Goeie genade, wat een vragen.
Zal proberen om ze te beantwoorden:
japie carbon schreef: ↑wo 27 mei 2020, 09:52
Maar wat doe je dan als er onderweg iets mis gaat? En heb je geen reserve onderdelen mee op vakantie?
...
Tot op heden heb ik nog nooit een rit moeten afbreken vanwege een defect. Mocht het ooit een keer gebeuren dat ik niet verder kan zal ik er wel uitkomen. Kwestie van zelfredzaamheid en inschatten wat je gaat doen, waar, wanneer, hoe etcetera. Ik zorg er dus wel voor dat het vooraf allemaal in orde is en weet wat ik wel en niet kan. En mocht ik toch ooit een keer stranden heb ik er weer een goed verhaal bij.
Wat ik meeneem op vakantie? Buitenbandje, binnenbanden (met latex), wat spul voor de ketting, camelbag voor eten en drinken en wat klein ehbo spul en voor de vorm een multitool maar nog nooit gebruikt. Moet er wel bij vertellen dat ik al een paar jaar geen exclusieve fietsvakantie heb gedaan. Als m'n fiets het niet zou doen (dus nog nooit gehad) ga ik bijvoorbeeld gewoon lekker een extra dag klimmen.
Op veel locaties is het overigens echt geen enkel probleem om ter plekke iets te laten oplossen of desnoods een fiets te huren. Maar ik heb ook door Tanzania en Kenya gereden.
Mad Wally schreef: ↑wo 27 mei 2020, 10:19
.....
Ik weet niet hoeveel mensen de fm een carte blanche geven. Lijkt me een heel mooi verdienmodel voor hem.
Kwestie van vertrouwen. Als een fm daar goed mee omgaat heeft 'ie jarenlang een goede klant. Je kunt dat maar één keer verstieren. Het valt me bij andere commentaren ook wel eens op maar ik merk dat veel mensen kennelijk bij slechte fietsenmakers naar binnen gaan. Ik zal de volgende keer dat ik daar heen ga eens wat lekkers meebrengen want kennelijk is het echt bijzonder als je met fatsoenlijke vakmensen te maken hebt.
I_do schreef: ↑wo 27 mei 2020, 10:22
....
Ik weet ook niet hoeveel kilometer jij fiets per jaar, en hoe vaak je een nieuwe fiets koopt. Want ik heb toch echt zaken (ketting, remblokjes, trapas) die het bij lange na geen jaar volhouden.
Zo even uit m'n hoofd denk ik dat ik met de mtb ergens tussen de 3000 en 4000km zal rijden. Kan wat meer of minder zijn afhankelijk van de tijd die ik aan andere hobby's kwijt ben. Meeste kilometers op en rondom de heuvelrug. Tijdens vakantie aangevuld met wat ritjes in de Alpen of een plek als Finale Ligure.
cheeta schreef: ↑wo 27 mei 2020, 13:10
Ik vraag me af wat dan als onderhoud gezien wordt:
a. 1 a 2 per jaar om lagers te vervangen van een achterbrug, een vork compleet los te trekken, etc... kan ik me wat bij voorstellen...
b. ... maar remmen nalopen, remblokken vervangen, spaken nalopen en natrekken waar nodig, banden vervangen (incl. latex), inspecteren dat geen enkele bout is losgekomen, etc... dan ga je toch nooit van z'n leven met 1 a 2x per jaar redden,
da's meer een wekelijkse en tijdens vakanties zelfs dagelijkse aangelegenheid om er voor de volle 100% op te kunnen vertrouwen.
Ga je ook zo om met je auto ? Zo kom je de tijd wel door.
Ik voel het prima als er iets niet klopt. Dat is voor mij vroeg genoeg om even verder te kijken of er iets zou moeten gebeuren.
Wat er gebeurd bij onderhoud? Ik kopieer het gemakshalve even van de site:
Schoonmaken van derailleurs, remmen, cassette, pedalen en zadelpen
Nakijken/afstellen van derailleurs, remmen, balhoofd, trapas en derailleurpad
Demonteren/schoonmaken van crank en trapas
Wielen controleren op spaakspanning, speling en slag
Demonteren en schoonmaken van de naven
Schoonmaken en poetsen van het frame
Demonteren van balhoofd en voorzien van nieuw vet
Demonteren en schoonmaken van de zadelpenkop
Banden controleren
Alle bouten controleren op het juiste moment
En dat vul ik dus aan met de opdracht om bij twijfel te vervangen. Als de cassette het nog een maandje zou kunnen volhouden is dat jammer maar dan gaat er toch echt een nieuwe op.