Tips voor inrichting schuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 25 oktober 2020, 21:21 Werkbank zou ik zelf maken, een blad van (dubbel) betonmultiplex is goud en indien versleten vervang je het zo.

Afbeelding
Dit is mijn hok, is 3x9m. Werkbank overdwars, 3x3lades eronder plus een open ruimte links (2 planken) voor groter spul (gereedschaps koffers, grotemomentsleutels, etc).
Direct erboven heb ik 2 dubbele IP65 TL-armaturen gehangen. Het rode gevaarte rechts is een gereedschapskar met dubbele opzet kast (daarachter, onder de werkbank staat nog een wasmand met poetslappen.
Links een klein gereedschapsbord met alle veel voorkomende fietsgereedschappen. Daarboven planken met smeer- en onderhoudsmiddelen (ook voor de auto). Rechts een opzetkast van een keukenblok met daar bovenop de fietsdrager en eronder 2 bikes.
Daarvoor een stalen archiefkast voor poetszooi/emmers/rugzakken en grotere delen zoals vorken, zadels, etc. Het midden hou ik vrij om te sleutelen of te tacxen (zie de Dartmoor)
Lijkt qua veel verschillende kasten op die van mij :)
Ik wil nu eindelijk eens iets dat er echt opgeruimd uit ziet.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik heb de blikken garage deur vervangen door een geïsoleerde deur dat scheelde bij mij heel veel. Had wel geluk dat mijn garage spouw muren heeft
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Een werkbank zal ik lekker zelf maken als ik jou was! Heb zelf een blad van dubbele laag underlayment (gelakt), de bovenste plaat zit vast met schroeven dus wanneer die te versleten is vervang je die zo!
Gebruik bij het maken van je werkbank vooral lekker dikke balken, want dan gaat 'ie nog een eeuw mee, en het ziet erg gewoon dik uit natuurlijk :wink:
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jamis Diablo schreef: zo 25 oktober 2020, 22:13 Lijkt qua veel verschillende kasten op die van mij :)
Ik wil nu eindelijk eens iets dat er echt opgeruimd uit ziet.
Is gratiz, he? Ikke echte Hollander :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Haha heel herkenbaar, zo heb ik het nu ook ingericht. Nu tijd om te pimpen. :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jamis Diablo schreef: zo 25 oktober 2020, 19:29En als ik stalen kasten neem, wat is dan het handigst, met legplanken of lades of beide.
Ik vind een diepe lade handig waar je bijv. spuitbussen, flacons olie etc... in kan zetten. In een kast of kun je de halve plank leeghalen of probeer je er eentje tussenuit te pakken en ligt de helft op de grond. 'Standaard' keukenlades heb ik minder mee, doorgaans vrij hoog voor gereedschap - datgene wat je veel gebruikt heb ik sowieso liever aan een bord hangen - en te laag om voor de rest wat in te zetten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vergeet niet om je flessen sealant koel te houden in de zomer.

Afbeelding

:bier:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Waar ik in mijn beide halfsteens schuren/garages veel aan heb zijn electrische luchtontvochtigers.
In deze tijd vh jaar onttrek ik in 24 uur maar zo 3 liter water aan de lucht.
Dingen staan op marktplaats te koop tussen de €50,-- en € 125,-- .
Knakworstkweker

ik heb een ongeisoleerde enkelsteense schuur van 4 x 2,5.

Oud Perzisch kleed op de vloer voor de 'isolatie' maar vooral om te voorkomen dat kleine dingen wegstuiteren.

golfplaten als dak, en ja het is er vochtig, voor de fiets zelf niet zo'n biet, voor de smeermiddelen e.d. is dat anders.

Smeerspul voor de ketting (boeshield) staat in de keuken om het op temperatuur te houden, maar de rest staat in een stalen kast met legplanken.

Hier liggen mijn helmen, schoenen, handschoenen, poetslappen en alle schoonmaakmiddelen en ontvetters.
Alles staat boven de 1m hoogte dus vorst heeft er nauwelijks invloed op.

Wat ik wel heb gedaan voor in het najaar is een zoutkristal (staat normaal op de grond bij de deur) in een schaaltje in de kast zetten om met name mijn schoenen en schoenen zo droog mogelijk te houden.

Als het echt nachtvorst heeft zet ik mijn schoenen daags in voren binnen op de verwarming, niet om te drogen, maar dan zijn ze lekker warm als je ze aandoet :tong

Isoleren is altijd beter en dan begin je van onder naar boven.

Je vloer isoleren is nog het meest winstgevend, als is het maar een tapijt of een laag isolatiemateriaal met een kleed erover.

Echt isoleren van een vloer houdt in 30cm gele grond, 5cm piepschuim en daar je vloer op.

Wanden is prima te doen met PIR platen, gewoon 12mm met 2 zijdig aluminium is al voldoende (isolatiehal.nl heeft ook bouwplaats afkeur die zijn hier ideaal voor) makkelijkste is dan om underlayment op de maat van je muur te maken, hier de isolatie op lijmen en dan de plaat vastschroeven aan de muur.
voordeel is dat je dan meteen een wand hebt waar je makkelijk dingen op kan bevestigen.

Dak isoleren kan op 3 manieren:

1 binnenin met pir-platen (kost ruimte)

2 buitenaf op je bestaande dak, nadeel is dat je dak geschikt moet zijn, een mos/plantendak is een interessante optie die ook uitstekend isoleert en bovendient koelt in de zomer

3 mocht je golfplaten hebben, deze eraf en dikke PIR-platen erop (sandwichpanelen) , doodeenvoudig monteren, isoleert geweldig en kan geverfd worden in elke kleur.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

gijsje schreef: ma 26 oktober 2020, 00:39 Waar ik in mijn beide halfsteens schuren/garages veel aan heb zijn electrische luchtontvochtigers.
In deze tijd vh jaar onttrek ik in 24 uur maar zo 3 liter water aan de lucht.
Dingen staan op marktplaats te koop tussen de €50,-- en € 125,-- .
Lijkt mij weggegooid geld. Vocht is altijd aanwezig in de lucht en in warme lucht meer dan koude lucht. Ventileren lijkt mij zinvoller. Dan nog zal je bij een snelle temperatuurstijging condens krijgen als je niet isoleert. Komt omdat een steen langer tijd nodig heeft om op te warmen dan de buitenlucht.
"This species has amused itself to death"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

kan niet meer schreef: ma 26 oktober 2020, 08:50
gijsje schreef: ma 26 oktober 2020, 00:39 Waar ik in mijn beide halfsteens schuren/garages veel aan heb zijn electrische luchtontvochtigers.
In deze tijd vh jaar onttrek ik in 24 uur maar zo 3 liter water aan de lucht.
Dingen staan op marktplaats te koop tussen de €50,-- en € 125,-- .
Lijkt mij weggegooid geld. Vocht is altijd aanwezig in de lucht en in warme lucht meer dan koude lucht. Ventileren lijkt mij zinvoller. Dan nog zal je bij een snelle temperatuurstijging condens krijgen als je niet isoleert. Komt omdat een steen langer tijd nodig heeft om op te warmen dan de buitenlucht.
Niet met je eens, in de zomer gooi ik eens per
4 dagen het reservoir leeg en nu bijna dagelijks met dezelfde afstelling vh apparaat. Merk ook duidelijk verschil, gereedschap niet meer vochtig, auto snel droog als deze nat binnen wordt gezet.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Wil je nog minder vocht binnen? Auto dan buiten op laten drogen in plaats van nat binnen zetten. Beter voor je auto en alles in je garage. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Zullen we het maar gewoon over het topic hebben zoals het bedoeld was.....😉
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Houden jullie bij het isoleren van je schuur wel rekening met dat het dauwpunt kan verschuiven naar een punt in de constructie waar je hem niet wilt hebben, waardoor je dus vochtproblemen en rotterij kan krijgen.

Altijd even je constructie door de calculator halen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Geen idee of je hier wellicht al naar had gekeken, maar om je fietsen op te hangen kun je kijken voor de Steady Rack:

Steady as she hangs

Ze zijn wel prijzig, vooral als je meerdere fietsen hebt. Maar de filmpjes en recensies die ik er over heb gelezen, lijken ze me de investering wel waard.
Ik heb zelf ook nog ideeën om mijn schuur met fietsen anders in te richten, alleen gaat de verbouwing van ons huis eerst gebeuren.
Plaats reactie