"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

yo-eddy schreef: do 10 december 2020, 10:32 Spd vs flats is niet echt een discussie, als het op skills "oefenen" aankomt zijn flats altijd de beste keuze, beheers je de skills of wil je alleen maar hard over simpele paadjes (90% vd NL routes) dan zijn spd's ook een prima keuze.
Eens. Ik rij met SPD maar kan niet zeggen dat ik met jumps nou echt 'lift' met m'n SPD's, of het gebeurt wel heel onbewust. Moet toegeven dat ik dat met bunnyhops wel doe. Daar valt de techniek dus nog wat te verbeteren.
Maar op een stukje zoals bijv. het handbuilt lusje op HV zie ik die SPD's totaal niet als een belemmering.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

kermit schreef: do 10 december 2020, 09:31 Het gaat niet om Strava an sich, het gaat om het effect dat Strava op veel mensen heeft. Namelijk dat het rijden van een snelle tijd zorgt voor oogkleppen, alles (en iedereen) moet wijken zodat die tijd niet in gevaar komt.
Dank je Kermit. Duidelijk! Ik weet dat ik mij ook onbewust ook wel eens schuldig heb gemaakt aan inhalen op een manier die veilig was maar voor de ander misschien een schrik moment. Dat realiseerde ik mij wel eens na een inhaal actie, of als ik met slippende wielen tot stilstand kwam aan het einde van de rit. Ben dus de laatste weken weer een stuk minder fanatiek met Strava bezig.
kermit schreef: do 10 december 2020, 09:31...als je iemand naar Strava vraagt krijg je heel vaak het antwoord "ik gebruik het voor mezelf, zodat ik kan zien hoe het met m'n conditie, progressie, whatever gesteld is". Maar waarom moet dat dan gedeeld worden als je het voor jezelf doet??? :~
Daarnaast worden rondetijden een doel op zich. Je kunt ook hard over een singletrack rijden zonder het te registreren.
Ik begon met Strava omdat ik dacht dat ik goed en snel ging maar geen idee waar ik stond en of ik beter ging dan de vorige keer. Was benieuwd wat voor een tijd ik reed en wat mogelijk was. Ik wilde er van leren en ben eigenlijk ouderwets/ anti app's en socialmedia gebruik en deel mijn info alleen met met vrouw en MTB- broer. Ik volg ook nagenoeg niemand. Ik vind mijzelf niet interessant voor een ander en ik hoef niet constant te weten wat anderen doen. Ik heb ook express geen Garmin, hou niet van teveel onnodige elektronica.

Elvander schreef: do 10 december 2020, 09:29 Erwin, het gaat maar om één ding bij mountainbiken: plezier hebben. En dat doet elke mountainbiker op een andere manier.
:-q
aurelius schreef: do 10 december 2020, 10:28 En ik vind het pure cross country rijden het leukst, dus op de bonnefooi mooie trailtjes opzoeken, afgewisseld met veldwegen (en soms noodgedwongen wat asfalt). Ik vind technisch en steil omhoog leuk uitdagend, maar idem naar beneden het allerleukst, en dat laatste het liefst een beetje op snelheid.
.. het puur natuur cross country rijden, met daarin wat mooie technische passages/trails gestopt, dat vind ik toch het mooiste wat er is. Dat geeft mij ook het meeste vrijheidsgevoel en het meeste puur-natuur gevoel.
Dit lijkt mij geweldig. Echter hier in Drenthe weet ik alleen uitgestippelde platgereden tracks. Wel erg leuk maar weinig vrijheidsgevoel. :roll:



Ik zal i.i.g. voorlopig Strava blijven gebruiken, maar niet te fanatiek meer en wat gereedschap voor andere fietsmerken en binnenbandjes meenemen en hopen dat ik onderweg hier en daar een mede MTB-er kan helpen met een bandje monteren etc. :-D


Oja, en over SPD. De eerste keren zag ik het nut er niet van in. Heb de eerste maand zonder SPD gefietst, gewoon met plastic flatpedals. Ik ging nooit van de pedalen af en zou niet weten waarom ik naar SPD zou moeten.

Toen een ex prof MTB-er met olympisch niveau mij een dag zijn schoenen en zijn SPD pedalen leende (omdat ik dat van hem nou eenmaal moest proberen) was ik om.
Daarna trailschoenen gekocht en Crankbrother clipless trail pedalen. Ben 5 keer gevallen omdat ik niet snel genoeg uitklikte tijdens stilstaan, maar nooit tijdens de XC route. Ik zou niet anders willen op mijn bekende route's. Het voelt veilig en snel. Kan vaak net een tandje harder , maar vergeet vaak om de pedalen ook omhoog te trekken, dat automatisme zit er nog niet genoeg in.

Ik lees heel hier heel vaak de welles/nietes spelletjes van wel of geen clipless pedalen. Wat ik bij de argumenten mis is waar en wanneer gebruik je het. Op een XC singletrack zal het beter zijn. Leuk spelen, beetje oefenen, scherpe bochtjes die stapvoets moeten etc. zijn SPD's onzin naar mijn mening. Sowieso komt er een setje Flatpedals bij en monteer die dan als ik leuk wil rijden en nieuwe tracks ontdekken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd SPD's, altijd gedaan. Kun je op alle Hollandse routes ook prima mee uit de voeten natuurlijk. In het begin wel een paar keer mee omgevallen (want je valt er alleen mee als je nagenoeg stil staat in het begin), daarna is het net als tanden poetsen en veters strikken. Gaat vanzelf, je denkt er niet eens meer bij/over na.
Flats zou ik persoonlijk alleen rijden als ik op zeer lage snelheid regelmatig een technische balansact moet uitoefenen, waarbij er geen ruimte voor vergissingen bestaat. Dus als je bv vaak op een randje rijd, en naast je heb je een afgrond, in ieder geval niet een zacht bedje waarin je terecht komt. Een val kan dan echt verkeerd aflopen. Maar in die situaties kom ik nagenoeg nooit, en kom ik er wel in terecht, dan loop ik wel een stukje (bepaalde passages op zwarte Alpenroutes bv). Zolang je op snelheid kunt rijden en rollen zijn flats 'als valpreventie' niet nodig, is het makkelijk evenwicht bewaren zonder dat je daarbij een uitgestoken been nodig hebt, zeker nu we in het dfropper-tijdperk zitten. SPD's geven mij juist meer zekerheid en controle, vertrouwen.
En ga je dingen doen als 'echte' bunny hops, of wil je op je achterwiel (of voorwiel) kunnen rijden, doe je 'trial-achtige' dingen, dan is het wel zo handig om flats te hebben, zelfs noodzakelijk tijdens het oefenen. Maar ben daar zelf nooit mee bezig geweest.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

yo-eddy schreef: do 10 december 2020, 10:32 De enige manier om goed bunny hops te oefenen is met Crocs op SPD pedalen, daar zal iedereen het toch wel over eens zijn toch ..... https://www.youtube.com/watch?v=sYCijYLaJpY ..... :winkie:
Ik zou willen dat jij mijn buurman was en ik veel van jou kon leren. Ik kijk telkens met een big smile naar jouw filmpjes, vooral die waar de kinderen zo veel plezier hebben met het biken. :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

aurelius schreef: do 10 december 2020, 11:21 Ik rijd SPD's, altijd gedaan. Kun je op alle Hollandse routes ook prima mee uit de voeten natuurlijk. In het begin wel een paar keer mee omgevallen (want je valt er alleen mee als je nagenoeg stil staat in het begin), daarna is het net als tanden poetsen en veters strikken. Gaat vanzelf, je denkt er niet eens meer bij/over na.
Flats zou ik persoonlijk alleen rijden als ik op zeer lage snelheid regelmatig een technische balansact moet uitoefenen, waarbij er geen ruimte voor vergissingen bestaat. Dus als je bv vaak op een randje rijd, en naast je heb je een afgrond, in ieder geval niet een zacht bedje waarin je terecht komt. Een val kan dan echt verkeerd aflopen. Maar in die situaties kom ik nagenoeg nooit, en kom ik er wel in terecht, dan loop ik wel een stukje (bepaalde passages op zwarte Alpenroutes bv). Zolang je op snelheid kunt rijden en rollen zijn flats 'als valpreventie' niet nodig, is het makkelijk evenwicht bewaren zonder dat je daarbij een uitgestoken been nodig hebt, zeker nu we in het dfropper-tijdperk zitten. SPD's geven mij juist meer zekerheid en controle, vertrouwen.
En ga je dingen doen als 'echte' bunny hops, of wil je op je achterwiel (of voorwiel) kunnen rijden, doe je 'trial-achtige' dingen, dan is het wel zo handig om flats te hebben, zelfs noodzakelijk tijdens het oefenen. Maar ben daar zelf nooit mee bezig geweest.
+1
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, er komt hier (net als bij zoveel) ook persoonlijke voorkeur om de hoek kijken. Maar ik vind het wel een beetje (héél) erg beetje kort door de bocht om het leren op flats af te doen als onzin terwijl er wel degelijk pluspunten zijn mbt het leerproces van bepaalde aspecten. YMMV
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bij mij is het vrij simpel.
Als de voeten op de pedalen blijven => spd.
Gaat er af en toe een voet van het pedaal => flats.

Wat Strava betreft, ik zie het meer als social media voor fietsers.
De segmenten zijn een leuke bijkomstigheid.
Degene die zich misdragen hadden dat zonder Strava ook wel gedaan.

Waar ik wel een hekel aan heb is generaliseren.
Degene die van alles over Strava rijders roepen krijgen bij mij meestal niet het voordeel van de twijfel.
Zelf zijn ze superieur ofzo ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ik vind 't wel grappig, dit topic. Toen ik 9 jaar geleden m'n eerste mountainbike kocht en me hier informeerde, werd ik voor gek verklaard dat ik niet met SPD ging rijden, maar met stevige flats. Inmiddels kan ik concluderen dat ik slechts m'n tijd vooruit was :D
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

tiewrap schreef: do 10 december 2020, 12:30 Bij mij is het vrij simpel.
Als de voeten op de pedalen blijven => spd.
Gaat er af en toe een voet van het pedaal => flats.

Wat Strava betreft, ik zie het meer als social media voor fietsers.
De segmenten zijn een leuke bijkomstigheid.
Degene die zich misdragen hadden dat zonder Strava ook wel gedaan.

Waar ik wel een hekel aan heb is generaliseren.
Degene die van alles over Strava rijders roepen krijgen bij mij meestal niet het voordeel van de twijfel.
Zelf zijn ze superieur ofzo ?
+1!!!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De flats vs clicks discussie loopt eigenlijk altijd spaak als mensen proberen aan te voeren dat het een beter is dan ander. Imho is dat niet zo, beide systemen hebben voor- en nadelen en die zijn ook nog eens sterk afhankelijk van de situatie en je voorkeur. Ik wissel tussen flats en clicks al naar gelang de omstandigheden maar heb een sterke voorkeur voor clicks. Vooral omdat het ingeklikt makkelijker is om 'licht' te rijden op een HT in ruig(er) terrein. Het grappige is dat je juist in de bergen weer commentaar krijgt als je op clicks rijd. Veel mensen vinden het een eng idee op technische trails (met afgronden idd.) maar daar heb ik geen last van. Als een trail erg langzaam en technisch is hebben flats een duidelijk voordeel, imho vooral omdat je niet weer in hoeft te klikken als je een voetje aan de grond hebt moeten zetten maar ook omdat je net iets langer sur place kunt blijven staan dan als je ingeklikt bent. Kan er echter weer doorgerold worden en neemt het tempo toe zit ik liever weer vast aan mijn fiets, helaas is halverwege de berg van schoenen en pedalen wisselen geen optie ;)

Een paar keer omdonderen hoort er trouwens bij als je ingeklikt leert rijden, been there, done that :lol:

Flats zijn sowieso een noodzaak om technieken als wheelies, manuals, de voorwiel draai (noodzaak in echt krappe switchbacks) en dergelijke aan te leren. Mijn goede voornemen voor 2021 is dan ook om weer meer te gaan oefenen...
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

George schreef: do 10 december 2020, 12:49 De flats vs clicks discussie loopt eigenlijk altijd spaak als mensen proberen aan te voeren dat het een beter is dan ander.
Beide systemen hebben voor- en nadelen en die zijn ook nog eens sterk afhankelijk van de situatie en je voorkeur.
Dit is een hele goede samenvatting van de duizenden meningen over het SPD/ Flatpedal welles of nietes. Meer als bovenstaande is het denk ik niet.

En bij vragen over wat het beste is door nieuwe fietsers op het forum kan telkens deze tekst van George gebruikt worden. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: do 10 december 2020, 12:43
tiewrap schreef: do 10 december 2020, 12:30
Zelf zijn ze superieur ofzo ?
+1!!!
+1!!!




:winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

kermit schreef: do 10 december 2020, 09:31 Het gaat niet om Strava an sich, het gaat om het effect dat Strava op veel mensen heeft. Namelijk dat het rijden van een snelle tijd zorgt voor oogkleppen, alles (en iedereen) moet wijken zodat die tijd niet in gevaar komt.
Daar heb je echt geen Strava voor nodig. :-? Dat zou voor iedereen met een klokje op z'n stuur kunnen gelden.
________
Mijn fiets
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, maar Strava kan dat effect (voor sommigen) nog wat versterken omdat dan je "prestaties" (of gebrek eraan :D ) ook zichtbaar worden voor anderen.
Het is net als in het verkeer, als je met haast -om wat voor reden dan ook- onderweg bent is de drempel om iets minder sociaals te doen lager dan wanneer je relaxed achter het stuur zit.

Als ik tijdens een rondje even moet inhouden, stoppen, whatever, heeft dat geen invloed op het al dan niet bereiken van mijn doel. Dat is namelijk niet om een snelle tijd te rijden, mijn doel is om plezier te hebben en of me dat lukt hangt niet van een cijfertje op een teller af.

Hetzelfde met een singletrack snel rijden, voor mij is het gevoel bepalend. Soms voelt alles goed, ga je snel en vloeiend. En op een andere dag lukt het voor geen meter, elke bocht gaat hoekig en snel rijden voelt geforceerd.
Misschien ben ik die tweede keer wel drie tellen sneller geweest over hetzelfde stuk, maar de eerste keer was toch een veel prettiger ervaring!

Vroeger (pré Strava) reed ik ook met tellertjes, en was ik met name op de racefiets (ik wissel mtb en race af) wel bezig met een zo hoog mogelijk gemiddelde op mijn standaard rondje.
Maar leeftijd en op een gegeven moment ook medicijnen zorgden ervoor dat ik never nooit meer in de buurt van die snelheden zou komen, dus wat was het nut van die teller nog. Dus die ging er "noodgedwongen" af.

Eye-opener, ineens was er een doel weggevallen dat eigenlijk amper iets met de fietsbeleving als zodanig te maken had. Ik kan niet zeggen dat ik nu minder plezier in het fietsen heb als toen. Ja, ik zou best weer zo snel als vroeger willen zijn, maar dat heeft niks met die teller te maken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Nou, vanmiddag (voor het eerst in de kou met warme voeten door nieuwe overschoenen) een tijd gereden met strava :winkie:

Bij het opslaan gezocht en gevonden: Je kunt het van zichtbaar voor alleen 'vrienden' wijzigen in 'alleen zichtbaar voor jezelf' :lol:
Dus meteen die wijziging ingevoerd. Net zoals ik al jaren geleden voor het laatst wat op FB heb gepost stop ik ook met delen en volgen op strava. Daar had ik strava al niet voor, dacht dat het een bijkomend iets was waar je niet onderuit kwam.

Heeft dit topic i.i.g. mij wat laten nadenken over strava gebruik. Ik had sowieso al niks met het woord kudos en gaf al nauwelijks anderen een kudos, maar nu stopt dat helemaal voor mij . :lol:
Plaats reactie