Hoeveel procent van de mtb’er is vrijwilliger bij een route?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben wel eens benieuwd of we een schatting kunnen maken hoeveel mtb’ers vrijwilliger zijn bij een route.

Als je ziet hoeveel mtb’ers er momenteel door het bos crossen is er heel veel potentie.

Hoeveel mensen kennen jullie in je bikende omgeving die vrijwiliger zijn of willen worden? Of worden mensen weerhouden door iets? Hoe bereik je de grote groep die wel fietst maar niet helpt?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

hanjovdberg schreef: za 4 juli 2020, 21:52 Hoeveel mensen kennen jullie in je bikende omgeving die vrijwiliger zijn of willen worden?
Of worden mensen weerhouden door iets?
Hoe bereik je de grote groep die wel fietst maar niet helpt?
Nul
Mogelijk omdat het onderhoud wordt gedaan door een fietsclub en er weinig aanleiding gevoeld wordt om daar bij aan te sluiten. Ik heb het nooit gevraagd dus zeker weten doe ik het niet.
Door ze aan te spreken op de route tijdens onderhoudswerkzaamheden. Zou je ook een keer willen helpen om de route goed te houden? Of zoiets. En dan duidelijk kunnen aangeven waar en wanneer dit is en nieuwkomers wegwijs maken.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Misschien een polletje toevoegen aan de eerste post Hanjo...?!

...dan hebben we in ieder geval een idee hoe de forummer hier een schop bijdraagt.

Ik probeer me in ieder geval bij Ede in te zetten als de agenda het toelaat (en mijn fietsende collega’s ook te enthousiasmeren).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Leuk idee maar geen ervaring mee hoe dat te doen op het forum ... :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Die mogelijkheid is zo te zien op dit forum uitgeschakeld... Afbeelding

...staat normaal onder ‘opties’ onder de tekst-/bewerkvak.

Wel jammer...
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb in het verleden wel eens meegeholpen aan onderhoud van de route Haaksbergen, en bij de aanleg in Oldenzaal.

Ik verwacht over een tijdje misschien wel weer een schop ofzo in de hand te nemen bij de aanleg van de nieuwe route Schaarsbergen (geen idee overigens wanneer de aanleg van start gaat)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik regel het onderhoud op het lokale rondje hier. Van de 2 fietsclubs hebben we wel enkele vrijwilligers, maar van daarbuiten bijna niet. Dat terwijl er toch een grote groep volgers is op de Facebook pagina. Percentages durf ik mij niet aan te wagen, maar zullen laag zijn, en wat is meehelpen? Kom je 1 keer en is dat het dan, of kom je met enige regelmaat en tellen we je dan pas mee.

Het is in ieder geval moeilijk mensen te activeren voor onderhoud en bijna niemand biedt het uit zichzelf aan. Dus oproepen voor hulp blijven doen en blijven communiceren op meerdere kanalen is wel noodzakelijk. Take care of your trails helpt wel een beetje om er wat extra aandacht aan te geven, jammer want dat was juist nu in met alle startende bikers wel goed geweest. En plaats meerdere bordjes langs de track met contactgegevens Facebook en je naam, als mensen je niet weten te vinden kunnen ze ook niet helpen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

procent of promille?

bij onderhoudsdagen komen er tussen de 20 en 30 mensen helpen.
als de zon schijnt, fietst er een veelvoud daarvan langs, de meesten bedanken tijdens het langs rijden, een enkeling maakt een praatje, voor sommigen sta je alleen maar in de weg.

voor de meeste mensen is een mtb route hetzelfde als een fietspad, het ligt er gewoon.
dat er onderhoud nodig is en hoe dat georganiseerd is weten ze niet.
om dat te communiceren helpt wel, maar veel mensen hebben al zoveel andere verplichtingen dat ze nauwelijks tijd hebben om zelf een stukje te fietsen.

de meeste mensen komen denk ik via de email lijst die we in de loop der jaren hebben opgebouwd.
wanneer je een paar keer per jaar een berichtje via facebook stuurt, laat facebook het aan bijna niemand zien.
wanneer een plek op de route duidelijk onderhoud nodig heeft daar een bord bij zetten:
bv. we gaan hier 5 juli de modder wegwerken, kom je helpen? meer info? =>email@dres
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Ik kom ook vrijwilligers tegen die zelf niet met een mtb rijden. Dat zijn mensen dik in de pensioenleeftijd die het leuk vinden met een groepje buiten bezig te zijn.
Dat zal in de ene regio waarschijnlijk wat makkelijker zijn dan in de andere regio.

Zelf vind ik de aanleg/bouwen makkelijker te doen dan onderhoud. Met bouwen is het voor een bepaalde periode die redelijk te overzien is. Onderhoud is eindeloos. Mogelijk als het voor mij dichterbij is, dat ik wat eerder met onderhoud help.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

De meeste mtb'ers die ik ken, ken ik via de aanleg en onderhoudswerkzaamheden op de uhr. Dus ik ben allicht niet erg representatief :bier:

Van de overigen zijn er diverse die wel eens een keer geholpen hebben. Of zij nu zo overdreven maatschappelijk betrokken zijn of ik ze enthousiasmeer weet ik niet. Maar het zal ergens in het midden liggen...

Sinds mijn blessure (whiplash/hersenschudding) heb ik meer geklust dan gefietst. Prima tijdverdrijf en goed voor het sociale contact :-D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

2%, en daar kunnen we alles mee onderhouden zoals we dat willen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Mijn fietsmaatje en ik doen route controle en snoeiwerk op de Parkstad-routes. Snoeien, een aantal keren per jaar, route controle 1 of 2 keer in de week afhankelijk van het seizoen. De route is in een stuk of 8 segmenten opgedeeld voor de controle.
De route aanleg en het grote onderhoud wordt gedaan door de vrijwilligers van de trail crew.
Als je echter het aantal gebruikers van de 4 Parkstad routes afzet tegen het aantal leden en vrijwilligers dan wordt je daar nou niet echt vrolijk van.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
PaganiProductions

Ik totaal niet maar hebben ook geen vaste aangelegde routes persoonlijk zou het denk het ook niet denk ik zo want ik werk al genoeg met mijn handen door de week en ik weekend heb ik niet zin om gereedschap in de handen dat is meer wat voor kantoor mensen die kunnen beweging en buitlenlucht wel gebruiken.
Persoonlijk ben ik niet zo´n voorstander van aangelegde routes geef mij maar natuurlijk paden veel uitdagender maar dit is de randstad wat minder plaats voor dan snap ik de noodzaak natuurlijk wel.
De Paden ouderhoud word hier gedaan door het weer bv en moeder natuur en andere dan vind ik goed zo voor mij hoeft het allemaal niet superstrak erbij liggen het is geen circuit zandvoort of een mx baaan maar gewoon een bos.
Verder ben je met een mtb route erg beperkt en mag je alleen die routes rijden verder niks dan is dan gelijk niet legaal.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik ben niet betrokken bij het onderhoud. Ik zou ook liever betalen dan er tijd in stoppen, maar dat ligt vooral aan de persoonlijke situatie met kleine kinderen, dan wordt vrije tijd steeds schaarser.

Ik ben wel een kantoormens, dus van Pagani zou ik wel wat met m’n handen mogen doen 😜
Geen gezeik, mountainbike!
Plaats reactie