma arts beland is met een gebroken nek, geperforeerde long oid, op een 10+k kostende fully, terwijl hij minder dan 1.000km MTB ervaring heeft. Nou. Gezien je "Por/knuppel in het hoenderhok" moeten er daar 10.000enden van zijn in NL ? Ben benieuwd.