LTST, bestaat dat?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Waarom zijn er wel XC-softtails maar geen fullies met voor 140 - 160 en achter iets van 80mm veerweg? Of heb ik ze in ieder geval nog nooit gezien. En dan tel ik Halfords/Decathlon fietsen waar iemand een Boxxer in heeft gestoken in de hoop dat het dan een downhillfiets is om voor de hand liggende redenen even niet mee. Wat ik wel bedoel is een soort softtail-LTHT crossover. Of de trail-versie van een Trek Supercaliber, met bijbehorende geometrie. Als een LTHT kan, en een XC-softtail kan, waarom zou een fiets die aan de achterkant een halve trailfully is dan niet kunnen? Een Long Travel SoftTail dus. En wie heeft eigenlijk ooit bepaald dat voor en achter ongeveer evenveel, of achter 10% minder veerweg ideaal is? En op basis waarvan?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nog 2 maanden wachten :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ben benieuwd. Zou het serieus weleens willen proberen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Is dat niet worst of both worlds, complexiteit van een fully en de achterkant kan nog steeds de voorkant niet bijhouden? Geen travel (LTHT) is wat anders dan een shock die continue bottom outs doet, dus moet de shock heel stug zijn en heb je slechte tractie aan de achterzijde?! (net als de LTHT trouwens)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het hangt wellicht ook van de veercurve af. Je kunt met 8cm veerweg geen squishy dh gevoel verwachten met 35% sag. En de tractie lijkt me alsnog beter dan een pure hardtail.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Heb mij dat ook weleens afgevraagd, en soms zie je een fiets op de markt komen met 20mm verschil in veerweg tussen voor en achterkant maar veel verder durven de meeste grote merken niet te gaan. Een enkele gekke dirt fiets van obscure bouwers daargelaten zie je dit niet, maar ik kan mij ook voorstellen dat de markt ervoor dus niet zo heel groot is.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Oli4k schreef: ma 24 augustus 2020, 21:09 Het hangt wellicht ook van de veercurve af. Je kunt met 8cm veerweg geen squishy dh gevoel verwachten met 35% sag. En de tractie lijkt me alsnog beter dan een pure hardtail.
Je zou het eens kunnen proberen door de druk in je demper te verhogen en er flink wat volumespacers in te stoppen!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ragley heeft jaren geleden eens 2 fullies aangekondigd met weinig veerweg achter én een dikke vork. Maar die zijn uiteindelijk nooit op de markt gekomen.
Ik heb sinds een jaar letterlijk een map LTST in Fusion360 en als liefhebber van zowel de LTHT als short travel fullies met een moderne geo lijkt het me een hele interessante optie. En niet alleen mij, heb al een paar geïnteresseerden voor een dergelijke fiets.
Mijn eigen Vertigo bleek door een rekenfout ook maar 98mm veerweg te hebben bij een 160mm voorvork en die ging me toch een partij lekker in Livigno. Geen bodemloos vliegend tapijt, maar wel genoeg om de scherpe randen eraf te halen en serieus veel harder te kunnen dalen op medium ruig terrein. Daar waar je LTHT toch wat gas terug moet nemen omdat de achterkant begint te bokken.
Introductie van de nieuwe 35mm Sid en de bijbehorende kleine dempers maken ook weer meer mogelijk. Maar goed, de CNC delen en demper staan in bestelling en zo gauw ik mijn huidige orders heb weggewerkt ga ik bouwen. Wel voor NL dus met 120 of 130mm voor en 72mm achter, met moderne hoeken en reach. Ik geloof er heilig in. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Met 120/130 & 72mm voor NL inzet wil ik wel geloven dat dat bv op de Nijmegen routes heel leuk rijdt, daar had ik serieus profijt van 90mm achtervering tov een LTHT ondanks dat ik met 100mm voor wat tekort kwam :D. Het lijkt me ook veel beter concept dan 160&80mm.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Klinkt leuk, als die af is wil ik wel eens testrijden. Ga ik misschien toch nog (weer) eens aan een fully :tong Nope, maar testen is leuk.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Sinds vandaag een 140mm vork in mn tallboy 1 met 100mm achter, valt dat onderLTST?

Eerste indruk met wat trappetjes af rijden is wel goed.
Ook een dijk op klimmen ging prima, geen ongewilde wheelie ofzo.

Binnenkort maar verder testen op wat langere klim bij Spaarnwoude.

Groet, Jan
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb ooit de neuron gehad 110 achter en 140. zeker in nl toch een heerlijk fietsje omdat je wat vaker op je zadel kunt blijven zitten. En het is echt niet elke keer einde veerweg zolang je geen downhill rijd. Ik vond het erg prettig, maar denk dat 100/110 erg prettig is achter.. 80 is wel heel weinig
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat een erg groot gedeelte van de XC bikes in NL al zo afgesteld staat dat die achtervering niet eens 70 mm haalt... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Maar op die fietsen doet de voorkant dat óók :lol:
Plaats reactie