Hoe handig is de gemiddelde MTBér anno 2020 ?& wat zijn de laatste knutselprojecten ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Mad Wally schreef: wo 27 mei 2020, 10:19
Bottecchia schreef: wo 27 mei 2020, 09:38 Ik lees hier dan toch vooral ook ervaringen in met slechte fietsenmakers of te zuinige klanten.

Als ik m'n mtb wegbreng voor groot onderhoud dan geef ik altijd de opdracht mee om bij enige twijfel een onderdeel te vervangen. Ze kijken dan dus echt alles wat je kunt verzinnen uitgebreid na. Normaliter ben ik met 1 x per jaar ook gelijk klaar. Gaat de fiets mee op vakantie en ga ik daar gekke dingen doen wil ik er nog wel eens een extra controle tegenaan gooien maar dat is meer om zeker te zijn dan dat er van alles moet gebeuren.
Ik weet niet hoeveel mensen de fm een carte blanche geven. Lijkt me een heel mooi verdienmodel voor hem.😉
Ik doe dat. “Mijn” fietsenmaker, rijwielcentrale Helvoirt, is erg goed en betrouwbaar. Daarnaast is mijn eigen uurtarief vijf keer dat van hem. Wanneer ik zelf ga sleutelen in mijn tijd kost het me uiteindelijk veel meer.
Nu ook op een gravelbike... :o
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

LosseSchroef schreef: wo 27 mei 2020, 20:16 ...Daarnaast is mijn eigen uurtarief vijf keer dat van hem. Wanneer ik zelf ga sleutelen in mijn tijd kost het me uiteindelijk veel meer.
Dat speelt alleen maar als je dus daadwerkelijk met je werk bezig zou zijn in de tijd dat je anders je fiets zou onderhouden. Ik sleutel aan mijn fiets in mijn vrije tijd ;-)
Als je alles gaat afmeten aan het uurtarief dat je in je werk zou verdienen kun je beter alleen nog maar slapen en werken. Niet echt mijn idee van een leuk leven...

Maar uiteindelijk gaat het er toch vooral om of je er een beetje lol in hebt om zelf aan je fiets te werken. Hoewel ik wel vind dat een beetje basiskennis er gewoon bij hoort, zodat je onderweg in staat bent om in elk geval een eenvoudig probleempje op te lossen (band fixen, derailleur bijstellen, kettingbreuk oplossen, spaakje aandraaien, rem centreren...).
Het is inderdaad zelden nodig, zeker als je zelf je fiets onderhoud :D
Ik heb veel vaker m'n multitool voor een ander tevoorschijn moeten halen als voor mezelf. En dat vind ik niet erg, maar soms zit er iemand in een groepje die op een gare roestbak rijdt, en dan mogen degenen die wel goed voor hun spullen zorgen onderweg zijn achterstallige onderhoud gaan uitvoeren...

En fietsenmakers, het is net als met andere bedrijfstakken: er zitten goede en slechte tussen (en een hoop in het gebied daar tussenin). De kunst is te bepalen of je een goede of mindere te pakken hebt. Maar dat geldt oa ook voor autogarages, en ik heb zo'n vermoeden dat daar een hoop op het randje van wat je als fatsoenlijk kunt zien wordt gewerkt... en tegen hele andere tarieven als bij de lbs!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bottecchia schreef: wo 27 mei 2020, 19:58
cheeta schreef: wo 27 mei 2020, 13:10 da's meer een wekelijkse en tijdens vakanties zelfs dagelijkse aangelegenheid om er voor de volle 100% op te kunnen vertrouwen.
Ga je ook zo om met je auto ? Zo kom je de tijd wel door. :wink:
Ik voel het prima als er iets niet klopt. Dat is voor mij vroeg genoeg om even verder te kijken of er iets zou moeten gebeuren.
Het ligt er aan wat je in die vakantie doet.
Elke dag twee uur klimmen en een uur afdalen op relatief eenvoudige paden of elke dag zes uur in een bikepark waarbij de kans op los rakende onderdelen en de gevolgen daarvan veel en veel groter zijn.
Ik check bij dat laatste ook wel elke dag een aantal essentiële zaken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bottecchia schreef: wo 27 mei 2020, 19:58Ga je ook zo om met je auto ? Zo kom je de tijd wel door. :wink:
Ik voel het prima als er iets niet klopt. Dat is voor mij vroeg genoeg om even verder te kijken of er iets zou moeten gebeuren.
Niet om naar de supermarkt te rijden, maar je kunt een MTB waarmee je op je limiet p een ravijn af rijdt, springt, dropt, onder vollast sprint, etc... ook niet vergelijken met een kroegfiets. Wanneer auto's in essentie als sport equipment worden ingezet in plaats van A naar B dan is de benadering overeenkomstig...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Omdat ik het leuk vind. Het voor mij ook een mooie manier is om te ontspannen. En ik vind het leuk om er van te leren. Ik weet heel veel nog niet, dus tips van hier zijn altijd welkom. Heb wel redelijk gezond technisch verstand, dus veel kan ik wel bedenken.
En ik heb gelukkig wat budget om gereedschap te kopen. Maar ook om een fout te kunnen accepteren. Ik sloop wel eens iets, maar zie dat dan als leergeld. En alles bij elkaar heb ik toch nog het gevoel dat ik voordelig uit ben.
Onderhoud doe ik helemaal zelf. En ik heb nu twee keer een mtb vanaf frame opgebouwd. Bij een daarvan ook zelf de wielen (met hulp) gespaakt.
Daardoor fiets ik ook met meer plezier en een trots gevoel.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

@Cheeta & Jamis Diablo:
Uiteraard. Dat zijn hele goede argumenten om mee te nemen in je risico analyse. Dat vind ik zelf ook het belangrijkste. Het maken van de afweging wat je gaat doen en daar je gedrag op afstemmen.

Wat mezelf betreft. Bikeparks ga ik nooit heen. Op vakantie wel een mooie rit in het hooggebergte en als ik ga rotsklimmen bij Finale Ligure rij ik daar meestal wel een paar trails op een rustdag. Daar rij ik dan relatief defensief omdat ik te weinig op dat soort terrein kom.
Verreweg de meeste van mijn kilometers maak ik uiteraard gewoon op Nederlandse trails of secties daarbuiten.

In zijn algemeenheid. Ik weet wat ik wel en niet kan en handel daar ook naar. Dat doe ik op de mtb maar ook als ik aan het klimmen ben (rots en alpine). Het is mijn ervaring dat je met die instelling heel veel ellende kan voorkomen. Natuurlijk is risico nooit nul maar dat bereik je ook niet door voor elke rit je hele fiets te controleren.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Toen ik de topictitel zag, had ik het idee dat er allerlei handige "klusjesmannen" of "klusjesvrouwen" zich hier zouden melden met foto's van de meest uiteenlopende klussen die ze de afgelopen Corona-tijd hebben gedaan.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.youtube.com/watch?v=e8aEd3TP7So

Of iets meer fietsgerelateerd: https://www.youtube.com/watch?v=U0m4vXu0SCw

Maar dan gaat het ineens over onderhoud aan je fiets... :o

Ik ben geen handige Harrie, ik probeer het noodzakelijke te doen, zoals schoonmaken, ketting soepel houden en een beetje lucht verversen in de banden en/of vork cq. demper. Voor groot onderhoud schakel ik toch de fietsenmaker in.

Trouwens het eerste filmpje van Blake bracht mijn partner en mij wel op het idee om onze schuur eens op te ruimen, anders in te delen en dergelijke. We twijfelen alleen nog of het wel echt nodig is. Ik zou er ook gereedschap voor aan moeten schaffen wat ik dan maar weer voor één klus gebruik.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik krijg enorme Steve Irwin flashbacks van die gast. :-D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Beste instructievideo in tijden van een fabrikant (Transition), je krijgt bijna zin je achterbrug lagers te gaan vervangen....

https://www.youtube.com/watch?v=5DAmHyqzJOo
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Meegs schreef: do 28 mei 2020, 14:17 Toen ik de topictitel zag, had ik het idee dat er allerlei handige "klusjesmannen" of "klusjesvrouwen" zich hier zouden melden met foto's van de meest uiteenlopende klussen die ze de afgelopen Corona-tijd hebben gedaan.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.youtube.com/watch?v=e8aEd3TP7So

Of iets meer fietsgerelateerd: https://www.youtube.com/watch?v=U0m4vXu0SCw

Maar dan gaat het ineens over onderhoud aan je fiets... :o

Ik ben geen handige Harrie, ik probeer het noodzakelijke te doen, zoals schoonmaken, ketting soepel houden en een beetje lucht verversen in de banden en/of vork cq. demper. Voor groot onderhoud schakel ik toch de fietsenmaker in.

Trouwens het eerste filmpje van Blake bracht mijn partner en mij wel op het idee om onze schuur eens op te ruimen, anders in te delen en dergelijke. We twijfelen alleen nog of het wel echt nodig is. Ik zou er ook gereedschap voor aan moeten schaffen wat ik dan maar weer voor één klus gebruik.
Filmpjes van bouw projecten altijd welkom , en ook aan de hand daarvan is het skill niveau te herleiden ...


Ik sloop ook wel eens iets , noem het lomp, geen kennis , geen inzicht ect :D , maar de volgende keer gebeurd me dat niet meer , door schade en schande wijzer :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Zoiets dan?
Van een aantal jaar geleden.

Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Pat. schreef: za 30 mei 2020, 08:43 Zoiets dan?
Van een aantal jaar geleden.

https://www.youtube.com/watch?v=58VV8xvOkyE&t=10s
:-q Leuk gedaan :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik moet ineens aan hamburgers en frikandellen denken :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mijn recentelijke knutselproject stond al elders op het forum.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 31 mei 2020, 23:08 Ik moet ineens aan hamburgers en frikandellen denken :~
Helaas dit jaar niet van de grote C. Dus we slaan een jaartje over. Helaas want we hadden een Frans thema in gedachten.
Achje, volgende jaar maar weer.

Wel tijd voor een grote schoonmaak daarbinnen. Beetje stoffig geworden door het aardappelveld achter in de tuin.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie