Tips voor inrichting schuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ter inspiratie. FLexibel ophang systeem
https://youtu.be/_deob4L4AEY

Lijkt me gave & efficiente oplossing.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik zie diverse leuke optie voor hangsystemen voor fietsen op te bergen.

Ik wil in mijn garage eigenlijk een hangsysteem maken voor onderhoud. Dus 2 haken in het plafond.(beton), 2 kettingen of touwen met karabijnhaken. Een lus voor om het zadel en een dubbele haak (die heb ik al) voor om het stuur (of een 2e lus voor het geval de stuur of de vork uit het frame is).
Ik kan de fiets daarmee op diverse hoogtes hangen zodat ik staand overal bij kan. Ik heb ook een fietsstandaard, maar dat vind ik niet zo prettig werken.

Dan de vraag: Als de fiets via kettingen/touwen aan het plafond hangt dan dan kan deze (letterlijk) wel alle kanten op schommelen als je aan met onderhoud bezig bent. Is dit storend / onwerkbaar of toch niet?
Er is vast iemand die hier ervaring mee heeft. Zou zonde zijn als ik alle spullen ga kopen, gaten ga boren en daarna tot de conclusie kom dat het een slecht idee was.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik gebruik ook haken met een takel aan het plafond.
Ligt ook ergens een standaard maar die gebruik ik zelden, dan heb je altijd die paal in de weg staan aan 1 kant, ik vind ze niet handig.
De fiets zou in de takels idd iets kunnen gaan schommelen maar een standaard staat ook niet muurvast toch?

Kijk ook es in de werkplaats bij een fietsenwinkel, 99% hangt de fietsen in de takels.
Dat zegt al genoeg. :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het schommelen in die haken vind ik alleen vervelend bij het vervangen van een BB. Verder kun je alles vrij makkelijk doen :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik ben ook enthousiast gebruiker van een takel systeem. Ooit bij de Lidl gekocht voor een appel en een ei, heel blij mee. Schommelen is zeker niet hinderlijk.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wil dan weer graag een beetje flexibel zijn met de plaats waar ik sleutel. En een standaard verplaatst wat makkelijker dan een takel :D
Maar ik lees dat je die ook al een hebt, dus met een takel aan je plafond heb je beide opties. Prima toch, die haken hangen niet in de weg als je ze hoog genoeg vastzet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Zo een takel aan het plafond is alleen niet handig als je je vork moet servicen, verder is het wel handig dat je gewoon helemaal rondom je fiets kunt lopen en geen standaard in de weg staat :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar heb ik echt maar zelden last van eerlijk gezegd.
Non driveside naar de standaard toe en ik kan bij de remmen en bij de drivetrain, eigenlijk kan ik overal gewoon bij. De beperking om overal goed bij te kunnen zit vaker in de ruimte die ik om de fiets heen heb, dat verandert niet met een takel.

Wel een goede standaard nemen natuurlijk ;-)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dank voor de tips allemaal.

Ik heb inmiddels wat inspiratie opgedaan op deze pagina:
viewtopic.php?f=14&t=68180&start=215.
Die mooie werkplaats ga ik niet namaken, maar zijn electrische lift systeem ga ik proberen na te maken. Althans een lite variant daarvan.

Ik heb inmiddels een kleine electrische takel op de kop kunnen tikken (wat minder groot dan die van superbruud; max 100/200kg). Die katrollen heb ik al. Dus met wat karabijnhaken en evt. wat oogbouten kom ik een heel eind.

Ik heb het de komende weken erg druk, maar daarna wil ik het gaan ophangen. Als het klaar is zal ik effe een foto posten.

En ik heb inderdaad ook een standaard. Die ga ik zeker houden, maar het meeste werk denk ik in de takel te gaan doen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

ReinierT schreef: za 27 februari 2021, 22:24 Ter inspiratie. FLexibel ophang systeem
https://youtu.be/_deob4L4AEY

Lijkt me gave & efficiente oplossing.
Ik zat hier nog eens naar te kijken, en ik vind het op zich een mooi systeem, maar ik zat zelf te denken om misschien met een buis te gaan werken die ik dan van muur tot muur ophang (als een soort van gordijn stang, zeg maar), maar weet iemand hoe ik kan bepalen wat de draagkracht van de bevestiging moet zijn als ik er 5 fietsen wil in hangen, gemiddeld gewicht per fiets tussen de 12-15 kilo?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wellicht 5 x 12-15 kg draagkracht? :roll: :wink:
Plus de stang en dan gedeeld door 2.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:wink: :-q dat klinkt inderdaad wel heel logisch.

Om het gewicht beter te verdelen kwa draagkracht kan ik ook meerdere bevestigingspunten gebruiken, alleen beperk ik me dan wel in de mogelijkheid om fietsen te verschuiven tussen de bevestigingspunten.
Het beton van de muren is ongeveer 7 cm dik (staat op een plaatje binnenin de schuur), dus hele lange schroeven kunnen er nu ook weer niet in.
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Een buis van muur tot muur, dat kan al bijna nergens heen. Beetje afschuif krachten op de schroef, maar je trekt m nooit uit de muur. Flinke plug en een 8mm houtfret per kant lijkt me meer dan voldoende. Zou me eerder druk maken over de sterkte van de buis, die moet niet knikken als je er 5 fietsen/ 1 vent aan hangt in het midden.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Meegs schreef: ma 16 mei 2022, 11:03
ReinierT schreef: za 27 februari 2021, 22:24 Ter inspiratie. FLexibel ophang systeem
https://youtu.be/_deob4L4AEY

Lijkt me gave & efficiente oplossing.
Ik zat hier nog eens naar te kijken, en ik vind het op zich een mooi systeem, maar ik zat zelf te denken om misschien met een buis te gaan werken die ik dan van muur tot muur ophang (als een soort van gordijn stang, zeg maar), maar weet iemand hoe ik kan bepalen wat de draagkracht van de bevestiging moet zijn als ik er 5 fietsen wil in hangen, gemiddeld gewicht per fiets tussen de 12-15 kilo?
Gezien de 'industriële' en 'stoere' look populair zijn tegenwoordig kan je beugels voor steigerpijp te bevestigen makkelijk krijgen tegenwoordig.

Als je een steigerpijp elke 2,5m ondersteund of met een beugel aan het plafond maakt, kan je er ruim 200 kilo aan ophangen tussen de beugels.

De kwaliteit van je bevestigingsmateriaal is dan belangrijker dan je beugels :winkie:

Pijp van 42,4mm
2x voetplaat
Afhankelijk van je overspanning een aantal buiskoppeling leuningdrager.

Succes
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Peelrijder en Baron, bedankt voor de tips.
Ik neem ze mee in de planning/ontwerp.

In de zoektocht naar mogelijkheden om fietsen verticaal te hangen, kwam ik ook de Velogrip Bike Rack tegen.
https://velogrip.com/home/product/ux3-works-bike-rack/

:-{ helaas volgens mij alleen in Amerika te verkrijgen en ze verzenden niet naar Europa / Nederland toe als ik er 1 in het winkelmandje leg.
Echt goedkoop zijn ze ook niet.
Maar wellicht is een "kapstok" idee wel na te maken met steigerbuizen en koppelingen. Plankjes erbovenop en dan heb ik gelijk een mooie plek voor de helmen.

Daarnaast hebben we al even gebrainstormd om zoiets te maken als in het filmpje en de lokale ijzerhandel heeft zo'n railsysteem op de webshop staan, dus dat idee is ook uitvoerbaar.
Plaats reactie