Tips voor inrichting schuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Bedankt voor de bevestiging adviezen. Ik gebruik meestal de sx-serie pluggen van Fisher. Zal eens kijken of ik de sx-8 nog op voorraad heb.
Binnenkort het plan opstellen en dan eens gaan beginnen met het herstellen van het beton en de schuur een opfrisbeurt geven.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben onlangs verhuisd en van een garage van 9 x 3,5m ben ik nu terug naar een mancave van zeg de helft, 4,5 x 3,5m. Ik kan wel wat algemeen klusmateriaal en een wijnrek naar de berging verbannen. Maar ik zal toch wat moeten indikken. Nu heb ik het plan om mijn bikes en wielen aan het plafond te hangen en heb oook dit topic doorgespit. Sommidge oplossingen zijn mooi maar duur, andere zijn bewerkelijk. Ik ben op een industriele rail met hangrollen uitgekomen:

Afbeelding

De rail is 3 meter met elke 70cm een sleufgat, zou die Sx-8 plug met 5mm schroef ook voor plafond montage geschikt zijn?
Is een modern huis met betonnen tussenvloer tussen begane grond en 1e verdieping. Hoeveel kilo mag ik daar aan hangen?
En ik zoek ook nog een goedkope/mooie oplossing dat een MTB wiel houdt en naar het kleine haakje van de hangrol verbindt.

ik heb wat te doen het weekeinde 8)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wat die pluggen kunne hebben weet ik niet. Google zegt op "trekkracht sx 8" =31 kg 4 pluggen kan dus met 12 bikes van 10 kg incl de rail. Voorwaarde dat de plug perfect zit.

Mijn in schatiing is 6 pluggen over de gehele 3 meter. Ik zeg even een paar gaatjes extra in de rail en wat extra pluggen.

Als de schroeven verzonken zijn . Dan kan de rail gaan kantelen op den duur, zo de plug loswerken.
Oplossing is b.v. een dwarse verbinding in de vorm van aangelaste strippen met gaten voor de schroeven. Of schroeven met een vlakke kop en een carroserie ring eronder.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

corex schreef: vr 21 oktober 2022, 16:27 Google zegt op "trekkracht sx 8" =31 kg 4 pluggen kan dus met 12 bikes van 10 kg incl de rail. Voorwaarde dat de plug perfect zit.
Mijn in schatiing is 6 pluggen over de gehele 3 meter. Ik zeg even een paar gaatjes extra in de rail en wat extra pluggen.
Extra gaten mee eens, bikes zijn 11-13-15kg plus het gewicht van rail, haken en rollers.
Moet ik door 2,5mm staal gaan boren met een accu machientje, gaat even duren.
corex schreef: vr 21 oktober 2022, 16:27 schroeven met een vlakke kop en een carroserie ring eronder.
En dit dus.

Hartelijk dank, kom het resultaat aanders een keer bewonderen na nog een rondje Den Treek :bier:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Heckler40 schreef: vr 21 oktober 2022, 16:56
corex schreef: vr 21 oktober 2022, 16:27 Google zegt op "trekkracht sx 8" =31 kg 4 pluggen kan dus met 12 bikes van 10 kg incl de rail. Voorwaarde dat de plug perfect zit.
Mijn in schatiing is 6 pluggen over de gehele 3 meter. Ik zeg even een paar gaatjes extra in de rail en wat extra pluggen.
Extra gaten mee eens, bikes zijn 11-13-15kg plus het gewicht van rail, haken en rollers.
Moet ik door 2,5mm staal gaan boren met een accu machientje, gaat even duren.
corex schreef: vr 21 oktober 2022, 16:27 schroeven met een vlakke kop en een carroserie ring eronder.
En dit dus.

Hartelijk dank, kom het resultaat aanders een keer bewonderen na nog een rondje Den Treek :bier:

Enjoy!!
Doen we...
Hard duwen zodat de boor goed snijd en als het kan snijvloeistof ; is geen smeerolie of -vet gebruiken. Dat scheelt echt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Heckler40 schreef: vr 21 oktober 2022, 16:02 Ik ben onlangs verhuisd en van een garage van 9 x 3,5m ben ik nu terug naar een mancave van zeg de helft, 4,5 x 3,5m.
Verkeerde keuze gemaakt tijdens het uitzoeken van een ander onderkomen :bier:

Bij mijn vriendin ook begonnen met het inrichten van de schuur. Als eerste haar wielrenfiets aan de muur opgehangen. Gelijk enthousiast, heb je die al opgehangen :-q .
Werkbank + gereedschap en andere fietsen aan de muur volgen in een later stadium. Eerst onze slaapcave afmaken.

Voor gereedschap bevalt mij dit al jaren uitstekend.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Heckler40 schreef: vr 21 oktober 2022, 16:02 Is een modern huis met betonnen tussenvloer tussen begane grond en 1e verdieping. Hoeveel kilo mag ik daar aan hangen?
Let even op wat voor soort tussenvloer het is... Voordat je enthousiast gaat boren en het blijkt een 'broodjes' vloer te zijn (holle beton elementen of hoe je het ook wilt noemen)
Afbeelding

..want dan wil je liever niet in die holle elementen boren. De liggers kunnen uiteraard met gemak het gewicht dragen.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Heckler40 schreef: vr 21 oktober 2022, 16:02
En ik zoek ook nog een goedkope/mooie oplossing dat een MTB wiel houdt en naar het kleine haakje van de hangrol verbindt.

ik heb wat te doen het weekeinde 8)
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 8#p2608948
Heb het zo gedaan: stuk rondijzer gebogen en met persluchtslang ter bescherming
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Die rail die jij hebt gebruikt is flamco R1 of R2 rail (het getal geeft de hoogte aan) hier heb je een klein hijsoog aanzitten die met een glijmoer in de rail vastzit.

Ijzer is slim gebogen :-q

Spullen zijn allemaal vrij eenvoudig te krijgen, ik werk er regelmatig mee.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik zocht ook nog een ruimtebesparend ophangsysteem voor in de garage. De systemen die hiervoor te koop zijn vond ik wel erg duur.
Bij de bouwmarkt zijn gewoon hoekjes te koop en met een beetje handigheid kun je zelf wat maken / buigen en slijpen.

Wellicht kunnen jullie nog iets met deze tip;

Afbeelding

Zo ziet het er dan uit als het hangt;

Afbeelding

En voor de helmen, die liggen ook altijd in de weg ergens;

Afbeelding
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die schuin aan devour is ook wel elegant, maar goed ik ben committed

Maak me geen zorgen over het beton, het is eerder te hard. Heb de gaten afgetekend en het eerste boorgat gemaakt
Maar zelfs met een nieuwe goede betonboor in de standaard klopboor doe ik over de 5 cm iets van 10 minuten.

Ik ga op zoek naar een Hilti oid om mijn buren ook een beetje te vriend te houden met 9 gaten te gaan 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Pas je wel op dat je niet alle wapening doorboord 🤔
Klinkt alsof je op ijzer zit als je niet verder komt.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Maak je niet zo druk joh :lol:

Ik moet soms ook door wapening heenboren, meestal is het beton zover uitgehard dat het qua sterkte niet veel onderdoet voor een stuk vlechtwerk :wink:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Eentje huren is 15 EUR voor een halve dag, of iemand hier die misschien een heeft en wil helpen

Vanmiddag nog een keer kort geprobeerd maar schiet niet op.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie