LTST, bestaat dat?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

mauke schreef: do 27 augustus 2020, 20:55 Ik heb ooit de neuron gehad 110 achter en 140. zeker in nl toch een heerlijk fietsje omdat je wat vaker op je zadel kunt blijven zitten. En het is echt niet elke keer einde veerweg zolang je geen downhill rijd. Ik vond het erg prettig, maar denk dat 100/110 erg prettig is achter.. 80 is wel heel weinig
Eens. Mijn Nerve had 150/110. Reed erg fijn.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Hangt natuurlijk vooral van je doel af. Een 80/100mm travel aan de achterkant voor ttactie op terrein waar je met 160mm voor rijdt is niet zo zinvol. Maar gaat het je om een springbike (grote klappen opvangen en een maximaal controleerbare takeoff) dan zie ik er zeker wel voordelen van in. Een stugge achterkant met toch wat demping voor zware klappen is ook precies hoe ik mijn bike ingesteld heb (140/150mm travel)
De voorkant reageert wel gewoon op de ondergrond zoals te verwachten is, en wil ik die stugger dan kan ik hem snel dichtdraaien met de grote knoppen bovenop.,.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Mark-V schreef: vr 28 augustus 2020, 12:27 Hangt natuurlijk vooral van je doel af. Een 80/100mm travel aan de achterkant voor ttactie op terrein waar je met 160mm voor rijdt is niet zo zinvol. Maar gaat het je om een springbike (grote klappen opvangen en een maximaal controleerbare takeoff) dan zie ik er zeker wel voordelen van in. Een stugge achterkant met toch wat demping voor zware klappen is ook precies hoe ik mijn bike ingesteld heb (140/150mm travel)
De voorkant reageert wel gewoon op de ondergrond zoals te verwachten is, en wil ik die stugger dan kan ik hem snel dichtdraaien met de grote knoppen bovenop.,.
Bedoel je dan dat je achter de druk erg heb opgevoerd? En als dat zo is, niet gevaarlijk voor een otb?
Ik rijdt ook 140/150 alleen staat hij achter eigenlijk altijd op trail. Ik weet niet of dit hetzelfde effect geeft..
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

mauke schreef: za 29 augustus 2020, 00:24
Mark-V schreef: vr 28 augustus 2020, 12:27 Hangt natuurlijk vooral van je doel af. Een 80/100mm travel aan de achterkant voor ttactie op terrein waar je met 160mm voor rijdt is niet zo zinvol. Maar gaat het je om een springbike (grote klappen opvangen en een maximaal controleerbare takeoff) dan zie ik er zeker wel voordelen van in. Een stugge achterkant met toch wat demping voor zware klappen is ook precies hoe ik mijn bike ingesteld heb (140/150mm travel)
De voorkant reageert wel gewoon op de ondergrond zoals te verwachten is, en wil ik die stugger dan kan ik hem snel dichtdraaien met de grote knoppen bovenop.,.
Bedoel je dan dat je achter de druk erg heb opgevoerd? En als dat zo is, niet gevaarlijk voor een otb?
Ik rijdt ook 140/150 alleen staat hij achter eigenlijk altijd op trail. Ik weet niet of dit hetzelfde effect geeft..
Het maximale wat er in mag, aan druk (volgens mij 250psi) de demping staat verder helemaal dicht en de rebound staat ook zo snel mogelijk.
Het is alleen gevaarlijk voor een OTB als je er niet gewend bent mee te rijden, maar ik neem aan dat je Fabio Wibmer ook weleens hebt zien rijden? Die stelt zijn achterdemper op dezelfde manier in:

https://www.youtube.com/watch?v=8PDGXSpswZA

Eigenlijk zorg je er dus voor dat hij alleen de extreme klappen dempt, maar verder zo stug mogelijk blijft...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fock sag, gewoon knal hard. Persoonlijk schiet je dan het nut van achtervering voorbij maar gelukkig kan ieder zijn MTB afstellen zoals ie het goed dunkt. Ik sla dan ook geen trap, over zoals Fabio.
Elke niche is een markt :-q Eenheidsworst is er al genoeg
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Ik moest hierbij direct denken aan de oudere modellen Cannondale Trigger.

Laatste generaties 27,5” exemplaren waren Instelbaar aan de achterzijde tussen 140mm en 85mm travel, precies voor wanneer je het nodig hebt of juist niet.

Zelf ergens in 2013 op de 26” trigger gereden; dat was 120 of 70mm travel aan de achterzijde en dat ging toch best als een raket over de lokale XC rondjes met voldoende reserve voor het grovere werk.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mauke schreef: za 29 augustus 2020, 00:24 ..., niet gevaarlijk voor een otb?
Waarom zou je otb gaan? Dat overkomt je toch ook niet op een LTHT! Je moet natuurlijk wel de rebound van de demper op de druk aanpassen.


Fabio rijdt er natuurlijk mee omdat je op die manier je fiets makkelijker op wipt, net als alle dirtjumpers hun vering keihard hebben staan om gecontroleerder te kunnen springen. De vering zit er dan in beide gevallen alleen op om verkeerde landingen op te vangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja precies dat dacht ik dus ook, rebound open zoals mark-v aangeeft zou volgens mij niet erg strak aanvoelen tenzij je 60/70kg weegt op 350psi. Dan drukt hij je zo naar boven.
Toevallig gisteren nog een beetje zitten experimenteren maar het geeft een heel ander gevoel als de trailstand van mijn demper op de juiste druk.
Heb het een half uurtje volgehouden maar vond de juiste druk toch prettiger.
Ik kon er verder niet veel positiefs van maken in de zin van, beter/sneller/prettiger en of fijnere contact overbrenging/gevoel met de grond.
Het gevoel wat ik had is vergelijkbaar met een te hoge banden druk.. duidelijk voel je wel meer gebeuren onder je kont.
Ach weer een beetje lol gehad en wellicht probeer ik het nog eens op 300psi met de rebound vooraf al eens wat beter afgesteld
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem is dan ook dat je naar voren kantelt en je fiets niet meer goed stuurt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Even een kickje, mijn LTST, of MTST eigenlijk begint eruit te zien als een fiets. Max 88mm achter (de mijne krijgt zelfs maar 73mm) met een 120mm Pike aan de voorkant en een gewicht onder de 3.5kg mét demper.

Afbeelding

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooi man :-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: do 27 augustus 2020, 21:40 Ik denk dat een erg groot gedeelte van de XC bikes in NL al zo afgesteld staat dat die achtervering niet eens 70 mm haalt... :roll:
Dit is best een goed idee! Neem een ordinaire 29er xc fully of neuron o.i.d, zet die op een sag van 0%, gooi er een 160mm 27,5” vork in en een 27,5” wielsetje.

Heb je ongeveer dezelfde hoeken en BB hoogte, een keihard platform met een HT gevoel maar wel iets wat de randjes eraf haalt bij een drop vanaf je carport. Klinkt als een poging waardig experiment.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Maak er dan meteen een mullit van, alleen een 27.5 achterwiel, langere vork erin: bracket omlaag, balhoofd iets slacker.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi Wark,

En het blijft flink evolueren, en niet alleen het concept is nieuw, met de demper opname in de bovenbuis. Ook de BB met het draaipunt en het Yoke van de liggende achtervork is een nieuwe ontwikkeling als ik het goed heb.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

73mm en de demper op de bovenbuis, straffe vering. Past goed bij het concept.
Plaats reactie