Tips voor inrichting schuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik wil mijn fiets schuur aanpakken en nu eens echt goed inrichten zodat ik alle fiets spullen echt goed kwijt kan.

Is nu ingericht met:
- 3 Gamma stapel rekken
- oud keukenblok (kastje en drie lades) met blad erop als werkbank
- 2 Ikea ladekasten
- stalen dichte kast met legplanken

Grootte is 6x3 meter, kaal baksteen met balken en houten plafond.

Wat ik wil doen:
- gietvloer, is nu kaal beton
- iets op de muren, wellicht isolatie
- alles wit schilderen
- kasten
- werkbank (wordt waarschijnlijk oude eettafel)
- compressor in geluiddichte box
- fietsen ophangen aan haak in voorwiel,heb ik nu ook maar die zijn wat gammel
- aantal oude frames en retrofietsen horizontaal tegen de muur

Qua kasten twijfel ik tussen zelf maken (dan kan ik een hele wand op maat vol zetten) en stalen kasten op MP scoren.
En als ik stalen kasten neem, wat is dan het handigst, met legplanken of lades of beide.
Beide is erg voor de hand liggend, ben op zoek naar de juiste verhouding.
En er staat natuurlijk ook wel wat niet fiets gerelateerd spul, al heb ik dat de laatste jaren langzaam verbannen naar een houten hok naast de schuur. :)

Qua isolatie twijfel ik of het überhaupt nodig is.
Het is wel iets vochtig, voel je aan karton,
maar geen schimmel.
Heb een goede aan- en afzuiging (ventilatiebox).
En als het nodig is, welk materiaal dan?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik ben aankomend voorjaar precies hetzelfde van plan (als.de rest van ons huis ook verbouwd wordt). Ik ga wel isoleren, kost je de kop niet dus zou ik wel doen. Dan wordt klussen aan je fiets in de winter iets aangenamer. Alle mtb's hier moeten ook tegen de muur. Verder wou ik er nog een tv in hangen met een spinningfiets er voor. Kan ik mooi bij slecht weer daarop gaan zitten.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wel interessant om even te volgen met een verhuizing in het vooruitzicht :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Hoi Jeroen😀

Ik zou sowieso alles licht schilderen.
En zelf heb ik voor een vintage inrichting gekozen door middel van Ikea PS lockerkasten in diverse varianten gescoord op MP.
Ladekastjes voor mijn gereedschap (gesorteerd per lade) en voor onderdelen e.d. in de kasten met legplanken.
De vloer heb ik geïsoleerd (tegen koude voetjes in de winter) met 4cm tempex en daaroverheen houtenplaten en afgewerkt met zwart/wit zeil. Voor de rest geen isolatie. En ik verwarm de boel in koude periodes met een Zibro kachel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans1966 op zo 25 oktober 2020, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

He Hans! Ja die van jou heeft echt een vette look. :-q
Die zwart-wit tegels is ook wel een top idee.
Zijn al die rode kasten van Ikea?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Klitse schreef: zo 25 oktober 2020, 19:36 Ik ben aankomend voorjaar precies hetzelfde van plan (als.de rest van ons huis ook verbouwd wordt). Ik ga wel isoleren, kost je de kop niet dus zou ik wel doen. Dan wordt klussen aan je fiets in de winter iets aangenamer. Alle mtb's hier moeten ook tegen de muur. Verder wou ik er nog een tv in hangen met een spinningfiets er voor. Kan ik mooi bij slecht weer daarop gaan zitten.
Hoe wil jij gaan isoleren? Lees heel veel verschillende manieren en meningen op klus fora. De een zacht dat je perse een spouwmuur moet creëren, anders trekt het vocht naar binnen.
De ander zegt dat je die platen er zo tegen aan kan schroeven.
Die TV en spinningfiets moet je zeker doen, heb die op zolder staan en dat bevalt erg goed. Met slecht weer 2 uurtjes trappen met Netflix.
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Jamis Diablo schreef: zo 25 oktober 2020, 20:32 He Hans!
Zijn al die rode kasten van Ikea?
Yep👍 allen gekocht in de prijsklasse tot €30,00.
Had trouwens nog wat aangepast in mijn stukje qua isolatie.
Want ga je het continu verwarmen of alleen als je aanwezig bent?
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Isoleren zou ik met Pir doen. Diktes lopen op per cm beginnend bij 3 of 4 cm. Platen hebben vaak een afmeting van 120 cm x 260 cm. Als je gaat verwarmen dan is aan de binnenzijde een dampremmende laag nodig. Die pir platen hebben vrijwel standaard een aluminium laagje om voor die dampremmende werking te zorgen. Je kan het op de muur lijmen met High Tack of met purschuim. Voor zoiets ga ik niet naar een gamma of karwei maar naar een isolatieboer in Brabant. Weet niet waarom of ze daar zitten maar er zijn er meerdere.
Deze bv. https://isolatiehal.nl/ of deze https://www.jandeisolatieman.nl/b-keus/ ... r-isolatie?

Deze heeft bv B-keus en dat zit niet in een afwijking in de iso-waarde maar vaak wat maatafwijking of rimpels in de alu cachering. Dikte is over het algemeen wel op orde. Pir heeft trouwens een(veel) betere isolatiewaarde dan tempex en een minerale wol bij gelijke dikte en pir is vormvast.
Voor een plafond isoleren onder een plat dak is een dampremmende laag superbelangrijk omdat daar meestal dakleer opzit en er bij condens ergens daartussen het vocht niet meer weg kan en schimmels en houtrot het gevolg is. Kan hier meer over schrijven maar misschien is dat niet aan de orde dus maar even niet. :D
"This species has amused itself to death"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Die PIR-gips of PIR-Underlayment platen kun je direct tegen de muur plakken (pur met her en der wat slagpluggen). Wellicht kun je ook van buitenaf isoleren?
Vloer isolatie is eigenlijk nog waardevoller. Ik heb 10cm tempex onder mijn vloer en een retour vloerverwarmingsleiding uit het huis door de schuur getrokken) Spul is nu gewoon droog en temperatuur dragelijk in de winter.
Verder heb ik nu een grijze coating op de vloer maar heb ik stiekem heimwee naar de zwart wit geblokte 30x30 tegels uit mijn vorige schuur
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Werkbank zou ik zelf maken, een blad van (dubbel) betonmultiplex is goud en indien versleten vervang je het zo.

Afbeelding
Dit is mijn hok, is 3x9m. Werkbank overdwars, 3x3lades eronder plus een open ruimte links (2 planken) voor groter spul (gereedschaps koffers, grotemomentsleutels, etc).
Direct erboven heb ik 2 dubbele IP65 TL-armaturen gehangen. Het rode gevaarte rechts is een gereedschapskar met dubbele opzet kast (daarachter, onder de werkbank staat nog een wasmand met poetslappen.
Links een klein gereedschapsbord met alle veel voorkomende fietsgereedschappen. Daarboven planken met smeer- en onderhoudsmiddelen (ook voor de auto). Rechts een opzetkast van een keukenblok met daar bovenop de fietsdrager en eronder 2 bikes.
Daarvoor een stalen archiefkast voor poetszooi/emmers/rugzakken en grotere delen zoals vorken, zadels, etc. Het midden hou ik vrij om te sleutelen of te tacxen (zie de Dartmoor)
Hans1966
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 23 maart 2010, 21:32

Wellicht is dit wat als vloerafwerking.

https://www.pvc-vloertegels.nl/
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Mijn vrouw zegt dat ik nooit luister.................of zoiets
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jamis Diablo schreef: zo 25 oktober 2020, 20:35
Klitse schreef: zo 25 oktober 2020, 19:36 Ik ben aankomend voorjaar precies hetzelfde van plan (als.de rest van ons huis ook verbouwd wordt). Ik ga wel isoleren, kost je de kop niet dus zou ik wel doen. Dan wordt klussen aan je fiets in de winter iets aangenamer. Alle mtb's hier moeten ook tegen de muur. Verder wou ik er nog een tv in hangen met een spinningfiets er voor. Kan ik mooi bij slecht weer daarop gaan zitten.
Hoe wil jij gaan isoleren? Lees heel veel verschillende manieren en meningen op klus fora. De een zacht dat je perse een spouwmuur moet creëren, anders trekt het vocht naar binnen.
De ander zegt dat je die platen er zo tegen aan kan schroeven.
Die TV en spinningfiets moet je zeker doen, heb die op zolder staan en dat bevalt erg goed. Met slecht weer 2 uurtjes trappen met Netflix.
Ik doe het niet zelf, de aannemer neemt de schuur gewoon ff mee. Ik zeg schuur maar het is een garage. Maakt verder niet heel veel uit, want de enkel steens muur aan de buitenkant schroeft ie "gewoon" platen tegenaan met daartussen isolatie. Hoe precies weet ik niet, maar vocht heb ik nu al niet dus dat komt wel goed.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hans1966 schreef: zo 25 oktober 2020, 20:40
Jamis Diablo schreef: zo 25 oktober 2020, 20:32 He Hans!
Zijn al die rode kasten van Ikea?
Yep👍 allen gekocht in de prijsklasse tot €30,00.
Had trouwens nog wat aangepast in mijn stukje qua isolatie.
Want ga je het continu verwarmen of alleen als je aanwezig bent?
Ik verwarm tot nu toe nooit, kleed me gewoon goed als het koud is.
Isolatie is vooral bedoeld om vocht tegen te gaan. Dat trekt door de enkel steens muur en condens door kou vanuit de vloer.
Wellicht zet ik er een straalkacheltje in als het geïsoleerd is.
De muren kan je ook van buiten coaten, van buitenaf isoleren is niet mogelijk, de overkapping zit er tegen aan.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

kan niet meer schreef: zo 25 oktober 2020, 21:01 Isoleren zou ik met Pir doen. Diktes lopen op per cm beginnend bij 3 of 4 cm. Platen hebben vaak een afmeting van 120 cm x 260 cm. Als je gaat verwarmen dan is aan de binnenzijde een dampremmende laag nodig. Die pir platen hebben vrijwel standaard een aluminium laagje om voor die dampremmende werking te zorgen. Je kan het op de muur lijmen met High Tack of met purschuim. Voor zoiets ga ik niet naar een gamma of karwei maar naar een isolatieboer in Brabant. Weet niet waarom of ze daar zitten maar er zijn er meerdere.
Deze bv. https://isolatiehal.nl/ of deze https://www.jandeisolatieman.nl/b-keus/ ... r-isolatie?

Deze heeft bv B-keus en dat zit niet in een afwijking in de iso-waarde maar vaak wat maatafwijking of rimpels in de alu cachering. Dikte is over het algemeen wel op orde. Pir heeft trouwens een(veel) betere isolatiewaarde dan tempex en een minerale wol bij gelijke dikte en pir is vormvast.
Voor een plafond isoleren onder een plat dak is een dampremmende laag superbelangrijk omdat daar meestal dakleer opzit en er bij condens ergens daartussen het vocht niet meer weg kan en schimmels en houtrot het gevolg is. Kan hier meer over schrijven maar misschien is dat niet aan de orde dus maar even niet. :D
Top tips!
Plafond ga ik niet doen, die is goed droog en schimmel vrij.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 25 oktober 2020, 21:03 Die PIR-gips of PIR-Underlayment platen kun je direct tegen de muur plakken (pur met her en der wat slagpluggen). Wellicht kun je ook van buitenaf isoleren?
Vloer isolatie is eigenlijk nog waardevoller. Ik heb 10cm tempex onder mijn vloer en een retour vloerverwarmingsleiding uit het huis door de schuur getrokken) Spul is nu gewoon droog en temperatuur dragelijk in de winter.
Verder heb ik nu een grijze coating op de vloer maar heb ik stiekem heimwee naar de zwart wit geblokte 30x30 tegels uit mijn vorige schuur
Die retourleding is een goed idee, maar mijn schuur staat 10 meter van het huis.
Dat koelt teveel af denk ik. En heb geen zin om de tuin weer open te trekken.
De vloer ga ik zeker isoleren, heb nog zo'n 6cm tot de drempel over.
Plaats reactie