"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

yo-eddy schreef: di 29 september 2020, 08:16
hanjovdberg schreef: ma 28 september 2020, 22:29 Maar mondkapjes lijkt me toch sterk dat de mtber die achterlaat?
yo-eddy schreef: ma 28 september 2020, 17:24 van de wandelpaden en ernaast gehaald ..
:wink: wandelaars zijn minstens zo erg
Aan de zakdoekjes / papier op of vlak naast de MTB routes te zien zijn het wandelaars. Want en mountainbiker gaat echt niet midden op het pad zijn behoefte doen. Volgens mij denken die wandelaars even lekker vanaf het wandelpad het bos in rustig hun gang te kunnen gaan.

Ik was op Zeist aan het wandelen en zag een wandelende kerel zijn behoefte doen vlak naast de MTB route (maar ver van het wandelpad). Ik riep hem toe dat hij wel zijn rotzooi op moest ruimen. Tuurlijk kreeg ik te horen..... Tuurlijk bleek echt niet :evil: Wat een ontzettende lul
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik stond gisteren les te geven op ons sportveld. Lag er ook een lekkere drol .. is denk ik nieuwe hype. Doe je behoefte in de natuur lekker puur :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik benader het als “nieuwe“ mountainbiker op een relatief nieuwe route ( we hebben hem zo’n 20x gefietst denk ik). Al fietsend met mijn vrouw die echt nieuw is in de sport fietste ik onlangs een stukje voor haar uit ( dat vind ze prettiger) en meende ik te horen dat ze werd ingehaald door een snelle groep niet ver van een overgangs stuk waar passeren makkelijk gaat. Ik voelde mij daardoor opgejaagd en ging misschien (on)bewust zelf ook nog een tandje harder rijden om eerder bij dit overgangs stuk te komen. Helaas met als gevolg dat ik uit de kombocht vloog, met mijn voorwiel naast de baan in een gat terecht kwam een OTB moment had en met de zijkant van mijn lichaam tegen een boom knalde... resultaat ... flinke schaafwonden en 2 gebroken ribben en dus minimaal 6 weken uit de running.

Nu is het geheel mijn fout om mij te laten opjagen en daardoor de fout te hebben gemaakt, een flinke pijnlijke leerschool. Wellicht door deze kant te belichten word er ook anders gekeken naar beginners en hoe deze te benaderen...?
Knakworstkweker

DJMARCO schreef: za 3 oktober 2020, 14:14 Wellicht door deze kant te belichten word er ook anders gekeken naar beginners en hoe deze te benaderen...?
Als de beginners allemaal met een bordje op hun helm (net als een lesauto) gaan rijden, anders is het voor de ervaren rijders te lastig te zien.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 14:22
DJMARCO schreef: za 3 oktober 2020, 14:14 Wellicht door deze kant te belichten word er ook anders gekeken naar beginners en hoe deze te benaderen...?
Als de beginners allemaal met een bordje op hun helm (net als een lesauto) gaan rijden, anders is het voor de ervaren rijders te lastig te zien.
Haha ja daar heb jij een goed punt.
Ik bedoelde ook eigenlijk meer dat als ervaren rijders dit soort ervaringen lezen zich misschien ook wat meer bewust worden van hun gedrag.
Waarmee ik niet wil zeggen dat mijn reactie de schuld is van een ander, sterker nog het is mijn eigen domme schuld en eigen interpetatie van het moment.
Knakworstkweker

Zou je zelf ook niet denken dat de ervaren rijders juist rekening houden hiermee, juist omdat ze ervaren zijn?

Goed voorbeeld doet goed volgen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

DJMARCO schreef: za 3 oktober 2020, 14:14 Ik benader het als “nieuwe“ mountainbiker op een relatief nieuwe route ( we hebben hem zo’n 20x gefietst denk ik). Al fietsend met mijn vrouw die echt nieuw is in de sport fietste ik onlangs een stukje voor haar uit ( dat vind ze prettiger) en meende ik te horen dat ze werd ingehaald door een snelle groep niet ver van een overgangs stuk waar passeren makkelijk gaat. Ik voelde mij daardoor opgejaagd en ging misschien (on)bewust zelf ook nog een tandje harder rijden om eerder bij dit overgangs stuk te komen. Helaas met als gevolg dat ik uit de kombocht vloog, met mijn voorwiel naast de baan in een gat terecht kwam een OTB moment had en met de zijkant van mijn lichaam tegen een boom knalde... resultaat ... flinke schaafwonden en 2 gebroken ribben en dus minimaal 6 weken uit de running.

Nu is het geheel mijn fout om mij te laten opjagen en daardoor de fout te hebben gemaakt, een flinke pijnlijke leerschool. Wellicht door deze kant te belichten word er ook anders gekeken naar beginners en hoe deze te benaderen...?
Balen man! Beterschap en hopelijk zit je snel weer op de fiets.

Weet niet of dit specifiek een “fout” van een beginner is en zou zelf ook niet weten waar je een beginner aan kan herkennen. Techniek? Jaren ervaring? Gedrag? Kleding?

Jouw gevoel van opgejaagd worden heb ik ook wel eens en iedere keer denk ik “laat je niet gek maken”. Op eigen tempo tot er een plek komt om even ruimte te maken of dat er voldoende ruimte is en daar dan gebruik van maken. Degene die in willen halen zullen daar dan weer begrip voor moeten hebben.
Het zal begrip zal van beide kanten zijn, ik ga ze niet langer ophouden dan nodig maar ga ook niet harder fietsen dan ik zelf wil/kan.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Als ik zie dat een voorligger haastig op zoek gaat naar een plek om mij erlangs te laten roep ik altijd: "Doe maar rustig aan hoor, geen haast".
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Giant-E schreef: za 3 oktober 2020, 14:47 Als ik zie dat een voorligger haastig op zoek gaat naar een plek om mij erlangs te laten roep ik altijd: "Doe maar rustig aan hoor, geen haast".
+1
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 14:44 Zou je zelf ook niet denken dat de ervaren rijders juist rekening houden hiermee, juist omdat ze ervaren zijn?

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Ik denk dat hoe we met elkaar omgaan in het bos een afspiegeling is van de maatschappij, waarbij ik in de maatschappij helaas tot de conclusie moet komen dat er steeds een ikke ikke ikke en de rest kan stikken cultuur ontstaat. Getuige alle berichten op de sociale media rondom COVID-19 (maar dat is een andere discussie).

Ja er zullen best veel ervaren rijders zijn die hier rekening mee houden, maar er zullen er helaas ook zijn die het maar “vervelend” vinden al die nieuwelingen die daar in hun speeltuin komen spelen en ze hierdoor beperken in zoals zij het zien hun speeltuin. Juist voor diegene was mijn boodschap😉
Knakworstkweker

DJMARCO schreef: za 3 oktober 2020, 15:16
Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 14:44 Zou je zelf ook niet denken dat de ervaren rijders juist rekening houden hiermee, juist omdat ze ervaren zijn?

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Ik denk dat hoe we met elkaar omgaan in het bos een afspiegeling is van de maatschappij, waarbij ik in de maatschappij helaas tot de conclusie moet komen dat er steeds een ikke ikke ikke en de rest kan stikken cultuur ontstaat. Getuige alle berichten op de sociale media rondom COVID-19 (maar dat is een andere discussie).

Ja er zullen best veel ervaren rijders zijn die hier rekening mee houden, maar er zullen er helaas ook zijn die het maar “vervelend” vinden al die nieuwelingen die daar in hun speeltuin komen spelen en ze hierdoor beperken in zoals zij het zien hun speeltuin. Juist voor diegene was mijn boodschap😉
De mensen die jij wil bereiken zitten niet op dit soort fora.

Niet omdat ze niet willen, maar die zijn gewoon zo druk met Strava dat ze hier simpelweg niet aan toekomen.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 15:27 De mensen die jij wil bereiken zitten niet op dit soort fora.

Niet omdat ze niet willen, maar die zijn gewoon zo druk met Strava dat ze hier simpelweg niet aan toekomen.
Weet je het zeker?
Ik zie toch regelmatig forumleden klagen, omdat er zo veel nieuwe MTB'rs op de routes zitten sinds we corona hebben. Vooral in de topics rondom de UHR.
Snappen doe ik het niet. Iedereen is toch ooit ergens begonnen, ook de klagers.
Knakworstkweker

je zegt het zelf

de bestaande forumleden klagen over nieuwe mtb'ers

dus de nieuwe mtb'ers zitten niet hier en ook niet op fiets.nl of zoiets.

die zitten op strava en facebook, met enig geluk ook op Instagram en tiktok, maar daar zijn de meeste forumleden weer niet actief.

dus het moet zijn beloop maar krijgen, hoe vervelend dat dat ook is.

ik heb er zelf ook soms hinder van, maar de hoeveelheid is gewoon te groot, deze aantallen waren zonder corona nooit gehaald

ik vind het terecht dat er geklaagd wordt wij hebben ons immers ook aan alles aangepast tot we op niveau waren, nu is het schijnbaar andersom en dat klopt niet.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Knakworstkweker schreef: ma 19 oktober 2020, 18:02 ik vind het terecht dat er geklaagd wordt wij hebben ons immers ook aan alles aangepast tot we op niveau waren, nu is het schijnbaar andersom en dat klopt niet.
Tot eind van het jaar heb je van mij geen last op de 013 stadsbos route, door de spareribs ... hahah.
Daarna ga ik lekker in eigen tempo daar weer rijden en ga pas opzij als ik vind dat het kan. Wees gewaarschuwd... hahah :winkie: :winkie:
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

xerpat schreef: ma 19 oktober 2020, 17:47
Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 15:27 De mensen die jij wil bereiken zitten niet op dit soort fora.

Niet omdat ze niet willen, maar die zijn gewoon zo druk met Strava dat ze hier simpelweg niet aan toekomen.
Weet je het zeker?
Ik zie toch regelmatig forumleden klagen, omdat er zo veel nieuwe MTB'rs op de routes zitten sinds we corona hebben. Vooral in de topics rondom de UHR.
Snappen doe ik het niet. Iedereen is toch ooit ergens begonnen, ook de klagers.
Als ze sneller gaan dan zijn het boswielrenners, gaan ze langzamer dan zijn het “de nieuwe mountainbikers”. Alleen mtb-ers met dezelfde snelheid horen op een mtb route zodat je er geen last van hebt. :wink:

Gisteren, op zondagochtend, lekker in “mijn” bos gefietst. Verrassend genoeg nog een groepje mtb-ers gezien die de andere kant op fietsten, in de verte een wandelaar. Verder niemand, heerlijk rustig.
Ik heb niet zo veel moeite met de “nieuwe mountainbikers” op de routes. Het geeft mij weer even het idee dat ik heel snel en technisch ben. :lol:
Plaats reactie