Preventie processierups

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Eerder had ik er wel veel last van.
Ben vorig jaar op advies begonnen met smeren en heb er vanaf dat moment weinig tot niets last van.
Ik ben ook dit jaar pas begonnen met smeren toen ik de eerste bultjes weer had.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 22 juni 2020, 22:39 Had je er zonder dat insmeren wel last van dan? Ik fiets ook met korte mouwen door de eiken en heb er nog nooit last van gehad. Ook als de mensen waarmee ik fiets kapot gaan van de jeuk.
Jij bent gewoon een ongevoelig type :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: di 23 juni 2020, 08:36
Makkelijk schreef: ma 22 juni 2020, 22:39 Had je er zonder dat insmeren wel last van dan? Ik fiets ook met korte mouwen door de eiken en heb er nog nooit last van gehad. Ook als de mensen waarmee ik fiets kapot gaan van de jeuk.
Jij bent gewoon een iongevoelig type :wink:
Het interessante is dat ik een hele moeilijke huid heb en vrij veel allergieën. Ik krijg uitslag van alles, er worden grappen over gemaakt. Als ik bepaalde trailside vegetatie aanstoot met mijn armen zwelt alles binnen een paar minuten op. Muggenbulten zijn bij mij altijd 5x zo groot als bij anderen.

Maar eikenprocessierups... daar lijk ik volstrekt immuun voor. En dat geeft mij dan weer het vermoeden dat ik niet de enige ben!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Dat herken ik wel. Ik fiets de laatste tijd vrij veel (race en mtb) en zie overal die lintjes hangen. Maar meer dan een enkele bultje en wat lichte jeuk krijg ik niet. Was vorig jaar ook zo. Overigens heb ik ook vrijwel nooit last van muggenbulten etc. Ik smeer dan wel standaard zonnebrand op met name de gladde beentjes. Gevoeligheid zal ongetwijfeld per persoon verschillen. En een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt. Ik ga niet met tape aan de gang op mijn armen (is dus ook geen noodzaak), want dat zou neerkomen op harsen vrees ik :winkie:
Same shit, different day :winkie:
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Het kan inderdaad dat je iets meer of iets minder gevoelig bent omdat je lichaam anders reageert op de eiwitten. Toch moet je het niet onderschatten. in je Ogen kan het een serieuze ontsteking veroorzaken. dat kan trouwens ook op de huid. en wie gevoelige luchtwegen heeft, (astma COPD etc.) die kan bij inademen het echt serieus benauwd krijgen.

Zelf vorig jaar op de MTB route Alphen/chaam flink wat haartjes opgepikt en dat was niet grappig.

Helemaal irritant is dat je ze nog niet zomaar uit je kleren wast dus dat je er wat langer plezier van hebt.

Wat in ieder geval goed werkt is om snel na je ritje armen en benen goed af te spoelen met koud water en niet droog te wrijven, maar deppen.

Voorkomen is natuurlijk beter, maar dat betekent nu dat je zo'n beetje de meeste tracks wel links kunt laten liggen. En dat is ook niet leuk.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bluebird schreef: di 23 juni 2020, 09:22Ik ga niet met tape aan de gang op mijn armen (is dus ook geen noodzaak), want dat zou neerkomen op harsen vrees ik :winkie:
Met gewone tape niet hoor, ik had zo'n brede rol transparante tape waarmee dozen dichtgeplakt worden gebruikt en daarmee wordt je pijndrempel nog niet aangesproken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie