Preventie processierups

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

ze zijn er weer: de processrups en ze hebben me behoorlijk te pakken gehad de laatste keer. Afgelopen jaren heb ik weleens wat bulten gehad, maar nu heb ik de volle behandeling gehad en dat wil ik niet nog een keer meemaken.
Ik ben nu op zoeken naar iets wat dit voorkomt. Mijn lange kleding voor de winter is te warm. Iets langs en luchtigs zou al helpen, maar qua wielerkleding bestaat dit volgens mij niet (dunne been/arm beschermers, dunne shirts met lange mouwen). Qua smeren is mij ook niets bekend wat helpt (Deet werkt niet)

Zijn er mbtérs die hier ook al mee te maken hebben gehad? Zo ja wat werkt er voor jullie, wat niet?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dunne en luchtige shirts met lange mouwen zijn er genoeg van de bekende mtb merken zoals fox, leatt, Alpinestars endura etc. Ik heb er enkele. Het zijn dan weliswaar geen lycra dingen met zakjes achterop maar dat hoeft voor mij dan ook niet.

Wil je dat wel dan moeten er ook wel dunne zomerjasjes met rits zijn en lange mouwen. Genoeg wielrenners ermee gezien.

Qua broeken kan het wat lastiger worden ja maar zelfs op dat gebied moet er wat zijn. Iemand heeft vast wel tips hoor je.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb extreem dunne arm en been sleeves van castelli. Geen idee of die je redden van rupsen maar ze helpen tegen UV en zijn zeker niet warmer dan niks..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Boven de boomgrens gaan fietsen, werkte vorig jaar erg goed... :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als ik op de route teken of rupsen vermoed draag ik een cross tricot die zijn niet duur, €15 tot €30, en waaien lekker door.
Ze zijn te koop aangepast op wat je rijdt.
Bij temperaturen boven 30 graden doe ik er een T-shirt met lange mouwen (Hema of zo) onder die ik nat maak.
En als broek een goed zittende trekking broek, maar die moet ik echt passen want als die afzakt blijft ie achter me mijn zadel haken.
Werkt redelijk goed voor mij.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

(ga tot eind juli maar even niet naar de route Amerongen als je er veel last van hebt en sla in het bijzonder het gedeelte bij Elst over)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

UV armstukken van gripgrab. Vandaag niet aangehad en knalrode ellebogen. Goed heet gedoucht en gelukkig na een paar uur weer weggetrokken. Reageer er niet heel heftig op.

Kniestukken in de flinterdunne versie nog niet gevonden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee of ik er anders wel last van gehad zou hebben, maar gisteren heb ik meteen na de beide Nijmegen routes (bij het omkleden) mijn armen en benen met plakband "behandeld" :D
Met het idee, baat het niet dan schaadt het niet. Gewoon brede tape waarmee je dozen dichtplakt, ik heb in elk geval geen last.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Ik fiets elke dag naar mijn werk en de route is 10km en 90% van de route staat vol met eikenbomen.
Die bomen zitten vol met de rupsen, het worden er elk jaar meer en de nesten worden steeds groter.
Als ik 's avonds rond 21.00 weer naar huis fiets zie ik ze al weer actief met z'n allen weer naar de top van de boom kruipen.

En ik smeer mij elke dag in met Aloë vera en moet zeggen, ik heb er weinig tot niets last van die haartjes, ( fiets deze maanden in korte kleren) 's avonds bij thuis komst douche ik me goed warm.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Bij mij irriteert het het meeste in de ellebogen en knieholtes. Ik weet niet of het toeval is, maar als ik me van tevoren insmeer met zonnebrandcrème heb ik er eigenlijk geen last van. Wellicht plakt het enigszins en spoel je het met douchen er weer vanaf. Voor mij in ieder geval een extra reden om me in te smeren :-q
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Sheiky schreef: ma 22 juni 2020, 13:39 Bij mij irriteert het het meeste in de ellebogen en knieholtes. Ik weet niet of het toeval is, maar als ik me van tevoren insmeer met zonnebrandcrème heb ik er eigenlijk geen last van. Wellicht plakt het enigszins en spoel je het met douchen er weer vanaf. Voor mij in ieder geval een extra reden om me in te smeren :-q
Deze had ik ook al gelezen ja! Ga dat ook uitproberen.

Door mijn hooikoortsmedicatie heb ik nooitlast. Pilletje cetrizine haalt de meeste irritatie weg :-q
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Sheiky schreef: ma 22 juni 2020, 13:39 Bij mij irriteert het het meeste in de ellebogen en knieholtes. Ik weet niet of het toeval is, maar als ik me van tevoren insmeer met zonnebrandcrème heb ik er eigenlijk geen last van. Wellicht plakt het enigszins en spoel je het met douchen er weer vanaf. Voor mij in ieder geval een extra reden om me in te smeren :-q

Ik had me laatst ingesmeerd en juist meer last. Mijn vermoeden is dan ook dat die haartjes extra blijven plakken. Afgelopen zaterdag niet ingesmeerd ivm het wat koelere weer, dezelfde route en een stuk minder last. Ok, moet erbij zeggen dat ik nog wat beter heb gekeken waar ik stilstond.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Gertjanw schreef: ma 22 juni 2020, 13:55 Door mijn hooikoortsmedicatie heb ik nooitlast. Pilletje cetrizine haalt de meeste irritatie weg :-q
Die link had ik nog niet gelegd. Ik slik alleen als ik het nodig heb. En dat is blijkbaar 11x geweest dit jaar. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat de oorzaak is geweest van het "gebrek" aan irritatie.
Voor nu smeer ik in ieder geval in met zonnebrandcreme. Het zonnetje brand goed en mocht het wel werken tegen de rupsjes, dan is dat mooi meegenomen. Voor mijn gevoel werkt het wel in ieder geval, maar het is geen wetenschappelijk bewijs zoals het verhaal hierboven ook laat zien.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gertjanw schreef: ma 22 juni 2020, 13:55
Door mijn hooikoortsmedicatie heb ik nooitlast. Pilletje cetrizine haalt de meeste irritatie weg :-q
En als die cetrizine nou ook nog op de lijst prestatie verbeterende middelen staat, is het 2 vliegen in 1 klap ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Had je er zonder dat insmeren wel last van dan? Ik fiets ook met korte mouwen door de eiken en heb er nog nooit last van gehad. Ook als de mensen waarmee ik fiets kapot gaan van de jeuk.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie