Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hilco schreef: vr 26 februari 2021, 13:39 wat is "een typische buitensituatie" :~
Staat erin. Geen stadion bv of aan 3 zijden gesloten overkappingen maar echt buiten.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

overkapt terras met zijwanden enzo gaat dus nietechter midden op plein wat tafeltjes zou moeten kunnen
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

JoopO schreef: vr 26 februari 2021, 12:08[…] de vraag is of WIJ meer EU willen.
Ik weet niet voor wie jij meent te moeten spreken, laten we maar concluderen dat jíj dat waarschijnlijk niet wilt. Maar daaroever verschillen de meningen, daar zullen we dus, zoals met vrijwel alles, sámen uit moeten komen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hilco schreef: vr 26 februari 2021, 13:45 overkapt terras met zijwanden enzo gaat dus nietechter midden op plein wat tafeltjes zou moeten kunnen
Exact
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Alien schreef: vr 26 februari 2021, 13:47
JoopO schreef: vr 26 februari 2021, 12:08[…] de vraag is of WIJ meer EU willen.
Ik weet niet voor wie jij meent te moeten spreken, laten we maar concluderen dat jíj dat waarschijnlijk niet wilt. Maar daaroever verschillen de meningen, daar zullen we dus, zoals met vrijwel alles, sámen uit moeten komen.
Ik stel de vraag of wij meer EU willen, in antwoord op jouw opmerking dat het niet raar is dat een EU-bobo méér EU wil. Ik meen voor niemand te moeten spreken, vandaar ook de "wij". Wij, als in Nederland. En inderdaad, daar moeten we samen uitkomen.

En inderdaad, ik vraag me sterk af waarom de EU meer macht zou moeten krijgen zodra de pandemie een endemie is geworden. Dan kunnen we het toch zeker zelf wel regelen? Ieder jaar de kwetsbare mensen inenten krijgen we zonder EU wel voor elkaar. Misschien wel efficiënter ook nog, gezien het inkoopbeleid en onderhandelingspositie van de EU met betrekking tot het Corona-vaccin. Dat is toch niet helemaal vlekkeloos gegaan, heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat laatste betwijfel ik.
Nederland is zo,n klein visje dat we voor farmaceuten totaal niet interessant zijn.
Dan ben je eerder later als eerder aan de beurt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jurf schreef: vr 26 februari 2021, 15:03 Dat laatste betwijfel ik.
Nederland is zo,n klein visje dat we voor farmaceuten totaal niet interessant zijn.
Dan ben je eerder later als eerder aan de beurt.
Toch grappig dat het recent de EU verlaten land GB het het beste doet qua vaccinneren en inkopen. Omdat ze voor zichzelf het beste konden kiezen.

Wat formaat betreft: het nog veel kleinere Israël is wereldkampioen vaccineren.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Huidige aantallen Coronabesmettingen en opnames lopen langzaam alweer op.
Desondanks wordt er nu toch mondjesmaat versoepeld, en dat is op zich best al gedurfd en spannend, want het wordt afwachten hoe snel de besmettingen gaan oplopen, want dat ze gaan oplopen is een feit, het aantal contacten tussen mensen neemt immers toe, dus dat virus zal overspringen. Je hoopt dat het effect van het mooie lenteweer (minder luchtwegvirus-druk, en meer buiten doen icm binnen beter ventileren) en de toenemende aantallen gevaccineerden (bescherming kwetsbaren en schil eromheen, toenemende 'herd immunity') genoeg tegenwicht gaan bieden.

Een hoge 3e golf werd vooralsnog afgewend, de ruimte om weer wat te gaan versoepelen werd gecreeerd, mede door de recente strenge maatregelen. Zonder die maatregelen waren de getallen al eerder veel harder gaan stijgen, en was versoepelen niet eens een reele optie geweest.

Het verstandigst is het om het nu te houden bij de reeds spannende kleine aangekondigde versoepelingen, en dan eerst te kijken hoe snel de cijfers eventueel op gaan lopen. Gaat het goed, blijft het voldoende onder controle, dan pas voorzichtig verder verruimen.
Nu al/ook alle terrassen openen, toestaan om festivals te gaan organiseren, volle parken met hordes mensen op <1,5 m van elkaar accepteren (krankzinnig natuurlijk, die Vondelparkbeelden) is een recept voor falen, dan gaat het veel te ongecontroleerd.
En het overlaten aan/vertrouwen op 'het gezonde verstand' van mensen is ook geen optie. Zie wat er gebeurt in de parken, lees de reacties die hier om de haverklap in dit topic verschijnen. Dan wordt er vooral gehandeld vanuit de emotie en de onderbuik, en niet vanuit een goed overzicht over het probleem, niet vanuit het verstand (en niet vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten).
Want of mensen willen het niet snappen, of ze kunnen het soms niet snappen. Doordat ze of het verstandelijk vermogen niet hebben, of doordat de begrijpelijke negatieve gevoelens (angst, frustratie, depressie, noem het maar op) het verstand momenteel vertroebelen of overstemmen. Het enige waar je dan op varen kunt is op iets als het OMT. En dan er maar op vertrouwen dat het kabinet met die info vervolgens de juiste beslissingen neemt.
Wat stoort: de naderende verkiezingen. De crisis wordt politiek gebruikt om zieltjes te winnen, de achterbannen te pleasen. En dat is gevaarlijk. Dan wordt het weer meer onderbuikgevoelens en stemmingmakerij. De opgedane kennis met/over het virus moet leidend zijn, wil je deze crisis het hoofd kunnen bieden, niet de wens van de kiezer of de jacht op zetels.

Dus dan maar regels uitvaardigen, die helaas strenger moeten zijn dan in theorie nodig is, omdat je nou eenmaal moet verdisconteren voor de groep die het niet wil of kan snappen, of die het gewoon niet volhouden kan.
Houdt iedereen zich wel aan de regels, incl. het afstand houden, handen wassen, etc., dan lopen cijfers sneller terug of minder snel op, en dat gedrag beloont zich dan met mogelijkheden om voorzichtig verder te verruimen. Gaat de toename te hard, dan moet je bijremmen. Maar dan trap je als je pech hebt relatief te laat op de noodrem, loop je achter de feiten aan, duurt het weer lang voordat je eea onder controle hebt gekregen, zit je nog langer vast aan strengere maatregelen.

En ga je versoepelen, ja, dan zou ik ook aan terrasjes denken, aan buitensporten, aan andere buiten-dingen. Maar dan wel goed voorbereid, met bepaalde eisen die je stelt aan bezoekers etc.

En niet: 'begin maart gooien we alles gewoon open, vanaf begin maart trek ik me van de regels gewoon niks meer aan, want ik ben het zat'. Ik snap wel dat iedereen ernaar snakt, zowel terrashouders als terrasgangers etc., de hele wereld is het zat, maar het maakt die gedachte of handelwijze niet minder onverstandig.

We zullen het toch met zijn allen moeten doen. Met 1 kapitein op het schip. Gebaseerd op goede kennis. Iedereen mag kritiek hebben en meedenken, maar 'schoenmakers blijft bij uw leest'. OMT is leading. Kabinet moet dat vertalen naar keuzes over hoe je dan verstandig en eerlijk en verantwoord versoepelt. Waarbij je weet dat je het per definitie voor sommigen, zo je wilt voor velen, ook fout zult doen, nooit goed zult doen. En dan ook nog iedereen gemotiveerd weten te houden... Best een lastige klus...
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 26 februari 2021, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Goed verhaal Aurelius. :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

MVMVML schreef: vr 26 februari 2021, 15:12 Toch grappig dat het recent de EU verlaten land GB het het beste doet qua vaccinneren en inkopen. Omdat ze voor zichzelf het beste konden kiezen.
Wat formaat betreft: het nog veel kleinere Israël is wereldkampioen vaccineren.
Aangezien jij headchief Covid nieuws bent :wink: zal je ook weten dat de kracht van de UK zit is dat Oxford een vaccin heeft ontwikkelt waarop ze de eerste rechten hebben. Was dat geflopt dan waren ze nu laatste geweest, want voor de rest kopen ze weinig in.

Israel is inderdaad wel heel interessant, maar die gaan sowieso heel anders hiermee om. Alles wat ze daar als een landsbedreiging kost wordt vol aangepakt no matter the costs. Werkt ook, maar is ook duur en daar zijn wij niet zo van. :roll:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

aurelius schreef: vr 26 februari 2021, 15:42
Wat stoort: de naderende verkiezingen. De crisis wordt politiek gebruikt om zieltjes te winnen, de achterbannen te pleasen. En dat is gevaarlijk. Dan wordt het weer meer onderbuikgevoelens en stemmingmakerij. De opgedane kennis met/over het virus moet leidend zijn, wil je deze crisis het hoofd kunnen bieden, niet de wens van de kiezer of de jacht op zetels.

We zullen het toch met zijn allen moeten doen. Met 1 kapitein op het schip. Gebaseerd op goede kennis. Iedereen mag kritiek hebben en meedenken, maar 'schoenmakers blijft bij uw leest'. OMT is leading. Kabinet moet dat vertalen naar keuzes over hoe je dan verstandig en eerlijk en verantwoord versoepelt. Waarbij je weet dat je het per definitie voor sommigen, zo je wilt voor velen, ook fout zult doen, nooit goed zult doen. En dan ook nog iedereen gemotiveerd weten te houden... Best een lastige klus...
OMT is leading? Ben je echt al vergeten wat er een jaar geleden gebeurd is?

Misschien eens goed om ieders geheugen eens op te frissen:
  • Het corona-virus zou niet naar Nederland komen. (iets met geen rechtstreekse vluchten)
  • Het corona-virus zou niet heel besmettelijk zijn.
  • Toen zou het corona-virus volgens het RIVM misschien wel naar Nederland komen, maar was de kans klein dat het zich hier ook echt verspreidde.
  • Het corona-virus zou niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar.
  • De kans op verspreiding van het corona-virus in Nederland zou klein zijn omdat allerlei maatregelen in werking zouden treden die dat zouden voorkomen.
  • Je zou anderen pas kunnen besmetten als je daadwerkelijk ziek was.
  • Iemand die geen klachten had zou het virus niet verspreiden…
Daar is heel weinig wetenschappelijks aan, dat was wensdenken, helemaal nergens op gebaseerd. En bleven maatregelen uit. Pas toen de echte effecten zichtbaar werden, was het te laat en bleek ons zorgsysteem te kwetsbaar.

Ook na de eerste golf heeft het kabinet meerdere malen van de adviezen van het RIVM afgeweken (scholen wel/niet open) en heeft het RIVM tot het einde toe volgehouden dat mondkapjes waarschijnlijk averechts werken. Toch werd de mondkapjesplicht ingevoerd. Waarom dit alles? Druk vanuit de samenleving, politiek?

En dan als klap op de vuurpijl: de voorspelde 170.000 besmettingen omdat de "Britse Mutant" zou gaan toeslaan. Op basis van de verkeerd berekende modellen is de avondklok ingevoerd. En kort daarna werden versoepelingen aangekondigd. Ik snap er helemaal niets meer van.

OMT is leading? Dacht het niet. Blijkbaar alleen als het uitkomt.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: vr 26 februari 2021, 15:12Toch grappig dat het recent de EU verlaten land GB het het beste doet qua vaccinneren en inkopen. Omdat ze voor zichzelf het beste konden kiezen.
Of het VK ("het land" GB bestaat (nog) niet) het "het beste" doet, valt te bestwisten en nog te bezien. Hierboven werd ook al van "efficiëntie" gerept, en aangezien het VK beduidend méér per vaccin betaalt, kun je daarover alvast twisten. Verder hebben ze de leveranciers van álle aansprakelijkheid gevrijwaard. Gezien de twijfels over de veiligheid van de diverse vaccins, ook onder diverse mensen hier, bepaald geen klein issue, lijkt me. En vergelijken we de cijfers van vollédige vaccinaties, dan loopt het VK zeker niet voorop in Europa (of wereldwijd). het VK heeft er bewust voor gekozen de tweede vaccinatie, tegen de adviezen van de leveranciers in, uit te stellen, schijnbaar om precies die cijfers waarop jij je bewering dat ze het "het beste" doen, op te krikken.

Tenslotte: het staat ieder EU-land vrij om dezelfde weg als het VK te bewandelen, zie bijvoorbeeld Hongarije. Daar heeft men simpelweg niet voor gekozen. Die Brexit-leugen kan bij deze dus ook, bij de vele andere, begraven worden.
Laatst gewijzigd door Alien op vr 26 februari 2021, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

JoopO schreef: vr 26 februari 2021, 16:27
aurelius schreef: vr 26 februari 2021, 15:42
Wat stoort: de naderende verkiezingen. De crisis wordt politiek gebruikt om zieltjes te winnen, de achterbannen te pleasen. En dat is gevaarlijk. Dan wordt het weer meer onderbuikgevoelens en stemmingmakerij. De opgedane kennis met/over het virus moet leidend zijn, wil je deze crisis het hoofd kunnen bieden, niet de wens van de kiezer of de jacht op zetels.

We zullen het toch met zijn allen moeten doen. Met 1 kapitein op het schip. Gebaseerd op goede kennis. Iedereen mag kritiek hebben en meedenken, maar 'schoenmakers blijft bij uw leest'. OMT is leading. Kabinet moet dat vertalen naar keuzes over hoe je dan verstandig en eerlijk en verantwoord versoepelt. Waarbij je weet dat je het per definitie voor sommigen, zo je wilt voor velen, ook fout zult doen, nooit goed zult doen. En dan ook nog iedereen gemotiveerd weten te houden... Best een lastige klus...
OMT is leading? Ben je echt al vergeten wat er een jaar geleden gebeurd is?

Misschien eens goed om ieders geheugen eens op te frissen:
  • Het corona-virus zou niet naar Nederland komen. (iets met geen rechtstreekse vluchten
  • Het corona-virus zou niet heel besmettelijk zijn.
  • Toen zou het corona-virus volgens het RIVM misschien wel naar Nederland komen, maar was de kans klein dat het zich hier ook echt verspreidde.
  • Het corona-virus zou niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar.
  • De kans op verspreiding van het corona-virus in Nederland zou klein zijn omdat allerlei maatregelen in werking zouden treden die dat zouden voorkomen.
  • Je zou anderen pas kunnen besmetten als je daadwerkelijk ziek was.
  • Iemand die geen klachten had zou het virus niet verspreiden…
Daar is heel weinig wetenschappelijks aan, dat was wensdenken, helemaal nergens op gebaseerd. En bleven maatregelen uit. Pas toen de echte effecten zichtbaar werden, was het te laat en bleek ons zorgsysteem te kwetsbaar.

Ook na de eerste golf heeft het kabinet meerdere malen van de adviezen van het RIVM afgeweken (scholen wel/niet open) en heeft het RIVM tot het einde toe volgehouden dat mondkapjes waarschijnlijk averechts werken. Toch werd de mondkapjesplicht ingevoerd. Waarom dit alles? Druk vanuit de samenleving, politiek?

En dan als klap op de vuurpeil: de voorspelde 170.000 besmetting omdat de "Britse Mutant" zou gaan toeslaan. Op basis van de verkeerd berekende modellen is de avondklok ingevoerd. En kort daarna werden versoepelingen aangekondigd. Ik snap er helemaal niets meer van.

OMT is leading? Dacht het niet. Blijkbaar alleen als het uitkomt.
:-q

Expert-blindness noemen ze dat.

Buiten dat, ik heb al veels te veel meegemaakt om 'experts' per definitie te geloven alsof ze onfeilbaar zijn. Hou op schei uit.

Dat geldt trouwens voor zo'n beetje alle vakgebieden hoor. In de ene meer dan de andere gemiddeld, maar toch. :winkie:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je kan de deskundigheid en de keuzes betwisten, maar ze zijn wel leading....
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

MVMVML schreef: vr 26 februari 2021, 16:29 :-q

Expert-blindness noemen ze dat.

Buiten dat, ik heb al veels te veel meegemaakt om 'experts' per definitie te geloven alsof ze onfeilbaar zijn. Hou op schei uit.

Dat geldt trouwens voor zo'n beetje alle vakgebieden hoor. In de ene meer dan de andere gemiddeld, maar toch. :winkie:
Ho, wacht. Eerst zit je ons lekker te maken met een expert die aangeeft dat buiten weer alles mag, daarna geef je aan dat we niet te veel naar experts moeten luisteren. :~ :(
Gesloten