Een praktisch voorbeeld, neem een merk als Santa Cruz die het relatief 'simpel' aanpakt. Santa Cruz heeft voor vrijwel alle modellen 3 framematerialen (Alu, Carbon C en Carbon CC), 2 kleuren en soms tot 6 maten (XS -> XXL). Voor de planning van bijv. de Tallboy moeten ze dus rekening houden met 3 * 2 * 6 = 36 verschillende frame opties. Dat is best lastig. Uiteraard zal hier historische verkoop een grote rol spelen en maken ze meer C frames in L dan bijv. de CC in XS.
Vrijwel alle grote fabrikanten hanteren model jaren en de daarbij behorende kleuraanpassingen, sommige zelfs met verschillende kleuren voor build-kits. Het resultaat is dan vaak:
- Beperkte beschikbaarheid door te strakke planning
- Door deze beperkte beschikbaarheid vaak langere levertijden
- Vaak voorjaar al geen fietsen meer beschikbaar in anticipatie op nieuwe kleuren van het najaar
- Hogere kosten voor fabrikant / LBS omdat in september spontaan alle fietsen een jaar oud zijn en met korting worden verkocht
- Onvrede bij consument, tegen de tijd dat je bike er eindelijk is komt de nieuwe kleur al weer uit..
Als ik online kijk is beschikbaarheid een veel gedeelde frustratie en mijn bestelde Tallboy werd ook maar doorgeschoven, iets wat in mijn optiek onnodig is. De nieuwste kleuren op je bike is misschien leuk, maar uiteindelijk is de vetste bike die waar je elke dag met een glimlach op kan zitten!