Stelling: Model jaren niet in het voordeel van de consument?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
LordoftheSquirrels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 26 maart 2020, 16:32

We zitten weer in de tijd dat veel merken met de refresh van huidige modellen komen, in veel gevallen is dat een kleine spec update en een nieuwe kleur. Als we complete updates (frame, geo) buiten beschouwing laten, vraag ik me af in welke mate dit echt goed is voor de consument. Ook voor fabrikanten geeft dit veel extra planning en risico, ze moeten immers de vraag voorspellen voor 12 maanden ruim voordat die 12 maanden starten.

Een praktisch voorbeeld, neem een merk als Santa Cruz die het relatief 'simpel' aanpakt. Santa Cruz heeft voor vrijwel alle modellen 3 framematerialen (Alu, Carbon C en Carbon CC), 2 kleuren en soms tot 6 maten (XS -> XXL). Voor de planning van bijv. de Tallboy moeten ze dus rekening houden met 3 * 2 * 6 = 36 verschillende frame opties. Dat is best lastig. Uiteraard zal hier historische verkoop een grote rol spelen en maken ze meer C frames in L dan bijv. de CC in XS.

Vrijwel alle grote fabrikanten hanteren model jaren en de daarbij behorende kleuraanpassingen, sommige zelfs met verschillende kleuren voor build-kits. Het resultaat is dan vaak:
  • Beperkte beschikbaarheid door te strakke planning
  • Door deze beperkte beschikbaarheid vaak langere levertijden
  • Vaak voorjaar al geen fietsen meer beschikbaar in anticipatie op nieuwe kleuren van het najaar
  • Hogere kosten voor fabrikant / LBS omdat in september spontaan alle fietsen een jaar oud zijn en met korting worden verkocht
  • Onvrede bij consument, tegen de tijd dat je bike er eindelijk is komt de nieuwe kleur al weer uit..
Samenvattend zie ik hier eigenlijk weinig voordeel in en zou ik veel meer zien in kleuren die meerdere jaren meegaan. Dit maakt het makkelijker voor de fabrikant om te plannen en het hele jaar door frames bij te bestellen en hier heb je als consument uiteindelijk voordeel van. Voor degene die een speciale bike wil met een kleur die (bijna) niemand heeft kan een fabrikant altijd een programma zoals Project One (Trek) of MYO (Orbea) aanbieden voor een premium.

Als ik online kijk is beschikbaarheid een veel gedeelde frustratie en mijn bestelde Tallboy werd ook maar doorgeschoven, iets wat in mijn optiek onnodig is. De nieuwste kleuren op je bike is misschien leuk, maar uiteindelijk is de vetste bike die waar je elke dag met een glimlach op kan zitten!
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Begreep dat Trek en Cannondale?

Vanaf 2021 stoppen met modeljaren.
Mede door de door jou genoemde redenen.

Ook vinden de dealers het niet prettig (naar het schijnt) dat in april / mei de fietsen van het huidige modeljaar alweer in de uitverkoop moeten om ruimte te maken voor de nieuwe collectie.

En dan vervolgens afhankelijk van de vraag naar de nieuwe modellen vaak een langere levertijd te moeten hanteren vanaf juli / augustus.

Denk dat de fietsenbranche beter af is met presentatie van de 2021 modellen in november / december.

Op die manier kunnen de 2020 modellen aan het eind van het seizoen in de uitverkoop en zijn de nieuwe modellen begin februari 2021 op voorraad en leverbaar.

Maarja, dan zit je nog altijd met de andere helft van de wereld waar dan net de zomer voorbij is.
Best een lastig vraagstuk nog.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik zie ook liever een merk rustig doorontwikkelen i.p.v. dit mode gedrag, is allemaal een wisselwerking met toeleveranciers die elk jaar "wat nieuws" willen verkopen. (Shimano, Fox, SRAM, Rockshox etc).
Vandaar mijn voorkeur voor de wat meer duurzame (vaak kleinere) merken als Hope, Thomson, Pinion etc minder mode gedrag en meer product gericht.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
LordoftheSquirrels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 26 maart 2020, 16:32

Ik wist niet dat Trek en Cannondale dat nu ook serieus overwegen, dat zou een goede ontwikkeling zijn. Bij Santa Cruz hoorde ik het via de dealer ook maar daar lijkt dit jaar met de nieuwe 2021 kleuren wederom niks van terechtgekomen. Fabrikanten gebruiken ook vaak het argument dat dit ook iets is dat de consument wil, dat je duidelijk kan laten zien aan iedereen dat jij toch echt op de 2021 fiets zit.. Kijk je dan naar een merk als Pivot, met een behoorlijke premium prijs, de kleurstelling van bijvoorbeeld de Firebird is meerdere jaren gelijk.

Goed comment inderdaad ook over de componenten, daar net zo van toepassing. Minimale veranderingen die mede door flashy marketing en het feit dat ze op de 'nieuwste' fietsen zitten toch de vraag hopen te creëren. Eigenlijk best raar dat dit binnen de fietsindustrie zo sterk is. Kijk bijvoorbeeld naar een Tesla, die zijn heel simpel en overzichtelijk qua smaken en de ontwikkeling is incrementeel.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voor fabrikanten is vooral van belang dat het verkoopt en de fiets industrie draait al jaren op het uitgangspunt 'nieuw is beter'. Kennelijk werkt dit in de verkoop hoewel het in de praktijk lang niet altijd klopt. In sommige opzichten wordt je als consument soms gedwongen om je aan te passen omdat 'verouderde' onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn of niet compatible met nieuwe 'standaarden'.

Soms lukt het niet, Shimano heeft jaren geleden heel hard geprobeerd om de mtbers aan geïntegreerde rem/schakelgrepen te krijgen. Enorme media campagne maar helaas, de producenten en consumenten wilden er echt niet aan en het hele verhaal is vooral goed geweest voor het markt aandeel van SRAM.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Ik heb een keer contact gehad met canyon en radon of bepaalde wijzigingen mogelijk waren. Maar een deel van hoe de prijs bepaald word is afhankelijk van hoe groot ze inkopen bij bijv SRAM en Shimano wat betreft de onderdelen.
En ze willen natuurlijk ook niet blijven zitten met een hele lading onderdelen van vorig jaar als Shimano of SRAM weer een nieuwe set heeft aangezien ze dan klanten kwijt gaan raken omdat als je een nieuwe fiets gaat kopen je niet wil dat ie komt met allemaal onderdelen die al weer vervangen zijn voor betere varianten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant heeft dat 25 jaar geleden al geprobeerd te veranderen, op aanvraag en voor de dealers. Maar toen ze er eenmaal mee bezig waren, deed de dealer weer niet mee... .

Je ziet het bij genoeg kleinere mountainbike merken al: gewoon met iets komen als het klaar is.



Het voordeel voor de consument in het huidige systeem is dat je grote kortingen kunt krijgen op 'oude' modellen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Tja, elk jaar moet er iets verkocht worden.

2 tandjes meer op een cassette of een 50 gram lichtere voorvork is natuurlijk "interessant" voor bepaalde groepen mensen.

En die zullen ook gretig deze producten aanschaffen en de fabrikanten zullen altijd de nieuwste onderdelen gebruiken om de markt goed te kunnen aanspreken.

Maar de ontwikkelingen op gebied van onderdelen en ook nieuwe frames met nog betere geometrie voor het beoogde inzetbereik gaan naar mijn idee de laatste jaren veel sneller dan daarvoor.

De Specialized Epic bijvoorbeeld, kreeg in 2017 nog een nieuw frame. Iets andere balhoofdhoek en de brain kwam bij de achteras.

Frame is ondertussen alweer opgevolgd door het 2021 model met nog "betere" geo.

Wat dat betreft, zou het mooi zijn als we met fietsen en geometrie een beetje de game consoles (ps4 / xbox etc) zouden volgen.
Dat soort apparatuur "moet" 5 jaar mee en wordt dan vervangen door een opvolger die beter en sneller is.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Is er een reden om niet minstens vijf jaar met een fiets te doen dan? Voor mij is het een deel van de hobby om een beetje met spullen te wisselen zo nu en dan maar als het werkt, bevalt en gebruikt wordt blijft het gewoon. Mijn XC fiets heb ik nu 9 jaar en is qua geo gebaseerd op een ontwerp dat in 2002 op de markt kwam, nog steeds niets mis mee.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Vroeger kwamen de nieuwe modellen ook in het najaar, maar iedereen wil de concurrentie voor zijn en werd het steeds eerder in het jaar en tegenwoordig worden ze al in mei geïntroduceerd.
Gaat nergens over.
Ik denk dat je als klant (ik koop vrijwel nooit nieuw, en indien wel dan zeker niet het nieuwste model) er gewoon rekening mee moet houden dat als je het nieuwste model / kleur wilt er een paar maanden levertijd op zit.
En als je daar geen geduld voor hebt, koop je het huidige model, en met een een beetje mazzel met korting.
Het is maar net hoe ver je mee gaat in de ratrace van altijd het nieuwste willen.
Dat de fabrikant dat doet is natuurlijk heel logisch, dat is evolutie.
Wat hierboven al genoemd is, er zijn ook genoeg merken die een frame wel een paar jaar ongewijzigd verkopen, op het kleurtje na dan.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

George schreef: vr 21 augustus 2020, 10:54 Is er een reden om niet minstens vijf jaar met een fiets te doen dan? Voor mij is het een deel van de hobby om een beetje met spullen te wisselen zo nu en dan maar als het werkt, bevalt en gebruikt wordt blijft het gewoon. Mijn XC fiets heb ik nu 9 jaar en is qua geo gebaseerd op een ontwerp dat in 2002 op de markt kwam, nog steeds niets mis mee.
Ehm, nee zeker niet.

Mijn huidige fiets is pas van 2018, maar de mtb ervoor heb ik 7 jaar mee gefietst.

Echter valt het mij op dat elk jaar marktplaats overspoeld word door advertenties met allerlei mountainbikes van het huidige modeljaar en dan de tekst erbij: te koop wegens aanschaf model 2021.

En ik denk gewoon dat het ergens wel allemaal heel hard gaat.
Vandaar mijn vergelijking met het 5 jaar verhaal.

Want als de fabrikanten alleen maar elke 5 jaar de geometrie compleet vernieuwen, blijft het ook begrijpelijk voor ons allemaal.

Kijk alleen is hoeveel topics er elk jaar opduiken en wat mensen vinden van hun eigen fiets.

Mijn chisel is van 2018. En met 69,5 graden balhoofdhoek was dit de nieuwe norm.

2,5 jaar later en het is alweer "achterhaald" (alhoewel ik nog met hetzelfde plezier op mijn fiets zit natuurlijk)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je moet kijken naar wat je zelf met een fiets doet, niet wat marketing technisch het nieuwe zwart is op mountainbike gebied. Een groot deel van de Nederlandse bikers rijdt volgens mij nog op basic 26" HT's rondjes in het bos en wintertoertochten en daar zijn die fietsen heel geschikt voor. Dat je er op de trails rond Squamish niet echt lekker mee uit de voeten kan is voor die doelgroep geen issue.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Maar het is natuurlijk ook wel heel leuk om weer eens een frisse nieuwe bike in de schuur te hebben toch ? Het geeft mij toch de impuls om dan vaker te gaan fietsen, net als nieuwe schoenen die trek je ook meteen aan...sowieso om er aan te kunnen wennen, net als bij een nieuwe ..... 😉
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Jamis Diablo schreef: vr 21 augustus 2020, 11:10 Het is maar net hoe ver je mee gaat in de ratrace van altijd het nieuwste willen.
Dat de fabrikant dat doet is natuurlijk heel logisch, dat is evolutie.
Soms evolutie, maar in veel gevallen 100% marketing.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je ziet het overal in terug, bij alles wordt geprobeerd de doorloop- en daarmee omzetsnelheid te verhogen. Als je eens in de drie jaar een nieuw model zou uitbrengen mis je twee potentiële verkoopmomenten, helemaal als de concurrentie in die tussenperiode wel een nieuw model uitbrengt en zo jouw klant wegkaapt.

Het is een commerciële ratrace, niks meer en niks minder. Mogelijk gemaakt door onze enorme welvaart, want de generaties voor ons konden zich het koopgedrag dat nu als normaal gezien wordt helemaal niet permitteren. Maar tegenwoordig kan ook Jan Modaal een paar keer per jaar weg, rijdt in een auto van hooguit een paar jaar oud en om de paar jaar een nieuwe Specialized kan er ook nog wel vanaf (als het een arme of prijsbewuste Jan Modaal is een nieuwe Cube of Canyon).

Een hele slechte zaak imo, maar zolang mensen niet in grote getale weigeren nog mee te doen aan dat grenzeloze koopgedrag zal het niet veranderen. En dus moeten we elk jaar weer die zeurtopics over de nieuwste modellen van merk XY zien verschijnen. Want meneer Canyon heeft een supersluwe zadelpenklemming bedacht en meneer Specialized heeft de SWAT-box nu met fluweel bekleed... :roll:

Het past ook in deze tijd waarin het woord "rust" langzaam (of eigenlijk snel :D ) maar zeker uit het idioom geschrapt wordt. Alles moet snel, een dag wachten op een antwoord via de mail is al te lang, vijf minuten geen antwoord op je o zo belangrijke app is reden tot rode vlekken in de nek en dan zou je drie jaar moeten wachten op een vernieuwd model fiets?? U is helemaal gek zeker??

Oké, beetje cynisch wellicht.
Maar daarom niet minder waar :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie