Manual ...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Rayb81 schreef: zo 9 augustus 2020, 02:40 Preload je het voorwiel om hem omhoog te krijgen?
Je brengt je gewicht naar beneden, en dan naar achteren. Dus daar zit ook een stukje preload in.
Wat ook heel belangrijk is, hoe lager je je gewicht houdt, hoe makkelijker het is en hoe lager je voorwiel ook blijft. Blijf je zelf hoog op je bike, dan moet je ook veel verder omhoog met je voorwiel om in balans te komen....
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MarkV +1

Wat ook nog wel helpt is de beweging explosief te maken en hoef je amper die L techiek te gebruiken maar explosief met je kont naar je achterwiel te bewegen achter je zadel.

Maar het blijft een hoop met durf te maken hebben. Maar vinger aan de achterrem is je safety net.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maverick76 schreef: zo 9 augustus 2020, 13:25 MarkV +1

Wat ook nog wel helpt is de beweging explosief te maken en hoef je amper die L techiek te gebruiken maar explosief met je kont naar je achterwiel te bewegen achter je zadel.

Maar het blijft een hoop met durf te maken hebben. Maar vinger aan de achterrem is je safety net.
Ja, alleen explosieve kracht is veel lastiger te doseren, waardoor je snel te ver gaat.

Hieronder kun je zien wat er gebeurt als je puur explosief je gewicht naar achteren gooit:

https://youtu.be/Y0w2VDOJ6IU

Nu maak ik daar juist precies gebruik van bij deze techniek om mijn achterwiel onder me vandaan te duwen, maar je zou dit niet makkelijk door kunnen zetten naar een manual (tenzij je echt al heel goed de manual beheerst).

Wat mij sowieso helpt (ik wissel nogal veel tussen 2 totaal verschillende bikes) is even op je achterband gaan zitten met gestrekte armen. Dan voel je tot waar je kunt gaan, en dat is veel lager dan je gevoel zegt ;)

Deze is ook wel mooi uitgelegd:

https://youtu.be/3cUTakfZT00
Plaats reactie