Rugzak POC met rugbescherming

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rijd met een POC in 8 liter versie. Is een fijne rugzak, blijft goed zitten.
De versie die ik heb is de protector uitneembaar, in NL rijd ik zonder.
Maar in de Alpen en in bikeparks zit hij er in.

Protector rugzak bevalt beter dan protectie kleding met daar overheen een Camelbak

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Na mijn smakker van 3 weken terug waarbij ik in NL op het lokale rondje een OTB moment had waarbij ik met mijn rug/zijkant van mijn lichaam tot stilstand kwam tegen een boom en 2 ribben brak aan de achterzijde van mijn rug komt dit topic toch wel weer in een ander daglicht te staan.

Ik weet het, domme pech en zal het hopelijk nooit meer meemaken. Toch maar eens alles nog eens terug lezen en op zoek naar een kleine rugzak met rugbeschermer er in....... ☺️.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan me voorstellen dat je daarna wat extra bescherming prettig vindt. Al is de kans dat je die op een typisch NL rondje nog een keer nodig gaat hebben klein, maar wat ik al eerder schreef: last heb je er ook niet van.

Hier een klein overzichtje, je ziet al dat de prijzen voor protector backpacks niet echt laag zijn...
https://www.bike-discount.de/en/shop/pr ... 24&o=preis

Als de gele kleur je niet tegenhoudt heb je aan die 10 liter Evoc een fijn ding denk ik.
De Evoc die ik zelf heb (Trail E-ride 20 liter) bevalt me in elk geval erg goed. De brede elastische heupriem vind ik uiterst prettig, die stelt je in staat de heupriem redelijk strak af te stellen zonder te irriteren. Belangrijk om het gewicht niet teveel aan je schouders te hebben hangen (al zal dat met mijn volgepakte Alpenrugzak "wat zwaarder wegen" dan bij een compacter model ;-)).
Ergon gebruikt een vergelijkbare heupband, draagt ook erg fijn. Van de Ergon en Evoc rugzakken die ik zelf heb vind ik de vakindeling van de Evoc duidelijk praktischer, maar het draagcomfort van de Ergon is minstens zo goed.

De Leatt met 1 liter pakvolume is meer een rugbeschermer met plaats voor een drinkzak dan een echte rugzak imo. Leuk voor dagjes bikepark waar je je spullen in de auto kunt laten liggen maar voor een rit waar je een tool/pompje/regenjasje/eten/telefoon bij je wilt hebben ongeschikt (tenzij je alles aan je fiets kunt knopen).

Let erop dat zowel Ergon als Evoc (meestal?) zonder drinkreservoir geleverd worden, dat geld moet je er nog bij optellen.
(Decathlon heeft hele aardige reservoirs voor weinig geld, al voelen de dure merkreservoirs wel ietsje degelijker).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Die evoc gebruik ik ook en dat bevalt prima!

Is minder overheersend aanwezig dan een 20l model, vond ik echt prettiger. Keerzijde is dat je spullen voor een dagtocht in de bergen maar met moeite passen. Flink eten + 3l drinken + bv winterjas past net wel / net niet....

Protectie en helm kun je wel uitstekend ophangen aan de riempjes etc aan de buitenzijde...
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Bedankt voor jullie reacties🙏🏻

Ik rijd nu voornamelijk mijn rondjes in Tilburg op de 013 route maar ik wil graag wat meer gaan doen in de toekomst. Tja waar doe je dan nu goed aan? De 013 route is zo’n 1 1/2 uur en ja wat neem je mee : multitool, bandje, patroon en water/drinken? Ik zal ook vanuit hier niet ineens tochten van 8 uur gaan rijden. Welke maat rugzak koop ik dan t beste, 10 Ltr?

En stel je maakt een smakker zoals ik reeds gemaakt heb, hoe zit het dan met die protector als je diverse spullen in die rugzak hebt zitten?
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Geloof dat ik mezelf herken maar dan een jaartje geleden. Alles dacht ik nodig te hebben. Kniebeschermers, rugzakken... noem het op! Al met al rij ik nu al een jaartje in Stadsbos013 rond en ben ik maar liefst 0 keer op mijn knieën gevallen en blijkt mijn motorrugzak (Alpine Stars) ook prima te gebruiken met MTBen. 0 euro uitgegeven gelukkig! Drinken doe ik uit een 3 euro Decathlon bidon, goed zat op die 1,5 uur route. :-q :)
DJMARCO schreef: ma 5 oktober 2020, 20:24 En stel je maakt een smakker zoals ik reeds gemaakt heb, hoe zit het dan met die protector als je diverse spullen in die rugzak hebt zitten?
Ik reed motor met een slot in de rugzak, hoe dom. :-{
Nooit over nagedacht tot iemand het zei...

Met MTBen zit er wel een inbus zakmes in, ik verwacht de kans dat ik daar exact op neer kom erg klein in bij het MTBen. Kunt nou eenmaal niet alle risico's vermijden.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

DJMARCO schreef: ma 5 oktober 2020, 20:24 Bedankt voor jullie reacties🙏🏻

Ik rijd nu voornamelijk mijn rondjes in Tilburg op de 013 route maar ik wil graag wat meer gaan doen in de toekomst. Tja waar doe je dan nu goed aan? De 013 route is zo’n 1 1/2 uur en ja wat neem je mee : multitool, bandje, patroon en water/drinken? Ik zal ook vanuit hier niet ineens tochten van 8 uur gaan rijden. Welke maat rugzak koop ik dan t beste, 10 Ltr?

En stel je maakt een smakker zoals ik reeds gemaakt heb, hoe zit het dan met die protector als je diverse spullen in die rugzak hebt zitten?
Je doet er goed aan om je skills te verbeteren en daarmee zelfvertrouwen te kweken. Skills gaan voorkomen dat je fouten maakt en shit happens daar doe je niks aan.

Als je een klein rondje gaat rijden dan heb je een missing link, plakkers, schuur papiertje, pompje en een klein multitooltje nodig. Je hebt dus niet veel opslagruimte nodig voor je spulletjes voor een simpele rit. Ik schat in dat je de gewone rondjes in NL rijdt en daarvoor is geen rugbeschermer nodig.

Ik ze ook in de fietsclub zitten, jongens die elke keer weer met een rugzak aan komen zetten alsof ze op expeditie gaan en dan rijden we gewoon een stukje over de Veluwe.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is een voorkeurskwestie, zoals zo vaak.
Ik kan niks aan m'n fiets kwijt, ook geen bidon. Dus die rugzak moet toch om. Tooltje, binnenband, telefoon, pompje, powerlink zijn in mijn ogen minimaal tenzij je op loopafstand van je huis/auto bent of van je vrienden wilt profiteren die wel goed voorbereid zijn.

Voor de zekerheid neem ik altijd nog een reepje mee (alleen een ezel stoot zich twee maal aan de hongerklop-steen ;-)) en met het weer van de laatste week ook een dun regenjackje of windstoppertje.
En onverstandig als ik ben laat ik het EHBO setje meestal thuis... :oops:

Is dat alsof je op expeditie gaat? Ik vind van niet. Je hebt gewoon de spullen bij je om veruit het meeste zelf te kunnen oplossen.
Een rugzakje rond de 10 liter is imo een mooi maatje voor alles behalve dagtochten wat verder van huis.

Maar voor het draagcomfort maakt het niet veel uit om een wat grotere rugzak om te hebben waar hetzelfde in zit. Mijn 15 liter Ergon draagt minstens zo goed als de 8 liter Thule als daar hetzelfde spul in zit. Het gewicht zit amper in de rugzak, veel meer in de spullen. En dan met name de drank die je meeneemt.
Waarbij het grappige is dat ik op een Alpen dagtocht waarop ik met drie liter drank vertrek ik totaal niet merk dat die rugzak aan het eind van de dag drie kilo lichter is... Dit even om de invloed van gewicht te relativeren ;-)

Verder gaan betere skills je niet vrijwaren van een mogelijke val. Hooguit vindt die met hogere snelheid en/of op moeilijker terrein plaats :-D

Een protector gaat je ook niet tegen elk mogelijk letsel beschermen, net zomin als een helm of airbags in een auto dat doen. Maar je maakt bepaalde risico's wel kleiner.
Sommige protectoren zijn voor eenmalig gebruik en moeten na een crash vervangen worden, andere niet. Staat vast in de omschrijvingen, ik meen dat die van Camelbak iig niet vervangen hoefde te worden.

Je moet natuurlijk je eigen afwegingen hierin maken, maar mij lijkt een mooi rugzakje met protector en rond de 10 liter inhoud een prima ding uit praktisch oogpunt en om je een wat geruster gevoel te geven. Wat is daar mis mee.
Zegt hij terwijl hij zelf op 80% van de ritten in NL ook geen protector in de rugzak heeft... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

DJMARCO schreef: zo 4 oktober 2020, 19:30 Na mijn smakker van 3 weken terug waarbij ik in NL op het lokale rondje een OTB moment had waarbij ik met mijn rug/zijkant van mijn lichaam tot stilstand kwam tegen een boom en 2 ribben brak aan de achterzijde van mijn rug komt dit topic toch wel weer in een ander daglicht te staan.

Ik weet het, domme pech en zal het hopelijk nooit meer meemaken. Toch maar eens alles nog eens terug lezen en op zoek naar een kleine rugzak met rugbeschermer er in....... ☺️.
DJMARCO Heftig man. Sterkte en beterschap.

Iets meer dan een jaar terug heb ik ongeveer precies hetzelfde meegemaakt. Tegen een boompje op Schoorl. Rug zwaar gekneusd. Weken in horizontale stand m’n bed uit moeten komen en veel pijn. Ik ging daardoor ook kijken naar rugprotector/drinkrugzak combo’s maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik had een afdruk van die boom in mijn rug staan van schouder tot bil, precies naast m’n Camelbak. Een rugprotector had voor die situatie waarschijnlijk weinig uitgemaakt. De huisarts die mij gecheckt heeft zei wel dat ik mazzel had. In zijn tijd als trauma-arts waren de mtb-ers die hij binnenkreeg er doorgaans beroerder aan toe met complexe breuken of erger (logisch, hij zag natuurlijk juist de ergste gevallen). En hij wees me erop dat een kwart van de verlammingen door sport-gerelateerde ongelukken aan mountainbiken te danken zijn :o

Dat laatste geeft wel te denken als je het over rugbescherming hebt. Voor de ruigere afdalingen in het buitenland heb ik nu dus een losse bodyprotector met D3O pads op rug, borst en schouders (die z’n nut in ieder geval qua pijn-reductie al bewezen heeft).

Die crash op Schoorl was bij mij waarschijnlijk te danken aan mijn vork die niet lekker werkte. Hij was technisch in orde maar zat aan de limiet van wat hij kon verwerken qua demping in combinatie met hard afremmen. Daardoor bleef hij ingeveerd tot ik stopte met afremmen en veerde in een keer helemaal uit, met plotseling overstuur tot gevolg. Met een paar tokens erin werd dat probleem minder maar uiteindelijk heb ik die vork vervangen door een meer robuuste waarmee ik dit issue helemaal niet heb (maar nu ligt de snelheid hoger wat crashes potentieel riskanter maakt).
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Oli4k schreef: di 6 oktober 2020, 09:52
DJMARCO Heftig man. Sterkte en beterschap.

Iets meer dan een jaar terug heb ik ongeveer precies hetzelfde meegemaakt. Tegen een boompje op Schoorl. Rug zwaar gekneusd. Weken in horizontale stand m’n bed uit moeten komen en veel pijn. Ik ging daardoor ook kijken naar rugprotector/drinkrugzak combo’s maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik had een afdruk van die boom in mijn rug staan van schouder tot bil, precies naast m’n Camelbak. Een rugprotector had voor die situatie waarschijnlijk weinig uitgemaakt. De huisarts die mij gecheckt heeft zei wel dat ik mazzel had. In zijn tijd als trauma-arts waren de mtb-ers die hij binnenkreeg er doorgaans beroerder aan toe met complexe breuken of erger (logisch, hij zag natuurlijk juist de ergste gevallen). En hij wees me erop dat een kwart van de verlammingen door sport-gerelateerde ongelukken aan mountainbiken te danken zijn :o

Dat laatste geeft wel te denken als je het over rugbescherming hebt. Voor de ruigere afdalingen in het buitenland heb ik nu dus een losse bodyprotector met D3O pads op rug, borst en schouders (die z’n nut in ieder geval qua pijn-reductie al bewezen heeft).
Nou precies dit. Ik vind het erg opmerkelijk dat veel forum gebruikers roepen dat het in NL op de lokale rondjes niet nodig zal zijn. Ja het zijn de skills ervaring etc, maar een foutje kan iedereen maken, materiaal kan de geest geven. Ik ga dus wel op zoek al weet ik dat het niet altijd nodig zal zijn en niet altijd zal helpen. Ik ben ook geen 20 meer (48) , ik heb dus ook veel verantwoordelijkheden bv naar mijn gezin en werkgever en ik herstel wellicht ook minder snel van blessures.Ik wil nog heel lang kunnen genieten zodra t weer kan. Dus toch maar op zoek👍🏻
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oli4k schreef: di 6 oktober 2020, 09:52 ...Dat laatste geeft wel te denken als je het over rugbescherming hebt. Voor de ruigere afdalingen in het buitenland heb ik nu dus een losse bodyprotector met D3O pads op rug, borst en schouders (die z’n nut in ieder geval qua pijn-reductie al bewezen heeft)...
Dat is het, het is en blijft een kwestie van afwegingen maken.

Je kunt met een full face helm en full on downhillprotectie op je xc-fietsje de plaatselijke ronde gaan rijden. Dan ben je tegen veel maar nog steeds niet alles beschermd, en fijn rijden zal het zeker niet. Dus doet niemand het op deze manier.
Het andere uiterste is zonder helm het bos in en hopen dat je geluk blijft hebben. Dat doen gelukkig ook niet veel mensen ;-)

Je maakt dus een afweging van de risico's en de nadelen van eventuele beschermende middelen. Die afweging is persoonlijk en daarom kunnen wij hier ook niet meer doen dan onze eigen afwegingen verwoorden, met motivatie voor die keuzes.
Het is logisch dat iemand die iets ernstigs meegemaakt heeft eerder geneigd zal zijn voor meer bescherming te kiezen dan iemand met een sowieso al luchtige levenshouding die nog nooit hard van z'n fiets gekletterd is :D

Een rugzak met protector vind ik zelf een van de beschermende middelen waar je het minst hinder van ondervindt, dus de drempel om zoiets te gebruiken is wat mij betreft ook erg laag. En helemaal als je -zoals ik- toch al op een rugzak aangewezen bent om je spullen mee te kunnen nemen.
Aan de andere kant ga ik er zelf ook min of meer vanzelfsprekend vanuit dat ik niet heel hard op m'n bek zal gaan op een lokaal rondje dus meestal beperkt de bescherming zich tot een helm en handschoenen... (die twee zal ik nooit thuislaten).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Overigens, hier de 10 liter Evoc voor een scherpe prijs... (€73,-)
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/evoc- ... 124-s.html
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

kermit schreef: di 6 oktober 2020, 10:56 Overigens, hier de 10 liter Evoc voor een scherpe prijs... (€73,-)
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/evoc- ... 124-s.html

Thx voor het meedenken... alleen die gele kleur komt niet goed🤦🏼‍♂️. Mbt je eerdere reactie helemaal mee eens hoor. Het blijven adviezen op basis van eigen ervaringen. Die respecteer ik ook zeker🙏🏻
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

DJMARCO schreef: di 6 oktober 2020, 12:10
kermit schreef: di 6 oktober 2020, 10:56 Overigens, hier de 10 liter Evoc voor een scherpe prijs... (€73,-)
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/evoc- ... 124-s.html

Thx voor het meedenken... alleen die gele kleur komt niet goed🤦🏼‍♂️. Mbt je eerdere reactie helemaal mee eens hoor. Het blijven adviezen op basis van eigen ervaringen. Die respecteer ik ook zeker🙏🏻
Die heb ik ook voor buitenland tochtjes en als ik (als MTB instructeur) met de doordeweekse trainingsgroep het bos in ga. De gele kleur vind ik juist wel fijn ivm zichtbaarheid.

Let op bij die van RCZ: Dat is een maat S. Ik denk dat de meeste volwassen mannen een M/L nodig hebben.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goeie Jan, niet op gelet...
Ik denk het ook, ik heb met mijn 1.70m al een M/L met die Trail E-ride.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie