"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Elvander schreef: ma 21 september 2020, 10:48 En volgens mij zijn er heel veel nieuwe vrienden op de fiets die juist superveel lol hebben!
Dat in tegenstelling van een aantal verzuurde oldtimers op de fiets die vinden dat zij het altijd goed doen, vooral bij het juiste eind hebben en meer recht hebben op "hun" trails :bier: :bier: :bier: :kiss: :kiss: :kiss:
Helemaal mee eens !
Waarschijnlijk vergeten dat ze zelf ook een keer begonnen zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooi, MTB-en groeit als breedtesport! En beweging en ontspanning is voor ieders gezondheid goed.
Iedereen heeft evenveel recht op het bos en de parcoursen.
De nieuwkomers moeten wennen, de gedragsregels leren kennen, leren fietsen. Ik kende ook geen regels, routes etc. toen ik jaren geleden voor het eerst op de MTB sprong. Geef en gun iedereen dus de tijd.

De hamvraag is: 'hoe zorg je ervoor dat iedereen wel snel op de hoogte is van regels, parcoursen', etc? Hoe/waar bereik je iedereen? Hoe help je beginners betere en beter geinformeerde fietsers te worden?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

aurelius schreef: ma 21 september 2020, 11:32 Mooi, MTB-en groeit als breedtesport! En beweging en ontspanning is voor ieders gezondheid goed.
Iedereen heeft evenveel recht op het bos en de parcoursen.
De nieuwkomers moeten wennen, de gedragsregels leren kennen, leren fietsen. Ik kende ook geen regels, routes etc. toen ik jaren geleden voor het eerst op de MTB sprong. Geef en gun iedereen dus de tijd.

De hamvraag is: 'hoe zorg je ervoor dat iedereen wel snel op de hoogte is van regels, parcoursen', etc? Hoe/waar bereik je iedereen? Hoe help je beginners betere en beter geinformeerde fietsers te worden?
In Santa Cruz hetzelfde beeld met nieuwe bikers die de trail etiquette nog niet kennen. Daar proberen ze mensen hiermee te informeren. Volledig 1:1 toepasbaar hier
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: ma 21 september 2020, 11:32 Mooi, MTB-en groeit als breedtesport! En beweging en ontspanning is voor ieders gezondheid goed.
Iedereen heeft evenveel recht op het bos en de parcoursen.
De nieuwkomers moeten wennen, de gedragsregels leren kennen, leren fietsen. Ik kende ook geen regels, routes etc. toen ik jaren geleden voor het eerst op de MTB sprong. Geef en gun iedereen dus de tijd.

De hamvraag is: 'hoe zorg je ervoor dat iedereen wel snel op de hoogte is van regels, parcoursen', etc? Hoe/waar bereik je iedereen? Hoe help je beginners betere en beter geinformeerde fietsers te worden?
Spijker op de kop, wij zitten hier nu in de situatie dat de kids steeds vaker meegaan en "trail etiquette" staat hoog op de agenda. De voorbeelden van hoe het niet moet komen we genoeg tegen helaas.

Bij breedte sport hoort blijkbaar dus ook alle alle ellende van "tokkie"gedrag, daar stoor ik mij eerlijk gezegd kapot aan. Aso geroep, zooi in het bos, kapot geragde trails, kudde gedrag ...... van mij hoeft t niet :roll:
Iik heb jarenlang de "mountainbikers" vertegenwoordigd bij allerlei platforms, gemeentes, terreineigenaren etc maar ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik een groep vertegenwoordig waar ik zelf weinig mee heb, plaatsvervangende schaamte voor het gedrag van sommige bikers. Ben wellicht niet zo'n groepsmens, fiets het liefst alleen of met klein groepje :-q


Noem het egoistisch maar van mij had "mijn" hobby best niche mogen blijven :bier:
Laatst gewijzigd door yo-eddy op ma 21 september 2020, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rene.urbex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427

bouwpakket schreef: ma 21 september 2020, 12:27
aurelius schreef: ma 21 september 2020, 11:32 Mooi, MTB-en groeit als breedtesport! En beweging en ontspanning is voor ieders gezondheid goed.
Iedereen heeft evenveel recht op het bos en de parcoursen.
De nieuwkomers moeten wennen, de gedragsregels leren kennen, leren fietsen. Ik kende ook geen regels, routes etc. toen ik jaren geleden voor het eerst op de MTB sprong. Geef en gun iedereen dus de tijd.

De hamvraag is: 'hoe zorg je ervoor dat iedereen wel snel op de hoogte is van regels, parcoursen', etc? Hoe/waar bereik je iedereen? Hoe help je beginners betere en beter geinformeerde fietsers te worden?
In Santa Cruz hetzelfde beeld met nieuwe bikers die de trail etiquette nog niet kennen. Daar proberen ze mensen hiermee te informeren. Volledig 1:1 toepasbaar hier
helemaal me eens ook al is het soms eventjes tot 10 tellen als iemand met een slakkegang een flink stuk voor je blijft rijden.

maar het probleem is mijns inziens niet alleen de beginnende mountainbiker die de regeltjes mogelijk nog niet helemaal weet.
een veel vervelender probleem vind ik de 'snelle jongens' die niet het geduld op kunnen brengen om even iets rustiger te fietsen en je de tijd te geven om aan de kant te gaan, nee omdat hij sneller is wordt je haast aan de kant geduwt om er zo snel mogelijk langs te gaan.

dit is uiteraard mijn eigen mening maar ik vind de 'beginnende en mogelijk onwetende mountainbiker een minder probleem (we zijn allemaal ooit begonnen en hebben het moeten leren toch) dan die snellere jongens die niet kunnen en willen wachten op een langzamere mountainbiker.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Rene.urbex schreef: ma 21 september 2020, 12:38
maar het probleem is mijns inziens niet alleen de beginnende mountainbiker die de regeltjes mogelijk nog niet helemaal weet.
een veel vervelender probleem vind ik de 'snelle jongens' die niet het geduld op kunnen brengen om even iets rustiger te fietsen en je de tijd te geven om aan de kant te gaan, nee omdat hij sneller is wordt je haast aan de kant geduwt om er zo snel mogelijk langs te gaan.

dit is uiteraard mijn eigen mening maar ik vind de 'beginnende en mogelijk onwetende mountainbiker een minder probleem (we zijn allemaal ooit begonnen en hebben het moeten leren toch) dan die snellere jongens die niet kunnen en willen wachten op een langzamere mountainbiker.
Die snellere jongens kunnen ook beginnende mountainbikers zijn... In andere sporten gaat het wel altijd om de KOM binnenhalen als ze van daaruit gaan mountainbiken hebben ze toch de verkeerde mindset.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Baron Tankhe schreef: ma 21 september 2020, 13:14 Die snellere jongens kunnen ook beginnende mountainbikers zijn... In andere sporten gaat het wel altijd om de KOM binnenhalen als ze van daaruit gaan mountainbiken hebben ze toch de verkeerde mindset.
Hoezo dan, wat is er mis met zo hard mogelijk in lycra door het bos willen knallen? Dat is ook een kant van met mountainbiken. Daar hebben ze zelfs wedstrijden in. Iets met XC of zo :o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

In Canada hebben ze hetzelfde probleem. Er stond van de week nog een artikel op nsmb om het probleem aan te kaarten: https://nsmb.com/articles/five-trail-et ... ain-biker/
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 13:23
Baron Tankhe schreef: ma 21 september 2020, 13:14 Die snellere jongens kunnen ook beginnende mountainbikers zijn... In andere sporten gaat het wel altijd om de KOM binnenhalen als ze van daaruit gaan mountainbiken hebben ze toch de verkeerde mindset.
Hoezo dan, wat is er mis met zo hard mogelijk in lycra door het bos willen knallen? Dat is ook een kant van met mountainbiken. Daar hebben ze zelfs wedstrijden in. Iets met XC of zo :o
Er is helemaal niets mis mee, zolang de openbare route niet wordt gezien als wedstrijdbaan ..... trail etiquette en respect voor je medemens en de natuur geldt voor alle soorten rijders. Een groep baggy "enduro"rijders die met zn allen midden voor een jump straan te wachten/kijken is net zo aso als iemand in lycra die alleen oog heeft voor zijn rondetijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: ma 21 september 2020, 13:59
Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 13:23

Hoezo dan, wat is er mis met zo hard mogelijk in lycra door het bos willen knallen? Dat is ook een kant van met mountainbiken. Daar hebben ze zelfs wedstrijden in. Iets met XC of zo :o
Er is helemaal niets mis mee, zolang de openbare route niet wordt gezien als wedstrijdbaan ..... trail etiquette en respect voor je medemens en de natuur geldt voor alle soorten rijders. Een groep baggy "enduro"rijders die met zn allen midden voor een jump straan te wachten/kijken is net zo aso als iemand in lycra die alleen oog heeft voor zijn rondetijden.
Dat was iets met "verkeerde mindset" Zo hard mogelijk gaan is voor sommigen het doel, prima toch, voor elk wat wils. En wat is er mis met wedstrijdbaan en rondetijden zolang dit niet ten koste gaat van de route en de andere recreanten?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 13:23
Baron Tankhe schreef: ma 21 september 2020, 13:14 Die snellere jongens kunnen ook beginnende mountainbikers zijn... In andere sporten gaat het wel altijd om de KOM binnenhalen als ze van daaruit gaan mountainbiken hebben ze toch de verkeerde mindset.
Hoezo dan, wat is er mis met zo hard mogelijk in lycra door het bos willen knallen? Dat is ook een kant van met mountainbiken. Daar hebben ze zelfs wedstrijden in. Iets met XC of zo :o
Dat klopt en zo hard mogelijk door het bos heen knallen mag je dan ook tijdens een wedstrijd doen. En op alle andere momenten gedraag je je als een normaal vriendelijke gebruiker van het bos en ga je niet iemand op volle snelheid aan de kant duwen om je strava pr te verbeteren.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 14:07 Dat was iets met "verkeerde mindset" Zo hard mogelijk gaan is voor sommigen het doel, prima toch, voor elk wat wils. En wat is er mis met wedstrijdbaan en rondetijden zolang dit niet ten koste gaat van de route en de andere recreanten?
Niks, maar wellicht is het handiger dat op een doordeweekse ochtend of zaterdagochtend om 8:00 te doen dan zondagochtend rond 10:00.
Win-win lijkt me. :-q

Ik rij meestal zondagochtend redelijk relaxed met een vriend en door de week of zaterdagochtend vroeg met m'n Etrex om te kijken of 't nog wat sneller kan dan eerder die week of de week ervoor. :-D Heb in allebei evenveel plezier.
(heb overigens niks met Strava, rij 100% voor mezelf. En yep, weet dat het een het ander niet per definitie uitsluit)
Laatst gewijzigd door KTManiac op ma 21 september 2020, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 14:07 En wat is er mis met wedstrijdbaan en rondetijden zolang dit niet ten koste gaat van de route en de andere recreanten?
In principe niets, maar 90% van de Stravajagers blijft maniakaal rondrijden op de zondagochtend (want zo gewend op de race) en dan gaat 't dus wél ten koste van andere recreanten.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Baron Tankhe schreef: ma 21 september 2020, 14:09

Dat klopt en zo hard mogelijk door het bos heen knallen mag je dan ook tijdens een wedstrijd doen. En op alle andere momenten gedraag je je als een normaal vriendelijke gebruiker van het bos en ga je niet iemand op volle snelheid aan de kant duwen om je strava pr te verbeteren.
Serieus?
Iedereen mag zo hard mogelijk door het bos knallen wanneer ie maar wil. Wedstrijd of geen wedstrijd.

Dat je er bij voorbaat al vanuit gaat dat ieder die dat doet gelijk mensen aan de kant duwt voor een strava pr ??? :-{ :-{
Giant-E schreef: ma 21 september 2020, 14:14
Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 14:07 En wat is er mis met wedstrijdbaan en rondetijden zolang dit niet ten koste gaat van de route en de andere recreanten?
In principe niets, maar 90% van de Stravajagers blijft maniakaal rondrijden op de zondagochtend (want zo gewend op de race) en dan gaat 't dus wél ten koste van andere recreanten.
Rustig E!! :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Jefro98 op ma 21 september 2020, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

persoonlijk irriteer ik mij meer aan aso geschreeuw, afval en kapot gereden trails dan aan een paar speedfreaks
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie