"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Nou, noem mij dan maar Otto Normalbiker...

Dat gehop is alleen goed voor bier.
En drop is alleen lekker als het dubbelzoute diamantjes zijn..
:-q
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

yo-eddy schreef: do 22 oktober 2020, 14:05

De bedoeling is dat je erop rijdt, niet al te lastig voor jou (en mij) ..... en iedereen die een beetje kan fietsen :bier: Als het stukje erna vergelijkbaar is met Kwint dan snap ik het nut ook niet want dat is ook niet echt een lastig rondje (zeker niet "zwart")
Volgens mij gaat het er in dit geval ook niet zo zeer om dat lastig/gevaarlijk is maar dat er heel veel mountainbikers waren die
het een te lastig stuk vonden en gingen lopen, met als gevolg dat alles kapot gelopen is...
Dus het nut is behoud van de trail.

Ook op het stukje handbuil op Hoge Vuursche zie je dat als het een beetje lastig is (niet perse gevaarlijk) mensen gaan lopen of langs de aangelegde uitdagingen rijden......vraag je je toch af waarom zou je een technisch lusje nemen om vervolgens langs alle technische uitdagingen te rijden en daarmee de track te slopen.
Have fun!
Rinse.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Singletrack Sundays schreef: do 22 oktober 2020, 14:46 Volgens mij gaat het er in dit geval ook niet zo zeer om dat lastig/gevaarlijk is maar dat er heel veel mountainbikers waren die
het een te lastig stuk vonden en gingen lopen, met als gevolg dat alles kapot gelopen is...
Dat iemand die hop kan maken, zegt niet zo veel over z'n klimvaardigheden.

En hoppen is makkelijker met een fully. Maar dat klimt weer minder. :~
________
Mijn fiets
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

G.P. schreef: do 22 oktober 2020, 15:17
Dat iemand die hop kan maken, zegt niet zo veel over z'n klimvaardigheden.

En hoppen is makkelijker met een fully. Maar dat klimt weer minder. :~
:~

Wat zijn klimvaardigheden? Hard om hoog of technisch omhoog?

Hoppen is makkelijker met een HT, technisch klimmen is makkelijker met een Fully

Anyway, weer lappen tekst over een hobbeltje in een route waar je als zelfbenoemd mountainbiker toch echt geen moeite mee hoef te hebben
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

G.P. schreef: do 22 oktober 2020, 15:17
Singletrack Sundays schreef: do 22 oktober 2020, 14:46 Volgens mij gaat het er in dit geval ook niet zo zeer om dat lastig/gevaarlijk is maar dat er heel veel mountainbikers waren die
het een te lastig stuk vonden en gingen lopen, met als gevolg dat alles kapot gelopen is...
Dat iemand die hop kan maken, zegt niet zo veel over z'n klimvaardigheden.

En hoppen is makkelijker met een fully. Maar dat klimt weer minder. :~
wel als het om een technische klim gaat...
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Koban schreef: do 22 oktober 2020, 16:38 Waar komt de drang vandaan om iedereen maar in hokjes te willen duwen en je zelf beter te vinden dan andere. Heb zo iets als ik iemand tegen kom die moeite heeft met klimmetje etc. Help de persoon dan met tips etc... Ben de gene nog steeds dankbaar die dat bij mij heeft gedaan.
Dat hebben sommige mensen nu eenmaal in zich. Daar kun je verder niets aan doen behalve denken van: "Whatever".
Een dikke uitrusting wil niets zeggen en dat je wedstrijden gereden hebt al helemaal niet. Iedereen kan in een open wedstrijd meedoen en zelfs als je achteraan eindigt heb je meegedaan met een wedstrijd. (althans zo denk ik dan maar op zulke momenten.)

Je hebt er altijd mensen bij die alles wat jij hebt gedaan ook hebben meegemaakt maar dan net een tandje hoger, harder en beter. Kan vervelend zijn en soms moet je daar even doorheen praten.

Owja, over "de nieuwe mountainbikers".
Vandaag weer een koppel in het bos gezien op de route van Overloon met simpele bikes (waar niks mis mee is als beginner).
Maar waarom dragen die klojo's geen helm. Daar stoor ik me dan aan.

Ze stopten wel heel netjes en gingen aan de kant om me voorbij te laten. Heb ze dan ook gezegd dat ze lekker sportief en gezond bezig zijn.
Dat vonden ze ook. Hierna kon ik het helaas niet laten om te zeggen: "En dat kan nog veel gezonder als je het de volgende keer doet met een helm op je hoofd. Dat staat beter als een tulband van de ehbo."
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Knakworstkweker

Dat plankje leeft niet lang

Hadden ze beter een ronde paal op kunnen leggen, die slijten minder hard.

Over een half jaar is de bovenste plank door gesleten denk ik :bier:
G.P. schreef: do 22 oktober 2020, 12:26 Nog nooit zo'n obstakel tegengekomen en ik heb SPD's, dus ik ga het ook niet proberen.
Jij stapt ook af voor elke boomstam?

Prima dat je afstapt, omdat je bang bent om te vallen, maar als je hier meer vaardigheid in krijgt merk je dat er overheen rijden soepeler gaat dan afstappen.
yo-eddy schreef: do 22 oktober 2020, 15:35 Wat zijn klimvaardigheden?

Hoppen is makkelijker met een HT, technisch klimmen is makkelijker met een Fully

Anyway, weer lappen tekst over een hobbeltje in een route waar je als zelfbenoemd mountainbiker toch echt geen moeite mee hoef te hebben
Volgens mij zijn klimvaardigheden toch echt dat je niet op je gezicht gaat en niet hoeft af te stappen/ lopen.

Simpel gezegd:
- op tijd schakelen naar een bij benadering juist verzet
- blijven trappen
- positie op de fiets

Hoppen met een HT zal ongetwijfeld makkelijker zijn, vanwege het gewicht en het makkelijker meekomen van het achterwiel.
Maar waarom is technisch klimmen met een fully makkelijker? Die moet je me even uitleggen, HT's klimmen makkelijker technisch of rechttoe rechtaan.

En inderdaad, dat hobbeltje zou iedereen die meer dan 2 jaar op die fiets zit en meer dan 5 routes heeft gefietst met gemak moet kunnen doen, ook met spd's
Koban schreef: do 22 oktober 2020, 16:38 We hebben het allemaal keer moeten leren of zijn het nog aan het leren hoe technische stukken goed te kunnen rijden. Het is makkelijk om iemand in hokje de duwen en te zeggen dat ze daar niks te zoeken hebben.

Van de week twee ervaren rijders mee in het Reichswald. Ieder geval zo omschreven ze zich. Dikke fully bij zich en één van hen had ruim 20 jaar (wedstrijd) ervaring. En kreeg nodige commentaar op mijn HT met SPD. Gezellig we gaan met een boswielrenner op pad die aangeeft niet zo ervaren te zijn. Maar jochie wij gaan je wel leren fietsen. Komt goed....

Waar komt de drang vandaan om iedereen maar in hokjes te willen duwen en je zelf beter te vinden dan andere. Heb zo iets als ik iemand tegen kom die moeite heeft met klimmetje etc. Help de persoon dan met tips etc... Ben de gene nog steeds dankbaar die dat bij mij heeft gedaan.
Ik ben er ook van overtuigd dat je alleen beter wordt met hulp, ofwel door afkijken, ofwel door tips.

Zo is het bij mij ook gegaan (en nog steeds) en ik probeer mijn kennis ook over te dragen, alleen iedereen weet het tegenwoordig allemaal zelf beter, dus vaak is het vergeefse moeite.

En in het Reichswald is een fully sowieso overkill vind ik, behalve op het bikeparkje bij de diepen.
Ik fiets nu iets meer dan 2 jaar, op een HT met spd, tijdje terug alle topjes van het Reichswald gereden.
68km, 1400hm in 3uur en 45minuten.
Samen met een paar mensen die al ruim 10 jaar fietsen, die hebben ze zich ook niet ingehouden, mee zien te komen ging uitstekend.
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op do 22 oktober 2020, 18:49, 3 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Koban schreef: do 22 oktober 2020, 16:38 We hebben het allemaal keer moeten leren of zijn het nog aan het leren hoe technische stukken goed te kunnen rijden. Het is makkelijk om iemand in hokje de duwen en te zeggen dat ze daar niks te zoeken hebben.

Van de week twee ervaren rijders mee in het Reichswald. Ieder geval zo omschreven ze zich. Dikke fully bij zich en één van hen had ruim 20 jaar (wedstrijd) ervaring. En kreeg nodige commentaar op mijn HT met SPD. Gezellig we gaan met een boswielrenner op pad die aangeeft niet zo ervaren te zijn. Maar jochie wij gaan je wel leren fietsen. Komt goed....

Eerste 4km over zand/grind pad. Beetje warm worden. Veel gepuf en gesteun... men vond het saai. Tot dat we begonnen met de paar leuke klimmetjes richting de brandtoren. Die men moeizaam omhoog kwam. Eenmaal bij de brandtoren het wortel pad naar beneden. Voor de zekerheid nog gevraagd of ze het zeker wist. Gezien ander afdaling ook niet geheel soepel ging. Dat lag trouwens aan de fiets en ondergrond. Dus wij naar beneden. Hoor ik al snel achter me een doffe klap en hoop gekreun. En dag lag onze wedstrijd rijder. Hadden nog geen 12 km erop zitten en beide heren hadden al bodem onderzoek gedaan en five ten’s getest als wandel schoen. Na rondje van 45 km 800hm hield men het voor gezien. Men vond het leuke toch. Persoonlijk dacht ik er anders over. Te vaak stoppen en te veel geblaat over startende (corona) boswielrenners en hoe geweldig zij wel niet waren met hun materiaal.

Waar komt de drang vandaan om iedereen maar in hokjes te willen duwen en je zelf beter te vinden dan andere. Heb zo iets als ik iemand tegen kom die moeite heeft met klimmetje etc. Help de persoon dan met tips etc... Ben de gene nog steeds dankbaar die dat bij mij heeft gedaan.
De hele discussie over zo'n step up plankje zegt toch genoeg? dat ding is gewoon een signaal dat je je als Mountainbiker ook technisch moet ontwikkelen of hier omheen moet sturen, in NL heb je tenminste de keuze vaak nog. Het gaat (voor sommigen) om een mentaliteitsverandering, we houden hier al veel te lang rekening met het feit dat "een route voor iedereen toegankelijk moet zijn" .......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakworstkweker schreef: do 22 oktober 2020, 18:20 Maar waarom is technisch klimmen met een fully makkelijker? Die moet je me even uitleggen, HT's klimmen makkelijker technisch of rechttoe rechtaan.
Onjuist ..... en dat zeg ik als HT rijder (reeds 33 jaar), met een fully behoud je veel makkelijker grip op technische klimmetjes over boomwortels, rotsen etc .... ik kom heel wat op, op mijn HT, maar dat vraagt gewoon meer techniek dan met een fully en met een fully lukt er waarschijnlijk nog meer :bier:


ps, de quotes in je vorige reactie kloppen niet .... lijkt nu net alsof ik zeg wat jij zegt :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakworstkweker

yo-eddy schreef: do 22 oktober 2020, 18:45
Knakworstkweker schreef: do 22 oktober 2020, 18:20 Maar waarom is technisch klimmen met een fully makkelijker? Die moet je me even uitleggen, HT's klimmen makkelijker technisch of rechttoe rechtaan.
Onjuist ..... en dat zeg ik als HT rijder (reeds 33 jaar), met een fully behoud je veel makkelijker grip op technische klimmetjes over boomwortels, rotsen etc .... ik kom heel wat op, op mijn HT, maar dat vraagt gewoon meer techniek dan met een fully en met een fully lukt er waarschijnlijk nog meer :bier:


ps, de quotes in je vorige reactie kloppen niet .... lijkt nu net alsof ik zeg wat jij zegt :wink:
Aangepast :wink:

En mbt de kwestie grip heb je een goed punt, ik moet zeggen dat ik dat zelf nog niet echt gemerkt heb dat ik te weinig grip had of dat een fully me voorbij ging
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Knakworstkweker schreef: do 22 oktober 2020, 18:51
yo-eddy schreef: do 22 oktober 2020, 18:45

Onjuist ..... en dat zeg ik als HT rijder (reeds 33 jaar), met een fully behoud je veel makkelijker grip op technische klimmetjes over boomwortels, rotsen etc .... ik kom heel wat op, op mijn HT, maar dat vraagt gewoon meer techniek dan met een fully en met een fully lukt er waarschijnlijk nog meer :bier:


ps, de quotes in je vorige reactie kloppen niet .... lijkt nu net alsof ik zeg wat jij zegt :wink:
Aangepast :wink:

En mbt de kwestie grip heb je een goed punt, ik moet zeggen dat ik dat zelf nog niet echt gemerkt heb dat ik te weinig grip had of dat een fully me voorbij ging
Dan heb jij dus nog nooit op een echt steile technische klim gezeten :wink: .

Waar de HT soms af moet haken redt de achtervering vd fully je nog net door de extra tractie. Fully geeft je dus ook bergop wat reserves (en heb je er een met een lock dan kun je ‘m bergop ook nog rijden als een HT natuurlijk).
Rij maar eens een trap van een stuk of 4-5 tredes op, of een steile klim met worteltrappen, al helemaal als het wat natter is. HT is zeer lastig, met fully veel makkelijker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wow wat een reacties op een klein obstakel .... :winkie:

@Elvander ik was het niet vandaag :)

Ben er zelf nog niet geweest sinds ze dit hebben aangelegd. Ga het wel meemaken. Iig weet ik dat ik het achterliggend deel zonder moeite kan rijden :lol:

@Cheeta wat is er nu dan weer niet okay aan steil op en af? Het is ook niet snel goed hè :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Knakworstkweker

aurelius schreef: do 22 oktober 2020, 19:43
Knakworstkweker schreef: do 22 oktober 2020, 18:51

Aangepast :wink:

En mbt de kwestie grip heb je een goed punt, ik moet zeggen dat ik dat zelf nog niet echt gemerkt heb dat ik te weinig grip had of dat een fully me voorbij ging
Dan heb jij dus nog nooit op een echt steile technische klim gezeten :wink: .

Waar de HT soms af moet haken redt de achtervering vd fully je nog net door de extra tractie. Fully geeft je dus ook bergop wat reserves (en heb je er een met een lock dan kun je ‘m bergop ook nog rijden als een HT natuurlijk).
Rij maar eens een trap van een stuk of 4-5 tredes op, of een steile klim met worteltrappen, al helemaal als het wat natter is. HT is zeer lastig, met fully veel makkelijker.
Zo'n dingen hebben wij niet in het provinciale boswielrennersland :winkie:

Maar ik moet zeggen dat er hier wel klimmen zijn met her en der een wortel waar je op doorschiet met klimmen, daar ben ik ook bedacht op, maar ik kan me er niet van overtuigen dat ik met een fully niet door zou schieten.

Misschien nog ooit als ik oud ben dat ik aan de fully ga, voorlopig nog niet.

Nr. 1 op de wishlist is een Epic HT expert
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een echte bwr editie :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie