Enkele jaren geleden heeft de bikebranche de zinvolle overstap gemaakt naar metrische dempermaten...
Iemand hier, een insider in de bikebranche ofzo, enig idee wanneer we overgaan naar metrische wielmaten?
Lijkt me ook wel zo makkelijk, zeker hier in Nederland waar alles zoiezo in metrische maten wordt uitgedrukt.
Metrische wielmaten
Die zijn er toch al lang? De ETRTO standaard is in mm's en banden en velgen worden als het goed is ook in deze maat aangeduid.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lijkt mij onzinnig. Maar da's mijn mening.
Een band is wat minder gevoellig kwa maatvoering dan een demper, dus de vergelijking gaat niet helemaal op.
We hebben etrto, da's de velgmaat in mm.
De bandenmaat (buitenmaat) in inches is vrij onnauwkeurig. Wat er op staat is niet wat we meten, en het is ook nog eens afhankelijk van velgbreedte en luchtdruk. Dat lossen we niet op door er mm's voor te gebruiken. We zouden dan dus tig verschillende bandenmaten krijgen, tot op de mm 'nauwkerig'.
Een band is wat minder gevoellig kwa maatvoering dan een demper, dus de vergelijking gaat niet helemaal op.
We hebben etrto, da's de velgmaat in mm.
De bandenmaat (buitenmaat) in inches is vrij onnauwkeurig. Wat er op staat is niet wat we meten, en het is ook nog eens afhankelijk van velgbreedte en luchtdruk. Dat lossen we niet op door er mm's voor te gebruiken. We zouden dan dus tig verschillende bandenmaten krijgen, tot op de mm 'nauwkerig'.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7386
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Zoals George terecht opmerkt, heeft ETRTO al lang metrische maten (lang voordat iemand over metrische dempermaten dacht) inclusief de banden. Het is meer het probleem dat die maat door de handel en gebruikers niet wordt overgenomen. Ik kom althans weinig topics tegen of een 60-622 ook past in plaats van een 70-584...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
+1
Ik kijk eigenlijk al jaren alleen nog maar naar de ETRTO maat. Staat normaal gesproken op iedere band en velg en op de websites van alle fabrikanten. Zit nog steeds wel wat variatie/afwijking in, maar is over het algemeen een veel betere indicatie van de werkelijke maat.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Het is wat je referentiekader is en hoe we zijn opgevoed in ons denken:
Naast mtb windsurf en sup ik fanatiek. Bij windsurfen gaat alles in centimeters dus ik heb geen idee wat de specs van een board zou zijn als dat er in foots en inches staat. Mijn hersenen kunnen dat maar moeizaam omrekenen, laat staan een beeld bij vormen. Grappig genoeg gaan stand up paddle boards wel in foots en inches en zou ik daar bij cm maten zie heb ik daar weer geen enkele gevoel bij ...en meerdere merken maken beide.
De meeste banden die wij hebben zijn 27.5x2.4 tot 2.6
Als ik nu iets met erto zou krijgen zou ik continue met een conversie tabel ernaast zitten, 10x checken en dan nog mijn twijfels hebben of het echt wel een 2.5 is.
Naast mtb windsurf en sup ik fanatiek. Bij windsurfen gaat alles in centimeters dus ik heb geen idee wat de specs van een board zou zijn als dat er in foots en inches staat. Mijn hersenen kunnen dat maar moeizaam omrekenen, laat staan een beeld bij vormen. Grappig genoeg gaan stand up paddle boards wel in foots en inches en zou ik daar bij cm maten zie heb ik daar weer geen enkele gevoel bij ...en meerdere merken maken beide.
De meeste banden die wij hebben zijn 27.5x2.4 tot 2.6
Als ik nu iets met erto zou krijgen zou ik continue met een conversie tabel ernaast zitten, 10x checken en dan nog mijn twijfels hebben of het echt wel een 2.5 is.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Zelfs binnen de industrie in het gebruik van ETRTO niet heel gebruikelijk, ik moet soms toch even verduidelijken dat 584 gelijk is aan 27,5".
Overigens gaan stadsfiets- en racefietsbanden en velgen wel gewoon in ETRTO. Net als de framematen in centimeters gaan daar.
Maar het is dus meer zoals Jurf zegt: gewenning.
Overigens 622 ook helemaal geen indicatie die je makkelijk na kunt meten. Het is de binnenmaat van de velg die ergens op de plek waar de band ongeveer moet komen liggen gemeten wordt. Bij de huidige tubeless-ready velgen is dat gedeelte vlak, maar voldoet absoluut niet aan ETRTO (met dank aan Stan's Notubes) en bij de meer stadsfiets gerichte velgen is dat gedeelte vaak afgerond en zeer lastig na te meten.
Dan is een Stan's velg in omtrek (en dus ook diameter) aan de buitenrand aanzienlijk kleiner dan een RAD15, dus daar kun je ook niet echt gaan meten. Gaat die buitenrand bij ETRTO ook steeds groter worden als een velg breder wordt (een reden dat het zo lang duurde dat er geen brede velgen kwamen: die werden exponentieel zwaarder in verhouding).
Dan is er zelfs ruzie over waar ERD voor staat, zeker ook omdat iemand ergens eens de term IRD heeft geïntroduceerd. En in dat opzicht vond ik 'External Rim Diameter' tegenover 'Internal Rim Diameter' duidelijker dan 'Effective Rim Diameter'. Hooguit heb je dan weer ruzie over wat 'extern' en 'intern' is bij een velg... . Maar 'effective' lijkt de bovenhand te krijgen. Moet je ook nog even weten of dat nu wel of niet internal is... .
Dan is er geen vaste benaming voor het boorpatroon. Bij sportieve velgen komt de linker spaak naast het ventiel naar je toe met het wiel dwars voor je neus en het ventielgat aan de bovenkant. Bij stadsfietsvelgen is dat vaak, maar niet altijd andersom. De Fransen noemen dat Frans geboord (spaak naar je toe links), de Duitsers noemen dat Europees geboord en noemen het tegenovergestelde (spaak naar je toe rechts) juist Frans geboord. F1 en F2 begrijpen de meesten wel.
Maar wat is eigenlijk de binnenkant van een velg? En wat is het spaakgat?
Overigens heet die hoge rand van de bodem waar de band op ligt aan de zijkant de schouder, het diepere gedeelte het bed. En de zijkant wordt soms de haak genoemd.
Overigens gaan stadsfiets- en racefietsbanden en velgen wel gewoon in ETRTO. Net als de framematen in centimeters gaan daar.
Maar het is dus meer zoals Jurf zegt: gewenning.
Overigens 622 ook helemaal geen indicatie die je makkelijk na kunt meten. Het is de binnenmaat van de velg die ergens op de plek waar de band ongeveer moet komen liggen gemeten wordt. Bij de huidige tubeless-ready velgen is dat gedeelte vlak, maar voldoet absoluut niet aan ETRTO (met dank aan Stan's Notubes) en bij de meer stadsfiets gerichte velgen is dat gedeelte vaak afgerond en zeer lastig na te meten.
Dan is een Stan's velg in omtrek (en dus ook diameter) aan de buitenrand aanzienlijk kleiner dan een RAD15, dus daar kun je ook niet echt gaan meten. Gaat die buitenrand bij ETRTO ook steeds groter worden als een velg breder wordt (een reden dat het zo lang duurde dat er geen brede velgen kwamen: die werden exponentieel zwaarder in verhouding).
Dan is er zelfs ruzie over waar ERD voor staat, zeker ook omdat iemand ergens eens de term IRD heeft geïntroduceerd. En in dat opzicht vond ik 'External Rim Diameter' tegenover 'Internal Rim Diameter' duidelijker dan 'Effective Rim Diameter'. Hooguit heb je dan weer ruzie over wat 'extern' en 'intern' is bij een velg... . Maar 'effective' lijkt de bovenhand te krijgen. Moet je ook nog even weten of dat nu wel of niet internal is... .
Dan is er geen vaste benaming voor het boorpatroon. Bij sportieve velgen komt de linker spaak naast het ventiel naar je toe met het wiel dwars voor je neus en het ventielgat aan de bovenkant. Bij stadsfietsvelgen is dat vaak, maar niet altijd andersom. De Fransen noemen dat Frans geboord (spaak naar je toe links), de Duitsers noemen dat Europees geboord en noemen het tegenovergestelde (spaak naar je toe rechts) juist Frans geboord. F1 en F2 begrijpen de meesten wel.
Maar wat is eigenlijk de binnenkant van een velg? En wat is het spaakgat?
Overigens heet die hoge rand van de bodem waar de band op ligt aan de zijkant de schouder, het diepere gedeelte het bed. En de zijkant wordt soms de haak genoemd.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dat komt toevallig overeen
Maar dan nog steeds kun je het zelf niet echt nameten.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, 27.5 klinkt lekker halverwege 26" en 29".asphaltdude schreef: ↑ma 2 maart 2020, 21:23Dat doen ze expres, stel dat de consument erachter komt dat 584 maar een ietsiepietsie beetje groter is dan 559
584 ligt veel minder op de helft van 559 en 622
Maar we weten wat er bedoeld wordt, dus ik vind het prima zo.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Everybody bought a new bike!