Natuurlijke uitdagingen; waar blijven ze?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Het was al zo dat elke mm modder weggewerkt werd op de routes met houtsnippers. Nu na die zuchtjes wind merk ik het ook weer; elk klein stammetje op de route wordt gauw weggehaald. Kijk die dikke overhangers die de doorgang blokkeren ok. Als ze op onveilige plekken liggen ook ok. Maar een gewoon klein stammetje op een normaal stuk pad; dat hoort toch bij de natuur en bij de uitdaging??? Evenals een beetje modder? Ok als er geen doorkomen meer aan is of het ligt op een onveilige plek prima.
Krijg steeds meer het idee dat mtb-en uit vnl nep uitdagingen bestaat en steeds minder natuurlijk en dat vind ik oprecht jammer. Hier in de polder zijn regen en wind de enige natuurlijke uitdaging voor een mtb-er. De rest ís al nep. Waarom moet dat beetje natuurlijke uitdaging dan ook nog weggehaald worden? Krijg steeds meer het idee dat een mtb parcours een verhard stuk bmx parcours moet zijn. Liefst geasfalteerd😂 Waar heb ik eigenlijk nog noppenbanden voor denk ik wel eens. Ongetwijfeld zijn er regios in NL met genoeg natuurlijke uitdagingen maar hier zíjn ze al zeldzaam. Ik begrijp best dat het ( ook) een onderhoudskwestie is ( begaanbaar houden). Maar begaanbaar houden is wat anders dan alle obstakels elimineren
Is deze trend op jullie routes ook zichtbaar?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oh nee, daar komt dezelfde discussie weer!
Waar woke is, is vuur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ja!! Is gewoon nep ! :lol:
Heb meer het idee , dat het gefrustreerde mannen zijn die niet kunnen mountainbiken in deze tijd en dan maar wat gaan roepen over het mountainbiken?, zo van ; het is nep ! :winkie:
Abus !! :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Abus?! nog ff snel deze:

Helemaal mee eens, 100% :-q
Het zit ongeveer zo:
- wij willen dat
- de kopstukken achter de r2 routeformule willen dat nog liever
- de onderhoudspoppetjes willen dat nog, nóg veel liever
- het zijn de terreineigenaren die aan de touwtjes trekken
Ik bepaal op mijn terrein ook wat ik wel en wat ik niet wil en heb daarbij totaal lak aan wat anderen daarvan vinden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Denk de Ts'er ( klinkt best wel verkeerd) familie van .... :winkie:

viewtopic.php?f=15&t=144645


Zit ik net te denken (


Waarom leveren de meeste merken altijd maar die Stealth kleur ?, je kan maar bij weinig merken kiezen voor een echte kleur , meestal is stealth de basis met een paar laffe kleuraccenten ....

De strekking is . :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

venom schreef: wo 26 februari 2020, 13:00Krijg steeds meer het idee dat een mtb parcours een verhard stuk bmx parcours moet zijn.
... en geen goed beeld van een BMX track.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Volgens mij woon je gewoon in het verkeerde deel van het land.
Hier in Brabant aan modder en wortels/stronken geen gebrek. :tong
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Iets met risico-vermijdend routes aanleggen? Het is denk ik inherent aan het idee van een vaste route. Als het aangelegd is verwachten mensen dat het ‘veilig’ is. Wat natuurlijk een compleet idioot idee is. Het is zo veilig als je het zelf maakt en heeft vooral te maken met 1. juiste materiaal hebben 2. de juiste vaardigheden en 3. je eigen beperkingen kunnen inschatten. Omdat iedereen in dit land kan fietsen denkt men dat dat vanzelf wel goedkomt. Als er iets mis gaat ligt dat dan logischerwijs ook niet aan de persoon - die kan immers fietsen - maar aan het parcours dat niet veilig genoeg was voor alle soorten recreanten. Ugh.

Ik kan er ook niet zo goed tegen en deze discussie mag van mij zo vaak mogelijk gevoerd worden. Al is het alleen maar om te blijven benadrukken dat mountainbiken niet hetzelfde is als ‘een lekker stukje fietsen in het bos’.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben het roerend met Venom eens, ook al is de discussie hier al vaak gevoerd.

Ik heb al die kunstmatig aangelegde routes die met drainage systemen, verharde zandsoorten, rubber matten en bladblazers grondig worden onderhouden al eens "mountainbike pretparken" genoemd . Niet dat ik de inzet van alle vrijwiliggers en onderhoudsmensen niet respecteer, maar het is gewoon niet mijn ding. Reden voor mij om veel minder vaak op mijn mtb te springen en vaker met de gravelbike de natuur in te gaan of gewoon lekker over rustige weggetjes te toeren met mijn racefiets.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

RobBoZ schreef: wo 26 februari 2020, 13:58 Volgens mij woon je gewoon in het verkeerde deel van het land.
Hier in Brabant aan modder en wortels/stronken geen gebrek. :tong
Dit.... het scheelt idd nog best waar je je bevindt in NL.

En verder zie ik ook hier alweer de roep om Abus, alsof die een monopoly hebben...maar wat is er mis met Axa? ;)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Natuurlijke uitdagingen....zijn de nordic Walkers en trailrunners tegen de richting in niet voldoende?
We kunnen natuurlijk een paar roedel hongerige wolven, wat sjagerijnige grizzlys en (en dat moet langs de grenzen op korte termijn wel lukken) wat Corona niezers inzetten.
Als je dat ook allemaal in de gaten moeten houden naast de trail dan word het ineens een stuk uitdagender. :bier:

Serieus, hoe beter ik leer fietsen des te meer bruikbare dingetjes in routes ik zie (neem de fuatures in het draadje Schoorl inside out bijv), maar je moet soms ff zoeken.
Ondanks dat mijn 2 rondjes om de hoek (Zandvoort en Spaarnwoude) momenteel allebei min of meer wachten weer bruikbaar gemaakt te worden vind ik dat we het in nederland nog helemaal niet zo slecht voor elkaar hebben.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurf schreef: wo 26 februari 2020, 15:46 Natuurlijke uitdagingen....zijn de nordic Walkers en trailrunners tegen de richting in niet voldoende?
:lol: :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Oja, de discussie is er weer :-D .

Ik heb een goeie vraag/statement hierop.

Zijn we goed bezig als je CX fiets een geschiktere fiets blijkt dan je mtb op de meeste Nederlandse mtb routes?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat we dan eerst geschikt moeten definiëren en bepalen voor wie dat dan is en voor wie niet.

Kijk als je een goede techniek hebt en veel ervaring dan is alles goed te rijden, maar ik ken zat mensen die op de MTB bij Schoorl nog niet de Nok afgaan omdat dat te eng is. Ik ben inmiddels in het stadium van soms nog heel licht ff remmen waar ik vermoed dat Yo Eddy of Ironhorse Erik in hun zwaarste verzet komt aanstoempen voor max gang naar benee dus zeg mij maar hoe geschikt die is en hoe je de geschiktheid van andere rondjes wil aanpassen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tijdje terug met Jeff in een skillsparkje beland, terwijl we de boel aan het verkennen zijn kwam er ook iemand op een gravelracer een rondje doen. Tot m`n verbazing dubbelde die kerel 2 rollers en maakte daarbij ook nog eens een tailwhip... #gravellikeaboss
Plaats reactie