Stelling: Model jaren niet in het voordeel van de consument?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Wat ik me afvraag is waarom er ook onderscheid gemaakt wordt in welke modellen en/of kleurstellingen voor een bepaalde regio beschikbaar zijn?
Ik zie soms wel eens frames / complete fietsen in hele mooie kleurstellingen voorbij komen die dan alleen voor de USA of Azië markt zijn en dus niet in Europa beschikbaar zijn. Terwijl het model / type fiets hier wel te verkrijgen is, weet iemand hoe dat misschien zit?

Om de vijf jaar een andere fiets, ik weet niet of ik dat zou willen, Getuige mijn geschiedenis niet, mijn Klein heb ik 2002 gekocht. Ergens in 2010 de onderdelen drastisch vernieuwd en pas in 2016 ingeruild voor een Canyon. Die nu ook alweer 4 jaar oud is, en getuige de marketing redenering dus volgend jaar vervangen dient te worden... Hmmm, misschien de zoektocht voor een vervanger dan maar eens gaan opzetten.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Denk ook niet dat mijn 5 jaren voorbeeld zou werken.

Maar er komt tegenwoordig zoveel nieuws elk jaar maar weer.
Dat je ook begint te denken, op een gegeven moment is het klaar.

Of er is niks ''nieuws'' meer te bedenken of je verkoop argumenten zijn zo slecht dat je het aan de straatstenen niet kwijtraakt.

XC geo is denk ik een mooi voorbeeld, daar zit nog amper ruimte in denk ik zo.
We zitten met sommige fietsen al op de trail / enduro achtige balhoofdhoeken en er komt ook een punt dat je niet verder kunt wat betreft geometrie.

Dus ben heel benieuwd waar we de komende jaren heengaan met de fietsen en of alle verschillende categorieën zoals we ze nu kennen nog wel overeind blijven.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Hierboven diverse goede reacties gezien. "'nieuws' is vaak eerder gebakken lucht.

Ze zeggen dat de consument het wil, ze laten onderzoekers bevestiging zoeken die bevestigt wat zij denken wat wij willen, en wat hun dus aan het werk houdt, want als dat onderzoek iets anders uitwijst gaan ze af en zijn ze werkeloos. Het wiel moet blijven draaien als het eenmaal draait.
Marketeers jutten elkaar over en weer op en moeten en zullen elkaar overtreffen, als het moet met de meest onbelangrijke belangrijke USP's. Is de trend van de tijd kijk maar op TV er zijn continu van die ik ben beter / ik kan beter ... dan jij programma's...
Ik ben al jaren zeer sceptisch tegenover en allergisch voor dergelijk gel#l in de ruimte.
En doe lekker niet mee en soms bewust tegendraads.

Daartegenover staat dat als er oprecht en eerlijk reclame wordt gemaakt die mij overtuigt, ik geïnteresseerd ben en vaak ook blijf. Dat zijn vaak de kleinere merken en fabrikanten.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Het is gewoon een heel normaal consumentengedrag, welliswaar aangejaagd door marketing maar dat is niet iets nieuws en altijd al zo geweest.
Het grote verschil is dat je niet elke maand bij je fietsenwinkel ging kijken of er al iets nieuws was of dat je een brochure op ging halen. Sowieso kon je in je woonplaats onmogelijk alle merken bekijken... Maar daarvoor hebben we internet en als je wil krijg je met 1 druk op de knop de bike naar keuze in huis. Ook fora als deze waarin je de nieuwste aanwinsten van anderen ziet roept koopgedrag op...althans bij mij wel.
Daarnaast zijn ook de producten en ook fietsen van gebruiksartikel tot verbruiksartikelen geworden die sneller vervangen worden domweg omdat ze "op" zijn. Natuurlijk, de meesten hier kunnen zelf een bottombracket of naafbody vervangen maar dat is niet maatgevend voor de gemiddelde fietser die omwille van de rekening van de fietsenmaker dan maar een nieuwe koopt.

Je kunt je ertegen verzetten maar dat is zinloos, vroeg of laat ga je voor de bijl..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

gijsje schreef: vr 21 augustus 2020, 17:42 Natuurlijk, de meesten hier kunnen zelf een bottombracket of naafbody vervangen maar dat is niet maatgevend voor de gemiddelde fietser die omwille van de rekening van de fietsenmaker dan maar een nieuwe koopt.
Een nieuwe fiets?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een fiets ja...😉
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

gijsje schreef: vr 21 augustus 2020, 18:40 Een fiets ja...😉
Wat een onzin. Niet elke klant heet Pagani en koopt een nieuwe fiets omwille van de rekening voor een kapot bracketlager.

Zijn dat dezelfde klanten die een andere auto kopen als de remschijven aan vervanging toe zijn?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dice Oldskool schreef: vr 21 augustus 2020, 18:48
gijsje schreef: vr 21 augustus 2020, 18:40 Een fiets ja...😉
Wat een onzin. Niet elke klant heet Pagani en koopt een nieuwe fiets omwille van de rekening voor een kapot bracketlager.

Zijn dat dezelfde klanten die een andere auto kopen als de remschijven aan vervanging toe zijn?
Vroeger als de asbak vol was toch :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als je een fiets van € 1000 hebt van een jaar of 5 oud is zo'n ding nog laten we zeggen € 350,-- a € 400,-- waard. Een flinke onderhoudsbeurt van € 60,-- per uur kan incl onderdelen maar zo € 200 tot € 250 kosten...setje banden, setje schijven , bottom bracket ga maar door. Dan kan het toch slimmer zijn om aan inruil te gaan denken. We rijden niet allemaal op bikes van € 1500 tot € 2500 immers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KTManiac schreef: vr 21 augustus 2020, 15:02 ... 100% marketing.
barttore schreef: vr 21 augustus 2020, 17:03 ... gebakken lucht...
1986:
Afbeelding

2021
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Hmmm... toch wel wat veranderd. :o :-D
Maar dan hebben we het over 35 jaar....
Met 100% marketing bedoel ik het jaarlijks bedenken van iets waarvan we met z'n allen moeten gaan denken dat we 't absoluut nodig hebben.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wélk model is al jaren niet in het voordeel van de consument?
Laatst gewijzigd door Alien op vr 21 augustus 2020, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Van deze rekening...
gijsje schreef: vr 21 augustus 2020, 17:42 Natuurlijk, de meesten hier kunnen zelf een bottombracket of naafbody vervangen maar dat is niet maatgevend voor de gemiddelde fietser die omwille van de rekening van de fietsenmaker dan maar een nieuwe koopt.
naar deze rekening...
gijsje schreef: vr 21 augustus 2020, 19:00 Een flinke onderhoudsbeurt van € 60,-- per uur kan incl onderdelen maar zo € 200 tot € 250 kosten...setje banden, setje schijven , bottom bracket ga maar door. Dan kan het toch slimmer zijn om aan inruil te gaan denken. We rijden niet allemaal op bikes van € 1500 tot € 2500 immers.
Daar zit nog wel een verschil tussen. En dan nog heeft niet iedereen €1000 tot €1500 op de plank liggen laat staan ervoor over om een nieuwe fiets te kopen als de oude met €250 gemaakt is en er weer tegenaan kan.



yo-eddy schreef: vr 21 augustus 2020, 18:55

Vroeger als de asbak vol was toch :wink:
Haha ja idd. Niet meer voor te stellen dat roken in de auto heel normaal was terwijl wij tussen de voorstoelen stonden mee te kijken met het rijden. :o
Laatst gewijzigd door Dice Oldskool op vr 21 augustus 2020, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Lars TB schreef: vr 21 augustus 2020, 19:11
KTManiac schreef: vr 21 augustus 2020, 15:02 ... 100% marketing.
barttore schreef: vr 21 augustus 2020, 17:03 ... gebakken lucht...
1986:
Afbeelding

2021
Afbeelding
Zoek de verschillen ! 😆
Denk dat die fiets in 1986 maar zo een fl 650,-- tot
fl 750,-- gekost heeft ? Zou nu omgerekend zo'n € 700,-- zijn...rijd je met voorvering en schijfremmen de deur uit..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zie nog een hoop overeenkomsten met moderne fietsen :winkie:

Afbeelding

2019 maar zal er in 2021 niet veel anders uit zien ;)

Best een leuke fiets, trouwens, kost wel iets meer dan 700 euro maar leuk leesvoer. Niet alles en iedereen volgt dezelfde gebaande paden als het om mtb design gaat: https://bikepacking.com/bikes/jones-plu ... te-review/

Rare vorken zijn natuurlijk ook een beetje out of the box maar ook niets nieuws:

Afbeelding

Eind jaren '90. Ook leuk leesvoer: https://www.pinkbike.com/news/now-that- ... rst-1.html

Maar verkopen deed het niet, want de consument wil wel iets 'nieuws' of 'beters' maar het moet ook weer niet teveel afwijken van het bekende...
Plaats reactie