Ik heb de reclame niet gezien, maar volgens mij is bovenstaand vooral een plaatje wat jij zelf creëert. Je gaat een beetje cherry picken in de mogelijke rolverdeling om er vervolgens negatief over te kunnen zijn.Bergbike schreef: ↑vr 3 juli 2020, 11:42Mijn punt is dat je iemand die het woord 'homo' losbandig naar zijn vrienden gebruikt, niet zo beoordelend moet zien. Daarmee keur ik het niet goed. Maar de intentie erachter is vaak niet kwaadaardig. En bewustwording groeit denk ik niet door beoordeling.
Vooropgesteld, dit zijn allemaal issues met nogal complexe uitwerkingen op individuen en op diverse maatschappijen. Ik ben het met je eens dat in het werkelijke face-to-face leven het allemaal nogal meevalt. Maar daarmee is het niet iets dat je dan maar moet negeren. De invloeden van media sturen onze cultuur wel degelijk. Op Amerikaanse universiteiten en bij Amerikaanse tech-giganten hebben er wel dingen plaatsgevonden die samenleving destabiliserend zijn. Die de oorspronkelijke (en inderdaad nog niet volledig behaalde) feministische doelen voorbij streven. Je moet niet willen dat dat groeit. En om on-topic te blijven, op het gebied van geaardheid spelen dezelfde ontwikkelingen.Robertdj schreef: ↑vr 3 juli 2020, 10:35 Wanneer hebben vrouwen "gelijk"? Ironisch genoeg vooral op vlakken die voldoen aan de ouderwetse genderrollen, namelijk de opvoeding van kinderen. Dit zou de echte feminist een doorn in het oog moeten zijn, want het bevestigd slechts de traditionele rolverdeling waar zij vanaf willen. Sommige feministen schieten door (volgens mij een zeer klein percentage, ik ben ze nog niet tegen gekomen), maar het feminisme an sich heeft haar doel nog niet bereikt: gelijke kansen voor vrouwen én mannen. Met de uitbreiding van het partnerverlof is daar onlangs weer een mooie stap in genomen.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar het als man zijnde niet mogen uiten van emotie verbinden als een gevolg van feminisme vind ik echt een heel bijzondere gedachtesprong. Sommige mannen hebben moeite zich te uiten omdat de traditionele rollen vervagen, er zijn meer mogelijkheden, daar kunnen ze blijkbaar slecht mee om gaan. Oja, als staand pissen en andere mannen homo noemen hetgeen is wat je nodig hebt om je "mannelijk" te voelen, dan lijkt het me tijd om een bezoekje te wagen aan de plaatselijke ggz instelling.
Maar dergelijke doorgeschoten ideeën groeien wel. Iets waar ik mij persoonlijk nogal aan irriteer zijn de nieuwe Albert Heijn reclames met vrouwelijke supermarkt manager. Dat feit irriteert mijn niet. Wat mij irriteert is het plaatje dat deze reclames in je hoofd plaatsen. Want:
Zij:Hij:
- Runt een supermarkt
- Staat daar elke dag met een lach naar de klant
- Repareert thuis de gootsteen
- Kan heel goed koken
- Weet wat er thuis moet gebeuren
- Is sturend richting haar man over wat hij moet doen
Hier wordt toch geen man of vrouw vrolijk van? De man voelt zich waardeloos. De vrouw voelt zich verplicht en in staat geacht dat allemaal te kunnen, ook al is het veel te veel. "Maar vrouwen zijn sterk!" Ja, inderdaad. Dat zijn ze. Je moet sterk zijn om dag in dag uit een ongelukkig rotleven te kunnen ondergaan, terwijl je een glimlach op je gezicht houdt.
- Kan een spelletje spelen met de kinderen
- Kan pizza bestellen als hij moet koken
- Kan online boodschappen bestellen als hij boodschappen moet doen
(Zie deze woorden vooral als aanmoediging aan iedereen tot een stukje soul-searching )
Het doel is om iedereen de mogelijkheid te geven om hun talenten maximaal te ontplooien, ook als deze talenten buiten de gemiddelden van het specifieke geslacht vallen. Komt dit alsnog neer op een traditionele rolverdeling? Prima! Als je maar doet waar je gelukkig van wordt, niet waar je volgens anderen (geheel onzelfzuchtig ) gelukkig van zou moeten worden.