Voorrang op smalle mtb paden in NL en DE

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

PaganiProductions schreef: ma 1 juni 2020, 21:30
Elvander schreef: ma 1 juni 2020, 21:26 Als je langs elkaar moet en er is geen ruimte dan stop je toch gewoon ff?
Kun je meteen de hondjes aaien en netjes gedag zeggen.
Ja klopt maar helaas is er ook zoiets als stravaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa en dat stuk is net een leuk technisch stuk en niet om een aso te zijn maar sneller is leuker dan langzamer.
:D 8) :bier: :bier:
Dat is dus precies de reden dat er steeds meer gebieden afgesloten worden voor MTB'ers: Stravaridders die andere bos/heide gebruikers aan de kant schreeuwen omdat ze een Kommetje kunnen scoren.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

PaganiProductions schreef: ma 1 juni 2020, 21:30 Ja klopt maar helaas is er ook zoiets als stravaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa en dat stuk is net een leuk technisch stuk en niet om een aso te zijn maar sneller is leuker dan langzamer.
:D 8) :bier: :bier:
Een zo hoog mogelijk gemiddelde km/h rijden is iets voor wielrenners.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Snelle Buffer schreef: ma 1 juni 2020, 19:51 Yes , weer de chips uit de kast !! :D
Hopelijk geen al te grote zak gepakt, ik voorzie een vroegtijdig einde van deze film... :lol:
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

PaganiProductions schreef: ma 1 juni 2020, 21:30
Elvander schreef: ma 1 juni 2020, 21:26 Als je langs elkaar moet en er is geen ruimte dan stop je toch gewoon ff?
Kun je meteen de hondjes aaien en netjes gedag zeggen.
Ja klopt maar helaas is er ook zoiets als stravaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa en dat stuk is net een leuk technisch stuk en niet om een aso te zijn maar sneller is leuker dan langzamer.
:D 8) :bier: :bier:
ja klopt maar gelukkig is er ook zoiets als fatsoeeeeeeeeeeeeeeeeeen en dan zou iedereen met deze instelling een stuk beter sieren :-q :bier: :bier:
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Om even terug te komen op regelgeving, je hebt op geen enkele manier voorrang, ook niet als 'bestuurder' versus 'voetganger'. Een wandelaar hoeft dus niet voor je aan de kant te gaan, het mag wel maar jij mag ook ruimte maken. Voor de reputatie van de mountainbiker in het algemeen is het aan te bevelen dat je in ieder geval vaart mindert en zo nodig stopt en ruimte maakt. Dat je sneller gaat geeft je geen recht op voorrang.

Wees je er van bewust dat in veel gebieden in Duitsland je formeel alleen op brede paden en wegen (>2mtr) mag fietsen. De kans bestaat dus dat je op een singletrack rijdt waar je eigenlijk niet hoort te zijn. Des te meer reden om je netjes te gedragen naar andere gebruikers.

Je wilt misschien geen aso zijn maar als je op hoge snelheid mensen passeert en ze min of meer dwingt om ruimte voor je te maken dan ben je dat wel.

In de bergen is overigens de gewoonte dat stijgend verkeer voorrang krijgt. In mijn ervaring maken wandelaars altijd ruimte voor afdalende mountainbikers maar ook daar helpt het enorm als je overduidelijk afremt en in staat bent om te stoppen en niet als een doorgesnoven neushoorn doordenderd...
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

George schreef: di 2 juni 2020, 10:28 In de bergen is overigens de gewoonte dat stijgend verkeer voorrang krijgt. In mijn ervaring maken wandelaars altijd ruimte voor afdalende mountainbikers maar ook daar helpt het enorm als je overduidelijk afremt en in staat bent om te stoppen en niet als een doorgesnoven neushoorn doordenderd...
Mijn ervaring is dat wandelaars in de bergen je eigenlijk altijd begroeten, vaak plezier of succes wensen en opzij gaan.
Wel zelf natuurlijk terug naar stapvoets tempo bij het passeren; kwestie van wederzijds respect.
Ik roep ook nog wel eens hoeveel bikes er komen, dan hoeven ze niet voor niets te lang aan de kant.
Bicycle, bicycle, bicycle
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

daniel1975 schreef: di 2 juni 2020, 10:38
Mijn ervaring is dat wandelaars in de bergen je eigenlijk altijd begroeten, vaak plezier of succes wensen en opzij gaan.
Het ligt een beetje aan de nationaliteit van degene die je tegen komt. Als het Nederlanders zijn kom je nog wel eens voor verassingen te staan. Dat zie je hier al in Wallonië. Als je hier Bonjour roept tegen een Nederlandse wandelaar schrikken ze wakker. Oh ja. we zijn ook te gast. Om dan een schamelijke Bonjour achter je te horen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

daniel1975 schreef: di 2 juni 2020, 10:38Mijn ervaring is dat wandelaars in de bergen je eigenlijk altijd begroeten, vaak plezier of succes wensen en opzij gaan.
... tenzij je een NL "He, wat moet die fietser hier nou..." ANWB gezin tegenkomt. Fransen gaan geregeld aan de kant staan om je aan te moedigen; zou ook kunnen dat ze je gewoon op je bek willen zien gaan.... :lol:


Tja, KOMs... zonde van de tijd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

cheeta schreef: di 2 juni 2020, 11:02
daniel1975 schreef: di 2 juni 2020, 10:38Mijn ervaring is dat wandelaars in de bergen je eigenlijk altijd begroeten, vaak plezier of succes wensen en opzij gaan.
... tenzij je een NL "He, wat moet die fietser hier nou..." ANWB gezin tegenkomt. Fransen gaan geregeld aan de kant staan om je aan te moedigen; zou ook kunnen dat ze je gewoon op je bek willen zien gaan.... :lol:


Tja, KOMs... zonde van de tijd.
Ik neem het ze niet eens kwalijk hahaha :lol:
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

daniel1975 schreef: di 2 juni 2020, 10:38
George schreef: di 2 juni 2020, 10:28 In de bergen is overigens de gewoonte dat stijgend verkeer voorrang krijgt. In mijn ervaring maken wandelaars altijd ruimte voor afdalende mountainbikers maar ook daar helpt het enorm als je overduidelijk afremt en in staat bent om te stoppen en niet als een doorgesnoven neushoorn doordenderd...
Mijn ervaring is dat wandelaars in de bergen je eigenlijk altijd begroeten, vaak plezier of succes wensen en opzij gaan.
Wel zelf natuurlijk terug naar stapvoets tempo bij het passeren; kwestie van wederzijds respect.
Ik roep ook nog wel eens hoeveel bikes er komen, dan hoeven ze niet voor niets te lang aan de kant.
Ik heb wel eens secties gereden die ik eigenlijk wilde gaan lopen, puur omdat er een paar wandelaars speciaal opzij gingen en begonnen aan te moedigen. :o
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Heel herkenbaar, wel een win-win situatie 👍🏻
PaganiProductions

Nu weet ik de volgende keer hoe ik mij moet gedragen en wil het voor andere niet verpesten.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

PaganiProductions schreef: di 2 juni 2020, 11:29 Nu weet ik de volgende keer hoe ik mij moet gedragen en wil het voor andere niet verpesten.
En als dat segment echt zo belangrijk is, dan rij je het toch nog een keer als de wandelaars weg zijn?
Heb je meteen even je pauze te pakken
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Elvander schreef: di 2 juni 2020, 12:03
PaganiProductions schreef: di 2 juni 2020, 11:29 Nu weet ik de volgende keer hoe ik mij moet gedragen en wil het voor andere niet verpesten.
En als dat segment echt zo belangrijk is, dan rij je het toch nog een keer als de wandelaars weg zijn?
Heb je meteen even je pauze te pakken
Segmenten rijden doe je in de stromende regen. Zijn de beste omstandigheden, zand ligt vast, meer zuurstof en niemand die in de weg loopt.... Voor de rest van de tijd met mooi weer alleen verkennen en genieten. :bier:
Plaats reactie