Rugzak POC met rugbescherming

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Knakworstkweker

Nu mag iedereen van mij aan wat hij zelf wil en ik zal het ook niet afraden.

Ik rij eigenlijk nooit echt 'risicovolle' trails/ routes, maar ik weet ook niet wat daar volgens jullie onder valt.

Het meest risicovolle wat ik binnen nederland tegengekomen ben waren de rode lussen op Rheden, hier en daar wat features op de UHR en het traumapad in Nijmegen.

Zelfs 'de drop van Dorst' waar zo'n poeha over wordt gemaakt door velen, vind ik allermeest meevallen (wel op gebottemd toen).

Ik ben dan ook XC rijder pur sang (denk ik) en qua trail (voor zover dat in Nederland kan) zal het niet heel veel spannender zijn.

Ik heb het idee dat mensen teveel risico nemen of boven hun niveau proberen te rijden op vreemde routes, als je de route kent zal een val minder aannemelijk zijn denk ik, maar dat neemt het risico nog steeds niet weg.

Persoonlijk denk ik dat het oefenen en blijven oefenen van 'val-breken' nuttiger zou zijn, ik heb er in een grijs verleden 15 jaar judo opzitten, waar valbreken een onderdeel van is, hiermee leer je hoe je jezelf op moet/ kan vangen bij een val, als dat er goed genoeg inzit wordt het een 2e natuur.

Pech kan je altijd hebben, risico van de sport :bier:

Ik vind het wel bijzonder dat je aanhaalt dat je verantwoordelijkheden hebt richting je werkgever, die hebben we allemaal en mijn werkgever ook richting mij.

Als er op je werk iets kan gebeuren waardoor je niet zou kunnen fietsen, mag er ook iets tijdens het fietsen hetzelfde risico zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vermoed dat jij nog nooit echt met fietsen bent gevallen? Ik heb namelijk ook mijn judo valreflexen nog steeds, en bijvoorbeeld bij vallen met schaatsen sla ik ook mooi af. (En heb daarbij ook al 2x mijn pols gebroken) Bij een fietscrash heb ik nog nooit iets gehad aan mijn judotechniek, meestal lig ik al voor ik het door heb.
Ik wil nog wel eens wat uitdagendere trails in het buitenland rijden, en bij de enige zware crash daar was ik blij dat ik mijn Evoc met rugprotector had aangezien ik otb ging en op mijn rug landde op de rotsen en takken.
Verder crash ik vooral op de bekende rondjes in NL, en daar heb ik dan weer geen extra bescherming aan, want dat fietst zo vervelend. (En ik val.gelukkig niet al te vaak)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

suravida schreef: di 6 oktober 2020, 20:06Ik vermoed dat jij nog nooit echt met fietsen bent gevallen? Ik heb namelijk ook mijn judo valreflexen nog steeds, en bijvoorbeeld bij vallen met schaatsen sla ik ook mooi af. (En heb daarbij ook al 2x mijn pols gebroken) Bij een fietscrash heb ik nog nooit iets gehad aan mijn judotechniek, meestal lig ik al voor ik het door heb.
Ik heb geen judo gedaan, wel valbreken geleerd (gericht op crashen met een fiets) op jonge leeftijd; je hebt niet altijd de tijd maar het heeft me toch meer dan eens geholpen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Knakworstkweker

suravida schreef: di 6 oktober 2020, 20:06 Ik vermoed dat jij nog nooit echt met fietsen bent gevallen? Ik heb namelijk ook mijn judo valreflexen nog steeds, en bijvoorbeeld bij vallen met schaatsen sla ik ook mooi af. (En heb daarbij ook al 2x mijn pols gebroken) Bij een fietscrash heb ik nog nooit iets gehad aan mijn judotechniek, meestal lig ik al voor ik het door heb.
Ik wil nog wel eens wat uitdagendere trails in het buitenland rijden, en bij de enige zware crash daar was ik blij dat ik mijn Evoc met rugprotector had aangezien ik otb ging en op mijn rug landde op de rotsen en takken.
Verder crash ik vooral op de bekende rondjes in NL, en daar heb ik dan weer geen extra bescherming aan, want dat fietst zo vervelend. (En ik val.gelukkig niet al te vaak)
beschrijf echt vallen voor Nederlandse begrippen eens

mijn ergste 'crash' is op Nijmegen geweest, mijn fietsmaat bij willen houden die op zijn fully toch iets soepeler over de 'verse' route (was echt net 2 weken klaar) ging als ik met de hardtail.

'salto' gemaakt, stuur in mijn nier gehad.

even 5 minuten van de schrik bekomen en de eerste pijn wat laten zakken.
na die 5 minuten weer opgestapt en alles afgereden (nog 1,5 uur gefietst).
veel geluk gehad denk ik ook.
Knakworstkweker

cheeta schreef: di 6 oktober 2020, 20:21
suravida schreef: di 6 oktober 2020, 20:06Ik vermoed dat jij nog nooit echt met fietsen bent gevallen? Ik heb namelijk ook mijn judo valreflexen nog steeds, en bijvoorbeeld bij vallen met schaatsen sla ik ook mooi af. (En heb daarbij ook al 2x mijn pols gebroken) Bij een fietscrash heb ik nog nooit iets gehad aan mijn judotechniek, meestal lig ik al voor ik het door heb.
Ik heb geen judo gedaan, wel valbreken geleerd (gericht op crashen met een fiets) op jonge leeftijd; je hebt niet altijd de tijd maar het heeft me toch meer dan eens geholpen...
precies mijn punt

veel fanatieke fietsers hebben deze 'reflex' volgens mij niet en, niet oneerbiedig bedoeld, de wat oudere fietsers al helemaal niet.

ik heb de ergste crashes altijd gezien met mannen van rond de 50-60 gok ik, geen idee of dat het een verband heeft maar het viel me wel op.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hmm...ik ga regelmatig op m`n plaat (bijna 50) en tot nog toe (knockknock) is er niets écht serieus gebeurd. Na plusminus 2 decennia vechtsporten (o.a. judo en jiu jitsu) kan ik wel zeggen dat ik het valbreken nog nooit bij een fietscrash heb gebruikt. Mijn crashes zijn meestal OTB`s en wat me redt zijn wss de kijktechnieken, reflexen en veelal de koprol. Ik laat mezelf ook gaan, dwz ik verzet me niet en ben redelijk onspannen/soepel (wss dankzij de training en herkenning van de situatie)

Alleen toen ik laatst in Nideggen tijdens een afdaling door een Hoornaar in m`n pols gestoken, was er geen redden meer aan. Toen was het gewoon stom geluk dat ik niets meer dan een dikke pols en een gekneusde rib had. Afbeelding

Denk wel dat als je wat ouder bent en je nog nooit iets in die trant hebt gedaan, zo`n reflex aanleren wel heel lastig is.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Knakworstkweker schreef: di 6 oktober 2020, 18:15 Ik heb het idee dat mensen teveel risico nemen of boven hun niveau proberen te rijden op vreemde routes, als je de route kent zal een val minder aannemelijk zijn denk ik, maar dat neemt het risico nog steeds niet weg.

Persoonlijk denk ik dat het oefenen en blijven oefenen van 'val-breken' nuttiger zou zijn, ik heb er in een grijs verleden 15 jaar judo opzitten, waar valbreken een onderdeel van is, hiermee leer je hoe je jezelf op moet/ kan vangen bij een val, als dat er goed genoeg inzit wordt het een 2e natuur.

Ik vind het wel bijzonder dat je aanhaalt dat je verantwoordelijkheden hebt richting je werkgever, die hebben we allemaal en mijn werkgever ook richting mij.

Als er op je werk iets kan gebeuren waardoor je niet zou kunnen fietsen, mag er ook iets tijdens het fietsen hetzelfde risico zijn.
Ja ik heb te hard gefietst en heb daardoor de situatie verkeerd ingeschat. Ik kende dit stuk van de route ook niet goed genoeg, dus eens😉
Gelukkig ben ik 48 en val ik buiten de groep die jij benoemd .... hahah

Bij zo’n OTB moment waarbij je tegen een boom knalt zoals ik had, kun je niks doen om je val te breken denk ik.

Mbt verantwoordelijkheid naar gezin en werkgever bedoel ik dat ik hier echt van geleerd heb omdat niet alleen ik maar ook hun nu de dupe zijn. Ik kan niet veel meer dan weken stil zitten. Daardoor ben ik gaan nadenken over extra bescherming en mijn manier van rijden....
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik heb nog eens goed nagedacht over mijn crasch en alle reacties. Ik houd t op domme pech en iets zelfoverschatting.

Toch maar gekozen voor de Evoc stage 6L voor de lokale rondjes en routes in NL zonder rugbescherming. Bikeparken met zware afdalingen zijn vooralsnog niet mijn ding, dus ik verwacht hiermee wel even uit de voeten te kunnen.

Bedankt voor alle reacties 🙏🏻
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

DJMARCO schreef: za 30 januari 2021, 13:08 Ik heb nog eens goed nagedacht over mijn crasch en alle reacties. Ik houd t op domme pech en iets zelfoverschatting.

Toch maar gekozen voor de Evoc stage 6L voor de lokale rondjes en routes in NL zonder rugbescherming. Bikeparken met zware afdalingen zijn vooralsnog niet mijn ding, dus ik verwacht hiermee wel even uit de voeten te kunnen.

Bedankt voor alle reacties 🙏🏻
Hoe bevalt de Evoc Stage 6l. Twijfel over de 6l of de 12l.
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Antwoord op de Evoc 6 of 12 vraag mag (moet) in dit topic:
viewtopic.php?f=44&t=152191
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie