Natuurlijke uitdagingen; waar blijven ze?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Vroeger in dn ouwe diek schepten we gewoon het ganze jaar alle mest op een berg. Als het dan een keer 10 graden vroor, dat hejje ook niet meer tegenwoordig, gingen we daar lekker op crossen. Gewoon op de racefiets, prachtig mooi!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Dat is wel een punt.
De fietsen zijn over het algemeen ook behoorlijk overbemeten voor Nederlands gebruik.
Beetje het zelfde als met je Ferrari in de file staan en klagen dat je geen optimaal gebruik van je wagen kan maken...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RobBoZ schreef: do 27 februari 2020, 22:57
EmPeHa schreef: do 27 februari 2020, 21:35 Is het al niet net zo krom om de schade aan je fiets te claimen als je gecrashed bent? Tegen diefstal verzekeren kan ik nog wel iets bij voorstellen, maar schade calculeer je toch gewoon in?
Ook dat is deel van de claim cultuur geworden, als ik iets verkeerd doe moet een ander het maar betalen.
Uiteraard is het dan ook weer niet je schuld, maar is het een oorzaak van buitenaf...
Je gaat natuurlijk niet tegen je verzekeraar bekennen dat je zelf lomp ben geweest.
Merk overigens hetzelfde bij garantieclaims, "ja dat stuk staal van 30mm dik brak zomaar ineens af..." :-?
We zijn gewoon een stelletje jankende watjes geworden, het lijkt wel voetbal...
Don`t race what you can`t replace and harden the f**k up :bier:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Merk het in mijn beroep (allround industrieel monteur) ook steeds meer.
Moet 4 verschillende certificaten bezitten, een instructie video kijken, vragenlijst invullen en formulier invullen om alleen nog maar binnen te mogen komen.

Komt nog wel een tijd dat dat in het bos ook zo is.
Die Amerikaanse claim mentaliteit komt hier ook steeds meer en helpt heel die Nederlandse nuchterheid waar wij zo groot mee zijn geworden om zeep.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RobBoZ schreef: vr 28 februari 2020, 13:58 Merk het in mijn beroep (allround industrieel monteur) ook steeds meer.
Moet 4 verschillende certificaten bezitten, een instructie video kijken, vragenlijst invullen en formulier invullen om alleen nog maar binnen te mogen komen.

Komt nog wel een tijd dat dat in het bos ook zo is.
Die Amerikaanse claim mentaliteit komt hier ook steeds meer en helpt heel die Nederlandse nuchterheid waar wij zo groot mee zijn geworden om zeep.
Schei uit, ik zit in de maritieme sector incl offshore...safety is prima maar common sense is af en toe ver te zoeken. Sommige takken zijn echt finaal doorgeschoten in de amerikaanse stijl en lijkt het voornamelijk over papierwerk, protocollen en indekken te gaan. Werkbaarheid is soms ver te zoeken...

Maar goed, nu gaan we wel heel erg OT :oops:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Nog 1,5 uur, dan kunnen we weer gaan MTB-en. :winkie:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

RobBoZ schreef: vr 28 februari 2020, 13:58 Merk het in mijn beroep (allround industrieel monteur) ook steeds meer.
Moet 4 verschillende certificaten bezitten, een instructie video kijken, vragenlijst invullen en formulier invullen om alleen nog maar binnen te mogen komen.
Haha Snotneus : Suprised : , ik zit nu aan me 5e veiligheid paspoort ivm de stempels en certificaten stempels !..

Maar het slaat wel erg door op sommige vlakken

De rest van de discussie is zinloos , maarja er zijn mensen die niet te vrede zijn met hun hobby en allerlei excuses zoeken ipv oplossingen !!!

Goed weekend !
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Binnen 2 uur rijden van elk huis in NL kun je ruim voldoende natuurlijke uitdaging vinden om een middag lol te hebben, maak er 4 uur van en je vindt trails waarvan 90% van de NL-se bikers voor af zal stappen.

Rij dolgraag en vaak in het buitenland maar als ik zie wat er op de heuvelrug ligt dan kan je met een beetje fantasie ook hier prima aan je skills werken. Hulde voor eenieder die af en toe aan de bak gaat als vrijwilliger ( myself included... :D ) en dit mogelijk maakt.

Ik zou persoonlijk wel meer onnatuurlijke features willen; switchbacks, drop offs, rockgardens... maar misschien beter voor een ander topic :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RobBoZ schreef: vr 28 februari 2020, 16:37 Nog 1,5 uur, dan kunnen we weer gaan MTB-en. :winkie:
Hier kijk ik al 1,5u als een berg op tegen m`n grootste natuurlijke uitdaging...Zeikweer Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Is hem hier ook niet geworden. :((
Wel zeiknat thuis.
Morgen maar weer 1.0 op de crossfiets.

Wel nog even de route waar we aan bezig zijn bekeken, maar is weer aardig kapot gereden.
Begin te snappen dat ze de paden een stevige toplaag geven.
Evenals dat trail respect.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Met dit topic in gedachten ben ik gisteren even op bezoek geweest bij Route Dorst met de street trials bike.
Voor diegene die dit type fiets niet kent: een op een BMX lijkende 24" bike zonder demping, een stel hele goede remmen en een vertanding van 22/16 (op 24 inch).
Het gebruik van een ander type bike was al een uitdaging op zich, en daarnaast heb ik de hele route gereden om de leuke stukjes er uit te zoeken en deze soms op een iets andere manier te gebruiken.
Resultaat was een goede workout met wat leuke technische uitdagingen. Vooral de spekgladde boomstam was een leuke challenge! :winkie:

Hier een compilatie van het beeldmateriaal, wie weet kan ik iemand nog op goede ideeen brengen ;)

https://www.instagram.com/tv/B9ITlrFHNO ... _copy_link

De eerste biker ben ik niet, maar was toevallig een passant die een alternatieve oplossing voor die feature koos ;)

P.s. voordat er een hoop commentaar komt, op een rustig moment in een kaal bos kun je op veel plekken prima veilig kleine stukjes tegenovergesteld rijden, aangezien dit zeer overzichtelijk is. Ik heb hier dus wel op gelet :-q
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Mark-V schreef: za 29 februari 2020, 16:23 Met dit topic in gedachten ben ik gisteren even op bezoek geweest bij Route Dorst met de street trials bike.
...
Goed bezig! Ik heb ook je eerdere filmpjes op instagram gezien. Echt leuk!

Vroegah, ging ik met vrienden en onze mtb's een beetje trial rijden voor de fun (dan heb ik het over jaren 90).
Een vriend van mij deed aan trial rijden op de motor en van hem heb ik wat basic trial skills geleerd.
Toevallig ben ik net terug van een rondje skatepark hier in de wijk met mijn XC 29er 8), erg handig om je skills te verbeteren.

On topic, ik probeer ook altijd leuke features te zoeken op de reguliere mtb routes hier in regio Tilburg maar vind er te weinig. Denk dat je dan toch meer van de route moet afwijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tegen de richting in !!!
:tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: do 27 februari 2020, 21:10
George schreef: wo 26 februari 2020, 18:06 Ik rijdt qua vaste routes vooral veel op LV/HV en de UHR en naar mijn mening zijn deze vaste routes de laatste jaren alleen maar technischer, uitdagender en uitgebreider geworden. De voornaamste natuurlijk uitdagingen die er voorheen waren bestonden uit modderstroken en diepe plassen en ik kan niet echt zeggen dat ik die mis. Ik herken de trend uit de startpost dus niet maar ben wel een beetje nieuwsgierig op welke routes Venom eigenlijk doelt.
Hoe harder je over de UHR routes scheurt, hoe uitdagender ze worden. Je moet flink werken om je G-forces onder controle te houden als je er vol in vliegt en voor een rondje Amerongen onder de 60 minuten gaat. Als je dat onder de knie hebt, probeer het dan eens op een crosser of een gravelaar met smalle banden. Minder noppen scheelt ook een bak. Of je verlaat de ideale (makkelijke) lijn en gaat eens hoog of laag door de bocht en dan probeer je er aan de andere kant goed uit te komen.
Precies dat.

En volgens mij zijn bochten nog wel de allergrootste technische uitdaging die er is, zeker als ik zie hoe 95% door de bocht gaat. En als je bij die laatste 5% hoort, dan ga je niet hard genoeg als de uitdaging er niet is.

En van die bochten lijken er wekelijks meer te komen! Dus het wordt in hoog tempo steeds technischer. :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

De natuur kan soms ook een beetje overdrijven hoor... :tong

Afbeelding
Plaats reactie