"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Goed artikel, het zit alleen achter een pay-wall als je al x artikelen gratis hebt gelezen. Een paar citaten voor een indruk:

"Parcoursontwerper Jansen, fervent mountainbiker en voormalig wereldkampioen bij de masters (45-49 jaar), wijst op het belang van natuurbeleving om tot rust te komen. Hij noemt het „aanmatigend” wanneer mensen stellen dat genieten van de natuur alleen wandelend kan of met een verrekijker, „speurend of er nog salomonszegels of nachtzwaluwen zijn”...

"Het voordeel van zo’n singletrack is dat het de mountainbiker veilig scheidt van andere recreanten op het landgoed, zoals wandelaars, ruiters en reguliere fietsers....

"Juist om die reden kloppen terreinbeheerders aan bij Patrick Jansen. Hij kent de klachten van wandelaars en ruiters als geen ander en deed in al 2003 onderzoek naar natuurschade en overlast door mountainbikers. Hij ziet het als taak om de zin van de onzin te scheiden, zo zegt hij zelf. „Mountainbiken heeft bij het grote publiek een slecht imago. Soms denk ik bij klachten: wat een onzin. Zo zijn er geen aanwijzingen dat fietsers schadelijker zijn voor de natuur dan wandelaars. Maar er zaten ook terechte klachten tussen. Zo is ’s nachts met grote lampen in het bos rijden een absolute no-go. Enorm verstorend voor de dieren en dodelijk voor ons imago.”


Bron: Chris Koenis NRC.nl. 24 februari 2021. Link: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/24/kr ... f-a4033104
Knakworstkweker

suravida schreef: za 27 februari 2021, 14:58 Helaas, die zit achter een paywall...
Openen in een 'incognito' tabblad/ venster in chrome :-q
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

.
Laatst gewijzigd door George op za 27 februari 2021, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast, zie mijn reactie.
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Strikt gesproken mag het hele artikel niet zo geplaatst worden Hilco, dat is inbreuk op het auteursrecht. ik had het ook gedaan en werd er vrij snel op gewezen en omdat ik nu eenmaal roomser dan de paus moet zijn heb ik het aangepast (quotes mogen wel). Jouw post heb ik dus ook aangepast. De link is overigens voor iedereen leesbaar, desnoods even cookies wissen of een anonieme browser setting gebruiken zoals Knak al tipte.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

oops goed dat je het weggehaald hebt dan :-q

dank daarvoor
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Knakworstkweker

George schreef: za 27 februari 2021, 20:02 Strikt gesproken mag het hele artikel niet zo geplaatst worden Hilco, dat is inbreuk op het auteursrecht. ik had het ook gedaan en werd er vrij snel op gewezen en omdat ik nu eenmaal roomser dan de paus moet zijn heb ik het aangepast (quotes mogen wel). Jouw post heb ik dus ook aangepast. De link is overigens voor iedereen leesbaar, desnoods even cookies wissen of een anonieme browser setting gebruiken zoals Knak al tipte.
met bronvermelding en link is het vrije nieuwsgaring, per definitie niet verboten, wel onnodig lastigmakend.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Nee, dat is niet wat dat is.
Vorsprung durch Pedantik.
Knakworstkweker

Wat is het dan wel wat dat dan wel is?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Inbreuk op het auteursrecht.
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Klopt, ik heb het maar even opgezocht. Officieel mag het niet (of lijkt het niet te mogen, ik ben geen jurist) ook niet op een non-profit site als deze. Omdat het artikel op de bewuste site gewoon te lezen is laten we het maar even bij een link. Wel prettig om weer een genuanceerd artikel te lezen over mountainbiken.

On-topic maar weer :-q
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

gewoon geen risico lopen bij twijfel niet doen.

gezeur zitten we niet op te wachten toch :-q

het was gewoon een goed artikel waar we eens niet als overlastgevers weggezet werden :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Vanochtend toen in steeds achter groepjes nieuwe bikers reed bedacht ik me opeens dat die “sneakers” door de routes 2.0 een voorsprong hebben op al die old school boswielrennerds (zoals ik zelf)die het op bospaden 1.0 hebben moeten leren.
Even later op de handbuild van hoge vuursche werd dit meteen bevestigd.
Waar alle old school mountainbikers met high-end fietsjes en professionele outfit hem geen eens meepakken rijden beginners met de grootste lol op dat rondje op hun decathlon fietsje, spijkerbroek en sneakers...
Toen bedacht ik me als dit de toekomst is dan ziet die er goed uit voor mountainbiken in Nederland 😃
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Haha, herkenbaar. Gisteren in het TTF parkje op Bergschenhoek ook 4 a 5 jonge gasten op MP barrels. En pakten doodleuk wat skinny's mee waar ik me als oude lul niet meer aan gaat wagen.

Nu zal je op Bergschenhoek niet snel oldskool bwr's tegenkomen maar wat je zegt, deze ontwikkeling is wel leuk om te zien. Eén minpuntje: De onverschrokken heertjes droegen geen helm, en dat is daar toch écht wel nodig.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Singletrack Sundays schreef: zo 28 februari 2021, 14:01 Even later op de handbuild van hoge vuursche werd dit meteen bevestigd.
Waar alle old school mountainbikers met high-end fietsjes en professionele outfit hem geen eens meepakken.....

Dan heb ik toch wat moeite om ze MTB'ers te noemen, zijn 100% BWR. Ik sta er ook van te kijken hoeveel er het dropje op Dorst links laten liggen, die verdenk ik er van ook even af te stappen als ze thuis van het stoeprandje af moeten.

.. rijden beginners met de grootste lol op dat rondje op hun decathlon fietsje, spijkerbroek en sneakers...

En waarom ook niet? Zo spannend is 't niet, wel leuk!

Toen bedacht ik me als dit de toekomst is dan ziet die er goed uit voor mountainbiken in Nederland 😃
Vind dat idd ook prachtig om te zien. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Zou het toch ook geen BWR noemen..mits die tegenwoordig ook al op dikke trail fully’s rijden.
Gister ook een flink stuk twee jonge gasten om gympies achter me aan, kreeg ze er pas af toen het iets technischer werd.
Het Is denk ik wel goed dat er meer tieners en twintigers gaan mountainbiken.
Was toch wel een beetje een elite hobby voor MVML met een dikke portomonee.
Ook het aantal vrouwen op de route is enorm toegenomen👍
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie