Hoe handig is de gemiddelde MTBér anno 2020 ?& wat zijn de laatste knutselprojecten ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals veel anderen hier doe ik alles aan de fiets zelf, behalve wielen bouwen en vering servicen. Dat eerste omdat me de interesse ervoor ontbreekt, en omdat ik met mijn gewicht en rijstijl prima aan goede wielen kan komen voor prijzen waarvoor je zelf niet kunt bouwen. Of beter gezegd, voor het geld hoef je niet zelf te gaan spaken. En een slagje eruit trekken lukt me nog wel.

Het tweede had vooral te maken met geen geschikte werkplek, ik ben wel van plan dat meer zelf op te gaan pakken.

Wat mij trouwens al langer opvalt is het aantal topics met sleutelproblemen die gewoon voorkomen of opgelost hadden kunnen worden als simpelweg de fabrieksmanual gevolgd was... En die wordt meegeleverd en zo niet is-ie op internet te vinden.

Dat doet me vermoeden dat veel mensen maar wat beginnen te prutsen zonder te lezen.
Mogen ze allemaal zelf weten hoor, maar kan soms best geld kosten (of zelfs pijn doen) als er daardoor zaken misgaan... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik kocht mijn eerste MTB exact (give or take 1 week) 30 jaar terug en sleutel sindsdien zelf.
Daarvoor overigens ook aan mijn stadsfietsen.
Was ook wel noodzaak, want sloop(te) nogal wat. :-D
Tot vorig jaar deed ik alles zelf behalve wielen en vork/demper, sinds toen ook die onderdelen.
Wat mij bij vork/demper tegen hield was het specifieke gereedschap, maar heb toch maar e.e.a. aangeschaft van RS.
Alleen heb ik weer FOX op de fiets, dus moet ik daar ook weer dingen voor aanschaffen....
Maar ja, het verdient zichzelf al snel terug en goed gereedschap bederft niet.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: zo 24 mei 2020, 12:33 ...
Wat mij trouwens al langer opvalt is het aantal topics met sleutelproblemen die gewoon voorkomen of opgelost hadden kunnen worden als simpelweg de fabrieksmanual gevolgd was... En die wordt meegeleverd en zo niet is-ie op internet te vinden.

Dat doet me vermoeden dat veel mensen maar wat beginnen te prutsen zonder te lezen.
Mogen ze allemaal zelf weten hoor, maar kan soms best geld kosten (of zelfs pijn doen) als er daardoor zaken misgaan... :D

Dat is ook beetje mijn punt , je ziet inderdaad de laatste 2 maanden , zeker veel dubbele vragen en/of topics worden gestart , zonder dat er eens naar de juiste manual te zoeken en te proberen, daarom denk ik dat er zeker 60% van het nieuwe aantal leden van de afgelopen 3 maanden , liever lui dan moe is ...., dus niet zo handig :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Onti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 17:09
Mijn mountainbike: Zwart Zand (primal 2020)

Ik denk dat de meeste mensen en helemaal met behulp van instructie filmpjes/ manuals bijna alles zelf zouden moeten kunnen doen.

Vanuit mijn oogpunt is het juist de simpele techniek op de MTB wat hem zo leuk maakt om mee te rommelen. En dan laat ik voor het gemak even de versnellings naven en gearboxxen buiten beschouwing. Waar als ik die op een fiets zou hebben meteen uit elkaar zou halen om te weten hoe de binnenkant eruit ziet. :D

Ik heb zelf een technische achtergrond en ben al helemaal niet bang om te sleutelen. Maar als bijvoorbeeld vrienden van mij vragen om even hun versnellingen af te stellen ofzo laat ik het ze altijd zelf doen en geef ik alleen maar instructies. De meeste hebben geen technische achtergrond en zo leren ze er niet bang voor te zijn.
De enige zekerheid op een mountainbike is de zekerheid dat geen enkele standaard, standaard is!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jamis Diablo schreef: zo 24 mei 2020, 12:49 Maar ja, het verdient zichzelf al snel terug en goed gereedschap bederft niet.
Maar het verouderd wel, ofwel het past niet op een nieuw model vork.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

ben echt een leek daarin.. maar wil wel wat basisdingen kunnen.

Met de motor heb ik zo ook aardig leren sleutelen.

Maar ik zou niet weten hoe een MTB in elkaar steekt..
Ga van de week alle tandwielen loshalen om schoon te maken en de crank loshalen ( SRAM, lijkt op een klem systeem, hopelijk geen special tools voor nodig ) maar ik heb nog nooit een ketting er opgezet of afgehaald.. dus daar heb ik een instructievideo voor nodig :roll:
maarjah, iedereen is onderaan begonnen
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Doe alles zelf.
Ook wielen bouwen en vork service.
Vorig jaar wel mn Thomson dropper opgestuurd voor service, dat was een zeldzame actie voor mij.
Dit omdat Thomson eigen tooltjes heeft het ding open te schroeven en ik kan m naderhand ook niet met stikstof vullen.
En dan nog had ik wat revisie onderdelen moeten bestellen.
Incl verz. naar UK was dat iets meer dan 100 euro, maar dat had Thommie wel verdiend na 5 1/2 jaar trouwe dienst ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Jamis Diablo schreef: zo 24 mei 2020, 12:49 Maar ja, het verdient zichzelf al snel terug en goed gereedschap bederft niet.
Is dat wel zo? Wat moet je in huis hebben om alles zelf te kunnen doen en wat kost dat ongeveer?

Ik doe dus echt helemaal niets zelf maar als ik zie wat ik betaal om m'n fiets te laten onderhouden dan valt me dat zat mee. Volgens mij ben je een fors aantal jaren verder voor je aan het bedrag zit wat je moet investeren in gereedschap. En dat is dan nog los van de tijd die je erin steekt. Als je er plezier in hebt om te sleutelen is dat laatste natuurlijk niet zo'n punt maar ik ga in die tijd liever een rondje fietsen.

Overigens heb ik ook wel eens de indruk dat sommige mensen die wel veel zelf doen ook veel vaker problemen hebben met hun fiets. Maar die hebben misschien nog niet alle handleidingen gelezen. 8)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2644
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bottecchia schreef: di 26 mei 2020, 16:10
Jamis Diablo schreef: zo 24 mei 2020, 12:49 Maar ja, het verdient zichzelf al snel terug en goed gereedschap bederft niet.
Is dat wel zo? Wat moet je in huis hebben om alles zelf te kunnen doen en wat kost dat ongeveer?

Ik doe dus echt helemaal niets zelf maar als ik zie wat ik betaal om m'n fiets te laten onderhouden dan valt me dat zat mee. Volgens mij ben je een fors aantal jaren verder voor je aan het bedrag zit wat je moet investeren in gereedschap. En dat is dan nog los van de tijd die je erin steekt. Als je er plezier in hebt om te sleutelen is dat laatste natuurlijk niet zo'n punt maar ik ga in die tijd liever een rondje fietsen.

Overigens heb ik ook wel eens de indruk dat sommige mensen die wel veel zelf doen ook veel vaker problemen hebben met hun fiets. Maar die hebben misschien nog niet alle handleidingen gelezen. 8)
Een uurtje fietsenmaker? Ik weet het niet want ik breng hem nooit, maar zal snel 40-70 euro per uur kosten. (Auto breng ik ook niet, maar ik hoor dat dat 100 euro per uur kost).

Een leuke startset fietsgereedschap kost ca 50 euro. Kun je 95% van alle onderhoud zelf. Heb je al met een enkele beurt er uit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies ja kabelknipper, kettingpons, BB sleutels, cranktool, cassette tool, spaaksleutel, headset pers (DIY), imbus en torx setjes heb ik al minstens 10 jaar.
Totale kosten schat ik op 100,-
Bleeding set kan je voor de meeste andere merken ook hergebruiken.
Enige echt merk specifieke dat ik onlangs heb aangeschaft is een nippel voor een RS demper.
Voor demper en vork is het meeste specifieke spul nodig, maar qua kosten nog steeds rendabel.
En ik vind het inderdaad ook leuk om te doen.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ok, dat valt me inderdaad erg mee. En dan hebben we het dus over kwalitatief goed spul?

Ik heb de exacte getallen niet bij de hand maar ik denk dat ik de afgelopen twee jaar ongeveer 300 tot 400 euro per jaar kwijt was aan onderhoud maar dat is dan wel inclusief alle materiaal en de hele fiets is dan één keer per jaar volledig nagekeken. Prima deal wat mij betreft.

Als ik ooit tijd over heb wil ik nog eens een fiets helemaal zelf opbouwen. Maar dan laat ik het eerste proefritje wel aan iemand anders over. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bottecchia schreef: di 26 mei 2020, 16:10Overigens heb ik ook wel eens de indruk dat sommige mensen die wel veel zelf doen ook veel vaker problemen hebben met hun fiets. Maar die hebben misschien nog niet alle handleidingen gelezen. 8)
Grappig, mijn indruk is juist andersom :)

Maar zelf sleutelen voor het geld, ach. Vergeleken met veel andere zaken is de fietsenmaker niet zo duur.
Ik vind het echter leuk om te doen, en ik denk dat mijn fietsen er beter bij staan dan veel exemplaren die van de lbs komen. Wat ik al eerder aangaf, niet dat ik een betere monteur ben, maar wel omdat ik er meer tijd en aandacht aan kan schenken want ik hoef niet op de tijd te letten...

Ik denk ook dat als je geen enkele kennis van de fietstechniek hebt je ook minder snel zult merken wanneer er iets niet 100% is. Dan is de kans groot dat je er pas achter komt als er echt iets kapot is, terwijl "de techneut" het probleempje onderweg oplost voordat er echt iets mis gaat.
Dat is ook een voordeel van zelf sleutelen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bottecchia schreef: di 26 mei 2020, 20:10 Ok, dat valt me inderdaad erg mee. En dan hebben we het dus over kwalitatief goed spul?
Ja want het gaat al zo lang mee, meeste is 15 jaar oud, sommige 10 jaar oud.
En in die tijd heb ik zeker 50 fietsen opgebouwd.
Ik ben wel vrij inventief en soms lomp, heb ook onderdelen los gemaakt of gemonteerd met gereedschap wat er niet.helemaal voor bedoeld is. :)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Er zijn zelfs speciale gereedschappen ontwikkelt op die manier; de wurgtang, de waterpomptang, de bahco (en als t niet werkt een pijp er op) allemaal omdat passend gereedschap te lastig was.
Zelf probeer ik steeds vaker passend gereedschap te vinden want dat scheelt behoorlijk in de kosten. Maar als dat niet te vinden is dan zijn er alternatieven :-q
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 26 mei 2020, 20:35
Bottecchia schreef: di 26 mei 2020, 16:10Overigens heb ik ook wel eens de indruk dat sommige mensen die wel veel zelf doen ook veel vaker problemen hebben met hun fiets. Maar die hebben misschien nog niet alle handleidingen gelezen. 8)
Grappig, mijn indruk is juist andersom :)

Maar zelf sleutelen voor het geld, ach. Vergeleken met veel andere zaken is de fietsenmaker niet zo duur.
Ik vind het echter leuk om te doen, en ik denk dat mijn fietsen er beter bij staan dan veel exemplaren die van de lbs komen. Wat ik al eerder aangaf, niet dat ik een betere monteur ben, maar wel omdat ik er meer tijd en aandacht aan kan schenken want ik hoef niet op de tijd te letten...

Ik denk ook dat als je geen enkele kennis van de fietstechniek hebt je ook minder snel zult merken wanneer er iets niet 100% is. Dan is de kans groot dat je er pas achter komt als er echt iets kapot is, terwijl "de techneut" het probleempje onderweg oplost voordat er echt iets mis gaat.
Dat is ook een voordeel van zelf sleutelen ;-)
Mijn indruk is ook dat "fietsenmaker fietsen" meer problemen hebben onderweg.
Dat is dan vooral gebaseerd op de tijd dat ik lid was van een fietsclub, en natuurlijk ook gebaseerd op de prestaties vd lokale fietsenmakers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie