"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

aurelius schreef: do 22 oktober 2020, 12:56 Vroeg het al eerder: is dit nu rood of zwart, volgens de landelijke kleurcodering die ingevoerd gaat worden? Iemand die ‘t weet?
Zul je zien dat de route eerst rood was, maar nu door het obstakel zwart. :winkie:
________
Mijn fiets
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Precies, ik denk dat het daarom ook niet direct zinloos is als mensen afstappen, fiets optillen en weer doorgaan.
Je zit dan toch met een bepaalde mindset in het hoofd; effe kijken wat er komt. Zelf zou ik wel alerter zijn denk ik, op steile dingen of dikke drops, waardoor je op tijd stopt. Al is het maar om even rustig te bekijken of je het alsnog aandurft of niet.
G.P. schreef: do 22 oktober 2020, 13:07
aurelius schreef: do 22 oktober 2020, 12:56 Vroeg het al eerder: is dit nu rood of zwart, volgens de landelijke kleurcodering die ingevoerd gaat worden? Iemand die ‘t weet?
Zul je zien dat de route eerst rood was, maar nu door het obstakel zwart. :winkie:
:lol:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Giant-E schreef: wo 21 oktober 2020, 16:22 Nou, bwr's vinden hun gemiddelde érg belangrijk. Ik zou zeggen, volplempen die route's met dit soort ttf's. Dan komen ze nooit meer terug.
Vanaf welk gemiddelde mag je je BWR noemen? Of gaat het puur om de instelling :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

G.P. schreef: do 22 oktober 2020, 13:07
aurelius schreef: do 22 oktober 2020, 12:56 Vroeg het al eerder: is dit nu rood of zwart, volgens de landelijke kleurcodering die ingevoerd gaat worden? Iemand die ‘t weet?
Zul je zien dat de route eerst rood was, maar nu door het obstakel zwart. :winkie:
Die codering is er nog niet toch :lol: . ik zal van het weekend eens voor je kijken en zeggen hoe het erbij ligt tov Sint Pieter of parkstad routes.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Tarwetijger schreef: do 22 oktober 2020, 13:08 Je zit dan toch met een bepaalde mindset in het hoofd; effe kijken wat er komt. Zelf zou ik wel alerter zijn denk ik, op steile dingen of dikke drops, waardoor je op tijd stopt. Al is het maar om even rustig te bekijken of je het alsnog aandurft of niet.
Je moet altijd alert zijn. :-? Gisteren reed ik voor het eerst Leersum. Op een "niets aan de hand"-gedeelte even niet helemaal scherp en bijna haakse bocht gemist na een afdalinkje.

Als je meer van die qualifiers neerzet, wordt de mindset "geen waarschuwing gezien, dus makkelijk".

Een waarschuwing voor één element kan dan wel weer zinvol zijn, maar ook dan zul je zien dat het niet aanwezig zijn van een waarschuwing als veilig gezien wordt.

Kortom: geen qualifiers of waarschuwingen maar zelf denken. (Natuurlijke selectie :) )
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Helaas is ons systeem niet van de “natuurlijke seclectie”. Maar van mij part mag dat overal worden ingesteld.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

aurelius schreef: do 22 oktober 2020, 12:56 Ik zou denken: ‘ff afstappen, overheen tillen en op naar het avontuur achter die plank, dat wil ik wel eens zien!’. En zo oefenen en beter worden, grenzen verleggen. Hij ziet er uitnodigend uit :winkie: !
Maar je bent in ieder geval gewaarschuwd. En je gaat op eigen verantwoording de route op.

Vroeg het al eerder: is dit nu rood of zwart, volgens de landelijke kleurcodering die ingevoerd gaat worden? Iemand die ‘t weet?
Weet niet hoe je/men Kwintelooijen in zou schatten; maar dit stukje is vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

G.P. schreef: do 22 oktober 2020, 12:26Nog nooit zo'n obstakel tegengekomen en ik heb SPD's, dus ik ga het ook niet proberen.
Het niet proberen is een logisch ggevolg van SPD rijden :~
G.P. schreef: do 22 oktober 2020, 12:26Terzijde: ik ken geen route in NL met een drop die achterstevoren staat. In het buitenland ook nooit iets vergelijkbaars gezien op MTB-routes
Je komt geen stenen tegen op een pad waar je tegenop moet, wat in essentie niet wezenlijk anders is...?


Van origine worden dat soort constructies voornamelijk gebruikt:
a) voor moeilijke secties waar geen weg meer terug is (probeer eens een >30% helling met drops en super steile roll-in terug te wandelen),
b) om te voorkomen dat je met teveel snelheid om nog te kunnen remmen op zicht bij een do-or-die obstakel komt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

I_do schreef: do 22 oktober 2020, 13:18
Giant-E schreef: wo 21 oktober 2020, 16:22 Nou, bwr's vinden hun gemiddelde érg belangrijk. Ik zou zeggen, volplempen die route's met dit soort ttf's. Dan komen ze nooit meer terug.
Vanaf welk gemiddelde mag je je BWR noemen? Of gaat het puur om de instelling :bier:
De snelste tijd op het De Zanding stuk staat nu op naam van een amateur (wedstrijd)renner... Dus ja ook wielrennende mtb'ers of mtb'ende wielrenners die een 'beetje' handig (lees: met bovengemiddeld technisch aanleg) zijn er genoeg...

...dan mag ik mezelf denk ik ook BWR noemen. :~ :winkie:

Onder aan de streep gaat het om de houding / algemene instelling die zowel bij zowel een groep wielrenners maar ook mtb'ers wel scheef gaat.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik hoor mensen “hop” zeggen.

Is die TTF op de foto nou een drop of een hop? (Dus moet je deze op bunnyhoppen of gewoon af rijden?

Als het een “hop” feature betreft en uphill is hij wel moeilijk en uitdagend.

Bij een “drop” kan je dit ook “bijna” rollen.

(Sorry als het word uitgelegd eerder in het topic, ik heb niet ver terug gelezen)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: do 22 oktober 2020, 13:58 Ik hoor mensen “hop” zeggen.

Is die TTF op de foto nou een drop of een hop? (Dus moet je deze op bunnyhoppen of gewoon af rijden?

Als het een “hop” feature betreft en uphill is hij wel moeilijk en uitdagend.

Bij een “drop” kan je dit ook “bijna” rollen.

(Sorry als het word uitgelegd eerder in het topic, ik heb niet ver terug gelezen)
De bedoeling is dat je erop rijdt, niet al te lastig voor jou (en mij) ..... en iedereen die een beetje kan fietsen :bier: Als het stukje erna vergelijkbaar is met Kwint dan snap ik het nut ook niet want dat is ook niet echt een lastig rondje (zeker niet "zwart")
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Vandaag maar eens gaan kijken in Otterlo en de feature heeft wat mij betreft helemaal niks te maken met wat erna komt.
Je moet voor het stuk erna goed kunnen klimmen, goed kunnen inschatten en een beetje lef hebben.
Niks is vergelijkbaar met de vaardigheid die nodig is voor het opstapje.
Ik heb er even bij staan kijken en 8 van de 10 bikers kwamen er niet op.
Alleen een Olympia (Hanjo?) met compagnon gingen vlot door. De rest stapte af of viel stil. Toch heb ik daarna nergens iemand naast de trail gezien of iemand zien balen van de lastigheid. Iedereen had plezier.
Ik kwam een klimmetje niet op maar ja dat heb je wel vaker als je ergens voor de eerste keer bent. Kwintelooijen had ik ook een paar keer voor nodig voor alles soepel liep.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naast de Drop van Dorst is er nu ook de Hop van Otterlo :-q
Nog even en de Nederlandse routes worden onfietsbaar voor Otto Normalbiker... :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

cheeta schreef: do 22 oktober 2020, 13:43 Het niet proberen is een logisch ggevolg van SPD rijden :~
Ja. Als m'n voeten vast zitten, neem ik veel minder risico's. Ik kan een boomstammetje hoppen, maar dat doe ik met samengeknepen billen. Ik ben als de dood dat ik stil kom te staan en m'n voeten niet snel genoeg los krijg. :D
cheeta schreef: do 22 oktober 2020, 13:43 Je komt geen stenen tegen op een pad waar je tegenop moet, wat in essentie niet wezenlijk anders is...?
Dat wel, maar niet kunstmatig.
cheeta schreef: do 22 oktober 2020, 13:43 Van origine worden dat soort constructies voornamelijk gebruikt:
a) voor moeilijke secties waar geen weg meer terug is (probeer eens een >30% helling met drops en super steile roll-in terug te wandelen),
b) om te voorkomen dat je met teveel snelheid om nog te kunnen remmen op zicht bij een do-or-die obstakel komt.
Het lijkt me goed om constructies voor deze situaties te gebruiken. Maar in NL heb je die volgens mij niet (Zuid Limburg ken ik niet)

Overigens ben ik wel eens terecht geraakt in zo'n sectie waar geen weg terug is. Geen waarschuwing, langzaam steeds steiler, vervolgens een wand links van je en een gat rechts. Met m'n buik op m'n zadel bedacht ik me dat, als ik hier te hard rem, ik een salto zou maken. Dat was nog voor de drops van een halve meter... Het was een rode route. Toen ik uiteindelijk lopend beneden was gekomen, vroeg ik me af wat een zwarte route zwart maakt.
________
Mijn fiets
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Wat een amusant gemekker over een paar planken.
Er wordt eindelijk es iets gedaan om de jaren 90- 26er rijdende met joggingbroek/sportschoenen/messi shirt beginner te ontmoedigen om op een wat lastiger stukje route te gaan rijden zodat ze niet alles kapot lopen of met de ambulance afgevoerd hoeven worden en dan ontstaat er onder de serieuze mtb-ers een discussie over het nut ervan. :~ :~

Kijk naar die loop op HV, daar is ook wat actie ondernomen om een soort van selectie te maken.
Dit is ook zo'n poging, de tijd zal gaan bepalen of het werkt.
Ik vind het een prima actie. :-q
Plaats reactie