"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Kweenie hoor, maar als ik mag kiezen tussen een lang technisch stuk en een kort technisch stuk, dan kies ik toch die lange..
;-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: ma 21 september 2020, 21:48 Toevallig zat ik net nog even de fietssport van enkele maanden geleden te lezen. Daarin zegt Patrick Jansen toch echt wat anders hoor.

Niks voor iedereen toegankelijk ... dat is een onjuist beeld. En geloof me op de route Ede/Lunteren zie ik al diverse afsteekjes om bepaalde delen van de tracks heen aangezien ze het niet aandurven. Maar juist omdat het opgenomen is in de doorgaande route gaat er veelvuldig overheen gelopen worden, slijt iets uiteindelijk af of zodanig weg dat de hele uitdaging weg is. Dus juist daarom pleit ik voor optionele stukken die technische elementen bevatten. Zodat het gros er lekker omheen stuurt en de route als groen ervaart en degene die de uitdaging opzoekt heeft z’n portie ook te pakken op de rood/‘zwarte’ stukken.
wederom eensch :bier:

En of die technische lusjes nou langer of korter moeten zijn maakt mij weinig uit, laat de Strava mannen en vrouwen lekker hun "wedstrijdjes" rijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Zie weinig reactie hierop, dus maar ff volledige quote.

@bouwpakket, Is zoiets niet te realiseren (op de Heuvelrug)? Al dan niet als proef?

Bos vol zetten met borden hoeft ook weer niet, maar een variant/middenweg geeft wellicht ook al positieven resultaten :roll:
Kan je met een beetje fantasie alle kanten mee op, collages met deze tips toevoegen bij bekende startpunten of...of....genoeg te bedenken

Mensen op een speelse en beeldende manier informeren werkt misschien wel beter dan de huidige lappen tekst waar bijna iedereen hard voorbij rijd :winkie:

bouwpakket schreef: ma 21 september 2020, 12:27
In Santa Cruz hetzelfde beeld met nieuwe bikers die de trail etiquette nog niet kennen. Daar proberen ze mensen hiermee te informeren. Volledig 1:1 toepasbaar hier
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Knakworstkweker

hanjovdberg schreef: ma 21 september 2020, 21:48 Toevallig zat ik net nog even de fietssport van enkele maanden geleden te lezen. Daarin zegt Patrick Jansen toch echt wat anders hoor.

Niks voor iedereen toegankelijk ... dat is een onjuist beeld. En geloof me op de route Ede/Lunteren zie ik al diverse afsteekjes om bepaalde delen van de tracks heen aangezien ze het niet aandurven. Maar juist omdat het opgenomen is in de doorgaande route gaat er veelvuldig overheen gelopen worden, slijt iets uiteindelijk af of zodanig weg dat de hele uitdaging weg is. Dus juist daarom pleit ik voor optionele stukken die technische elementen bevatten. Zodat het gros er lekker omheen stuurt en de route als groen ervaart en degene die de uitdaging opzoekt heeft z’n portie ook te pakken op de rood/‘zwarte’ stukken.
In Rheden is dit dus gedaan en dat is werkelijk waar simpelweg perfect!

Je kan de rode lussen daar rijden als je 'ronde' om je techniek te verbeteren of je pakt ze mee in de groen lus.

Dit soort lusjes vind ik een perfecte toevoeging en zou van mij best op meer plaatsen zo mogen zijn.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

38x10 schreef: ma 21 september 2020, 22:21 Kweenie hoor, maar als ik mag kiezen tussen een lang technisch stuk en een kort technisch stuk, dan kies ik toch die lange..
;-)
Tja, waarom ook niet andersom. Lang en technisch of kort en saai. Heeft ook voordelen.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Oli4k schreef: di 22 september 2020, 09:09
38x10 schreef: ma 21 september 2020, 22:21 Kweenie hoor, maar als ik mag kiezen tussen een lang technisch stuk en een kort technisch stuk, dan kies ik toch die lange..
;-)
Tja, waarom ook niet andersom. Lang en technisch of kort en saai. Heeft ook voordelen.
Gezien de vele afsteekpaadjes die ik op routes tegenkom lijkt het me dat de korte en saaie route hard gaat slijten ;)
''Only dead fish go with the flow''
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

vasquez schreef: di 22 september 2020, 00:33 Zie weinig reactie hierop, dus maar ff volledige quote.

@bouwpakket, Is zoiets niet te realiseren (op de Heuvelrug)? Al dan niet als proef?

Bos vol zetten met borden hoeft ook weer niet, maar een variant/middenweg geeft wellicht ook al positieven resultaten :roll:
Kan je met een beetje fantasie alle kanten mee op, collages met deze tips toevoegen bij bekende startpunten of...of....genoeg te bedenken

Mensen op een speelse en beeldende manier informeren werkt misschien wel beter dan de huidige lappen tekst waar bijna iedereen hard voorbij rijd :winkie:

bouwpakket schreef: ma 21 september 2020, 12:27
In Santa Cruz hetzelfde beeld met nieuwe bikers die de trail etiquette nog niet kennen. Daar proberen ze mensen hiermee te informeren. Volledig 1:1 toepasbaar hier
8<
Mooi die plaatjes maar eigenlijk met gezond verstand ook gewoon heel logisch toch?
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Mee eens....


Maar laat nou vandaag de dag blijken dat dit voor veel mensen toch nog onvoldoende is om het gedrag aan te passen :winkie:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik denk ook dat velen daar gewoon niet mee bezig zijn. Die vinden het fietsen in het terrein al heel spannend. Fietsend boven komen is vaak ook en opgave. Die zijn blij dat ze even stil kunnen staan. Ze kunnen het vast wel logisch bedenken, maar ik vermoed dat we ze er even op moeten wijzen
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Gister op Amerongen kwam ik een paar jonkies achterop die zeker een jaar of 40 met mij verschilden. :( In de bochten kon ik ze hebben maar 1 bleef achter mij hangen. Zijn vraag "heb je tips voor mij"? en de opmerking "als jij het kan moet ik het ook kunnen" kon ik best wel waarderen.
Dat zijn ook "nieuwe mountainbikers". Altijd mooi als er weer jonge aanwas is.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 17:21 Nééé dat beeld gaat nooit meer van mijn netvlies :o :o :o
Dat dacht die gast op de achtergrond helemaal :winkie:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:winkie:

Vooropgesteld dat iedereen gelijke rechten heeft, ben ik denk ik net zo sociaal als Yo Eddie en fiets ik graag alleen of in kleine groepjes en zoek wat rust op het water of in het bos. Met de nieuwe aanwas is het gewoon veel drukker.
Ongeacht wanneer je gaat kom je heel veel meer mensen tegen als voorheen, en is het nog maar zelden rustig. Maar goed dat is helaas inherent aan in de Randstad wonen.

Etiquette vind ik een ander soms nog groter probleem.
De "duwers", niet iedereen herkent dat hier gelukkig.
De miss-Jurf helaas wel. Zij is 168x +/-65kg met een roze helm op, heeft dat deze maand al 3x gehad (zaterdag Amerongen laatste keer) waar dat voorheen eigenlijk nooit voorkwam, hooguit bij een toerrit waar je altijd wel wat van dat soort volk hebt en wij daarom al laat starten.
Vooropgesteld mijn vriendin is niet de snelste, ook niet de grootste daredevil, maar ook zeker geen noob en hoeft in NL echt geen feature over te slaan, maakt rijdend ruimte voor de snellere riders om in te halen daar waar het gaat. Alleen dat kan niet altijd overal en voor sommige is dat blijkbaar niet snel genoeg en eisen dan dat ze stopt, de bosjes in duikt en hen er langs laat en helpen daar "zo nodig" bij :evil:
Het rottige is, ik heb een zwart/witte helm, 188x95kg en bij mij doet men dat niet, ook niet als ik achter haar rij.
Ik ben er nu 2x getuige van geweest en achteraan gegaan en hoewel ik niet de beste klimmer ben, ben ik dan heel snel bij ze om ff te babbelen. 8) Die gasten vinden het echt dat dat normaal is :evil: :evil: , en als je het over netjes met elkaar omgaan hebt, dan zeggen ze dat je dan maar plaats moet maken :roll:
Ik heb me elke keer nog netjes gedragen en volledig tegen mijn eerste gedachte in mijn handen netjes thuis gehouden, maar die beginnen wel aardig te jeuken bij dergelijk ASO gedrag.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mooi verwoord :-q
Ondanks dat ik 'niet de snelste ben' :roll: , maak ik dat ellebogenwerk vreemd genoeg nooit mee. Nooit.
Afdalen gaat blijkbaar nog wel snel, in elk geval heel weinig inhalers.
Klimmen daarentegen...
Ben dan eigenlijk altijd wel alert op haastige bikers en laat die er, als het even kan meteen maar voorbij.
Bij de meeste nieuwelingen valt me op dat ze vrijwel zonder uitzondering lol uitstralen, veel lol.
Ze stralen in elk geval meer lol uit dan veel prof look-a-likes en trekken vaak de meest bizarre remsporen in een richting waar je kippenvel bij krijgt.
Wel jammer dat ze de boel soms slopen en vervelend in de weg kunnen staan.
Volgens mij lost het zich allemaal wel weer op, de ééndagsvliegen verdwijnen vanzelf weer en de echten blijven over.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jurf schreef: wo 23 september 2020, 09:19

Etiquette vind ik een ander soms nog groter probleem.
De "duwers", niet iedereen herkent dat hier gelukkig.
De miss-Jurf helaas wel. Zij is 168x +/-65kg met een roze helm op, heeft dat deze maand al 3x gehad (zaterdag Amerongen laatste keer) waar dat voorheen eigenlijk nooit voorkwam, hooguit bij een toerrit waar je altijd wel wat van dat soort volk hebt en wij daarom al laat starten.
Vooropgesteld mijn vriendin is niet de snelste, ook niet de grootste daredevil, maar ook zeker geen noob en hoeft in NL echt geen feature over te slaan, maakt rijdend ruimte voor de snellere riders om in te halen daar waar het gaat. Alleen dat kan niet altijd overal en voor sommige is dat blijkbaar niet snel genoeg en eisen dan dat ze stopt, de bosjes in duikt en hen er langs laat en helpen daar "zo nodig" bij :evil:
Het rottige is, ik heb een zwart/witte helm, 188x95kg en bij mij doet men dat niet, ook niet als ik achter haar rij.
Ik ben er nu 2x getuige van geweest en achteraan gegaan en hoewel ik niet de beste klimmer ben, ben ik dan heel snel bij ze om ff te babbelen. 8) Die gasten vinden het echt dat dat normaal is :evil: :evil: , en als je het over netjes met elkaar omgaan hebt, dan zeggen ze dat je dan maar plaats moet maken :roll:
Ik heb me elke keer nog netjes gedragen en volledig tegen mijn eerste gedachte in mijn handen netjes thuis gehouden, maar die beginnen wel aardig te jeuken bij dergelijk ASO gedrag.
Miss Meegs heeft daar in het verleden ook last van gehad, en hetzelfde gebeurde ook als ik erachter fietste net zoals Jurf beschrijft. Vreemde zaak dat ze dus een vrouwelijke rijder wel aan de kant "duwen" maar een man niet.
Nu ben ik 165cm en 62 kilo en miss Meegs is 172 cm en 61 kilo, dus we hebben een beetje hetzelfde postuur. Misschien dat mijn tattoos ze meer afschrikken. Gelukkig heeft miss Meegs nu zelf ook wat meer plakplaatjes waardoor het gelukkig de laatste tijd niet is voorgekomen... of zal het zijn dat we nu vooral op doordeweekse dagen het bospad kiezen en in de weekenden vaak een toertje op de weg maken :roll:

Maar goed, we geven en nemen, helaas ook de slechte kanten van de maatschappij en fietsen vooral zelf met veel plezier rond en genieten van de mooie uitzichten.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat het “probleem” zit in de algehele veranderde mentaliteit, die overal is terug te vinden.

Iedereen mag “lekker” doen wat hij leuk vind en zin in heeft. En o wee als je ze op dit “recht” aanspreekt.

Die ontwikkeling keer je nooit meer om helaas.

Al moet ik wel zeggen dat ik het bovengenoemde artikel niet echt kan terugvinden op de Nederlandse parcours. Het is er schoon en de meeste mede bikers zijn beleefd.
En natuurlijk heb je er altijd een paar Stravaridders bij zitten maar die laat ik er gewoon snel even langs als ik ze hoor/zie aankomen.

Wat me wel blijft opvallen dat een baggy en trailbike “fun” is en op tijd rijden in Lycra dat niet is.

Iemand nog een glas “kortzichtigheid”?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie